راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان: بخش اول

  • توسط pooladmin
  • 09/09/2020
  • 0
سرمایه گذاری

این راهنمای هیجان انگیز و روشنگر برای سرمایه گذاران تازه کاری طراحی شده که شاید تمام عمر در آرزوی خواندن چنین مطلبی بوده‌اند.
البته بخش «هیجان انگیز» را به داوری شما واگذار می‌کنیم با این حال کاملاً اطمینان داریم که وقتی این راهنما حقیقت را درباره طیف وسیعی از فرصت‌های سرمایه گذاری موجود در اختیار شما قرار دهد از فرصت‌هایی که می‌توانید برای تولید و رشد ثروت خود مورد استفاده قرار دهید‌ هیجان زده می‌شوید.
این راهنما به گونه‌ای طراحی شده که به عنوان یک مبانی اطلاعاتی در عرصه سرمایه گذاری در خدمت شما باشد. این یک راهنمای دقیق برای سرمایه گذاری خاص نیست بلکه مروری گسترده بر انواع مختلف دارایی است که می‌توانند برای سرمایه گذاری مورد نظر باشند.
همچنین در این مطلب برخی از اصول اساسی سرمایه گذاری برای مبتدیان توضیح داده می‌شود، اصولی که در مورد هر نوع سرمایه گذاری کاربرد دارد. یادگیری این اصول به شما کمک می‌کند تا موفقیت و سودآوری خود را به حداکثر برسانید.

راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان

مقدمه‌ای بر سرمایه گذاری مبتدیان

زمینه سرمایه‌گذاری و یادگیری در این حوزه بسیار وسیع است. بهترین و موفق‌ترین سرمایه گذاران به شما خواهند گفت که به طور مداوم مشغول یادگیری بوده و همواره در حال افزایش مهارت‌های خود برای کسب درآمد از بازارهای مالی هستند.
شما نمی‌توانید یک روزه همه چیز را در زمینهسرمایه گذاری بیاموزید اما خوشبختانه برای شروع کار به عنوان یک سرمایه گذار موفق و سودآور نیازی به انجام این کار هم ندارید.
یکی از برجسته ترین حفره‌های سیستم‌های آموزشی عدم آموزش اصول ابتدایی در زمینه‌های مالی و سرمایه‌گذاری است. روزی یكی از موفق‌ترین معامله گران تاریخ اظهار داشت: «اگر تنها بخشی از اصول سرمایه‌گذاری كه بعداً خودم یاد گرفتم را در دبیرستان به من آموخته بودند احتمالاً می‌توانستم در سن ۳۵ سالگی با ثروت زیادی بازنشسته شوم.»
شاید این یک تخمین «خوش بینانه» از موفقیت در سرمایه گذاری باشد اما شکی نیست که هر فردی می‌تواند با یادگیری اصول سرمایه گذاری در اسرع وقت، سودهای مالی کلانی به دست آورد.
بنابراین اگر در ۱۶ سالگی این راهنما را می‌خوانید سپاسگزار باشید، اما اگر سن جوانی یا حتی میانسالی را سپری کرده‌اید هم ناامید نشوید. هیچ زمانی برای شروع کسب ثروت از طریق سرمایه گذاری دیر نیست، هرچه زودتر شروع کنید زودتر از بخش‌های ابتدایی عبور خواهید کرد و به رویاهای مالی خود دست خواهید یافت.
دو حقیقت وجود دارد که در این مرحله بر آن تأکید داریم: یکی این واقعیت که یادگیری دانش سرمایه گذاری چه در شانزده سالگی یا شصت سالگی هر چند که ابتدایی باشد شما را از منظر سواد مالی و نهایتاً از جنبه موفقیت مالی از سایر همسالان خود پیش خواهد انداخت.
حقیقت دوم از توصیه‌های یکی از ثروتمندترین معامله گران آتی کالا ناشی می‌شود. این پیرمرد خردمند «راز» مهمی ‌در مورد سرمایه گذاری و ثروت را افشا نمود: «شما می‌توانید با فرستادن پول خود به سر کار به جای اینکه خودتان هر روز سر کار بروید، خیلی سریع‌تر، درآمد بیشتری کسب کنید».
این جمله اصل بنیادین سرمایه گذاری است: پول خود را برای کار کردن بفرستید تا درآمد بیشتری کسب کنید.

انواع پایه‌ای سرمایه گذاری

این بخش بلوک ساختمان سرمایه‌گذاری برای مبتدیان است. یک لیست بی پایان از سرمایه‌گذاری‌های خاص وجود دارد اما تقریباً تمام سرمایه‌گذاری‌ها در دسته یا دسته‌های معدودی قرار می‌گیرند که معمولاً به آنها «کلاس دارایی» می‌گویند. کلاس یا طبقه دارایی از سرمایه‌گذاری‌هایی با خصوصیات مشابه تشکیل می‌شود که معمولاً با مجموعه مقررات مالی مشابهی اداره می‌شوند.

