بیت کوین در برابر ریپل: تفاوت در چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 27/05/2021
  • 0
بیت کوین

از بیرون چنین به نظر می‌رسد که جهان سرمایه گذاری رمز ارزها فقط به بیت کوین محدود شده است. بیت کوین به عنوان شناخته شده‌ترین رمز ارز، از منظر ارزش بازار و جذب کلی سرمایه گذاران، پیشرو است.
اما چندین گزینه دیگر برای کسانی که علاقمند به متنوع کردن پورتفوی خود و آزمایش کوین‌هایی که برداشت متفاوتی از مفهوم ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند، وجود دارد. ریپل Ripple یکی از آنهاست. در مارس ۲۰۲۱، این رمز ارز از نظر کل سرمایه بازار، پشت سر بیت کوین، اتر و بایننس، در رده چهارم قرار دارد.
بیایید نگاهی دقیق به آنچه اکس‌آر‌پی XRP را از بیت کوین و سایر توکن‌های برتر دیجیتال متمایز می‌کند، بیندازیم.

بیت کوین در برابر ریپل

ریپل چیست؟

هرگونه بحث در مورد XRP باید شامل معرفی مختصری از ریپل باشد. در گزارش‌های خبری، XRP و ریپل اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند در حالی که در عمل متفاوت هستند.
ریپل نام شرکت و شبکه پشت رمز ارز XRP است. این شرکت به عنوان یک شبکه اعتماد نظیر به نظیر تأسیس شد که از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌برد. کاربران درون یک شبکه می‌توانند بانک‌ها را دور بزنند، وام بدهند و برای یکدیگر خط اعتباری باز کنند. اما شبکه از کار افتاد.
در سال ۲۰۱۲، سه سال پس از عرضه بیت کوین، ریپل تغییر مسیر داد و به اوپن کوین یک OpenCoin۱ تبدیل شد، شبکه‌ای برای انتقال پول که در آن شرکت‌های بزرگ و شرکت‌های خدمات مالی به عنوان طرف مقابل تراکنش‌ها عمل می‌کردند. XRP، رمز ارز ریپل، در همان سال راه اندازی شد و بنیانگذاران، ۸۰ میلیارد XRP را به عنوان مجموعه اولیه هدیه دادند. هدف XRP خدمت به عنوان مکانیزم واسطه‌ای مبادله بین دو ارز یا شبکه بود. اوپن کوین در سپتامبر ۲۰۱۳ به ریپل لبز Ripple Labs تبدیل شد.
در وب سایت شرکت، ریپل خود را به عنوان یک شبکه پرداخت جهانی توصیف می‌کند و بانک‌ها و خدمات مالی عمده را از جمله مشتریان خود می‌داند. XRP برای تسهیل تبدیل سریع بین ارزهای مختلف استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید: جوانب مثبت و منفی سرمایه گذاری روی رمز ارز ها

بیت کوین در مقابل XRP

بیت کوین روی یک دفتر بلاکچین عمومی ‌کار می‌کند که از رمز ارز استفاده شده برای تسهیل پرداخت کالاها و خدمات پشتیبانی می‌کند. شبکه بیت کوین مبتنی بر مفهوم بلاکچین است که دفتر عمومی ‌معاملات تأیید شده و نگهداری سوابق است. ماینرها معاملات را به طور مداوم بررسی می‌کنند و آنها را به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌کنند. در مقابل زمان و توان محاسباتی لازم برای اعتبارسنجی دفتر از این طریق، استخراج کنندگان با اعتبار سنجی موفقیت آمیز معاملات، بیت کوین پاداش می‌گیرند.
XRP رمز ارز بومی ‌محصولات تولید شده توسط ریپل لب است. محصولات آن برای تسویه پرداخت، مبادله دارایی و سیستم‌های حواله‌ای استفاده می‌شود که بیشتر شبیه سوئیفت SWIFT، سرویس انتقال پول و امنیت بین المللی است که توسط شبکه‌ای از بانک‌ها و واسطه‌های مالی استفاده می‌شود. XRP از قبل استخراج شده است و در مقایسه با بیت کوین از روش استخراج کمتر پیچیده‌ای استفاده می‌کند.

