راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان: بخش دوم

  • توسط pooladmin
  • 11/09/2020
  • 0

این راهنما به گونه‌ای طراحی شده که به عنوان یک مبانی اطلاعاتی در عرصه سرمایه گذاری در خدمت شما باشد. این مطلب یک راهنمای دقیق برای سرمایه گذاری خاص نیست بلکه مروری گسترده بر انواع مختلف دارایی است که می‌توانند برای سرمایه گذاری مورد نظر باشند.

همچنین در این مطلب برخی از اصول اساسی سرمایه گذاری برای مبتدیان توضیح داده می‌شود، اصولی که در مورد هر نوع سرمایه گذاری کاربرد دارد. یادگیری این اصول به شما کمک می‌کند تا موفقیت و سودآوری خود را به حداکثر برسانید.

راهنمای جامع سرمایه گذاری برای مبتدیان

اوراق قرضه بدون سود

برخی اوراق به عنوان «اوراق قرضه صفر» صادر می‌شوند. این اوراق به جای ارائه سودهای منظم با تخفیف قابل توجهی نسبت به ارزش اسمی اوراق به فروش می‌رسند. سرمایه‎‌گذاران با خرید اوراق قرضه کمتر از ارزش اسمی ‌و سپس بازخرید اوراق قرضه در سررسید، ارزش بازدهی کاملی دریافت می‌کنند. (برای مثال، اوراق قرضه صفر با ارزش ۵۰۰۰ دلار ممکن است به مبلغ ۴۵۰۰ دلار بفروش برسد. سرمایه گذار ۴۵۰۰ دلار برای خرید اوراق قرضه پرداخت می‌کند و سپس در سررسید اوراق را می‌فروشد یا بازخرید می‌کند که بدین ترتیب ۵۰۰ دلار یا ۱۰٪ بازدهی خواهد داشت).

فروشندگان اوراق قرضه – دولت‌ها و شرکت‌ها

اوراق قرضه توسط دولت‌های ملی، ایالتی و شهرداری‌ها فروخته می‌شوند. اوراق قرضه شهرداری بسیار محبوب هستند زیرا سود بسیاری از اوراق قرضه شهرداری‌ها معاف از مالیات است.
علاوه بر دولت‌ها، شرکت‌ها نیز برای تأمین منابع مالی خود اوراق قرضه منتشر می‌کنند. اوراق قرضه شرکت‌ها معمولاً نرخ بهره بالاتری را نسبت به اوراق قرضه دولتی پرداخت می‌کنند اما ریسک بیشتری نیز به همراه دارند. اوراق قرضه شرکت‌ها به طور معمول پر نوسان‌تر از اوراق قرضه دولتی هستند زیرا ارزش آنها می‌تواند از کمپانی منتشر کننده تأثیر بگیرد.
سرمایه گذاری‌های با درآمد ثابت ممکن است برای سرمایه‌گذارانی جذاب باشد که قصد بازنشستگی دارند و نقدینگی زیادی از سرمایه‌گذاری‌های خود در طول سال‌های کاری در دسترس دارند. چنین سرمایه‌گذارانی می‌توانند مبلغ زیادی از اوراق را خریداری کرده و در حالی که کار می‌کنند سود اوراق را دریافت نمایند و در دوران بازنشستگی، اوراق قرضه سر رسید شده و اصل (ارزش اسمی) پول به فرد باز می‌گردد.

