رمزگشایی 30 دلیل شکست توسط ناپلئون هیل

  • توسط pooladmin
  • 06/03/2020
  • 0

ناپلئون هیل، یکی از برجسته ترین نویسنده های ادبیات موفقیت در یکی از فصل های کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید، 30 دلیل شکست را برشمرده است. وی 99 درصد شکست مردم در زندگی را با این دلایل مرتبط می داند. شناسایی دلایل شکست می تواند به شما کمک کند که از مسیری که به شکست منجر می شود، پرهیز کنید. گاهی اوقات رسیدن به موفقیت نیازمند شکست نخوردن است. به قول سعدی «لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان.» در ادامه 30 دلیل اصلی شکست را با ما همراه باشید.

رمزگشایی 30 دلیل شکست

1. پیشینه موروثی نامطلوب

دلیل اینکه این گزینه توسط هیل در صدر لیست 30 دلیل شکست قرار گرفته است، دلیل خاصی دارد. وی بر این باور است که به لحاظ ذهنی مبارزه با یک پیشینه ارثی نامطلوب کار بسیار دشواری است. کسانی که والدین آن‌ها به لحاظ ذهنی باهوش نیستند یا با مشکلات ذهنی خاصی دست و پنجه نرم می کنند، مسیر هموارتری به سمت شکست دارند. البته با استفاده از ابزارهای صحیح و سخت‌کوشی و توکل بدون شک می توان بر مشکلات این‌چنینی نیز غلبه کرد و بهره هوشی را بالا برد اما کار این افراد از بقیه دشوارتر خواهد بود.

2. نبود هدف معین در زندگی

داشتن هدف معین یکی از مهم‌ترین شاخصه های موفقیت است. در صورتی که هدف درستی در زندگی نداشته باشید، انگیزه شما کاهش می یابد. هیچ محرکی برای هل دادن شما به سمت موفقیت وجود نخواهد داشت. اهداف به دو نوع کوتاه مدت و درازمدت تقسیم می شوند. برای رسیدن به موفقیت باید هردوی آن‌ها را تعیین کرده باشید.

3. نبود احساس جاه طلبی

دلایل زیادی وجود دارد که بسیاری افراد به زندگی عادی و میانه راضی هستند و هیچ گونه احساس جاه طلبی در آن‌ها وجود ندارد. تنبلی، راحت طلبی یا عدم اعتقاد به موفقیت می تواند برخی از این دلایل باشد. اگر احساس جاه طلبی در شما وجود نداشته باشد، هیچ گاه نشانه گیری شما از حد متوسط بالاتر نخواهد رفت.

4. نبود تحصیلات کافی

یکی دیگر از دلایل اصلی شکست، نبود تحصیلات کافی است. البته برداشت اشتباه نکنید؛ این مسئله بدین معنا نیست که تحصیلات رسمی همواره به موفقیت ختم می شود. در بسیاری کشورهای جهان تحصیلات رسمی یکی از موانع پیشرفت و رسیدن به موفقیت است. مشکل دیگر این است که بسیاری افراد تحصیل را رها کرده و تصور می کنند که به سطح کافی از معلومات رسیده اند.

در بیشتر مشاغل دانش تخصصی یک نیاز اساسی است و این مسئله پس از تحصیلات عالی از طریق کار و تجربه به دست می آید؛ بنابراین تنها تحصیلات نمی تواند موفقیت شما را تضمین کند.

5. نبود انضباط شخصی

رسیدن به موفقیت به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. در کنار سخت‌کوشی باید به صورت مداوم و با نظم به سوی آن در حرکت بود. این نظم و قانون مندی است که شما را به سمت یک هدف معین سوق می دهد. عادت های زیادی وجود دارد که شما را در افزایش بهره‌وری روزانه کمک می کند. در نهایت نیز این عادات به موفقیت شما در ماه، سال و دوره های طولانی مدت منجر می شوند.

6. سلامتی جسمی و روحی

هیچ‌کس نمی تواند بدون سلامت جسمی و روانی به موفقیت دست یابد. ضعف جسمانی و مشکلات روحی می تواند دلیل اصلی بسیاری از مشکلات زندگی باشد. البته برخی مشکلات جسمی را نمی توان برطرف کرد و تنها می توان با آن‌ها کنار آمد. با این وجود اگر مشکلات شما با مواردی نظیر ورزش برطرف می شوند، این مسئله را نادیده نگیرید. عدم فعالیت بدنی، خوردن بیش از حد هله هوله، رژیم غذایی نادرست، زیاده روی در رابطه جنسی، انزوا و گوشه نشینی و رابطه ضعیف با خدا برخی از دلایل مشکلات جسمی و روحی هستند.

