نحوه سرمایه گذاری در اوراق قرضه

  • توسط pooladmin
  • 01/03/2021
  • 0
سرمایه گذاری در اوراق قرضه

سرمایه گذاری در اوراق قرضه لزوماً اقدامی پیچیده نیست. در واقع این اقدام یک روش عالی برای متنوع نگه داشتن ‌پورتفوی است.
اوراق قرضه بخشی اساسی از یک پورتفوی بلند مدت با مدیریت خوب است. اوراق قرضه ایمن‌تر از خرید سهام و یک گزینه برای دور ماندن از نوسانات بازار بورس اوراق بهادار هستند، هرچند که بازار اوراق قرضه همیشه بهتر از سهام عمل نخواهد کرد. اگر می‌خواهید در مورد سرمایه گذاری در اوراق قرضه خصوصی، اوراق مشارکت یا اوراق قرضه دولتی بیشتر بدانید، این راهنما را بخوانید.

نحوه سرمایه گذاری در اوراق قرضه

اوراق قرضه چیست؟

اوراق قرضه نوعی بدهی است که در آن سرمایه گذاران به یک شرکت یا دولت وام می‌دهند.
اوراق قرضه بخشی اساسی از اقتصاد و روشی محبوب برای کسب و کارها و دولت‌ها جهت جمع آوری سرمایه است. درآمد حاصل از انتشار اوراق قرضه در جهت تأمین مالی کارخانه‌ها، ساخت راه‌ها، مدارس و عملیات عمرانی دولت استفاده می‌شود.

از کجا می‌توان در اوراق قرضه سرمایه گذاری کرد؟

برخی از حساب‌های کارگزاری به شما امکان خرید مستقیم اوراق قرضه را می‌دهند. با این حال، این مدل ممکن است کارآمدترین روش برای سرمایه گذاری افراد نباشد. خرید اوراق قرضه از طریق صندوق معمولاً منطقی‌تر است.

۱- ای تی اف و اوراق قرضه صندوق مشترک

بهترین راه برای خرید اوراق قرضه اغلب از طریق صندوق سرمایه گذاری مشترک یا صندوق قابل معامله در بورس (ETF) است. زیرا این مدل احتمالاً مقرون به صرفه‌ترین روش برای سرمایه گذاری در ‌پورتفوهای متنوع سازی شده اوراق قرضه باشد.
اگر صندوق‌هایی با درآمد ثابت خریداری می‌کنید (درآمد ثابت اصطلاحی است که اغلب برای اوراق قرضه استفاده می‌شود) یا هر نوع دیگر از ETF یا صندوق سرمایه گذاری مشترک، به کارمزد‌هایی که صندوق دریافت می‌کند توجه کنید. این هزینه‌ها بدون اینکه خودتان متوجه شوید می‌تواند درآمد شما را از بین ببرد.
صندوق‌های اوراق قرضه انواع مختلفی دارند. برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری عمومی‌ مانند صندوق‌های دارای تاریخ سررسید می‌توانند ترکیبی از سهام و اوراق قرضه را در اختیار داشته باشند.

بیشتر بخوانید:آنچه در مورد صندوق قابل معامله (ETF) باید بدانید

صندوق قابل معامله

۲- سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی

اوراق قرضه دولتی معمولاً نزدیک‌ترین ابزار به یک سرمایه گذاری بدون ریسک است.
با این حال از آنجایی که این اوراق بسیار ایمن در نظر گرفته می‌شوند، کمترین نرخ سود در بین انواع سرمایه گذاری‌ها را پرداخت می‌کنند.
اوراق قرضه دولتی اشکال مختلفی دارند. برای مثال انواع اوراق قرضه دولتی ایالات متحده عبارتند از:
اوراق قرضه پس انداز: اکثر این اوراق پس انداز ۲۰ سال نگهداری می‌شوند و در تاریخ سررسید به ارزش اسمی ‌خود دریافتی خواهند داشت.
اسناد خزانه: اسناد خزانه سررسیدهایی از دو تا ۱۰ سال دارند و ارزش اسمی آنها به ‌۱۰۰۰ یا ۵۰۰۰ دلار بالغ می‌شود.
اوراق خزانه: اوراق قرضه تی نیز نامیده می‌شود، اوراق خزانه داری ایالات متحده پس از ۱۰ تا ۳۰ سال سررسید می‌شوند. این اوراق با ارزش اسمی ‌۱۰۰۰ دلار عرضه می‌شوند و سالی دو بار کوپن پرداخت سود دارند. اوراق خزانه بخش قابل توجهی از سیاست‌های پولی ایالات متحده را در دست دارند.
اوراق بهادار حفاظت از تورم (TIPS) : این اوراق با شناور ساختن نرخ‌های بهره فعلی، از پرتفوی اوراق قرضه سرمایه گذاران در برابر تورم محافظت می‌کنند.

۳- سرمایه گذاری در اوراق قرضه شرکتی

اوراق قرضه شرکتی یکی از دو روش رایج برای کسب و کارهای بزرگ جهت تأمین مالی است. (دیگری انتشار سهام جدید است). اما برخلاف سهام، مدیران هنگام انتشار اوراق قرضه مجبور نیستند از سهم مالکیتی خود در شرکت صرف نظر کنند. در عوض، اوراق قرضه ابزاری است برای جمع آوری پولی که بعداً بایستی بازپرداخت شود.

