سرمایه اقتصادی چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 05/04/2021
  • 0
سرمایه اقتصادی

سرمایه اقتصادی معیاری برای ریسک است که بر اساس سرمایه تعریف می‌شود. در اصل میزان سرمایه‌ای است که یک شرکت مالی با توجه به ریسک دارایی‌ها و عملیات خود، برای پرداخت بدهی‌ها به آن نیاز دارد.
سرمایه اقتصادی معمولاً با استفاده از برآورد و مدل‌های پیش بینی توسط شرکت‌های مالی تهیه می‌شود. نتیجه مقدار سرمایه‌ای است که شرکت باید برای پشتیبانی از خطرات و استرس‌ها در دست داشته باشد.

سرمایه اقتصادی چیست؟

درک سرمایه اقتصادی

سرمایه اقتصادی توسط شرکت‌های خدمات مالی مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه استفاده می‌شود. همچنین برای اندازه گیری و سنجش بازار و ریسک‌های عملیاتی یک شرکت خدمات مالی استفاده می‌شود.
سرمایه اقتصادی، برخلاف قوانین نظارتی و حسابداری، ریسک ذاتی محیط اقتصادی را لحاظ می‌کند. به دلیل چنین واقعیتی، تصور می‌شود که نشانگر دقیق‌تری از بدهی شرکت خدمات مالی ارائه می‌دهد.
اندازه گیری سرمایه اقتصادی شامل ارزیابی ریسک در یک شرکت و میزان سرمایه مورد نیاز برای حمایت از این ریسک در یک سناریوی نامطلوب است. محاسبات معمولاً براساس قدرت مالی موسسه و ضررهای انتظاری انجام می‌شود.
قدرت مالی شامل احتمال نکول برای یک شرکت است. معمولاً می‌تواند در قالب رتبه بندی اعتباری نشان داده شود که نوعی ارزیابی اعتباری مخصوص افراد یا نهادها است.
به کلیه شرکت‌های بین المللی سهامی عام، درجه اعتباری تعلق می‌گیرد که به طور کلی توسط سه آژانس اصلی رتبه بندی اعتباری صادر می‌شود:

• استاندارد اند پورز Standard & Poor’s (S&P)
• مودیز Moody’s
• فیچ Fitch

قدرت مالی احتمال معوق ماندن بدهی شرکت طی یک دوره خاص را در نظر می‌گیرد.
ضرر مورد انتظار، متوسط ضرر در طی یک دوره خاص است. ضررهای پیش بینی شده، هزینه‌های کسب و کار و سایر ضررهای غیرمنتظره است. به عنوان مثال، ممکن است بانکی از ناتوانی وام گیرندگان در پرداخت وام‌های خود ضرر ببیند. ممکن است یک شرکت بیمه خسارات ناشی از مطالبات مربوط به بیمه نامه‌های مختلف را انتظار داشته باشد.

سرمایه گذاری روی سهام بین المللی

فاکتورهای سرمایه اقتصادی در پروفایل ریسک و پاداش باعث کمک به تصمیم گیری‌های صحیح می‌شوند. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل سرمایه اقتصادی ممکن است تصمیمات یک بانک برای پیگیری برخی خطوط تجاری را به دنبال داشته باشد.
اگر سرمایه اقتصادی نشان دهد که یک بانک سرمایه اقتصادی بالایی دارد، در این صورت تیم مدیریت می‌تواند وام‌هایی با درجه ریسک بالاتر داده و وارد بخش‌های پرنوسان‌تری از قبیل عملیات بازار سرمایه (بانکداری سرمایه گذاری، فروش، معامله‌گری و غیره) شود.
از طرف دیگر، اگر بانکی متوجه شود که سرمایه اقتصادی آن ضعیف است، تیم مدیریت ممکن است تصمیم بگیرد وام‌های ایمن‌تری بدهد و بخش‌های تجاری کم نوسان‌تری مانند بانکداری خرده فروشی یا خطوط تجاری مدیریت ثروت را دنبال کند.
برخی از معیارهای عملکردی که در سرمایه اقتصادی لحاظ می‌شوند عبارتند از:

بازگشت سرمایه تعدیل شده توسط ریسک (RORAC)
• بازده دارایی‌های ریسک دار (RORWA)
• ارزش افزوده اقتصادی (EVA)

مدیریت، خطوط تجاری‌ای را ارزیابی می‌کند که می‌تواند اقدامات را بهینه ساخته و تخصیص سرمایه را به سمت آن کسب و کارها متمرکز کند.

پول

منحصر به فرد بودن شرکت‌های خدمات مالی

سرمایه اقتصادی به دلیل مدل‌های تجاری منحصر به فردی که این شرکت‌ها به کار می‌گیرند، برای موسسه‌های خدمات مالی مهم است.
اکثر شرکت‌ها در ازای دریافت پول و سود، کالا و خدماتی را به فروش می‌رسانند. با این حال، شرکت‌های مالی از پول خود استفاده می‌کنند و زمان و تخصیص جریان‌های نقدی را برای تولید سود دستکاری می‌کنند.
به عنوان مثال، بانک‌ها مدل‌های تجاری منحصر به فردی را اتخاذ می‌کنند که در آن عملیات اصلی تولید یا فروش کالا یا خدمات نیست. در عوض، آنها از افراد یا نهادهای دیگر به صورت سپرده پول می‌گیرند.
این پول نگه داشته می‌شود و برای جبران خواب پول سپرده گذاران، نرخ بهره‌ای پرداخت می‌شود. سپس بانک پول را به نهادها وام خواهد داد و نرخ سود بالاتری را دریافت می‌کند. بانک از تفاوت بین نرخ بهره پرداختی به سپرده گذاران و نرخ سود دریافتی از وام گیرندگان سود می‌برد.

بیشتر بدانید: الگوی سرمایه گذاری؛ وارن بافت

چنین مدل تجاری‌ای با خطرات منحصر به فردی روبرو است. این ریسک که ممکن است بسیاری از سپرده گذاران بخواهند پول خود را یک باره برداشت کنند قابل توجه است. این ریسک با اطمینان از اینکه بانک مبلغ مشخصی از سرمایه را دارد تا اطمینان حاصل شود که توانایی پرداخت بدهی سپرده گذاران را دارد، برطرف می‌شود.
بانک‌ها به طور منظم با ریسک‌های معمول اقتصاد روبرو می‌شوند که منجر به تأثیر بر عملکرد کلی می‌شود. با این حال بانک همچنین باید در برابر خسارات و حوادث فاجعه بار مانند رکود و سقوط بازارها آماده باشد. چنین رویدادهایی هنگام پیش بینی سرمایه اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)