استفاده از تفکر مبتنی بر صفر هنگام تصمیم های دشوار

  • توسط pooladmin
  • 02/12/2019
  • 0

تفکر مبتنی بر صفر یک مفهوم تصمیم گیری از برایان تریسی است. بر اساس تفکر مبتنی بر صفر گاهی اوقات لازم است تمام آنچه در خصوص یک مبحث خاص انجام داده اید را صفر کرده و دوباره از نو شروع کنید. تفکر مبتنی بر صفر به شما یاد می دهد که در بازه هایی از زندگی به خودتان «تایم آوت» بدهید و از ادامه مسیر اشتباه خود جلوگیری کنید. با این تفکر در برخی مراحل زندگی از دور برگردان استفاده کرده و تصمیم های به مراتب بهتر و سازنده تر خواهید گرفت.

شما معمار زندگی خود هستید. آزادی عمل دارید که بهترین مسیر را برای زندگی خود انتخاب کرده و با دنبال کردن این مسیر به آرزوها و خواسته های به حق خود برسید. اجازه ندهید چیزی جلودار شما باشد. با انگیزه و توان بالا به سمت اهداف خود در حرکت باشید و هر جا لازم بود دوباره از نو شروع کنید. تفکر مبتنی بر صفر در زمان تصمیم های دشوار به طراحی بهتر زندگی شما کمک خواهد کرد. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

استفاده از تفکر مبتنی بر صفر هنگام تصمیم های دشوار

با تصمیم های دشوار روبرو شوید

تفکر مبتنی بر صفر

 

تفکر مبتنی بر صفر بر اساس انتقاد و به چالش کشیدن تصمیم های دشوار گذشته شما بنا شده است. نیاز است که تمامی فعالیت های کنونی خود را همانند تجارت، شغل و روابط به بوته آزمایش بگذارید. سپس از خود سؤال کنید که «با توجه به آنچه اکنون می دانم، آیا باز هم این تصمیم ها را می گرفتم؟» آیا ازدواج با فلان شخص کار درستی است؟ آیا شغلی که اکنون مشغول به آن هستم، بهترین شغل برای من است؟ آیا مسیر مذهبی درستی انتخاب کرده ام؟ آیا رشته تحصیلی درستی انتخاب کرده ام؟ و تمام «آیا» هایی که به گذشته مربوط می شود.

اگر جواب شما به سؤالات بالا منفی بود، قدم بعدی این است که چگونه از این موقعیت خارج شوید و سرعت خروج شما چه مقدار باشد؛ به عبارت دیگر به نقطه صفر برگشته و همه چیز را دوباره ارزیابی کنید. تفکر مبتنی بر صفر کاملاً بر خلاف تفکر سنتی است که شما را وادار به وفاداری به تصمیم های گذشته می کند. تصمیم هایی که حتی اگر اشتباه هم باشند، باید دو دستی به آن‌ها بچسبید و خود را به آغوش تقدیر بسپارید.

تفکر وفاداری به تصمیم های اشتباه را می توان دشمن شماره یک استراتژی برنامه ریزی فردی دانست. شما با علم به اینکه تصمیم های نادرستی گرفته اید، مدام در حال بازسازی و تغییر و تحول در آن تصمیم به امید شکوفایی آن هستید. موردی که به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی رسد.

نقطه شکست یک تصمیم را بشناسید

 

بهترین شاخص تفکر مبتنی بر صفر استرس و افسردگی است. یک سری تفکرات مدام شما را بیدار نگه می دارند و از استراحت شما جلوگیری می کنند. ذهن شما به اندازه ای درگیر است که بسیاری اوقات صدای اطرافیان را نمی شوید. با خود زیاد حرف می زنید.

ساده ترین راه حل برای موقعیت کنونی شما ادامه ندادن مسیر کنونی است. به جمله «هرچه بادا باد» رجوع کرده و از ادامه مسیر امتناع کنید.

تصمیم خود را بگیرید

 

بلافاصله فرمان زندگی خود را در دست بگیرید. در اولین دور برگردان اتوبان زندگی دور زده و مسیر جدیدی انتخاب کنید. قرار نیست این مسیر اشتباه را که به بن بست ختم می شود تا انتها ادامه دهید. اهمیتی ندارد که چه مقدار از مسیر را طی کرده اید، هر وقت احساس کردید که مسیر شما نادرست است، برگردید. به قول معروف «ماهی رو هر وقت از آب بگیری، تازه است».

بلافاصله پس از انجام این تمرین زندگی شما متحول می شود. ذهنتان آرامش می گیرد و مسیر جدید باعث افزایش بهره وری شما خواهد شد. راه حل های متعددی پشت سر هم برای شما نمایان می شود. دوباره احساس سرزندگی می کنید و همین احساس برای شروع دوباره کافی است.