فارکس

سایر کلاس‌های دارایی: کامودیتی‌ها، فارکس و سایر سرمایه گذاری‌های جایگزین

یکی از رایج‌ترین جاذبه‌ها و مزایای بالقوه‌ای که دارایی‌های جایگزین مانند معاملات آتی کالا و معاملات فارکس ارائه می‌کنند ویژگی اهرم است، ابزاری که امکان صرف مبالغ اندک برای یک سرمایه گذاری نسبتاً بزرگ را فراهم می‌سازد. به عنوان مثال معاملات آتی کالا معمولاً اهرم ۱۰: ۱ دارند. به عبارت دیگر برای سرمایه گذاری در قرارداد آتی طلای ۱۰۰ اونس استاندارد، معمولاً نیاز به سپرده گذاری تنها ۵-۱۰٪ از کل ارزش قرارداد ضرورت دارد.
به طور خلاصه، اهرم امکان درآوردن پول زیاد با مقدار اندکی سرمایه را به شما می‌دهد. با این حال اهرم در هر دو حالت سود و ضرر اعمال می‌شود. درست همانطور که سرمایه گذاری‌های اهرمی ‌سود را افزایش می‌دهند به همین ترتیب ضررها را نیز افزایش می‌دهند. استفاده از اهرم در سرمایه‌گذاری‌ها ‌مستلزم مدیریت سرمایه دقیق است. برخلاف خرید سهام یا اوراق قرضه که حداکثر ضرر مطلق بیش از کل سرمایه گذاری شما نخواهد بود استفاده از ضریب اهرمی می‌تواند باعث از دست دادن مبلغی فراتر از کل سرمایه فرد شود. سرمایه‌گذاران ناآشنا با معاملات اهرمی غالباً می‌بینند که سرمایه آنها با سرعت نگران کننده‌ای آب می‌شود.

استفاده عاقلانه از ضریب اهرمی می‌تواند وسیله ای عالی برای رشد سریع سرمایه گذاری باشد. اما برای بهره برداری موفقیت آمیز از چنین سرمایه گذاری‌هایی بایستی ریسک‌های مرتبط را به وضوح درک کنید.

ما عدم استفاده از ضریب اهرمی را توصیه نمی‌کنیم اما هشدار می‌دهیم که قبل از اعمال آن مطمئن شوید که پیامدهای استفاده از مقادیر بالای اهرم را کاملاً درک کرده‌اید.

اصول سرمایه گذاری برای مبتدیان – ریسک و فرصت

یکی از اصول اساسی سرمایه گذاری برای مبتدیان این است که ریسک و فرصت شانه به شانه هم پیش می‌روند. آنها در ارتباط با یکدیگر افزایش یا کاهش می‌یابند. سرمایه گذاری‌هایی که سود بالقوه بالاتری را ارائه می‌کنند ریسک بالاتری دارند. به همین ترتیب سرمایه‌گذاری‌هایی که بازده بالقوه کمتری برای سرمایه گذاری دارند معمولاً امنیت بیشتر و ریسک کمتری ارائه می‌کنند.
به عنوان مثال سرمایه گذاری در گواهی سپرده نرخ بازده بسیار کم اما تضمینی دارد. چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای افرادی با تحمل اندک ریسک مناسب هستند، کسانی که بیشتر از رشد سرمایه خود نسبت به محافظت از سرمایه خود علاقه دارند. در مقابل سهامی که پتانسیل سود قابل توجهی دارند درجه بسیار بیشتری از ریسک را تحمل می‌کنند. بازده تضمینی در سرمایه گذاری روی سهام وجود ندارد.
به دلیل همبستگی بین ریسک و بازده بالقوه، سرمایه‌گذاران باید هنگام سرمایه گذاری میزان تحمل ریسک خود را با دقت در نظر بگیرند. سرمایه‌گذاران باید از خود سوال کنند که مایل به پذیرش چه مقدار ریسک در مقابل فرصتی برای تحقق درصدی از سود هستند.
همچنین مهم است که در مورد اهداف و دلایل انتخاب سرمایه گذاری خوب فکر کنید. یک فرد که به دنبال ایجاد درآمد ثانویه از طریق سرمایه گذاری است یا ثروت کافی برای بازنشستگی دارد، می‌تواند گزینه‌های سرمایه گذاری بسیار متفاوتی نسبت به حالتی که صرفاً به دنبال کسب سود ‌برای جبران تورم و محافظت از قدرت خرید خود است داشته باشد.

تحلیل بنیادی

اصول سرمایه گذاری – تحلیل بنیادی

در تجزیه و تحلیل سرمایه‌گذاری‌ها، افراد تمایل دارند که در یکی از دو اردوگاه تحلیلی قرار بگیرند، افرادی که تصمیم گیری‌های خود را بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‌دهند و کسانی که در درجه اول از تحلیل‌های بنیادی استفاده می‌کنند.
تحلیل بنیادی مبتنی بر تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی یا گزارش‌هاست. مثلاً گزارش ماهانه دستمزد بخش غیر کشاورزی (NFP) در ایالات متحده یک شاخص مهم از سلامت کلی اقتصاد و به طور خاص رشد مشاغل است.
همراه با گزارشات عمده اقتصادی مانند شاخص قیمت تولیدکننده (PPI) و تولید ناخالص داخلی (GDP)، سرمایه‌گذاران بنیادی سهام را بر اساس اطلاعات موجود در صورت‌های مالی شرکت و گزارش سود و زیان (EPS) ارزیابی می‌کنند. سرمایه‌گذاران همچنین برای ارزیابی یک شرکت و قیمت سهام آن، نسبت‌های مختلف مالی از جمله نسبت قیمت به سود یا قیمت به فروش را بررسی می‌کنند.