7. تأثیرات منفی دوران کودکی

این مسئله برای کسانی رخ می دهد که در دوران کودکی با تعلیم و تربیت نادرست مواجه بوده اند یا محیط رشد آن‌ها ناسالم بوده است. مواردی از جمله اذیت شدن در دوران مدرسه نیز می تواند به مشکلاتی در آینده رخ دهد که وظیفه والدین را در رسیدگی به آن چند برابر می کند. البته با اینکه ممکن است این مشکلات هیچ‌گاه فراموش نشوند اما می توان با آن‌ها کنار آمده و آینده موفق و درخشانی را برای خود ترسیم نمود.

8. کار امروز را به فردا انداختن

تمام افراد رؤیاهای بزرگی در سر دارند. تعداد زیادی از این افراد نیز برای رسیدن به رؤیاهای خود برنامه ریزی می کنند. با این وجود درصد بسیار کمی هستند که به این برنامه ریزی ها جامه عمل بپوشانند. بیشتر ما دوست داریم که منتظر فرصت طلایی و بهترین زمان برای انجام کارها باشیم. از فردا، از اول هفته، از ابتدای ماه، از اول فروردین و بسیاری زمان بندی هایی که هیچ گاه شروع نمی شوند. به محض نوشتن برنامه شروع به اجرای آن کنید و تأخیر را به فراموشی بسپارید.

9. عدم استقامت

در میان کسانی که شروع به فعالیت برای اجرای برنامه ریزی و رسیدن به هدف می کنند، تعداد زیادی نیز در نیمه راه متوقف می شوند. استقامت و بردباری گاهی اوقات می تواند دشوار باشد. بخصوص اگر بلافاصله نتیجه کار شما به ثمر ننشیند این استقامت به شکل قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. تقریباً تمام افراد در طول زندگی خود با شکست مواجه شده اند. استقامت بدین معنی است که پس از شکست دوباره برخاسته از شکست خود درس بگیریم.

10. شخصیت بدبین

بدون شک با افراد زیادی روبرو شده اید که همیشه در مورد مسائلی اعتراض و گلایه دارند اما هیچ گاه در مورد برطرف کردن این مشکلات کاری انجام نمی دهند. کسانی هم هستند که همواره از بدشانسی های خود می گویند و اینکه از عهده هیچ کاری برنمی‌آیند. بدبینی و فکر کردن به صورت منفی تنها بدبیاری و مسائل منفی را در زندگی شما به بار می آورد. این مسئله یکی از بزرگ‌ترین دلایل شکست است و تغییر بدبینی به خوش بینی یا واقع بینی می تواند تغییرات زیادی را در زندگی شما به وجود آورد.

11. عدم کنترل تمایلات جنسی

بیشتر افراد بر این باورند که این مسئله تأثیر منفی در عملکرد آن‌ها ندارد اما بدون شک تأثیر خواهد گذاشت. میزان انرژی که با فعالیت جنسی از شما گرفته می شود بسیار زیاد است. البته این مسئله نیاز هر انسانی است و در مسیر درست باید استفاده شود اما به شیوه ای کنترل شده و با رعایت اعتدال باید از آن بهره برد. این مسئله برای افراد مجرد که به خود ارضایی اقدام می کنند نیز چند برابر مشکل ساز است و جدای انرژی بسیار زیاد، به لحاظ روحی نیز آسیب های زیادی را متوجه آن‌ها خواهد کرد.

12. عدم اعتقاد به «بده بستان»

هر آمدی رفتی و هر سلامی علیکی دارد. افراد زیادی هستند که خود را مجزا از تمام افراد می دانند و بر این باورند که برای رسیدن به موفقیت می توانند به تنهایی کار کنند. باید به خاطر داشته باشید که بیشتر افراد موفق به کار تیمی و فعالیت جمعی عقیده دارند. شاکله یک شرکت یا برند موفق بر همکاری اعضا و کارمندان آن استوار است. اگر تصور شما بر این است که به تنهایی می توانید پله های ترقی را طی کنید، سخت در اشتباه هستید.