در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان نرخ بهره اوراق قرضه شرکتی بر اساس رتبه بندی اعتباری شرکت تعیین می‌شود. استاندارد اد پورز Standard & Poor’s، مودیز Moody’s و فیچ Fitch سه آژانس بزرگ اعتبارسنجی برای اوراق قرضه هستند. رتبه اعتباری BBB خط مقیاس درجه اعتبار سرمایه گذاری است. به رتبه‌های زیر این آستانه اوراق قرضه نامرغوب یا جانک باند گفته می‌شود که نرخ بهره بالاتر و ریسک بالاتری دارند.
اوراق مشارکت شرکت‌ها بسیار پر ریسک‌تر از اوراق قرضه دولتی هستند. اگر مشکلی در دولت پیش بیاید ابزارهایی برای کنترل امور دارد و در نهایت می‌تواند هر بدهی‌ای را پرداخت کند. اما شرکت‌ها می‌توانند ورشکسته شده و پرداخت‌ها را منتفی سازند. ممکن است برخی از اوراق قرضه در زمان ورشکستگی ملغی شده یا دچار کاهش ارزش شوند. بنابراین همیشه باید هنگام انتخاب محل سرمایه گذاری خود دقت کنید.

سهام

۴- سرمایه گذاری در اوراق مشارکت

اوراق مشارکت نوعی اوراق قرضه است که توسط دولت‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای دولتی به عنوان نوعی روش جمع آوری منابع مالی منتشر می‌شوند. اوراق مشارکت یک ویژگی بسیار محبوب دارند: آنها اغلب بدون مالیات هستند. این بدان معناست که شما می‌توانید بدون پرداخت مالیات از سرمایه گذاری خود درآمد کسب کنید.
اوراق مشارکت هم تا حد زیادی کم ریسک هستند اما همانند اوراق قرضه دولتی نخواهند بود. در کشورهایی که سیستم حکومتی فدرال دارند شهرداری‌ها و دولت‌های محلی هر از گاهی ورشکسته می‌شوند. بعنوان مثال در ایالات متحده تاکنون دیترویت، استاکتون، سان برناردینو، کالیفرنیا و همچنین آیداهو، ورشکستگی را پشت سر گذاشته‌اند. در این موارد، دارندگان اوراق مشارکت در معرض خطر بوده‌اند.
مانند سایر سرمایه گذاری‌ها، شما باید قبل از سرمایه گذاری در اوراق مشارکت در مورد خطرات و بازده مورد انتظار تحقیق کنید.

مقایسه جامع بین سهام و اوراق قرضه

آیا باید در اوراق قرضه سرمایه گذاری کنید؟

بهتر است همیشه یک نوع اوراق قرضه را در پورتفوی خود داشته باشید. اگر به دوران بازنشستگی نزدیک‌تر هستید بایستی بیش از آنچه در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کنید در اوراق قرضه دولتی سرمایه گذاری نمایید زیرا این اوراق نرخ بهره مشخصی دارند و نوسانات روزمره بازار سهام کمتر بر آنها تأثیر می‌گذارد.
اوراق قرضه دولتی وقتی نرخ بهره پایین است می‌توانند سرمایه گذاری خوبی باشند زیرا رابطه معکوس با هم دارند. این بدان معناست که وقتی نرخ‌ بهره کم می‌شود، قیمت اوراق قرضه افزایش می‌یابد و بالعکس.
به نظر می‌رسد این موضوع تا حدودی غیر منطقی ‌باشد، اما به این دلیل است که نرخ بازده اوراق قرضه معمولاً کمتر از سایر سرمایه گذاری‌ها است. بنابراین وقتی بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ بهره می‌گیرد، نرخ ثابت اوراق قرضه برای سرمایه گذاران جذابیت پیدا می‌کند. اگر بانک مرکزی نرخ‌ها را افزایش دهد، عکس این اتفاق رخ می‌دهد. اوراق قرضه ارزان می‌شوند زیرا افراد کمتری آنها را جذاب می‌دانند.
بنابراین وقتی نرخ بهره پایین است، بسته به شرایط خود بهتر است که بخش کمتری از پورتفوی خود را به اوراق قرضه اختصاص دهید. به همین دلیل است که مثلاً امروز در ایالات متحده اوراق قرضه بازدهی صفر دارند. یک دهه پیش این بازده برای اوراق خزانه ۱۰ ساله در حدود ۳.۵٪ و ۲۰ سال پیش حدود ۶٪ بود.
این بدان معناست که طی مدت زمان طولانی بخشی از پورتفوی که به اوراق قرضه اختصاص دارد در اصل به عنوان مانعی برای بقیه دارایی‌های شما مانند سهام عمل می‌کند. مثل این است که مسابقه‌ای را با یک پای گچ گرفته بدوید.

تأثیر تورم بر اوراق قرضه

افزایش نرخ تورم بر بازدهی اوراق قرضه تأثیر منفی دارد بعنوان مثال اگر نرخ سود اوراق قرضه ۰.۵٪ و تورم ۲٪ باشد شما ۰.۵٪ سود کسب نکرده‌اید بلکه اساساً ۱.۵٪ از ارزش پول خود را از دست داده‌اید.
باید به خاطر داشته باشید که قیمت اوراق قرضه و بازده اوراق قرضه رابطه معکوس دارند: وقتی یکی صعود می‌کند، دیگری رو به پایین می‌رود.
این بدان معنا نیست که اوراق قرضه بی فایده هستد. آنها مطمئناً در متنوع سازی ‌پورتفوی و به ویژه به عنوان محافظت در برابر بحران مالی نقش دارند. اما به طور کلی، داشتن سبدی بزرگ از اوراق قرضه همانند گذشته منطقی نیست.

اوراق قرضه می‌توانند در پرتفوی شما جایگاهی داشته باشند
اگر امور را به خوبی مدیریت می‌کنید، اوراق قرضه هم می‌توانند بخشی از برنامه مالی بلند مدت شما باشند. فقط بخاطر داشته باشید که بسته به شرایط کلی اقتصادی، ممکن است همیشه به اندازه دلخواه شما بازدهی نداشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)