اصول سرمایه گذاری – تحلیل تکنیکال

بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در تصمیم گیری برای سرمایه گذاری به تحلیل تکنیکال اعتماد کنند. تحلیل تکنیکال یک اوراق بهادار مبتنی بر اطلاعات بنیادی اقتصادی یا صورت‌های مالی کمپانی نیست بلکه براساس قیمت و رفتار معامله گران در بازار است. تحلیل تکنیکال از نمودارهای قیمت، الگوها، اندیکاتورها و فعالیت بازار (مانند حجم معاملات) به منظور پیش بینی حرکت احتمالی آینده اوراق بهادار استفاده می‌کند.
تحلیل تکنیکال اغلب مورد حمایت معامله گران کوتاه مدت یا روزانه است. سرمایه‌گذاران بلند مدتی که اوراق بهادار می‌خرند و نگهداری می‌کنند بیشتر تمایل دارند به اصول بنیادین اقتصادی اعتماد کنند اما در بازه کوتاه مدت مثلاً در یک روز معاملاتی، چنین عواملی بنیادینی ممکن است تأثیر کمتری نسبت به عوامل تکنیکال روی حرکت قیمت سهام داشته باشد.
البته برخی از سرمایه‌گذاران تحلیل بنیادی و تکنیکال را توأمان استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، یک معامله گر در معاملات آتی طلا می‌تواند تصمیم خود را برای خرید یا فروش بر اساس اصول بنیادی اقتصادی اتخاذ کند اما ورود، خروج و هدف قیمتی را بر اساس تحلیل تکنیکال مشخص نماید.

اصول سرمایه گذاری – به طور مرتب سرمایه گذاری کنید

اکثر افراد نمی‌توانند درک کنند که چگونه می‌توان با یک سرمایه گذاری متوسط اما مداوم ثروت خود را بشکل قابل توجهی توسعه دهند. این جادوی بهره مرکب است که این «ترفند» را انجام می‌دهد. در ادامه تصویری از بهره مرکب بشکل کاربردی آمده است:
فرض کنید شما یک حساب با سرمایه اولیه ۵۰۰۰ دلار باز کرده‌اید و این حساب بازده سالانه ۱۲٪ را فراهم می‌کند. شما هیچ واریزی دیگری به این حساب ندارید. در طی ۱۰ سال این حساب به بیش از ۱۵.۵۰۰ دلار افزایش می‌یابد. عملکرد بدی نیست زیرا پول‌تان بیش از سه برابر شده است.
اما اکنون فرض کنید که شما یک تغییر بسیار کوچک انجام داده و فقط ۵۰ دلار اضافی در هر ماه به حساب خود واریز می‌کنید. با در نظر گرفتن ماهانه ۵۰ دلار در ۱۰ سال، حساب شما به ۲۷.۳۰۰ دلار افزایش می‌یابد که تقریباً دو برابر اندازه حساب قبلی بدون کمک‌های اضافی خواهد بود. اگر این کمک‌های ماهانه را تا ۱۰۰ دلار در هر ماه افزایش دهید در مجموع پس از ۱۰ سال موجودی حساب به بیش از ۳۹،۰۰۰ دلار می‌رسد. این مبلغ تنها از یک سرمایه گذاری اولیه ۵،۰۰۰ دلاری و به دنبال آن واریزهای اندک اما بشکل منظم حاصل شده است.
عادت سرمایه گذاری منظم حتی در مقادیر اندک، قطعاً عادتی ارزشمند است. عادتی که در نهایت برای شما عایدی مناسبی به همراه خواهد داشت.

اگر به مباحث سرمایه گذاری علاقه‌مند هستید، مقالات بخش سرمایه گذاری را در پول پدیا دنبال کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)