13. ضعف در تصمیم گیری

به گفته ناپلئون هیل «افراد موفق به سرعت تصمیم می گیرند و به آرامی در راستای تغییر و بهبود آن اقدام می کنند. از طرفی افراد غیر موفق بسیار کند تصمیم گرفته و بلافاصله تصمیم خود را تغییر می دهند.» توانایی تصمیم گیری سریع یکی از شاخصه های اصلی موفقیت است. از طرفی اگر توانایی تصمیم گیری هم نداشته باشید، بدون شک موفقیتی در کار نخواهد بود. هرکدام از ما روزانه با صدها تصمیم ریز و درشت سروکار داریم. از این رو این مهارت بسیار کلیدی است.

14. یک یا چند مورد از ترس های 6 گانه

ناپلئون هیل در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید 6 ترس اصلی انسان ها را معرفی می کند. ترس از فقر، انتقاد، بیماری، از دست دادن کسانی که دوست داریم، پیری و مرگ 6 موردی هستند که او برشمرده است. تنها داشتن یکی از این ترس ها نیز می تواند عامل بزرگی برای شکست باشد. در این موارد باید به خاطر داشته باشیم که این موارد برای تمام افراد پیش می آید. هیچ کسی وجود ندارد که در طول زندگی بیمار نشود، با انتقاد مواجه نشود، مرگ نزدیکان خود را نبیند، پیر نشود یا با مرگ دست و پنجه نرم نکند. تمام ما در نهایت با مرگ روبرو خواهیم شد و به جهان باقی منتقل می شویم. از این رو جای نگرانی نیست و بهتر است برای موفقیت در این دنیا و مهم‌تر از آن، دنیای دیگر در تلاش باشیم.

15. انتخاب نادرست همسر

بدون شک همسر شما چه به لحاظ روحی و چه به لحاظ شغلی روی زندگی شما تأثیرگذار خواهد بود. از این رو انتخاب درست همسر می تواند به آرامش روحی و همچنین موفقیت در کار و پیشه منجر شود. همسری که در روزهای دشوار شما را حمایت کند، تأثیر زیادی در زندگی شما خواهد داشت. اگر زندگی شما همواره پر از درگیری و مشاجره باشد، عملکرد شما به لحاظ جسمی و روحی به طرز باورنکردنی کاهش می یابد. همسر خود را به درستی و با مشورت انتخاب کنید.

16. وسواس بیش از حد

هیچ‌کس نمی تواند بدون قبول خطر در زندگی به موفقیت برسد. همیشه برای دستیابی به یک سری موارد باید موارد دیگری را به خطر انداخته و ریسک آن را قبول کنیم. البته همیشه نمی توان از ریسک کردن نتیجه گرفت اما بالأخره روزی می رسد که قبول خطرات یک کار می تواند شما را به ساحل موفقیت برساند. کسانی که وسواس زیادی دارند و نمی توانند برخی خطرات تصمیم های خود را به دوش بکشند، معمولاً یا شکست می خورند، یا راکد مانده و هیچ پیشرفتی نمی کنند. در دنیای پرتلاطم اقتصادی امروز، راکد ماندن دست کمی از شکست ندارد.

17. انتخاب شریک تجاری نادرست

در صورت انتخاب نادرست، کسی که با آن همکاری تجاری دارید نیز می تواند یکی از عوامل شکست شما در تجارت باشد. کسی که تجربه و تخصص کافی در کار نداشته باشد، می تواند تمام تلاش ها و سخت‌کوشی های شما را با تصمیم گیری اشتباه بر باد دهد. عاقلانه تصمیم گرفته و در انتخاب شریک تجاری به آشنایی و نسبت فامیلی بسنده نکنید. ممکن است کسی که نمی شناسید، برای همکاری با شما به مراتب از بستگان شما بهتر باشد.

18. خرافات و تعصب

خرافات یکی از دشمنان شماره یک پیشرفت و ترقی است. برای مثال ممکن است برخی افراد یکی از بزرگ‌ترین فرصت های زندگی خود را تنها به دلیل یک خواب آشفته در شب قبل بر باد دهند. از طرف دیگر تعصب بیجا روی برخی موارد نیز در نهایت به شکست منجر می شود. البته تعصب خوب و بد از یکدیگر جدا هستند. برای مثال تعصب روی همسر یک پدیده مثبت است اما تعصب روی یک رسم خانوادگی نادرست را باید تغییر داد.

