چگونه پول پیدا کرده و پس انداز کنیم

  • توسط pooladmin
  • 09/01/2020
  • 0

پیدا کردن پول و پس انداز کردن برای بسیاری افراد می تواند کار دشواری باشد. بخصوص اگر شما توانایی مدیریت پول به دست آمده و پرداخت بدهی های خود را نداشته باشید؛ اما به دست آوردن پول قدم اول برای پس انداز و پرداخت بدهی هایی است که وضعیت مالی شما را تحت تأثیر قرار داده اند. یکی دیگر از موارد مهم برای پس انداز این است که هزینه های جاری و سبک زندگی خود را به درستی تطبیق دهید. در صورتی که می خواهید درآمد بیشتری داشته باشید و بتوانید از این درآمد پس انداز خوبی داشته باشید، ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

چگونه پول پیدا کرده و پس انداز کنیم

بخش اول: درآمدزایی

قدم اول برای هر فردی این است که به دنبال راهکارهای درآمدزایی باشد. کسی که درآمد کافی نداشته باشد، عملاً نمی تواند پس انداز کند چراکه آنچه پیدا می کند برای موارد ضروری هزینه می شود.

1. استخدام تمام وقت

چگونه پول پیدا کرده و پس انداز کنیم

قبل از هر چیز به دنبال یک شغل تمام وقت یا پاره وقت باشید. شغل تمام وقت بدون شک درآمد و ثبات شغلی بیشتری برای شما در بر خواهد داشت. با اینکه برخی از شغل های پاره وقت نیز درآمد بسیار خوبی دارند اما از ثبات کافی برخوردار نیستند. امروزه راهکارهای زیادی برای جستجوی شغل مورد نظر شما وجود دارد که یکی از شاخص ترین آن‌ها اینترنت است. وب‌سایت های زیادی وجود دارند که با ارائه شغل های متعدد و ارتباط کارفرما و جویای کار بستر همکاری این دو را فراهم می کنند.

به دنبال شغلی باشید که جدای از علایق با تخصص و توانایی های شما نیز همخوانی داشته باشد. البته میزان درآمد شغل نیز یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب شغل مورد نظر است. در صورتی که زمان زیادی برای شغل گذاشته و درآمد اندکی داشته باشید، پس انداز برای شما امکان پذیر نخواهد بود.

برای افزایش شانس موفقیت و به دست آوردن شغل موردنظر خود، حتماً یک رزومه قدرتمند و اختصاصی برای شغل درخواستی خود تهیه کنید. تمام مواردی که کارفرما از شما درخواست کرده است را در رزومه بگنجانید و از فرستان یک قالب از پیش آماده شده و یکسان برای تمامی شرکت ها خودداری کنید.

2. شغل پاره وقت

در صورتی که شغل ثابت دارید اما پس انداز برای شما کار دشواری است، می توانید به فکر انجام یک شغل پاره وقت در زمان های آزاد خود باشید. برای این نوع مشاغل لازم نیست تخصص خاصی داشته باشید. برای مثال می توانید مواردی همچون پیشخدمتی، کار در ساندویچی، فروشندگی و مواردی از این قبیل را در نظر داشته باشید.

همچنین می توانید شغل های پاره وقت مرتبط با شغل اصلی خود را پیدا کنید. برای مثال اگر معلم هستید، می توانید تدریس خصوصی در آموزشگاه های سطح شهر و تدریس خصوصی را مدنظر داشته باشید. در مجموع هر کاری که بتواند به شما در به دست آوردن پول بیشتر کمک کند، عالی خواهد بود.

3. مشاغل غیرتخصصی

یکی دیگر از راه های درآمدزایی خارج از اوقات کاری و شغل ثابت شما، انجام کارهای پروژه ای و غیرتخصصی است. برای مثال می توانید در میان آشنایان و همسایگان خود برای نگهداری از کودک، نگهداری از حیوانات، باغبانی، تمیز کردن منزل و خرید برای منزل پیشنهاد دهید.

این مشاغل معمولاً زمان زیادی از شما نمی گیرند و درآمد نسبتاً خوبی هم دارند. حتی می توانید در سطح اینترنت و شبکه های اجتماعی برای خدمات خود تبلیغ کنید. سعی کنید کانال های تلگرامی مرتبط با شهر خود را پیدا کرده و در آن‌ها تبلیغ کنید. چسباندن پوستر و پخش تراکت نیز می تواند ایده خوبی باشد.

