شرکت آمازون در حال تغییر وضعیت رقابت قیمت های آنلاین است

  • توسط pooladmin
  • 04/05/2019
  • 0

بر هیچکس پوشیده نیست که رقابت سخت با شرکت آمازون باعث نزول قیمت های اراِئه شده از سوی شرکت والمارت و دیگر فروشندگان اینترنتی شده است. با این حال به گفته ی آلبرتو کاوالو, استاد ارتباطات دانشگاه تجارت هاروارد, تاثیر اصلی شرکت آمازون نه به خود قیمت ها بلکه به رفتارها و عادت های قیمت گذاری این فروشندگان سنتی مربوط می شود.

کاوالو که یافته های خود را مدیون سال ها کار بر روی قیمت گذاری داده ها می داند, معتقد است که دو نوع تغییر قابل توجه در فروشندگان اینترنتی رخ داده است. اول افزایش سریع تر قیمت ها و دوم افزایش قیمت گذاری های یکسان در موقعیت ها و مکان های متفاوت.

کاوالو چنین بیان می کند که موضوع فقط افزایش نرخ کالاها نیست زیرا این فقط یک تاثیر موقت است. او در ادامه می گوید: “اکر رقابت با شرکت آمازون شیوه ی قیمت گذاری شرکت هایی مانند والمارت و بست بای را تغییر دهد, این موضوع  می تواند به مراتب تاثیر بلند مدت تری بر روی تورم در حال رشد و پدیده ی اقتصاد کلان داشته باشد.

“در دنیای رقابت آنلاین لازم است که به ثبات قیمت ها نه تنها از نظر مدت زمان بلکه از نظر موقعیت های مکانی  توجه بیشتری شود.” کاوالو بر روی فروشندگان اینترنتی ای متمرکز شده است که گرچه حضور آنلاین دارند ولی اکثر اجناس خود را به صورت برون شبکه ای میفروشند. آن هم به دلیل اینکه این شرکت ها منابع مشترک اطلاعات برای شرکت های آماری هستند.

کاوالو مدعی است که در سال 2010 این شرکت ها قادر بودند که قیمت اجناسشان را حدودا به مدت 9 ماه ثابت نگه دارند در صورتی که امروزه این بازه زمانی به حدود 3 ماه تنزل پیدا کرده است. این روند همچنین برای اقلام های دیگر شرکت های آنلاینی مانند مبلمان و یا وسایل الکتریکی نیز صدق می کند.

رویداد های جهانی سریع تر بر روی قیمت ها اثر میگذارند

کاوالو اینچنین نتیجه میگیرد که هم قیمت اجناس در مقابل تلاطم های اقتصادی مانند نوسان قیمت سوخت و یا نرخ معاملات ارزی, زودترتاثیر می پذیرد و هم فروشندگان  زودتر از سایرین گرفتار این نوسانات قیمت می شوند.

توجه به این نکته می تواند به تغییر وضعیت آشفتگی های تورم جاری و تورم های حبابی ناپایدار کمک کند. نوسانات قیمت همچنین می تواند ناشی از تغییرات سیاسی و یا افزایش متقاضی خرید اجناس باشد. در واقع روی صحبت کاوالو با سیاست گذاران فدرال و دیگر سیاست گذاران است که بدین منظور پژوهش وی به نام ” تاثیرات بیشتر شرکت آمازون: رقابت آنلاین و رویکرد های قیمت گذاری” برای نشست اقتصادی به نام جکسون هول تهیه و تنظیم شده است.

کاوالو چنین می گوید که ثبات مالی مقوله بسیار مهمی در سیاست های مالی است. او در ادامه می گوید:” زمانی که فدرال به منظور رشد بازده, نرخ بهره را کاهش می دهد, امیدوار است که قیمت ها سریعا ثابت نشوند زیرا در صورت وقوع چنین اتفاقی, سیاست مالی انبساطی دیگر نمی تواند تاثیر بسزایی بر روی تولید داشته باشد. گذشته از این, هنگامی که مدت زمان زیادی طول بکشد تا تاثیر بر روی قیمت ها آشکار شود, فدرال می تواند ادعا کند که نوسانات پیش آمده موقتی است دقیقا مانند آنچه در رابطه با نوسان شدید قیمت گاز رخ داد. زمانی که قیمت گاز مدت زمان زیادی در حال نوسان بود, دیگر نتوانست کاهش پیدا کند در صورتی که اگر قیمت آن سریع تر ثابت می شد, این افزایش و نوسان قیمت می توانست به صورت جدی تری مورد پیگیری قرار بگیرد.

به عقیده ی کاوالو فدرال باید به این دسته از نوسانات قیمت, هرچند موقتی و نا پایدار, توجه بیشتری داشته باشد زیرا این نوع نوسانات می تواند از آنچه عامه ی مردم فکر میکنند بسیار بیشتر بر روی قیمت ها تاثیر بگذارد.

شفافیت قیمت های آنلاین در شرکت هایی مانند شرکت آمازون

اگرچه پژوهش کارلو بر روی علت نوسانات قیمت تمرکز نمی کند ولی با این حال تئوری هایی در این زمینه نیز دارد.