تفاوت اصلی بین بیت کوین و XRP چیست؟

تفاوت‌های اصلی بین بیت کوین و XRP به شرح زیر است:

هر دو روش مختلفی برای تأیید معاملات دارند

به جای استفاده از مفهوم استخراج بلاکچین، شبکه ریپل از یک سازوکار اجماع توزیع شده منحصر به فرد برای تأیید معاملات استفاده می‌کند که در آن نودهای شرکت کننده با انجام نظرسنجی، صحت معامله را تأیید می‌کنند. این امر تقریباً تأییدیه‌های فوری را بدون اجازه مرکزی امکان پذیر می‌کند. نتیجه نهایی این است که XRP همچنان غیرمتمرکز باقی مانده و از بسیاری از رقبای خود سریعتر و قابل اطمینان‌تر است. این موضوع همچنین بدان معنی است که سیستم اجماع XRP در مقایسه با بیت کوین که یک مصرف کننده شدید انرژی محسوب می‌شود، مقادیر ناچیزی از انرژی را مصرف می‌کند.

XRP ارزان‌تر و سریع‌تر از بیت کوین است

به دلیل ماهیت پیچیده و پر فشار استخراج رمز ارز، تأیید معاملات بیت کوین ممکن است چند دقیقه طول بکشد و با هزینه‌های بالایی همراه باشد. تراکنش‌های XRP در عرض چند ثانیه تأیید می‌شوند و به طور کلی با هزینه‌های بسیار کمی ‌اتفاق می‌افتند.
مشابه هزینه پردازش معاملات بیت کوین، تراکنش‌های XRP نیز شارژ می‌شود. هر بار که یک تراکنش در شبکه ریپل صورت می‌گیرد، مقدار کمی‌XRP از کاربر (شخص یا سازمان) دریافت می‌شود.

XRP کوین بیشتری در بازار دارد

حدود ۱ میلیارد XRP در زمان راه اندازی پیش استخراج شد و به تدریج توسط سرمایه گذاران اصلی آن به بازار عرضه شد. در مقابل، میزان عرضه بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون است، به این معنی که فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد. کمبود مصنوعی BTC به ایجاد علاقه سرمایه گذاران به آن بعنوان ذخیره ارزش کمک کرده است.

رمز ارز

XRP و بیت کوین مکانیسم‌های چرخش متفاوتی دارند

بیت کوین آزاد می‌شود و هنگامی ‌که ماینرها آنها را پیدا می‌کنند به شبکه اضافه می‌شود. آنها به یک برنامه انتشار منظم پایبند نیستند و عرضه آنها بیشتر به سرعت شبکه و دشواری الگوریتم مورد استفاده برای استخراج کوین بستگی دارد.
در مقابل، یک قرارداد هوشمند انتشار XRP را کنترل می‌کند. ریپل قصد داشت حداکثر ۱ میلیارد توکن XRP در هر ماه طبق یک قرارداد هوشمند ساخته شده منتشر کند. میزان توکن در چرخش فعلی بیش از ۵۰ میلیارد است.
هر بخش استفاده نشده از XRP در یک ماه خاص، دوباره به یک حساب سپرده منتقل می‌شود. این مکانیسم اطمینان حاصل می‌کند که به دلیل عرضه بیش از حد کریپتوکوین‌های XRP، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت و سال‌ها طول می‌کشد تا همه کریپتوکوین‌ها در دسترس باشند.

