نحوه انتخاب سیستم بودجه بندی مناسب

  • توسط pooladmin
  • 21/11/2020
  • 0
سیستم بودجه بندی

بهترین سیستم بودجه بندی برای شما به کاری که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد، از جمله مهار هزینه‌ها، پرداخت بدهی، پس انداز یا هر هزینه ضروری دیگری.

نحوه انتخاب سیستم بودجه بندی مناسب

مراحل تعیین سیستم بودجه

سیستم‌های بودجه بندی برای کمک به درک و ارزیابی رابطه شما با پول طراحی شده‌اند. همه این سیستم‌ها یک هدف مشترک دارند و اغلب از روش‌های مشخصی برای رسیدن به آن هدف استفاده می‌کنند.

۱- مشخص کنید که در کدام نقطه هستید و چه وضعیتی دارید

اگر نمی‌دانید کدام مسیر را انتخاب کنید، یک ارزیابی شخصی انجام دهید. وضعیت مالی و اهداف جاری می‌تواند سرنخی برای شما ایجاد کند. شاید بدهکار باشید و به سیستمی‌ برای کاهش هزینه‌ها نیاز داشته باشید یا می‌خواهید هزینه‌ها را برای پرداخت وام مسکن به تعادل برسانید. پس از دانستن اینکه در کجا ایستاده‌اید و امیدوارید چه کارهایی را انجام دهید، گزینه‌ای متناسب با این نیازها انتخاب کنید.

روش‌های بودجه بندی

بودجه ۵۰/۳۰/۲۰

آنچه این سیستم را جذاب می‌سازد این است که به شما فضای بازپرداخت بدهی، پرداخت هزینه‌های جاری و پس انداز برای هزینه‌های آینده را می‌دهد. بودجه ۵۰/۳۰/۲۰ درآمد شما را به سه دسته عمده تقسیم می‌کند: ۵۰٪ به نیازهای ضروری، ۳۰٪ به خریدهای غیر ضروری و ۲۰٪ به پس انداز و بازپرداخت بدهی اختصاص می‌یابد. شما می‌توانید از آن به خودی خود یا به عنوان پایه‌ای برای سایر روش‌های بودجه بندی انعطاف پذیر استفاده کنید.

سیستم پاکت

اگر به یک سیستم سخت گیرانه برای کمک به کاهش هزینه‌های بیهوده یا خروج از بدهی نیاز دارید اما نمی‌خواهید همه خریدها را رصد کنید از این روش که مبتنی بر پول نقد است استفاده کنید. در سیستم پاکت برای هر گروه هزینه‌ای محدودیت تعیین می‌کنید سپس پاکت‌های مخصوص هر دسته را با پول نقد تعیین شده پر کرده و فقط از آن پول برای خرید استفاده کنید. وقتی یک پاکت خالی شد دیگر نمی‌توانید در آن ماه برای آن دسته خاص هزینه کنید.
دانیل چونگ Daniel Chong برنامه ریز مالی در ایرواین، کالیفرنیا می‌گوید: «مغز ما بگونه‌ای سیم کشی شده است که چیزهای قابل لمس و احساس را واقعی تر از مواردی بداند که روی موبایل یا شماره‌ای در حساب بانکی هستند».
اپلیکیشن گودباجت Goodbudget برای کسانی که این روش را دوست دارند اما نمی‌خواهند با پاکت‌های کاغذی سر و کار داشته باشند طراحی شده است.

سیستم اولویت دادن به پس انداز

این بودجه «معکوس» که برای هماهنگی هزینه‌ها و دارایی شما طراحی شده، پس انداز را قبل از هزینه‌های فوری قرار می‌دهد. با استفاده از این سیستم، شما تصمیم می‌گیرید که چه میزان از درآمد ماهانه خود را برای اهداف پس اندازی مانند بازنشستگی و یک صندوق اضطراری اختصاص دهید و سپس بقیه را برای صورتحساب‌ها و سایر هزینه‌ها استفاده می‌کنید بنابراین مجبور نیستید پول خود را تفکیک کنید.

بودجه بر پایه صفر

این بودجه برای هزینه کنندگان زیاد و برنامه ریزان دقیق متناسب است. این روش نظارتی دقیق بر هزینه‌های شما دارد. در این روش کل درآمد ماهیانه خود را به صورت آگاهانه استفاده می‌کنید. مبلغ مشخصی برای پس انداز، سفر و پرداخت هزینه‌های آب و برق و مواد غذایی وجود دارد تا زمانی که چیزی از درآمد اولیه باقی نماند. اپلیکیشن‌های بودجه‌ای مانند YNAB و EveryDollar می‌توانند به شما کمک کنند بودجه مبتنی بر صفر را اعمال کنید.

۲- تصمیم بگیرید که چه میزان تلاشی خواهید داشت

قبل از شروع کار در نظر بگیرید که یک سیستم بودجه بندی تا چه میزان نیاز به زمان و رسیدگی دارد. برخی از این سیستم‌ها پیش نیازهای سختگیرانه‌ای دارند در حالی که برخی دیگر انعطاف پذیرتر هستند. به عنوان مثال صفحه اکسل و بودجه مبتنی بر صفر نیازمند پایش مکرر و دقیق هزینه‌ها هستند. اما برنامه‌هایی که با حساب‌های مالی شما همگام سازی می‌شوند نیاز به رسیدگی کمتری ‌دارند.
چند بار باید بودجه بندی کنید؟ هیچ قانون مشخصی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین با سرعت دلخواه خود پیش بروید. اگر از وضعیت مالی خود اطمینان دارید احتمالاً می‌توانید با مرور ماهانه یکبار یا دو بار اطلاعات خود کنار بیایید. کسانی که در مدیریت پول خود مشکل دارند بهتر است هر هفته یا بعد از هر خریدی سیستم را چک کنند.

۳- گزینه‌های دستی و دیجیتالی را مقایسه کنید

اینکه آیا می‌خواهید یک روش دستی برای بودجه بندی انتخاب کنید یا به دنبال کمک فناوری هستید را تعیین کنید. برنامه یا اپلیکیشنی به شما امکان می‌دهد پس انداز را به صورت خودکار انجام دهید یا به اطلاعات خود در حین فعالیت دسترسی داشته باشید و آنها را به روز کنید می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر این اپلیکیشن به طور خودکار خریدهای شما را وارد و دسته بندی نکند یا استفاده از آن دشوار باشد، ممکن است ارزش زیادی نداشته باشد.

جمع بندی

برخی از کارشناسان می‌گویند تا زمانی که از جزئیات مهم مانند درآمد، بدهی‌ها، اهداف و هزینه‌های عمومی‌ خود آگاه هستید نیازی به پیروی از سیستم بودجه بندی خاصی ندارید. کاترین ‌هاولی Catherine Hawley، برنامه ریز مالی در مونتری کالیفرنیا می‌گوید: «اگر در حد توان مالی خود زندگی می‌کنید و می‌دانید که در مسیر رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده هستید، پایش ریز هزینه‌ها نوعی زیاده روی خواهد بود. نیازی نیست بدانید که قبض برق شما در ماه گذشته دقیقاً چقدر بوده است. فقط بایستی بدانید که به نوعی در مسیر صحیح قرار دارید و من فکر می‌کنم که این روش می‌تواند برای اغلب افراد روشی بدون استرس باشد».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)