کشت عمودی؛ راهی برای سرمایه گذاری نوین در کشاورزی

  • توسط pooladmin
  • 21/07/2020
  • 0
سرمایه گذاری نوین در کشاورزی

غذاهای گیاهی امروزه مورد اقبال عمومی هستند و مزارع عمودی از این روند بهره می‌برند. در این مطلب با کشت عمومی به عنوان راهی برای سرمایه گذاری نوین در کشاورزی آشنا می‌شویم.

کشت عمودی یک روش کشاورزی گلخانه‌ای است که در آن محصولات زراعی در لایه‌های انباشته، اغلب بدون خاک کشت می‌شوند. با افزایش چشمگیر جمعیت شهری و کاهش سطح زمین‌های کشاورزی، این شیوه محبوبیت و اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

کشت عمودی یک مفهوم جدید نیست و این مزارع سرپوشیده که سازگار با محیط زیست هستند در حال حاضر به سرعت در حال گسترش هستند.
برادر کوچکتر ایلان ماسک (Elon Musk)، کیمبال ماسک (Kimbal Musk) که در سال ۲۰۱۷ توسط مجمع جهانی اقتصادی به عنوان «کارآفرین جهانی» برگزیده شد در سال ۲۰۱۶ شرکت کشاورزی اسکوئر روتس (Square Roots) را یک فضای شهری مستقر در بروکلین راه اندازی کرد. مأموریت اسکوئر روتس این است که با توانمندسازی نسل‌ جوان برای مشارکت در کشاورزی شهری، غذای تازه و محلی برای شهرهای سراسر جهان فراهم نماید.
ماسک، بنیانگذار و مدیر اجرایی اسکوئر روتس در ایمیلی به CNN گفت: «وقتی کودک بودم، تنها راهی که می‌توانستم با آن خانواده‌ام را کنار هم جمع کنم، پختن غذا بود».
ماسك گفت: «مشغول شدن با اينترنت به ويژه در اواخر دهه ۹۰، بسيار هيجان انگيز بود و من هيچ چيز راجع به آن تجربه‌ها را تغيير نمي‌دهم اما اشتياق من هميشه غذا بوده است. لحظه‌ای که من و ایلان شرکت زیپ ۲ را بعنوان اولین شرکت اینترنتی‌مان فروختیم، می‌دانستم که می‌خواهم صنعت غذا را دنبال کرده و یک سرآشپز آموزش دیده شوم».
کیمبال در آن زمان به نیویورک نقل مکان و در مرکز بین المللی آشپزی ثبت نام کرد.
ماسك گفت كه شركت قصد دارد در كمتر از سه ماه، يك «سوپر مزرعه» با ۲۵ کانتینر باری با دمای کنترل شده، سردخانه، زيرساخت‌هاي امنيت زيستي و هر آنچه را براي اجراي يك مزرعه عمودي لازم است، افتتاح كند.
از زمان آغاز به کار، اسکوئر روتس بیش از ۱۲۰ نوع محصول از جمله میوه، سبزیجات و توت فرنگی را زیر کشت برده است.
البته این شرکت در نوع خود اولین نیست. استارت‌آپ‌هایی مانند سیلیکون ولیز پلنتی (Silicon Valley’s Plenty) که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شده و از سوی جف بزوس مالک آمازون پشتیبانی می‌شود نیز در تلاش برای تسلط بر این بازار است.


خیر الکودمانی (Kheir Al-Kodmany)، استاد طراحی شهری پایدار در دانشگاه ایلینویز شیکاگو به سی ان ان گفت: «متخصصان محیط زیست، کشاورزان شهری، معماران، خاک شناسان، کارشناسان بهداشت عمومی‌ و بسیاری دیگر به عنوان شریک به این انقلاب کوچک پیوسته‌اند تا بتوانند راهی برای نجات کمبود غذایی جامعه شهری آینده در نظر بگیرند».
این مقوله شامل تکنیک‌های مختلفی مانند هیدروپونیک است که از محلول‌های مواد معدنی مغذی در حلال آب استفاده می‌کند. آکواپونیک از موجودات آبزی مانند ماهی و حلزون استفاده کرده و گیاهان را در آب پرورش می‌دهد و آئروپونیک که گیاهان را در هوا رشد می‌دهد.
از بعد اشتغال زایی، تغییر سریع آب و هوا باعث می‌شود میلیون‌ها کشاورز سنتی شغل خود را از دست بدهند اما طبق گفته دیکسون دسپامیر (Dickson Despommier)، میکروب شناس و استاد برجسته بهداشت عمومی ‌و محیط زیست در دانشگاه کلمبیا، کشاورزان عمودی تحت تأثیر این تغییرات قرار نخواهند گرفت.
با وجودی که کشاورزی عمودی برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۰۰ معرفی شد، اما اخیراً توسط دسپامیر رواج بیشتری یافته است. بیش از ۲۰ سال پیش، او تدریس را در دانشگاه کلمبیا و رشته پزشکی اکولوژی آغاز کرد.
دسپامیر با دانشجویان خود به مدت یک دهه در حال تولید محصولات زراعی در داخل خانه بوده است. وی گفت: «ده سال پیش، هیچ مزرعه عمودی‌ای وجود نداشت». وی با اشاره به اینکه چراغ‌های LED باعث افزایش کارایی این نوع کشاورزی در طی پنج سال گذشته شده‌اند می‌افزاید که این چراغ‌ها باعث می‌شوند که کشت عمودی ارزان‌تر و قابل اعتمادتر شود.
پگز (Peggs)، مدیر عامل اسکوئر روتس معتقد است که مردم غذای محلی می‌خواهند زیرا آنها اعتماد خود را به سیستم تولید غذای صنعتی که کالری زیاد و مواد غذایی کم ارزش را از هزاران مایل دورتر و با شفافیت اندک در نحوه کشت و ارسال تولید می‌کنند از دست داده‌اند.
در عین حال، جمعیت جهان به سرعت در حال رشد بوده و شهرنشینی رو به افزایش است. پگز اعتقاد دارد که تغییرات آب و هوایی منابع موجود مواد غذایی زمین را تهدید می‌کند و صنعت مجبور است راه‌های جدیدی برای رشد سریع غذا کشف کند.
پگز در مورد جمع آوری پول برای کشاورزی عمودی خوش بین است. وی می‌گوید: «پول و سرمایه بسیار هوشمند وارد این تجارت می‌شود. كيفيت مواد غذايي كه هم اكنون در اين سيستم‌هاي سرپوشيده توليد می‌شود با بهترين مواد غذايي ارگانيک موجود در بازار قابل رقابت است».
دسپامیر معتقد است كه در نهايت شهرها قادر خواهند بود با مزارع سرپوشیده واقع در محدوده شهر، همه آنچه را كه می‌توانند بخورند، پرورش دهند. وی می‌افزاید: «اگر یک مزرعه فضای باز شکست بخورد، کشاورز باید برای شروع دوباره تا سال آینده منتظر بماند. مزارع داخلی نیز شکست می‌خورند اما کشاورز فضای سرپوشیده می‌تواند ظرف چند هفته دوباره شروع کند».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)