تعریف قیمت سایه

  • توسط pooladmin
  • 21/06/2019
  • 0
قیمت سایه

قیمت سایه به هر قیمتی بغیر از قیمتِ بازار برمی گردد. قیمتی که بر اساس مبادلات واقعی بازار نباشد باید محاسبه شود یا از داده غیر مستقیم دیگری گرفته شود. قیمت های سایه می توانند برای هر چیزی از هر منبعی برای کالا یا خدمات گرفته شوند. اما این فقط بخش کوچکی از ماجراست. درحالی که اقتصاددانان قصد دارند تا بازارها را به عنوان معیار در نظر بگیرند، با این وجود فقدان قیمت بازار باعث محدودیت تحقیقشان نمی شود.

در حقیقت اقتصاددانان کالاهایی را شناسایی می کنند که ارزش اجتماعی آن به قدری باشد که هیچ بازاری نتواند بر روی آن قیمتِ بازاری تعیین کند. چنین کالاهایی ممکن است مثل هوای پاک غیر قابل لمس باشند. اقتصاددانان همچنین می دانند کالاهایی وجود دارند که دارای ارزش بازار تجاری هستند که ارزش اجتماعی واقعی شان به خوبی ارائه نشده است. برای مثال الکتریسیته از زغال سنگی تولید می شود که دارای قیمتِ بازاری است که تاثیر یا هزینه ی اجتماعی سوختن زغال سنگ در محیط را در نظر نمی گیرد. در این نمونه ها اقتصاددانان به سختی می توانند آن ها را بیابند چرا که محاسبه  قیمت سایه به منابعی که بدون هزینه هستند تعلق می گیرد.

تعاریف قیمت سایه

درحالی که اساسی ترین درک از مفهوم قیمتِ سایه به عدم وجود قیمتِ بازار برای برخی منابع، کالا، یا خدمات مرتبط می باشد، معنای این مفهوم از کاربران جهانِ واقعی آن که داستان پیچیده ای دارد گرفته شده است.

درجهان سرمایه گذاری، قیمت های سایه به ارزش واقعی صندوق سرمایه گذاری بازار پول ، به خصوص به امنیتی که برای هزینه های مالی (استهلاک) بیشتر از هزینه ای که در بازار ثبت شده، در نظر گرفته می شود. این تعریف در دنیای اقتصاددانان ارزش کمتری دارد.

با توجه به مطالعه اقتصاددانان، تعریف دیگری از قیمت سایه به معنای ارزش کالا یا دارایی غیرقابل لمس می باشد که اغلب با آن چیزی که باید از دست داد تا به کالا یا دارایی بیشتری دست یافت، تعریف می شود.

این بسیار اهمیت دارد که قیمت سایه مورد استفاده قرار می گیرد تا ارزش تأثیر یک پروژه را بدست آورند، چه سود باشد چه هزینه، استفاده از این اولویت ها در ایجاد فرآیند کاملاً شخصی می باشد.

در مطالعات اقتصاد دانان قیمت های سایه اغلب در تحلیل سود و زیان مورد استفاده قرار می گیرد که برخی عناصر و متغیرها را نمی توان با قیمتِ بازار ارزیابی کرد. علاوه بر تحلیل کامل موقعیت هر متغیر باید ارزشی را تعیین کند، اما این نکته قابل توجه این است که محاسبه ی قیمت سایه در این شاخصه دقیق نیست.

قیمت سایه

توضیحات فنی قیمت سایه در اقتصاد

در زمینۀ بیشینه ی مسائل با یک محدودیت مشخص (یا محدودیت بهینه سازی) قیمتِ سایه میزانی است که عملکرد بیشینه، در صورتی که محدودیت بهینه سازی با یک واحد دچار ثبات شود افزایش خواهد یافت. به عبارت دیگر، قیمت سایه یک سود حاشیه ای ناشی از ثبات یا برعکس، هزینه ی قدرت گرفتن محدودیت بهینه سازی است. در رسمی ترین نوع بهینه سازی ، قیمت سایه ، مقدار افزاینده ی Lagrange در راه حل بهینه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)