استراتژی‌های سرمایه گذاری در بازار سهام

  • توسط pooladmin
  • 15/10/2020
  • 0
بازار سهام

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در سهام وجود دارد اما تقریباً همه آنها تحت یکی از سه سبک بنیادین قرار می‌گیرند: سرمایه گذاری ارزش محور، سرمایه گذاری رشد محور یا سرمایه گذاری شاخص محور. این استراتژی‌های سرمایه گذاری از طرز فکر یک سرمایه گذار پیروی می‌کنند و استراتژی‌ای که افراد برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند وضعیت مالی ، اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک قرار دارد.
در این مطلب می‌خواهیم به سه سبک بنیادین یا استراتژی سرمایه گذاری در بازار سهام بپردازیم که معمولاً مورد استفاده سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

استراتژی‌های سرمایه گذاری در بازار سهام

مبانی سرمایه گذاری ارزش محور

استراتژی سرمایه گذاری ارزش محور به زبان ساده به معنای خرید سهام شرکت‌هایی است که در بازار سهام کمتر از ارزش ذاتی خود بها گذاری شده‌اند. هدف این نیست که در شرکت‌های بی نامی سرمایه گذاری کنیم که با وجود توانایی بالقوه خود از سوی فعالان بازار شناسایی نشده‌اند. سرمایه گذاران ارزش محور معمولاً به شرکت‌های قدرتمندی که با قیمت پایین معامله می‌شوند ورود می‌کنند، قیمت‌هایی که یک سرمایه گذار معتقد است ارزش واقعی شرکت را منعکس نمی‌کند. سرمایه گذاری ارزش محور در واقع گرفتن بهترین قیمت معامله است، مانند تخفیف عالی برای خرید از یک برند معروف.
وقتی می‌گوییم سهمی‌ کم بها داده شده است منظور ما این است که تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که قیمتی که سهام بر اساس آن مبادله می‌شود پایین‌تر از ارزش ذاتی شرکت است. این مهم ممکن است با مواردی مانند نسبت پایین قیمت دفتری (نسبت مالی مورد علاقه سرمایه گذاران ارزش محور) و بازده سود سهام بالا نشان داده شود که نشان دهنده میزان سود سهامی است که هر ساله پرداخت می‌شود .
بازار همیشه در ارزیابی خود درست عمل نمی‌کند بنابراین سهام حداقل برای یک دوره زمانی اغلب با ارزشی کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. اگر شما یک استراتژی سرمایه گذاری ارزش محور را دنبال می‌کنید، هدف این است که این سهام کم بها داده شده را پیدا کرده و آنها را با قیمت مناسب خریداری کنید.

سرمایه گذاری ارزش محور طولانی مدت

استراتژی سرمایه گذاری ارزش محور بسیار ساده است اما تمرین این روش بیش از آنچه فکر می‌کنید درگیر کننده است به ویژه هنگامی ‌که از آن به عنوان یک استراتژی بلند مدت استفاده می‌کنید. مهم نیست که از وسوسه تلاش برای پول در آوردن سریع براساس روند بازارهای پرنوسان جلوگیری کنید. استراتژی سرمایه گذاری ارزش محور مبتنی بر خرید سهام شرکت‌های قدرتمندی است که موقعیت سودآوری خود را حفظ می‌کنند و در نهایت ارزش ذاتی آنها توسط بازارها شناسایی می‌شود.
وارن بافت یكی از بزرگترین و موفق‌ترین سرمایه گذاران ارزش محور معاصر می‌گوید: «در کوتاه مدت بازار یک محل رقابت است. در دراز مدت، بازار یک دستگاه توزین است». بافت به جای اینکه بر اساس برچسب کم بها داده شده عمل کند انتخاب سهام خود را بر اساس پتانسیل و ثبات واقعی یک شرکت شکل می‌دهد. با این حال او ترجیح می‌دهد سهامی ‌را که تصور می‌کند در حالت «حراج» هستند خریداری کند.

استراتژی‌های سرمایه گذاری

مبانی استراتژی‌های سرمایه گذاری رشد محور

سرمایه گذاری رشد محور به عبارتی اصطلاحاً در تضاد با سرمایه گذاری ارزش محور است، بسیاری از سرمایه گذاران ارزش محور هنگام خرید یک سهم از طرز فکر سرمایه گذاری رشد محور نیز بهره می‌برند. سرمایه گذاری رشد محور در دراز مدت بسیار شبیه به استراتژی‌های سرمایه گذاری ارزش محور است. اساساً اگر بر اساس ارزش ذاتی یک شرکت و پتانسیل رشد آن در آینده روی یک سهام سرمایه گذاری می‌کنید از استراتژی سرمایه گذاری رشد محور استفاده می‌کنید.
سرمایه گذاران رشد محور بر اساس توجه به شرکت‌های جوانی که پتانسیل چشمگیر و بالاتر از حد متوسطی برای رشد از خود نشان داده‌اند از سرمایه گذاران ارزش محور مطلق متمایز می‌شوند. سرمایه گذاران رشد محور به شرکت‌هایی نگاه می‌کنند که بارها نشانه‌هایی از افزایش قابل توجه و رشد سریع در تجارت و سود را نشان داده‌اند.
نظریه کلی نهفته در سرمایه گذاری رشد محور این است که رشد درآمد یک شرکت نهایتاً با افزایش قیمت سهام توأم می‌شود. برخلاف سرمایه گذاران ارزش محور، سرمایه گذاران رشد محور ممکن است اغلب سهامی را با قیمت بالاتر از ارزش ذاتی فعلی یک شرکت خریداری کنند، بر این اساس که این نرخ رشد مداوم در نهایت باعث افزایش ارزش ذاتی شرکت به سطوح بسیار بالاتری نسبت به قیمت فعلی سهم خواهد شد.
معیارهای مالی مورد علاقه سرمایه گذاران رشد محور شامل سود هر سهم (EPS)، حاشیه سود و بازده سهام (ROE) است.