کلاس دارایی

کلاس‌های دارایی که بیشتر افراد با آن آشنا هستند به شرح زیر است:

۱- سهام/اوراق بهادار
۲-سرمایه‌گذاری درآمد ثابت / اوراق قرضه
۳- وجه نقدی یا معادل نقدی مانند صندوق‌های بازار
چندین کلاس دارایی دیگر برای سرمایه گذاری وجود دارد از جمله موارد زیر:

۱- کامودیتی‌ها و معاملات آتی مانند نفت یا طلا
۲- سرمایه گذاری‌های جایگزین شامل املاک و مستغلات، ارزهای خارجی (فارکس) و اوراق
۳- سرمایه گذاری‌های پایدار و تأثیر پذیر (SRI) با تمرکز اصلی روی تأثیرات سودمند اجتماعی یا محیطی
توجه: به طور کلی، سرمایه گذاری‌های جایگزین نقد شوندگی کمتری نسبت به دارایی‌های سنتی دارند. به عنوان مثال سهام یک دارایی بسیار نقد شونده است در حالی که یک سرمایه گذاری خصوصی ممکن است نیاز به حداقل یک دوره پنج تا هفت ساله سرمایه گذاری داشته باشد.

سرمایه گذاری در سهام

سرمایه گذاری در سهام به معنای خرید و فروش سهام شرکت‌های سهامی عام است و همان چیزی است که احتمالاً اغلب افراد هنگام شنیدن کلمه «سرمایه گذاری» به آن فکر می‌کنند و یک روش سرمایه گذاری محبوب برای مبتدیان است.
شرکت‌های سهامی عام به خریداران سود سهامی ‌از طریق خرید سهام شرکت ارائه می‌کنند. به عنوان مثال اگر سهام Advent Wireless (AWI) به ازای هر سهم ۱.۲۸ دلار معامله شود می‌توانید ۱۰۰ سهم را با قیمت ۱۲۸.۰۰ دلار خریداری کنید.
با فروش سهام، شرکت‌ها قادر به جمع آوری سرمایه برای رشد یا گسترش خود هستند.
سرمایه گذاران بورس ممکن است برای سودآوری از افزایش قیمت، سهام خریداری کنند یا برای سود بردن از کاهش قیمت سهام اقدام به فروش تعهدی کنند. سرمایه گذاران در بازار سهام ممکن است به دنبال دریافت سود سهام باشند. سود سهام را می‌توان به نوعی مانند کسب سود یا جایزه هر سهم در نظر گرفت.
سهام در بورس‌هایی مانند بورس ونکوور (VSE) یا بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) معامله می‌شوند. سازمان‌های اوراق بهادار معاملات سهام را تنظیم و تسهیل می‌کنند.
مهم‌ترین عاملی که قیمت سهام را تعیین می‌کند چگونگی عملکرد شرکت است. سایر عواملی که بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارد عبارتند از: عملکرد کلی صنعتی که کمپانی در آن حضور دارد، عملکرد رقبا، شرایط اقتصادی و اقدامات دولت.
سرمایه گذاران بورس معمولاً تصمیمات خود را از طریق تحلیل تکنیکی یا بنیادی هدایت می‌کنند.

راهنمای جامع سرمایه گذاری

سرمایه گذاری درآمد ثابت برای افراد مبتدی

سرمایه گذاری با درآمد ثابت به سرمایه گذاری در اوراق بهاداری اطلاق می‌شود که به سرمایه‌گذاران نرخ بهره ثابت در یک بازه زمانی مشخص ارائه می‌کنند. اوراق بهادار بدهی معمولاً با نام «اوراق قرضه» شناخته می‌شوند. بازار اوراق قرضه بدلیل حضور دولت‌ها یکی از بزرگترین بازارهای جهان است.
هنگام خرید اوراق قرضه، شما یک شرکت یا دولت را تأمین مالی می‌کنید و در عوض نرخ سود مشخصی را دریافت می‌کنید. بهره اوراق به طور معمول در بازه شش ماهه یا سالانه پرداخت می‌شود تا زمانی که مبلغ اصلی اوراق را در تاریخ سررسید مشخص شده دریافت کنید.
نرخ بازده در زمان انتشار اوراق قرضه مشخص می‌شود. هرچه نرخ بهره در طول عمر یک اوراق به سمت بالا یا پایین حرکت کند، ارزش اوراق قرضه و «بازده واقعی آن» تغییر می‌کند. نرخ سود در طول زمان تغییر نمی‌کند اما تغییر نرخ بهره بر ارزش و بازده اوراق تأثیر می‌گذارد. با افزایش نرخ بهره، قیمت اوراق سقوط می‌کند. برعکس، با کاهش نرخ بهره، قیمت اوراق افزایش می‌یابد.
برای سرمایه‌گذاران که اوراق قرضه را تا سررسید نگاه می‌دارند، نوسان بازده در طول عمر اوراق قرضه هیچ تأثیر عملی در بازده سرمایه گذاری ندارد. بازده فعلی فقط درصورتی اعمال می‌شود که شما قبل از تاریخ سررسید اقدام به خرید یا فروش اوراق قرضه در بازار ثانویه کنید.
جذابیت اوراق بهادار با درآمد ثابت، ریسک نسبتاً کم آنها است. اگر اوراق قرضه صادر شده توسط یک کشور بزرگ مانند انگلستان را خریداری ‌کنید بازپرداخت مشخص شده عملاً تضمین می‌شود.

برای ادامه این مطلب مقالات پول پدیا را دنبال کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)