بیشتر بخوانید: چگونه ایلان ماسک به ایلان ماسک تبدیل شد

مثالی از بیت کوین در برابر ریپل

برای درک هر دو مورد با موارد قابل مقایسه در دنیای واقعی، در زیر چند قیاس آورده شده است.
پیتر، فردی ساکن آمریکا، به فروشگاه والمارت رفته و هزینه خریدهای خود را با دلار آمریکا پرداخت می‌کند. وی همچنین می‌تواند از دلار آمریكایی خود برای خرید ارزهای دیگر مانند پوند GBP یا ین JPY جهت معامله و سرمایه گذاری استفاده كند و آنها را در آینده، برای کسب سود بفروشد.
بیت کوین معادل ارز دیجیتال است به عنوان مثال جایگزینی برای دلارهای واقعی آمریکا است. پیتر می‌تواند خرید کند و هزینه آن را با بیت کوین پرداخت کند، یا می‌تواند بیت کوین را برای تجارت و سرمایه گذاری خریداری کند و آنها را برای سود و زیان، دقیقاً همانند تجارت هر ارز فیات دیگر نظیر پوند یا ین استفاده کند.
اگر پیتر در آمریکا بخواهد ۱۰۰ دلار برای پل در ایتالیا ارسال کند، می‌تواند این کار را با دستور دادن به بانک آمریکایی خود برای کارپردازی معامله انجام دهد. پس از پرداخت هزینه‌های لازم، بانک آمریکایی پیتر دستورالعمل‌هایی را با استفاده از سیستم سوئیفت امروزی صادر می‌کند که حساب بانکی ایتالیایی پل را با یورو (یا دلار معادل آن) اعتبار می‌دهد. این فرایند ممکن است در هر دو طرف هزینه زیادی داشته باشد و پردازش آن چندین روز طول بکشد.
حال ریپل را وارد بازی کنید، سیستم پرداخت و تسویه حسابی که دارای ارزی بنام XRP است.
سیستم پرداخت ریپل از توکن‌های XRP برای انتقال دارایی‌های موجود در شبکه ریپل استفاده می‌کند. پیتر می‌تواند همان ۱۰۰ دلار را فوراً به توکن‌های معادل XRP تبدیل کرده و از طریق شبکه ریپل به حساب پل منتقل کند.
با تأیید و صحه گذاری معامله توسط شبکه غیرمتمرکز ریپل، پل توکن‌های XRP را دریافت می‌کند. او این امکان را خواهد داشت که آن را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری به انتخاب خود تبدیل کند یا حتی آن را به شکل توکن‌های XRP حفظ کند. روند تأیید در ریپل سریع‌تر از بیت کوین و سیستم‌های انتقال پول سنتی است.

نتیجه گیری

در حالی که ریپل کمی‌ پیچیده تر کار می‌کند، مثال بالا اساس کار آن را توضیح می‌دهد. سیستم ریپل به دلیل زمان پردازش کمتر و شارژ کمتر معاملات نسبت به شبکه بیت کوین، امتیاز بهتری کسب می‌کند. از طرف دیگر، BTC به طور کلی از XRP گسترده‌تر و شناخته شده‌تر است که به آن از راه‌های دیگری مزیت می‌بخشد.
بیت کوین یک سیستم کاملاً عمومی ‌است که متعلق به هیچ فرد، مرجع یا دولتی نیست. شبکه ریپل اگرچه غیرمتمرکز است اما توسط یک شرکت خصوصی با همین نام تملک و اداره می‌شود. علیرغم اینکه هر دو دارای توکن رمز ارز منحصر به فرد خود هستند، دو سیستم محبوب مجازی کاربردهای متفاوتی را ارائه می‌کنند.
• ریپل شرکتی است که پشت رمز ارز اکس‌آر‌پی XRP قرار دارد.
• تأیید معاملات بیت کوین ممکن است علاوه بر هزینه‌های بالای تراکنش، چند دقیقه طول بکشد، در حالی که تراکنش‌های XRP در چند ثانیه و با هزینه اندک تأیید می‌شوند.
• XRP فناوری‌ای است که عمدتاً به دلیل شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال شناخته می‌شود.
• بسیاری از بانک‌های بزرگ از سیستم پرداخت XRP استفاده می‌کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)