4. تبدیل سرگرمی به منبع درآمد

تقریباً همه افراد دارای سلایق، استعداد و سرگرمی های مخصوص به خود هستند. گاهی اوقات به این سرگرمی ها با دید ساده ای نگاه می کنیم. برای مثال ممکن است شما به قلاب دوزی، بافتن فرش، دوختن کلاه، سفالگری، گرفتن عکس، نقاشی و مواردی از این دست علاقه داشته باشید و در این امر نیز توان بالایی داشته باشید.

در صورتی که می خواهید سرگرمی و استعدادهای خود را به یک منبع درآمد تبدیل کنید، راه درستی را انتخاب کرده اید. در اولین فرصت مجموعه ای از آثار خود تهیه کنید. یک وب‌سایت یا صفحه شخصی در شبکه های اجتماعی راه اندازی کنید. از محصولات و ساخته های خود تصاویر باکیفیت تهیه کرده و در سطح اینترنت قرار دهید. بدین ترتیب می توانید از کارهای خود درآمد نسبتاً خوبی داشته باشید.

بسیاری از صاحبان شرکت های بزرگ با مقادیر اندک و وب‌سایت های کوچک شروع کرده اند. سپس با ارائه سهام اندک رفته رفته توانسته اند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند. شما نیز درنگ نکنید. البته لازم نیست وقت زیادی برای این کار بگذارید.

همان طور که اشاره شد، هدف اصلی شما سرگرمی و درآمدزایی در کنار سرگرمی است. این نوع مشاغل می تواند جدای از شغل پاره وقت شما نیز باشد. برای مثال شما دارای شغل ثابت و پاره وقت هستید. در اوقات فراغت خود محصولات دست ساز تهیه می کنید. آخر هفته نیز از محصولات عکس تهیه کرده و در سطح اینترنت بارگذاری می کنید.

بخش دوم: ایجاد حساب پس انداز

ممکن است به توانایی های مدیریت پول خود اعتماد کامل داشته باشید. ممکن است تصور کنید آنچه درآمد دارید را به پس انداز اختصاص می دهید. حتی ممکن است بخواهید پول خود را به صورت نقدی در منزل پس انداز کنید. هیچ‌کدام از این گزینه ها نمی تواند جای حساب پس انداز را بگیرد. با این کار دسترسی خود را به پول محدود می کنید و امکان پس انداز مؤثر را بالا خواهید برد.

1. تمام بدهی ها را پرداخت کنید

قبل از اینکه بتوانید پس انداز مؤثری داشته باشید، باید تمام بدهی های خود را پرداخت کنید. برای مثال اقساط بانکی، وام های دانشجویی، بدهی های شخصی و مواردی از این دست نباید برای شما مشغله ذهنی ایجاد کنند. سعی کنید هر ماه آنچه در توان دارید از بدهی ها را پرداخت کنید. می توانید مقدار بیشتری از قسط بندی های را پرداخت کنید تا میزان سود کمتری به بانک پرداخت کنید.

در نظر داشته باشید که قسط و بدهی نه تنها باعث از بین رفتن بخش عمده درآمد شما می شود، بلکه درگیری ذهنی بسیار زیادی نیز برای شما ایجاد می کند. در صورتی که نیازهای شما ضروری نیست، در مرحله اول وام نگیرید. اگر واقعاً مجبور به گرفتن وام شدید تا جایی که امکان دارد، آن را سریع پرداخت کنید. در صورتی که توانایی این کار را دارید، حتی می توانید تمام بدهی خود را یکجا پرداخت کرده و از شر پرداخت سود بیشتر خلاص شوید.

2. افتتاح حساب پس انداز

پس از اینکه تمام بدهی های خود را صاف کردید، نوبت باز کردن حساب پس انداز است. با بانک خود در خصوص باز کردن حساب پس انداز قرض الحسنه یا سرمایه گذاری کوتاه مدت صحبت کنید و راهنمایی های لازم را از آن‌ها درخواست کنید.

باز کردن حساب پس انداز مزیت های متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش دسترسی به پول توسط شما است. برای مثال حساب معمولی شما دارای کارت عابر بانک است و به راحتی می توانید از آن پول برداشت کنید. سعی کنید برای حساب پس انداز خود کارت تهیه نکنید تا دسترسی شما کاهش یابد.