تکنولوژی ها یی مانند الگوریتم های قیمت گذاری توانست هم هزینه ی کار و هم هزینه ی برآورد قیمت ها را کاهش دهد. این نوع الگوریتم ها برای بازرگانان اینترنتی بیشتر رواج دارد ولی حتی شرکت هایی که از این الگوریتم ها استفاده نمی کننذ هم در حال رقابت با شرکت هایی هستند که از این متد پیروی می کنند.

دومین تغییر و تحولی که کارلو به آن اشاره دارد در رابطه با قیمت گذاری های یکسان در مکان ها و موقعیت های متفاوت و درون زنجیره ای فردی می باشد. اگرچه که پیدا کردن یک جنس با قیمت های متفاوت در وبسایت های مختلف عجیب نیست اما اخیرا دیدن فروشگاه هایی از یک  زنجیره که یک نوه جنس را با قیمت های متفاوت در نواحی مختلف به صورت آنلاین به فروش می گذارند بسیار تعجب برانگیز است.

کاوالو این موضوع را وابسته به شفافیت فراهم شده توسط اینترنت و نگرانی خریداران نسبت به منصفانه بودن قیمت ها می داند. گاوالو می گوید:” یک وبسایت به راحتی به مصرف کنندگان خود این امکان را می دهد تا آیا فروشندگان, قیمت های مختلفی را در کانال ها یا محل های دیگر ارائه می کنند یا خیر. بنابر این اگرچه که اخیرا فروشندگان به منظور سازگار کردن قیمت ها با آمار و ارقام موجود, از تکنولوژی استفاده می کنند, اما با این حال نگرانی آنها از بابت منصفانه بودن قیمت ها دائما باعث محدود شدنشان می شود.

اساسا در مورد تغذیه ما شاهد پراکندگی قیمت بیشتری هستیم چرا که خریداران در این مورد انعطاف بیشتری نسبت به پذیرفتن تغیییرات قیمت نشان می دهند.

به گفته ی کاوالو حالا که شرکت آمازون در حال اضافه کردن صنعت اغذیه به سیستم است , میتوانیم تاثیرات جالبی را بر روی پویایی قیمت گذاری ها شاهد باشیم. او در ادامه می گوید:” در دنیای رقابت آنلاین باید همواره به ثبات قیمت ها نه تنها از نظر زمان بلکه از نظر موقعیت های مختلف توجه بیشتری داشته باشیم.” او اضافه می کند که این ها تصمیمات مهمی برای مدیران شرکت هایی است که با نوسانات قیمت دست و پنجه نرم می کنند.  تحقیقات و مطالعات بر روی قیمت گذاری منصفانه به منظور درک اینکه چگونه شرکت ها می توانند از الگوریتم های قیمت گذاری خودکار و تکنولوژی های مشابه استفاده کنند, بسیار مهم به نظر می رسد.

در واقع کاوالو خود یک منبع برای اطلاعات خودش است. وی یک دهه ی پیش , زمانی که دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه هاروارد بود, شروع به جمع آوری اطلاعاتی در مورد قیمت گذاری کرد تا بدین وسیله ثابت کند که دولت کشور آرژانتین که زادگاهش نیز بود, در مورد نرخ تورم موجود در کشور دروغ می گوید. همین امر او را به سمت پذیرش پروژه ی میلیاردی در رابطه با قیمت گذاری سوق داد. پروژه ای که گنجینه ای از اطلاعات بر اساس قیمت های آنلاینی بود که شاخص های نرخ تورم را برای بیش از 20 کشور اراِه می داد.

کاوالو این واقعیت را پذیرفت که افشاگری در رابطه با کشور آرژانتین فقط 1/3 نرخ تورم واقعی را گذارش می دهد و این امر هیچ صدمه ای به دولت از نظر سیاسی وارد نمیکند چرا که همه ی مردم از قبل به دروغگویی دولت در این زمینه آگاه بودند.

با این حال کاوالو در برخی مسائل اخلاقی به موفقیت دست یافت. برای مثال مجله ی اکونومیست به نفع بیانیه های وی از چاپ کردن مجلات در باره ی دولت آرژانتین دست کشید و زمانی که دولت جدید رئی کار آمد, با اتکا به اعداد و ارقام کاوالیو, یک شاخص جدید ساخت. چرا که در این اعداد و ارقام اطلاعات رسمی ای موجود بود که در هیچ جای دیگری پیدا نمی شد.

پروژه ی قیمت گذاری میلیونی همچنان در حال رشد است. کاوالو که به عنوان مشاور آکادمیک دیوا ن آمارگیری مشغول به کار است میگوید:” در حال حاضر مسئله ی اصلی درباره ی دستکاری آمار و ارقام توسط دولت نیست بلکه موضوع اصلی درباره ی ارائه کردن تخمین های دقیق تر در مورد نرخ تورم است. کاوالو در ادامه می گوید:” سیاست گذاران همواره در بدست آوردن اطلاعات دقیق تر و دانستن اینکه چگونه این منابع جدید اطلاعات می تواند باعث پیشرفت آمارهای اقتصادی شود, مشتاق هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)