جلوگیری از ضرر بیشتر

جلوگیری از ضرر بیشتر

 

به قول معروف «جلو ضرر رو هر وقت بگیری، منفعته.» تفکر مبتنی بر صفر یک ایده کاملاً کاربردی در خصوص مدیریت پول و سرمایه گذاری است. اگر احساس می کنید فلان سرمایه گذاری یا سهام در حال از بین بردن سرمایه های شما است، بلافاصله آن را متوقف کنید.

این سؤال را از خود بپرسید که «با توجه به آنچه اکنون می دانم، آیا باز هم این تصمیم را می گرفتم». اگر پاسخ شما منفی است، بلافاصله تصمیم دشوار را گرفته و سرمایه خود را از آنجا خارج کنید. سرمایه را در جای دیگری گذاشته و به دنبال منفعت از یک مسیر دیگر باشید.

مطالعه هزینه فرصت و مزیت نسبی

 

پیشینه مفاهیم هزینه فرصت و مزیت نسبی به قرن 19 میلادی و تفکرات دیوید ریکاردو، اقتصاددان انگلیسی بازمی گردد. این دو مفهوم بیشتر با اقتصاد کلان و تجارت بین المللی مرتبط هستند اما می توانند در خصوص برنامه ریزی شخصی نیز مفید باشند.

مشکل وابستگی به یک رابطه، تجارت یا کار بخصوص، تنها مربوط به محدودیت هایی که روی شما اعمال می کند، نیست. خسارت اصلی مربوط به موقعیت طلایی است که در جای دیگری نهفته است و شما از آن غافل هستید؛ به عبارت دیگر با ترک این شغل، تجارت، رابطه یا هر چیز دیگر، می توانید موقعیت به مراتب بهتر و مفیدتری را دنبال کنید.

به یاد داشته باشید که هر فعالیتی هزینه های خود را به دنبال دارد و آن هم هزینه دنبال نکردن یک فرصت دیگر که در انتظار شما است. بهتر است بلافاصله این سؤال را از خود بپرسید که چه موقعیت/هایی را با دنبال کردن این مسیر از دست می دهم؟ آیا این موقعیت/ها شرایط بهتری را نسبت به مسیر کنونی برای من فراهم می آورند؟

ما هر روزه در زندگی شخصی و کاری خود با هزینه فرصت روبرو می شویم. عینک دیگری که می توانیم با آن مزیت نسبی را مورد بررسی قرار دهیم، قانون 80/20 است. این قانون که گاهی به اصل پارِتو شناخته می شود، به نام ویلفردو پارتو، جامعه شناس، اقتصاددان، مهندس و فیلسوف ایتالیایی نام‌گذاری شده است. بر اساس این قانون ممکن است 80 درصد سود و منفعت شما و نتایج مثبت شما حاصل 20 درصد فعالیت های شما باشد. از این رو بهتر است روی این 20 درصد تمرکز بیشتری کرده و به آن‌ها اهمیت دهید.

جمع بندی دانسته ها و شروع دوباره

جمع بندی دانسته ها و شروع دوباره

 

اگر برخی تصمیم های گذشته شما اکنون مانع رشد و موفقیت شما هستند، بی رحمانه آن‌ها را دور بریزید. بر اساس سؤال مهم «بر اساس آنچه اکنون می دانم، آیا دوباره این تصمیم را می گرفتم» تصمیم جدیدی اتخاذ کنید و شروع دوباره ای رقم بزنید. هیچ افتخاری در دنبال کردن یک هدف بیهوده وجود ندارد. غرور و تعصب بی جا را رها کرده و تصمیم اشتباه گذشته خود را اقرار کنید. بسیاری اوقات ادامه یک مسیر اشتباه به دلیل غرور ما و عدم توانایی به اقرار اشتباهات است. مخصوصاً زمانی که اطرافیان ما از این اشتباه باخبر شوند. تمام انسان ها اشتباه می کنند و هیچ اشکالی در اقرار به اشتباه وجود ندارد.

از دیدگاه اقتصادی تفکر مبتنی بر صفر یک راهکار بسیار سودمند و عملی برای جلوگیری از اشتباهات گذشته و رسیدن دوباره به بازدهی مثبت و سوددهی است. به یاد داشته باشید که هیچ‌گاه برای تصمیم گیری و دنبال کردن یک مسیر جدید دیر نیست. قرار نیست تا آخر عمر در یک چرخه باطل و بی هدف دور بزنید. تصمیم شجاعانه خود را گرفته و همه چیز را از نو شروع کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)