همچنین می توانید حساب پس انداز خود را در بانک جداگانه ای از حساب اصلی خود تهیه کنید. در این صورت دسترسی شما دشوارتر از قبل خواهد شد. برای بررسی و برداشت پول از هردوی حساب ها باید به دو بانک مراجعه کرده و 2 بار در صف قرار بگیرید. بدین ترتیب احتمال برداشت از حساب پس انداز کمتر می شود.

بسته به کارفرمای شما، می توانید به صورت خودکار هرماه نیز مبلغ مشخصی از درآمد خود را به حساب پس انداز واریز کنید. با شرکت کارفرمای خود در این خصوص صحبت کنید و شرایط را بسنجید.

قبل از اینکه هرکدام از هزینه های خود را پرداخت کنید، نسبت به پس انداز پول و واریز در حساب پس انداز اقدام نمایید. بدین معنی که پس انداز را اولویت اول خود قرار دهید و سپس نسبت به پرداخت موارد دیگر اقدام کنید.

3. تعیین میزان پس انداز ثابت

یک مقدار حداقل برای پس انداز ماهانه تعیین کنید و به این میزان وفادار باشید. سعی کنید پس انداز ماهانه شما از این مقدار بیشتر باشد اما کمتر نشود. می توانید با مقادیر 200 هزار تومان یا کمتر شروع کنید و به مرور که درآمد شما با راهکارهای ارائه شده در بخش قبلی افزایش یافت، نسبت به افزایش پس انداز نیز اقدام کنید.

معمولاً هزینه بیمه بازنشستگی نیز توسط کارفرما به صورت ماهانه از حساب شما کسر می شود. در غیر این صورت خودتان حتماً نسبت به ایجاد حساب بازنشستگی اقدام کنید. این حساب باید از حساب پس انداز شما متفاوت باشد. در روزهایی که هنوز جوان هستید و انرژی کافی برای کار دارید، به فکر روزهای دشوار خود باشید.

در ابتدا شاید مدیریت موارد گوناگون از جمله حساب پس انداز، پرداخت بدهی و بیمه بازنشستگی دشوار باشد. ممکن است تمام درآمد شما صرف هزینه های جاری شود و چیزی برای پس انداز باقی نماند. باید با مدیریت صحیح هزینه ها و کاهش آن‌ها حتماً حساب پس انداز خود را راه اندازی کنید.

4. تعیین هدف پس انداز

بسیاری افراد شروع توفانی در افتتاح حساب پس انداز دارند و حساب آن‌ها در طول چند ماه سر به فلک می کشد. رفته رفته این احساس فروکش کرده و جای خود را به احساس خرید لباس، سفرهای گران قیمت، رفتن به رستوران های گران قیمت و مواردی از این دست می دهد.

پس اندازی که با زحمت به دست آمده بود اکنون در حال ته کشیدن است. برای برخی افراد پس انداز کار ساده ای است اما نگهداری از این پس انداز به هیچ عنوان ساده نیست. برای جلوگیری از این مسئله برای پس انداز خود هدف تعیین کنید. قدرتمندترین اراده ها بدون هدف در هم خواهد شکست.

برای مثال سعی کنید یک هدف دست یافتنی و مشخص برای خود تعیین کنید. خرید خودرو، خرید منزل، تحصیلات خارج از کشور، ازدواج و مواردی از این دست را به عنوان هدف پس انداز خود انتخاب کنید. همواره سعی کنید این هدف را در ذهن خود داشته باشید و برای دستیابی به آن تلاش کنید. هنگامی که قصد برداشت از حساب پس انداز را داشتید، آن را به قیمت از دست دادن هدف مشاهده کنید. در این صورت پس انداز کردن و استمرار در آن برای شما ساده تر خواهد شد.

بخش سوم: تطبیق سبک زندگی

هرچقدر درآمد شما زیاد باشد، نمی تواند کفاف ولخرجی و خریدهای بی هدف شما را کند. باید به مرور سبک زندگی خود را با پس انداز تطبیق دهید. از خریدهای غیرضروری پرهیز کرده و سطح پایین تری از زندگی را انتخاب کنید. ممکن است در ابتدا مقداری این کار برایتان دشوار باشد اما به مرور که لذت حساب پس انداز فربه را چشیدید، همه چیز برایتان عادی خواهد شد.