19. انتخاب نادرست شغل

بسیاری افراد در انتخاب پیشه خود اشتباه می کنند. یک شغل مناسب شغلی است که تنها یک روز نتوانید در خصوص نحوه انجام و پیشرفت آن فکر نکنید. البته این بدین معنا نیست که همه فکر و ذکرتان کار باشد؛ بلکه بدین صورت که فکر کردن به کار شما را آزرده نکند. بخش عمده ای از مردم تنها به این خاطر سر کار می روند که دستمزد خود را دریافت کنند و هیچ احساس و علاقه ای به کار خود ندارند. به دنبال شغل و حرفه ای باشید که آن را دوست دارید.

20. نبود تلاش متمرکز

می دانید که بازه تمرکز انسان چه مدت است؟ بدون شک این میزان بسیار اندک است. بدین منظور که تمرکز برای مدت طولانی روی یک مسئله بسیار دشوار است. تمرکز روی چیزی که دوست ندارید، حتی بیش از این دشوار است.

21. هزینه های نادرست

بسیاری اوقات هزینه هایی در زندگی متحمل می شویم که هیچ نیازی به آن‌ها نداریم. برای مثال آخرین مدل تلفن همراه برترین شرکت جهان را در جیب خود داریم و تنها برای تماس، پیامک، بازی و گاهی اوقات عکس گرفتن از آن استفاده می کنیم. وسیله ای که به محض شکستن یا سوختن، بیش از 10 میلیون تومان از دارایی شما کم می کند. یکی از تفاوت های اساسی افراد ثروتمند و فقیر در نحوه خرج کردن آن‌ها است. به جای هزینه های بی هدف، پول خود را روی خودتان سرمایه گذاری کنید.

22. عدم اشتیاق

اشتیاق کلید موفقیت در هر کاری است. بدون اشتیاق و علاقه به کار نمی توانید مدت زیادی در آن دوام بیاورید. یکی از دلایلی که افرادی که به دنبال پول هستند، هیچ وقت آن را به دست نمی آورند نیز همین است. هنگامی که پول به جای اشتیاق و علاقه به نیرو محرکه شما تبدیل شود، قبل از رسیدن به موفقیت متوقف خواهید شد. اشتیاق بدین معنی است که فارغ از میزان درآمد، هر روز کار خود را با عشق و علاقه انجام دهید.

23. عدم تحمل دیگران

روشن فکری برای هر کسی در حال انجام هر کاری نیاز است. در برابر افراد جدید، ایده های جدید و طرز تفکرهای جدید جبهه گیری نکنید. عدم تحمل تفکر و ایده های دیگران به شهرت و سابقه شما لطمه خواهد زد. این مسئله در خصوص افرادی که با آن‌ها در حال انجام کار و تجارت هستید به مراتب بیشتر صدق می کند.

24. کم طاقتی و نداشتن صبر

مشابه مورد قبلی، کم طاقتی نیز می تواند شما را از مسیر موفقیت بازدارد. اگر به سادگی و با شنیدن کوچک‌ترین انتقاد از کوره در می روید، افراد زیادی را دور و بر خود اذیت خواهید کرد. به مرور کسی علاقه ای به همکاری با شما ندارد، اعصاب خودتان به هم خواهد ریخت و بهره‌وری شما به شدت کاهش می یابد.

25. عدم توانایی در همکاری با دیگران

همکاری با دیگران یک امر اجتناب ناپذیر است. تقریباً تمام شرکت ها و ایده های تجاری با همکاری چند شخص صورت می گیرد. اگر این توانایی را در خود نداشته باشید، نمی توانید راه دوری بروید. تنها راه رسیدن به آنچه می خواهید این است که به دیگران کمک کنید به آنچه می خواهند دست پیدا کنند. در صورتی که تمایلی به همکاری با دیگران نداشته باشید، این مسئله محقق نخواهد شد.

26. قدرت ناشی از تلاش فردی نیست

کسانی که قدرت را به دست نیاورده اند، بلکه به آن‌ها اعطا شده است، بیش از هر کسی به سمت شکست تمایل خواهند داشت. به عبارتی قدرت باید اکتسابی باشد، نه انتسابی! دلیل شکست آن‌ها نیز این است که نیازهای اساسی و توانایی های لازم برای موقعیت موردنظر را ندارند و به قولی به ناحق در این پست مشغول به کارند. افرادی که بدون تلاش شخصی به قدرت یا جایگاهی برسند، توانایی کنترل آن را نخواهند داشت و نه تنها به خود بلکه به دیگران و کل گروه نیز لطمه خواهند زد.

