ثروتمندترین فرد تاریخ چه کسی است؟

  • توسط pooladmin
  • 09/11/2019
  • 0

بعضی از مردم بی نهایت ثروتمند هستند. بر اساس مجلۀ فوربز، بیل گیتس با 77.8 میلیارد دلار ثروتمندترین فرد زنده است. اگر بیل و 66 دوست ثروتمندش باهم در یک مکان باشند، ثروت این جمع بیشتر از 3.5 میلیارد جمعیت فقیر جهان با هم است.

در دنیای مدرن ما که تکنولوژی خلق و درک درست ثروت را فراهم کرده است، ما در بین ثروتمندان تاریخ زندگی می کنیم. اما این تصور اشتباه است. تخمین زدن ثروت از بین رفته بسیار سخت است، زیرا مفهوم ثروت دوره به دوره متفاوت بوده است. چطور باید زمین هایی که به امپراطوری پارس تعلق داشت را ارزش گذاری کنیم؟ آیا ضرب کردن هر اونس از میراث چنگیزخان در 1343.42 دلار (قیمت اخیر هر اونس طلا) می تواند ارزش ثروت او را به ما بگوید؟ در اقتصاد هایی که ارز واقعی وجود نداشته است، مالیات بر اساس جو بوده و ادبیات حکم علم را داشته، احتساب دلار با مقدار این ها کار نا بجایی است.

ثروت تقریبی مارکوس لایسنوس کراسوس ثروتمندترین فرد رم باستان را 2 تریلیون دلار در نظر بگیریم. او تمام گندم زارهای رم را هنگامی که در آتش میسوختند خرید. ارتش و مهندسان خود را فقط در صورتی که مالکان، فروش زمین را قبول می کردند برای کمک به اتفای حریق می فرستاد. وقتی اسپراتاکوس در سال 73 قبل از میلاد شورش کرد، کراسوس شخصاً دو لژیون به میدان فرستاد. بر اساس افسانه ها او در حالی که طلای مذاب در دهانش ریختند مرد، سمبلی از عطش او برای ثروت.

نیاز نیست به عصرهای خیلی قبل رجوع کنیم تا افراد ثروتمند را بشناسیم. جان دی راکفلر بین 400 تا 650 میلیارد دلار سرمایه داشت.

اما بهتر است برای اندازه گرفتن ثروت با مقیاس درست، به میزان ثروت افرادی که در دوران و محل زندگی خود ثروتمند ترین بودند توجه کنیم. در کل تاریخ، فقط دو نفر وجود داشتند که بسیار ثروتمند تر از تمام بشریت بودند.

ثروتمندترین فرد

مانسا موسی، ثروتمندترین فرد جهان

مانسا موسی

سال 1324، مانسا (امپراطور) موسی از امپراطوری مالیان به حج رفت، سفر زیارتی مسلمانان به مکه. همراهان او متشکل از 60 هزار مرد و مقادیر زیادی طلا بود که آوازه اش سراسر مدیترانه پیچید. شهرهایی که از آن ها عبور می کرد را طلا باران می کرد. به فقرا بسیار کمک می کرد و بر اساس گفته ها هر جمعه یک مسجد جدید میساخت. او کاملاً اسرافانه در قاهره و مدینه زندگی کرد و موج ناگهانی پول قیمت کالاها را روزانه افزایش داد.

او با درک این موضوع که به شخصه باعث افزایش تورم در کل منطقه شده است، شخصاً اقدام به حل مشکل کرد. تمام طلاهای قاهره را با سود بالا وام گرفت. او تنها مرد اقتصاد بود. طبق گفته های ای جی اچ گودوین، هیچکس به اندازۀ ماسا در اقتصاد مدیترانۀ شرقی تأثیرنگذاشت.

Atahualpa

و اما ثروتمندترین فرد آمریکایی ها، در سال 1532 یک جنگ ظالمانه بر سر جانشینی بین دو برادر ناتنی Atahualpa و Huascar به پایان خود نزدیک می شد و امپراطوری اینکان دوباره شکل می گرفت. وقتی صحبت از امپراطوری اینکان به میان می آید، بحث از اقتصاد وخیم هم شروع می شود. تنها مشکل همین بود، افزایش جمعیت بدون یک بازار امن. هیچ نظریه ای در مورد پول وجود نداشت. در عوض تمام کشور مانند یک خانواده بود، با سرپرستی اینکا (امپراطور): غذا، پوشاک، کالاهای لوکس، مسکن و جامعه. مردان به عنوان کشاورز، کارگر، صنعت گر یا سرباز در خدمت امپراطور بودند، و امپراطور در عوض مایحتاج اولیه را تأمین می کرد. حتی زنان هم به عنوان هدیه به اینکا پیش کش می شدند.

Atahualpa

زمانی که کشورگشاهای اسپانیایی برای Atahualpa در کاجامارکا کمین کردند و او را به اسارت گرفتند، در باج گیری مانند نداشت، یک اتاق پر از طلا برای خود دست و پا کرد. قدرت او انکارپذیر نبود و اگر میخواست معابدی از طلا بسازد که ساخت، به راحتی می توانست. هیچ چیزی نبود که او صاحبش نباشد، حتی در تئوری. با اینکه در متن درک این موضوع آسان نیست اما هزینه ای که او برای آزادی پرداخت کرد معادل بیش از 230 میلیون دلار امروز بود. به هر حال اسپانیایی ها او را به قتل رساندند و امپراتوری او را از بین بردند، اما ارزش میلیاردها دلار طلا و نقره که پس از 1500 سال به اروپا سرازیر شد باعث تورم زیاد و رکود طولانی مدت اقتصادی شد. بخش عمده ای از طلای عظیم که اقتصاد اروپا را در قرن شانزدهم فرو برد، از طرف Atahualpa آمده است.

حرف آخر

اگر از فهمیدن این موضوع که کمتر از 100 نفر بیش از نصف ثروت جهان را کنترل می کنند، تعجب کردید، تصور کنید که در گذشته ها چقد پول در یک جا یا دست یک شخص متمرکز بوده است. حتی اگر بیل گیتس گران ترین مسافرت هایی را که می تواند، برود بازهم نمیتواند باعث بحران اقتصادی شود. اگر یکی از اعضای لیست ثروتمندان فوربز دزدیده شود، آیا پولی که در ازای آزادی آن ها پرداخت می شود می تواند باعث تورم در آن کشور شود؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)