1. تعیین بودجه و تعهد به آن

حتی ثروتمندترین افراد نیز باید بودجه ماهانه داشته باشند. تعیین بودجه مزیت های زیادی برای شما خواهد داشت. بودجه به معنای تعیین تمامی درآمدها و هزینه ها است. به شکلی که میزان درآمد شما بیش از هزینه هایتان باشد. در این صورت مابه التفاوت آن‌ها به حساب پس انداز منتقل خواهد شد. هرچه اختلاف درآمد و هزینه بیشتر باشد، به نفع شما خواهد بود.

تعیین بودجه نه تنها به پس انداز بیشتر منجر می شود بلکه از ولخرجی های شما جلوگیری کرده و عادت های درست مالی را در سبک زندگی شما نهادینه خواهد کرد. هزینه های خود را به دو بخش ضروری و غیرضروری تقسیم کنید. مواردی همچون کرایه منزل، غذا و حمل و نقل جزو موارد ضروری هستند. بیرون رفتن، مسافرت، خرید لوازم لوکس و لباس های بیشتر نیز از جمله موارد غیر ضروری به شما می روند.

سعی کنید هزینه موارد غیر ضروری را به حداقل برسانید. همچنین با نقل مکان به منزل کوچک‌تر و پخت غذا در منزل از هزینه های ضروری خود بکاهید. مواردی که در بخش اول این مقاله نیز عنوان شد، شما را در افزایش درآمد یاری خواهند کرد. هدف شما افزایش درآمد و کاهش هزینه ها است.

2. پخت و پز در منزل

غذا خوردن در رستوران و فست فودهای گران قیمت گاهی اوقات وسوسه انگیز است. با این وجود بخش عمده ای از هزینه های جاری و بی مورد را غذا خوردن به سبک نادرست تشکیل می دهد. سعی کنید خود را به پخت و پز در منزل عادت دهید. پخت و پز در منزل جدای از کاهش هزینه ها باعث ایجاد شور و نشاط و هدف در منزل می شود.

تحقیقات نشان می دهد، خانواده هایی که حداقل یک وعده در منزل غذا می پزند، استحکام بیشتری نسبت به دیگر خانواده ها دارند. جدای از این موارد، غذای منزل و دستپخت خود شما از کیفیت و سلامت بیشتری نسبت به غذای بیرون برخوردار است. شاید گاهی اوقات طعم غذا باب میل شما نباشد اما شرکت در پروسه پخت احساس بسیار لذت بخشی به شما خواهد داد که در سفارش غذا و رفتن به رستوران وجود ندارد.

در صورتی که هردوی شما شاغل هستید، به نوبت اقدام به پخت غذا کنید. برای مثال هر روز یکی از شما غذا بپزد. یا اینکه این کار را هفتگی تقسیم کنید. شاید هم پخت نهار را یکی از شما انجام می دهد و پخت شام به دیگری محول می شود. در هر صورت تقسیم کار می تواند دردسر پخت و پز را کاهش دهد.

3. تهیه لیست خرید

قبل از رفتن به خرید همیشه لیست خرید داشته باشید. لیستی از تمام نیازهای ضروری خود تهیه کرده و به آن پایبند باشید. در غیر این صورت به فروشگاه رفته و آنچه جلوی چشمتان باشد را در سبد خرید می گذارید.

همچنین می توانید با خرید هفتگی یا ماهانه از رفتن مکرر به فروشگاه خودداری کرده و خریدهای غیرضروری را به حداقل کاهش دهید. سعی کنید به همراه همسر خود لیست را تهیه کرده و چیزی از قلم نیندازید.

4. محصولات ارزان قیمت و استفاده از کوپن

از فروشگاه های دارای تخفیف استفاده کنید. برخی از فروشگاه ها قیمت های بسیار بهتری نسبت به دیگر فروشگاه ها دارند. همچنین به دنبال کوپن های تخفیف مختلف باشید. برخی از وب‌سایت ها امروزه اقدام به عرضه تخفیف های مختلف برای انواع خدمات دیگر شرکت ها هستند. همواره از این تخفیف ها استفاده کنید و هزینه های خود را تا جای ممکن کاهش دهید.

