اپرا وینفری چگونه ثروتمند شد؟

  • توسط pooladmin
  • 04/05/2019
  • 0
اپرا وینفری

اپرا وینفری

به شکل رسمی در سال ۲۰۱۱ از اجرای «شوی اپرا وینفری» اعلام بازنشستگی کرد. اما او را می‌شود هنوز رییس آنچه «امپراتوری اپرا» نامیده می‌شود دانست‌.
براساس آنچه نشریه فوربز اعلام کرده در حال حاضر ارزش خالص دارایی‌های اپرا به ۲.۶ میلیارد دلار می‌رسد. اپرا موفق شده فقر، سواستفاده، مشکلات در روابط، مسائل نژادی و جنسیتی را شکست دهد و به مشهورترین مجری تمام تاریخ تلویزیون تبدیل شود. در ادامه بررسی می‌کنیم که اپرا وینفری چطور به این ثروت رسید.

دهه ۱۹۷۰

اپرا اولین‌بار در WLAC-TV یکی از کانال‌های شبکه CBS در نشویل به عنوان مجری فعالیت خود را آغاز کرد؛ او آن زمان ۱۹ ساله بود. در سال ۱۹۷۶ به WJZ-TV یکی از کانال‌های وابسته به شبکه ABC رفت. اپرا در این شبکه با ماهیت و واقعیت عینی مجری خبر و گزارشگر بودن آشنا شد. به همین دلیل هم مسیر خود را تغییر داد و وارد یک تاک‌شو صبح‌گاهی تحت عنوان «مردم حرف می‌زنند» شد. این برنامه که در سال ۱۹۷۸ از تلویزیون پخش می‌شد به نوعی سکوی پرش اپرا بود.
سبک بدون تکلف اپرا و نوع واکنش‌هایی که نشان می‌داد باعث شد محبوب مخاطبان باشد. او به مردم گوش می‌کرد، با آن‌ها همدردی می‌کرد و با آن‌ها در زمینه‌های مختلف از آشپزی گرفته تا مسائل خصوصی گفت‌و‌گو می‌کرد. در پایان دهه هفتاد این برنامه‌ی اپرا موفق شد از تاک‌شوی محبوب فیل دوناهو هم از نظر مخاطبان منطقه‌ای پیشی بگیرد.

دهه ۱۹۸۰

در دهه هشتاد به اپرا پیشنهاد شد در یکی از شبکه‌های زیر مجموعه ABC در شیکاگو یک تاک‌شوی صبحگاهی نیم ساعته اجرا کند. این برنامه ابتدا در ژانویه ۱۹۸۴ روی آنتن رفت و ظرف چندسال به یکی از محبوب‌ترین تاک‌شوهای شیکاگو تبدیل شد.
با توجه به اینکه برنامه‌های محلی اپرا در شهرهای مختلف مخاطبان گسترده‌ای داشت به نظر می‌رسید موفقیت در سطح کشوری هم برای او دور از دسترس نباشد. راجر ایبرت یک منتقد ساکن شیکاگو اپرا را قانع کرد که مجوز پخش سراسری برنامه‌‌اش را بگیرد. نام برنامه تغییراتی کرد و به «شوی اپرا وینفری» تغییر نام داد. همچنین زمان آن هم از نیم‌ساعت افزایش یافت و یک ساعته شد.
طبق قرارداد ۲۵ درصد از درآمد برنامه به اپرا تعلق می‌گرفت. او در سن ۳۲ سالگی نه تنها اولین مجری آفریقایی آمریکایی بود که برنامه تلویزیونی در سطح ملی داشت بلکه اولین میلیونر آفریقایی آمریکایی هم بود. اپرا از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸ درآمدی بیش از ۳۰ میلیون دلار داشت.
از طرف دیگر اپرا در سال ۱۹۸۶ در فیلم «رنگ ارغوانی» ساخته استیون اسپیلبرگ به ایفای نقش پرداخت و بابت نقشش نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد.
وینفری شرکت هارپو را نیز راه‌اندازی کرد. شرکتی که ابتدا در حوزه تولید برنامه‌های تلویزیونی فعالیت می‌کرد اما به تدریج فعالیتش به حوزه‌هایی چون سینما و سایر محصولات سرگرمی هم‌ بسط یافت. مالکیت هارپو باعث شد اپرا سومین زن جهان و اولین سیاه‌پوستی باشد که مالک یک استودیوی بزرگ است.

