چین استفاده از یوان به عنوان سلاح در جنگ تجاری را تکذیب کرد

  • توسط pooladmin
  • 26/07/2020
  • 0
جنگ تجاری

جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده در حال شدت گرفتن است، اما پکن به تازگی یک سلاح بالقوه را از روی میز خارج کرده است. نخست وزیر چین، لی کیچیانگ در دیدار با مدیران و سیاستگذاران جهانی گفت که چین یوآن را تضعیف نمی‌کند تا تجارت با سایر نقاط جهان را تقویت کند.
لی کیچیانگ، نخست وزیر چین روز چهارشنبه گفت: «چین هرگز با کاهش ارزش پول خود، مسیر تحریک صادرات را طی نمی‌کند».
اظهارات وی یک روز پس از آن اعلام شد كه ایالات متحده و چین اعلام كردند كه از هفته آینده بیشترین میزان تعرفه‌های ممکن را بر روی صادرات یكدیگر اعمال می‌كنند.
این اتفاق ارزش کالاهایی را که درگیر تعرفه می‌شوند به بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده تهدید کرده است که ۲۶۷ میلیارد دلار تعرفه دیگر بر روی کالاهای چینی وضع خواهد کرد.

جنگ تجاری

چین که تراز تجاری مثبتی نسبت به ایالات متحده دارد شروع به کاهش خرید محصولات آمریکایی کرده است، این اتفاق گمانه زنی‌ها درباره اقدامات دیگری که چین می‌تواند برای جبران تعرفه وضع شده از سوی آمریکا صورت دهد را مطرح کرده است.
اما نخست وزیر چین می‌گوید پایین آوردن مصنوعی قیمت ارز که به عنوان رنمینبی نیز شناخته می‌شود یکی از این راه‌ها نیست. وی طی سخنرانی در نشست مجمع جهانی اقتصاد که در شهر تیانجین در شمال چین برگزار می‌شود گفت: «استفاده مداوم از رنمینبی فقط ضرر و زیان بیشتری به کشور ما وارد می‌کند».
با افزایش درگیری‌های تجاری، یوان به شدت در برابر دلار افت کرده و حدود ۹٪ از ارزش خود را از ماه آوریل تا کنون از دست داده است.

جنگ تجاری

متهم به دستکاری

این کاهش ارزش یوان توجه دانالد ترامپ را نیز جلب کرده، کسی که اغلب چین را به کاهش ارزش یوان برای تقویت صنعت صادرات عظیم خود متهم کرده است. ترامپ در ماه ژوئیه ادعا کرد که چین با دستکاری باعث کاهش نرخ ارز خود شده است.
لی روز چهارشنبه این اتهام را رد کرد. وی گفت: «نوسانات اخیر در نرخ یوان از سوی برخی به عنوان یک اقدام عمدی از جانب چین تلقی شده است اما این تلقی هرگز درست نیست».
دولت چین نقش مهمی ‌در تعیین ارزش یوان و نحوه تجارت آن ایفا می‌کند. اقتصاددانان عموماً اعتقاد دارند كه پكن در گذشته ارز را بشکل مصنوعی پایین نگه داشته اما آنها تردید دارند كه امسال هم مداخله دولت باعث کاهش ارزش یوان در برابر دلار و سایر ارزهای اصلی شده باشد.
آنها می‌گویند تشدید جنگ تجاری با ایالات متحده و نگرانی از کاهش سرعت رشد اقتصادی چین به پایین آمدن یوان در زمانی که فدرال رزرو آمریکا به طور پیوسته نرخ بهره را بالا می‌برد، کمک کرده است. این سیاست باعث می‌شود که سرمایه گذاران دارایی‌های خود را به دلار آمریکا تبدیل کنند اتفاقی که باعث می‌شود ارزهای دیگر را به فروش برسانند.
افت ناگهانی یوان در سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ با خارج شدن پول از اقتصاد چین باعث ایجاد آشفتگی در بازارهای جهانی گردید. در آن زمان پکن صدها میلیارد دلار برای حمایت از یوان هزینه کرد.
لی روز چهارشنبه گفت که چین برای ایجاد شرایطی در جهت ثبات ارزش یوان تلاش خواهد كرد.
البته سخنان او برای متقاعد کردن همگان کافی نبود.
تاد راكیتا از نمایندگان كنگره که حامی‌ ترامپ است دقایقی پس از سخنرانی لی به CNN گفت: «دستکاری اتفاق افتاده است و اتفاق می‌افتد، من امیدوارم كه این قول پکن زمانی عملی شود».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)