تأثیر باتری جدید شرکت تسلا بر صنعت خودروسازی

  • توسط pooladmin
  • 25/01/2021
  • 0
شرکت تسلا

مراسم رونمایی از دستاوردهای شرکت تسلا در ماه سپتامبر سال گذشته به وضوح برای برخی آن‌طور که انتظار داشتند شگفت انگیز نبود. روز بعد از رویداد مورد انتظار، سهام تسلا نزدیک به ۱۰ درصد افت کرد. به نظر می‌رسد که این امر تا حدی به این دلیل بود که رونمایی از «باتری یک میلیون مایلی» بخشی از برنامه نبود. جامعه سرمایه گذاری امیدوار بود که بتواند انقلابی در این زمینه با رونمایی از باتری جدیدی که بدون تعویض قادر به پیمایش یک میلیون مایل است را مشاهده و درک کند. آنچه در عوض به دست آمد گزارش یک سری پیشرفت‌های تدریجی مبتنی بر فناوری‌هایی بود که درک آنها برای اغلب افراد بسیار دشوار بود. اما بهر حال انتهای نمایش به طرز باورنکردنی‌ای قابل توجه بود و پیش بینی می‌شود که دستاورد جدید شرکت تسلا میخ آخر بر تابوت صنعت اتومبیل سازی سنتی باشد که بر پیشرانه سوخت فسیلی متکی است.

تأثیر باتری جدید شرکت تسلا بر صنعت خودروسازی

خودروی ۲۵۰۰۰ دلاری تسلا

با ارائه چند اسلاید ایلان ماسک نشان داد که پیشرفت‌های جزئی که تا آن زمان صورت گرفته در نهایت به کجا ختم می‌شود. از نظر عددی این پیشرفت‌ها به معنای کاهش ۵۶ درصدی در هزینه باتری بود. ماسک سپس توضیح داد که این امر امکان عرضه خودروی ۲۵۰۰۰ دلاری تسلا را فراهم می‌کند. او ادعای جسورانه‌تری در مورد آنچه این ماشین می‌تواند ارائه دهد انجام نداد اما ما می‌توانیم مسائل مطرح شده را تفسیر کنیم.
ماسک با اعلام استاندارد جدید برای پیمایش خودروهای برقی اظهار داشت که دامنه ۲۵۰ مایل پیمایش با یک بار شارژ بسیار کم است و استاندارد جدید ۳۰۰ مایل پیمایش با هر بار شارژ باتری خودرو است. از این رو ما فرض می‌کنیم که ماشین ۲۵۰۰۰ دلاری حداقل ۳۰۰ مایل پیمایش خواهد داشت. همچنین می‌توانید اطمینان داشته باشید که این ماشین سریع خواهد بود زیرا چیزی به نام تسلای کند وجود ندارد، بنابراین صفر تا صد این خودرو کمتر از ۶ ثانیه خواهد بود.
پیش از این شایعاتی در مورد برنامه ریزی شرکت تسلا برای یک خودروی کوچک ‌هاچ بک یا ساب کامپکت منتشر شده بود که طرح آن در ژانویه رونمایی شد و با توجه به قیمت اعلام شده، احتمالاً خودروی جدید به همین فرم خواهد بود.

رقبای هم قیمت

با وجود تویوتا کرولای موتور احتراق داخلی در ایالات متحده با قیمت کمتری از ۲۰۰۰۰ دلار، برچسب ۲۵۰۰۰ دلاری در ابتدا چندان چشمگیر به نظر نمی‌رسد. اما این بازاری نیست که تنها قیمت خودرو در آن هدف قرار بگیرد. تسلای مدل ۳ با قیمت پایه کمی ‌کمتر از ۴۰۰۰۰ دلار در ایالات متحده عرضه می‌شود و هدف آن مشخصاً بازار خودروهای لوکس سایز متوسط است که تحت سلطه ب ام و سری ۳ است. ماشین جدید ۲۵۰۰۰ دلاری که ممکن است تسلا ۲ نامیده شود با خودروی اروپایی محبوب یعنی فولکس واگن گلف که نماد کیفیت و قیمت مقرون به صرفه (حدود ۲۳۰۰۰ دلار) است وارد رقابت می‌شود.
بدیهی است که «مدل ۲» هنوز یک تئوری است اما ماسک در مورد پیشرفت‌های جدیدی در زمینه باتری صحبت کرده که قادر به ارائه خودروی ارزان قیمت در بازه ۱ تا ۳ سال آینده است. بنابراین حدود ۳ سال دیگر خریداران به راحتی می‌توانند یک ماشین سوخت فسیلی خوش ساخت آلمانی یا یک خودروی برقی نیمه لوکس با برد بیش از ۳۰۰ مایل و عملکرد بسیار سریع‌تر داشته باشند که بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد زیرا در اکثر نقاط دنیا هزینه پیمایش برقی به ازای هر مایل به طور قابل توجهی ارزان‌تر از سوخت فسیلی است. در کشورهایی که قیمت بنزین و گازوئیل نجومی ‌است این تفاوت هزینه جاری بسیار محسوس خواهد بود.

تسلا

تسلا ۲ و بازار انگلستان

شرکت تسلا تمایل دارد که تقریباً با قیمت مشابه وارد بازار انگلیس شود. در حال حاضر مدل ۳ که در آمریکا ۴۰ هزار دلار است در انگلیس هم حدود ۴۰ هزار پوند است. بنابراین یک تسلا دو ۲۵۰۰۰ دلاری احتمالاً در حدود ۲۵۰۰۰ پوند عرضه می‌شود که در بازه قیمتی فولکس وان ۲۳۰۰۰ پوندی خواهد بود. لازم به ذکر است که خودروی الکتریکی فولکس واگن که به تازگی در اروپا رونمایی شده است کاملاً خارج از بازی خواهد بود زیرا از نظر قیمتی نزدیک به تسلا مدل ۳ است.

انتخاب نهایی

کدام یک را با قیمت ۲۵۰۰۰ دلار انتخاب می‌کنید: تسلا مدل ۲ یا گلف با موتور سوخت فسیلی؟
دیگر این استدلال وجود نخواهد داشت که بدلیل گران بودن خودروی برقی قادر به خرید آن نیستم زیرا قیمت آنها یکسان خواهد بود. شاید بگویید ۳۰۰ مایل پیمایش با یک بار شارژ کافی نیست ولی به احتمال فراوان در مدت سه سال آینده شارژ مجدد بسیار آسان‌تر از آن چیزی خواهد بود که اکنون صاحبان خودروهای تسلا با آن درگیر هستند. وقتی می‌توانید یک خودروی برقی با برد بیش از ۳۰۰ مایل بخرید که سریع‌تر است و مجهز به فناوری‌ای بهتر از موتور احتراق داخلی است و همچنین استفاده از آن بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود فقط تعصب ضد الکتریکی می‌تواند شما را متوقف ‌کند. می‌توان با قطعیت گفت که دیگر هیچ دلیل منطقی‌ای برای خرید خودرویی که با سوخت حاصل از نفت و گاز کار می‌کند وجود نخواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)