این مسئله در خصوص مواردی همچون بلیت قطار، اتوبوس و هواپیما نیز صادق است. بلیت های لحظه آخری و چارتر هزینه های کمتری برای شما خواهند داشت. لازم نیست از بالاترین کلاس پرواز یا قطار برای حمل و نقل استفاده کنید. درآمد خود را به جای این گونه هزینه ها پس انداز کنید.

برخی محصولات تنها به دلیل داشتن مارک شناخته شده گران قیمت هستند. از خریدن لوازم و محصولات مارک دار خودداری کنید. گاهی اوقات محصولات ناشناس بسیار باکیفیتی پیدا می شود که دو سوم هزینه دیگر محصولات را دارند. برای شناسایی این محصولات از مسئول فروشگاه سؤال کرده یا با اقوام خود مشورت کنید.

5. سکه ها را پس انداز کنید

ممکن است پس انداز سکه های 500 تومانی و 1000 تومانی مقداری عجیب به نظر برسد. شاید تصور کنید که این پول ها برای قلک بچه ها مناسب است تا حساب پس انداز شخصی. اشتباه می کنید. برخی افراد هر روز چندین سکه را برای موارد بی دلیل هزینه می کنند. در صورتی که این سکه ها را در یک قوطی یا قلک کوچک بیندازید، آخر ماه یا آخر سال می توانید آن را به حساب پس انداز خود اضافه کنید. به قول معروف «قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.»

6. تصمیم گیری برای خریدهای بزرگ

به همین سادگی وارد فروشگاه لباس می شوید و یک خرید 500 هزار تومانی انجام می دهید. بلافاصله پس از اینکه به منزل می رسید، احساس بدی به شما دست پیدا می کند و از هزینه ای که انجام داده اید، پشیمان می شوید. تقریباً همه ما این احساس را تجربه کرده ایم. گاهی اوقات احساس خرید لوازم و لباس های جدید بسیار لذت بخش است و بیشتر آن‌ها نیز احساسی است.

برای جلوگیری از این موارد، جدای از تهیه لیست خرید، برای خریدهای بزرگ تصمیم قاطع بگیرید. هیچ‌گاه در لحظه برای خرید یک محصول گران قیمت تصمیم گیری نکنید. حتی می توانید با خانواده خود در این خصوص مشورت کنید. بررسی کنید که آیا واقعاً به این محصول نیاز دارید یا تنها یک احساس زودگذر برای خرید در درون شما وجود دارد.

7. از کارت اعتباری پرهیز کنید

با اینکه کارت اعتباری کمتر در کشور ما متداول است اما امروزه برخی از بانک ها نسبت به صدور کارت اعتباری اقدام می کنند. ممکن است در حساب شما پول وجود نداشته باشد اما توسط کارت اعتباری می توانید خریدهای خود را انجام دهید و آخر ماه با بانک تسویه کنید. در واقع به جای نسیه کردن از فروشگاه، به بانک بدهکار می شوید.

تا جای ممکن برای کنترل هزینه ها و مدیریت آن‌ها از کارت عابر بانک و پول نقد استفاده کنید. البته پول نقد بهتر از کارت اعتباری است. امروزه با گسترش استفاده از کارت های اعتباری و عابر بانک کمتر کسی پول نقد به همراه دارد.

شما لازم نیست به این جریان بپیوندید و می توانید خلاف جریان آب شنا کنید. آنچه نیاز دارید را آخر ماه توسط کارت عابر بانک خریداری کنید. برای خریدهای کوچک نیز همیشه پول نقد با خود حمل کنید. این کار باعث می شود به میزان نامحدود پول دسترسی نداشته باشید و خریدهای غیر ضروری شما به حداقل برسد. کارت عابر بانک را تنها برای خریدهای عمده و ضروری با خود حمل کنید.

نظر شما در خصوص موارد ذکر شده در این مقاله چیست؟ آیا قادر به پس انداز کردن با این روش ها هستید؟ روش های شما برای پس انداز بهینه ماهانه کدام ها هستند؟ از نظر شما بهترین راه درآمد بیشتر در ایران چیست؟ آیا با درآمد اندک در کشور ما می توان به پس انداز فکر کرد؟ بیشترین هزینه های شما در کدام بخش ها نهفته است؟ آیا تابه‌حال از کارت اعتباری استفاده کرده اید؟ به نظر شما امکان حذف کارت عابر بانک از زندگی روزمره امکان دارد؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود نیز در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)