تلفیقی از ارزش و رشد

در حقیقت اگر شما یک رویکرد بلند مدت برای سرمایه گذاری را مد نظر دارید ادغام استراتژی‌های ارزش محور و رشد محور همان‌طور که بافت به طور موثری از آن استفاده می‌کند، ممکن است ارزش توجه بیشتر را داشته باشد. دلایل خوبی برای پشتیبانی از این استراتژی‌های سرمایه گذاری وجود دارد.
از نظر تاریخی، سهام با ارزش معمولاً سهام شرکت‌های متعلق به صنایع چرخه‌ای است که عمدتاً از کسب و کارهای تولید کالاها و خدماتی تشکیل شده، مشاغلی که درآمد روزانه مردم را هدف قرار می‌دهد. صنعت هواپیمایی مثال خوبی است؛ وقتی چرخه کسب و کار در یک روند صعودی قرار دارد افراد بیشتر پرواز می‌کنند و وقتی اوضاع کسب و کار نا بسامان است کمتر پرواز می‌کنند زیرا به ترتیب درآمد بیشتر و کمتری دارند. به دلیل فصلی بودن، سهام ارزشمند معمولاً در زمان بهبود و رونق اقتصادی عملکرد خوبی در بازار دارند اما احتمالاً وقتی بازار گاوی برای مدت طولانی پایدار بماند از روندها عقب می‌افتند.
سهام رشد محور معمولاً هنگامی ‌که نرخ بهره کاهش می‌یابد و درآمد شرکت افزایش می‌یابد عملکرد بهتری دارند. آنها همچنین به طور معمول سهام‌هایی هستند که حتی در مراحل پایانی بازار بلند مدت گاوی نیز به رشد خود ادامه می‌دهند. از سوی دیگر، اینها معمولاً اولین سهام‌هایی هستند که در هنگام کند شدن اقتصاد ضربه می‌خورند.
تلفیقی از رشد و ارزش گذاری به شما این فرصت را می‌دهد تا ضمن کاهش ریسک به میزان قابل توجه از بازده بالاتری نسبت به سرمایه خود بهره مند شوید. از لحاظ تئوریک، اگر از یک استراتژی ارزش محور برای خرید برخی سهام استفاده کنید و در همان حال از یک استراتژی رشد محور برای خرید سهام دیگر بهره ببرید می‌توانید تقریباً در طول هر چرخه اقتصادی سود بهینه‌ای کسب کنید و احتمالاً هر نوع نوسانی بنفع شما خواهد بود.

سرمایه گذاری شاخص محور منفعل

سرمایه گذاری شاخص محور در مقایسه با سرمایه گذاری ارزش محور یا رشد محور، شکل بسیار منفعلانه‌تری از سرمایه گذاری است. این روش نیازمند کار و استراتژی بسیار کمتری از طرف سرمایه گذار است. در سرمایه گذاری شاخص محور، فرد نقدینگی خود را به طور گسترده‌ای در بین انواع مختلف سهام توزیع می‌کند و امیدوار است که بازدهی‌ای مشابه با شاخص بازار سهام دریافت کند. یکی از جذابیت‌های اصلی سرمایه گذاری شاخص محور این است که بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند تنها تعداد کمی ‌از استراتژی‌های خرید تکی سهام در بلند مدت از سرمایه گذاری شاخص محور بهتر عمل می‌کنند.
استراتژی سرمایه گذاری شاخص محور معمولاً با سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل معامله در بورس دنبال می‌شود، صندوق‌هایی که برای انعکاس عملکرد شاخص اصلی سهام طراحی شده‌اند.

جمع بندی – پیدا کردن استراتژی شخصی

هر سرمایه گذار باید استراتژی‌های سرمایه گذاری شخصی خود که متناسب با خواسته‌ها یا نیازهای فردی و همچنین «شخصیت» سرمایه گذاری‌اش باشد را کشف کند. ممکن است دریابید که ترکیب سه روش مورد بحث در این مطلب بهترین نتیجه را برای شما در پی دارد.
استراتژی سرمایه گذاری یا استراتژی‌هایی که به کار می‌گیرید اغلب در طول زندگی و با تغییر وضعیت مالی و اهداف تغییر می‌کنند. از این که اوضاع را کمی تغییر داده و روش‌های سرمایه گذاری را متنوع کنید نهراسید. سعی کنید همواره درک کاملی از رویکرد سرمایه گذاری خود و تأثیری که بر پورتفوی و سبد دارایی‌های شما می‌گذارد داشته باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)