27. عدم صداقت

مهم نیست عدم صداقت شما در رابطه با دیگران باشد یا اینکه با خودتان صادق نیستید؛ نتیجه این عدم صداقت بدون شک در نهایت به خودتان ضربه خواهد زد. افراد دور و برتان از همکاری با شما طفره خواهند رفت و به شما اعتماد نخواهند داشت. به کارها و توانایی های خودتان نیز اعتقاد نخواهید داشت. آنچه می سازید، یک خانه پوشالی خواهد بود که با هر بادی فرو می ریزد.

28. غرور و خودپسندی

غرور معمولاً دشمن شماره یک افزایش دانش و معلومات است. این آسیب اجتماعی همچنین یکی از آفت های همکاری و کار تیمی است. بیشتر افراد مغرور از همکاری با دیگران اجتناب می کنند و هیچ گاه اشتباهات خود را قبول ندارند. آن‌ها تصور می کنند که بالاتر از هرکسی هستند و در تمام زمینه ها دارای تخصص و توان بی نهایت هستند.

29. حدس زدن به جای فکر کردن

در صورتی که به جای فکر کردن و برنامه ریزی به حدس زدن و بنا کردن یک مجموعه روی شانس علاقه دارید، دیر یا زود شکست خواهید خورد. شنیدن نظرات دیگران، تحقیق همه جانبه و استفاده از قدرت تفکر که یکی از بزرگ‌ترین موهبت های انسانی است، شاخصه های یک تصمیم گیری درست هستند. حدس و گمان تنها در مواردی جایز است که راهی برای تخمین و تحقیق دقیق وجود نداشته باشد. این گزینه نیز باید در انتهای هر مسیر قرار گیرد.

30. کمبود سرمایه

کمبود سرمایه بدون شک یکی از مشکلات اساسی هر تجارتی است. البته دقت کنید که این مورد را آخرین گزینه مطرح می کنیم. این در صورتی است که بسیاری افراد به محض شروع به کار، از نبود سرمایه ناله می کنند و اولین و بزرگ‌ترین مشکل خود را سرمایه عنوان می کنند. این در حالی است که تمامی موارد 1 تا 29 را نادیده می گیرند. البته شکی وجود ندارد که در اقتصاد آشفته امروز، کسب و کارهای نوپا و استارت آپ ها با مشکلات زیادی روبرو هستند. مشکلاتی که ممکن است یکی از بهترین ایده های تجاری کشور را در نطفه خفه کنند.

خلاصه

در این مطلب 30 دلیل شکست را با شما در میان گذاشتیم. البته بدون شک عوامل شکست بسیار گسترده تر و بیشتر از این 30 مورد هستند. با این وجود بیشتر موارد دیگر یا به این 30 مورد وابسته هستند یا در عرض با این 30 مورد در ارتباط‌اند. خلاصه موارد ذکر شده در ادامه عنوان می شود:

  1. پیشینه موروثی نامطلوب
  2. نبود هدف معین در زندگی
  3. نبود احساس جاه طلبی
  4. نبود تحصیلات کافی
  5. نبود انضباط شخصی
  6. سلامتی جسمی و روحی
  7. تأثیرات منفی دوران کودکی
  8. کار امروز را به فردا انداختن
  9. عدم استقامت
  10. شخصیت بدبین
  11. عدم کنترل تمایلات جنسی
  12. عدم اعتقاد به «بده بستان»
  13. ضعف در تصمیم گیری
  14. یک یا چند مورد از ترس های 6 گانه
  15. انتخاب نادرست همسر
  16. وسواس بیش از حد
  17. انتخاب شریک تجاری نادرست
  18. خرافات و تعصب
  19. انتخاب نادرست شغل
  20. نبود تلاش متمرکز
  21. هزینه های نادرست
  22. عدم اشتیاق
  23. عدم تحمل دیگران
  24. کم طاقتی و نداشتن صبر
  25. عدم توانایی در همکاری با دیگران
  26. قدرت ناشی از تلاش فردی نیست
  27. عدم صداقت
  28. غرور و خودپسندی
  29. حدس زدن به جای فکر کردن
  30. کمبود سرمایه

30 دلیل شکست

کدام یک از موارد عنوان شده در این مطلب را در خود می بینید؟ اگر با برخی از این موارد به عنوان عوامل شکست موافق نیستید، دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر شما نیز عوامل کلیدی دیگری را سراغ دارید، در مطرح کردن آن‌ها درنگ نکنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)