منظور از سهم بازار چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 20/09/2020
  • 0
سهم بازار

سهم بازار به بخشی یا درصدی از مارکت که توسط یک شرکت یا سازمان کسب شده اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر، سهم بازار یعنی کل فروش یک شرکت در قیاس با کل فروش صنعتی که در آن فعالیت می‌کند.
مثلاً فرض کنید خرید کل مصرف کنندگان ۱۰۰ تیوپ خمیر دندان است و یک سازنده خاص خمیر دندان، ۶۰ تیوپ به فروش می‌رساند. این بدان معنی است که شرکت مد نظر ۶۰٪ از مارکت را در اختیار دارد. برای محاسبه سهم بازار، کل فروش شرکت در یک بازه زمانی خاص و کل فروش همان دوره صنعتی که در آن فعالیت می‌کند در نظر گرفته می‌شود.

سهم بازار چیست؟

فرمول محاسبه

سهم بازار به شرح زیر محاسبه می‌شود:
سهم بازار = کل فروش کمپانی/ کل فروش صنعت

تأثیر سهم بازار

۱- اقتصاد مقیاس

افزایش سهم بازار به یک شرکت کمک می‌کند تا در مقیاس بزرگتری فعالیت کرده و سودآوری را افزایش دهد. همچنین به کمپانی کمک می‌کند تا در مقایسه با رقبای خود مزیت هزینه‌ای ایجاد کند.

۲- افزایش فروش

افزایش سهم بازار همچنین به افزایش فروش کل شرکت منجر می‌شود. هنگامی ‌که مصرف کنندگان متوجه وفاداری به برند در بین اکثر همتایان خود می‌شوند، آنها نیز به سمت خرید آن محصول تمایل پیدا می‌کنند.

۳- افزایش مشتری

افزایش سهم با‌‌ز‌‌‎ا‌‌ر همچنین به شرکت کمک می‌کند تا پایگاه مشتری خود را گسترش دهد. وقتی اکثریت مصرف کنندگان نسبت به یک برند یا محصول وفادار باشند بقیه افراد نیز ممکن است از آنان پیروی کنند.

۴- اعتبار

حسن شهرت بنوبه خود به افزایش فروش و افزایش تعداد مشتری و رشد اعتبار یک کمپانی کمک می‌کند.

۵- تسلط بر صنعت

با افزایش سهم بازار، یک شرکت تسلط خود را بر صنعتی که در آن فعالیت می‌کند افزایش می‌دهد.

۶- افزایش قدرت چانه زنی

با افزایش سهم بازار، یک کمپانی شروع به تسلط بر یک صنعت می‌کند. با افزایش تسلط بر صنعت، آن شرکت می‌تواند از اختیارات خاصی مانند قدرت چانه زنی بیشتر استفاده کند. کمپانی می‌تواند از این برتری در مذاکره با تامین کنندگان و اعضای کانال توزیع به نفع خود استفاده کند.

افزایش سهم بازار

چگونه سهم با‌‎‌زار را افزایش دهیم؟

۱- نوآوری

نوآوری یک روش عالی برای افزایش سهم بازار است. نوآوری می‌تواند به صورت نوآوری در محصول، نوآوری در روش تولید یا معرفی فناوری جدیدی به بازار باشد که رقبا هنوز آن را ارائه نکرده‌اند. با نوآوری، یک شرکت می‌تواند نسبت به رقبای خود برتری یافته و بر صنعت تسلط یابد.

۲- کاهش قیمت‌ها

یک کمپانی همچنین می‌تواند با کاهش قیمت، با‌‌زار خود را گسترش دهد. کاهش قیمت باعث جذب مشتری بیشتر، افزایش فروش و در نتیجه افزایش سهم بازار شرکت خواهد شد.

۳- تقویت روابط با مشتری

با تقویت روابط موجود با مشتری، کمپانی‌ها از بازار موجود خود محافظت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که رقابت زیاد باعث از دست دادن مشتری شود. این امر همچنین رضایت مشتری را افزایش می‌دهد که به نوبه خود به افزایش مشتری از طریق تبلیغات دهان به دهان کمک می‌کند.

۴- تبلیغات

تبلیغات یک روش گران قیمت و در عین حال موثر برای افزایش بازار است. با وجود رقابت سنگین و نفس گیر موجود در بازار، تبلیغات یک روش عالی برای کسب برتری نسبت به رقبا است.

۵- افزایش کیفیت

مشتریان به مرور زمان نسبت به کیفیت یک محصول علاوه بر قیمت آن آگاه می‌شوند. با اطمینان از استانداردهای کیفی بالاتر، یک شرکت می‌تواند سهم خود را در بازار افزایش دهد.

۶- تملک

به دست آوردن یک رقیب یک روش مطمئن برای تسلط بر یک صنعت است. با خرید یک رقیب، یک شرکت نه تنها به مشتریان جدید دسترسی پیدا می‌کند بلکه رقابت را کاهش می‌دهد. این امر به ایجاد تسلط بر یک صنعت و افزایش سهم بازار کمک می‌کند.

نمونه‌های درخشان

• اپل یک نمونه عالی از شرکتی است که سهم زیادی از بازار را در اختیار دارد و بر صنعتی که در آن فعالیت می‌کند مسلط است. اپل در صنعت گوشی‌های هوشمند، یکی از لیدرهای بازار است که با رقبای بسیار قدرتمندی مانند سامسونگ و هواوی مبارزه می‌کند. در اکثر بازارهایی که اپل در آنها فعالیت می‌کند به طور متوسط از ۷۰٪ بازار برخوردار است.
• کولگیت: کولگیت یکی دیگر از نمونه‌های عالی شرکتی است که سهم زیادی از بازار را در اختیار دارد. در صنعت خمیر دندان، کولگیت بیش از ۸۰٪ از کل فروش را در دست دارد.

خلاصه

• سهم بازار بخش یا درصدی از بازاری است که توسط یک شرکت یا سازمان گرفته شده است. به عبارت دیگر، سهم بازار یک شرکت کل فروش آن در قیاس با کل فروش صنعتی است که در آن فعالیت می‌کند.
• برای محاسبه سهم بازار، کل فروش شرکت در یک بازه زمانی خاص و کل فروش صنعت در همان بازه زمانی در نظر گرفته می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)