دهه ۱۹۹۰

 

در دهه 1990 وینفری مخاطبان بیشتری را جذب کرد؛ همدلی ذاتی او، طنز قوی و کنجکاوی‌اش به شکلی بود که مهمانان را به سخن گفتن ترغیب می‌کرد و در نتیجه تعداد تماشاگران برنامه‌اش بیش از پیش افزایش یافت.

با گذشت زمان اپرا از روی آنتن بردن موضوعات روزنامه‌ای فراتر رفت و تلاش کرد مسائل اجتماعی و عمیق‌تر را مطرح کند؛ مسائلی که مخاطبان او را تحت تاثیر قرار می‌دادند. سو استفاده از کودکان، مسائل جنسیتی، پذیرش گرایش‌های متفاوت جنسی و مسائل نژادی برخی از این عنوان‌های جدید بودند.

در دهه 1990 اپرا تعداد قابل توجهی از چهره‌های مشهور را به برنامه‌اش دعوت کرد؛ برای مثال می‌توان به مصاحبه خاص او با مایکل جکسون در سال 1993 اشاره کرد. او در این دوره چندین بار جایزه امی را به عنوان مجری برجسته برنامه‌های تاک شو دریافت کرد. در سال 1995 ثروت خالص اپرا به 340 میلیون دلار رسید؛ ثروتی که او را به پولدارترین زن صنعت سرگرمی بدل کرد. او شرکت اکسیژن مدیا را پایه‌گذاری کرد و برای آغاز به کار یک مجله برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد. این مجله که «O, The Oprah Magazin» نام داشت اولین‌بار در سال 2000 منتشر شد.

نام اپرا در میان نویسندگان چندین کتاب در حوزه ورزش و رژیم غذایی نیز قرار دارد. او در چندین و چند فیلم سینمایی و تلویزیونی ظاهر شد که برخی از آن‌ها عملکرد موفقی داشتند. او باشگاه کتاب تاثیرگذار خود را در سال 1996 و موسسه خیریه‌اش را هم در سال 1998 به راه انداخت.

دهه ۲۰۰۰

 

با شروع قرن بیست و یکم اپرا هم به یک میلیاردر تبدیل شد. او به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان، نسخه‌ای موزیکال از فیلم «رنگ ارغوانی» ساخت. سایت محبوبش Oprah.com را اداره کرد و یک کانال رادیویی 24 ساعته را به اسم «اپرا و دوستان» راه‌اندازی کرد.

اپرا وینفری تا سال 2011 به مجریگری تاک شوها ادامه داد و پس از آن شبکه خود به نام شبکه اپرا وینفری را ایجاد کرد. او مدیرعامل این شبکه است. در سال 2015 اپرا 10 درصد از سهام WW International را خریداری کرد؛ شرکتی که محصولات و خدمات مختلف در حوزه سلامت و رژیم غذایی عرضه می‌کند.

پای اپرا در این سال‌ها به سیاست هم باز شد و در کمپین‌های تبلیغاتی باراک اوباما نقش ایفا کرد. اپرا به دلیل مشارکتش در امور خیریه هم مشهور است چرا که در مدت 12 سال توانست از طریق برنامه‌های تلویزیونی مبلغ 80 میلیون دلار را برای کمک‌های خیریه جمع‌آوری کند.

اپرا در ژانویه سال 2018 از مراسم گلدن گلوب جایزه یک عمر دستاورد را دریافت کرد و در تابستان همین سال اعلام کرد که قصد دارد کسب و کارش را از حوزه رسانه‌ به حوزه مواد غذایی گسترش دهد.

در واقع وینفری ثروتش را مدیون شور و شوق، تعهد، انضباط و انعطاف‌پذیری‌اش است. او استعدادش را در مسیری هدایت کرد که از طریق آن مخاطبان را سرگرم کند و نیازهای این گروه را برآورده سازد. پروژه‌های موفق، سرمایه‌گذاری‌های زیرکانه و مالکیت امپراتوری شخصی‌اش، اپرا را به مرحله میلیاردر شدن رساند. وقتی که این مجری تلویزیونی در سال 2011 بازنشسته شد میزان ثروت خالصش به 3 میلیارد دلار می‌رسید.

اپرا یکی از خودساخته‌ترین ثروتمندان زن آمریکایی است و به عنوان گران‌قیمت‌ترین سرگرمی‌ساز تلویزیونی شناخته می‌شود. همچنین اپرا را باید اولین زن سیاه پوست میلیاردر در نظر گرفت. موضوع ثروتمندشدن اپرا همواره یکی از مسائل جذاب مورد بحث بوده به طوری که در سال 2001 یکی از واحدهای درسی دانشگاه ایلینوی به بررسی مدل کسب ثروت او می‌پرداخت.

 

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)