بایدها و نبایدهای مصاحبه کاری

  • توسط pooladmin
  • 18/10/2020
  • 0
مصاحبه کاری

در این مطلب توصیه‌های جدی در زمینه بایدها و نبایدهای یک مصاحبه شغلی با توجه به تجربیات دست اول بین المللی به شما ارائه می‌شود. چه در اوایل، اواسط و یا در اواخر دوران کاری خود باشید مصاحبه‌ها همیشه می‌توانند مختل کننده اعصاب باشند. خوشبختانه داشتن آمادگی کامل راهی مناسب برای کاهش استرس در روز مصاحبه و افزایش احتمال استخدام است. برای اطمینان از آمادگی کامل این توصیه‌ها در زمینه آمادگی قبل از مصاحبه را بخاطر بسپارید.

بایدها و نبایدهای مصاحبه کاری

۱۰ توصیه برتر در زمینه مصاحبه کاری

توصیه شماره ۱ – در مورد شرکت از قبل تحقیق کنید

به یک دلیل خاص این موضوع در بالای لیست قرار دارد. قبل از ورود به مصاحبه، تحقیق دقیق در مورد شرکت و افراد آن بسیار مهم است. این نکته می‌تواند تمایز واضحی در برابر سایر مصاحبه شوندگان معمولی ایجاد کند.
مهمترین موارد برای تحقیق عبارتند از تاریخچه شرکت، مدل تجاری فعالیت، تیم مدیریتی، اطلاعات مالی (در صورت عمومی‌بودن)، رقبا، شهرت و هرگونه ارتباط متقابل.
اگر همه این زمینه‌ها به خوبی تحقیق کرده باشید به این معنی است که می‌توانید در مصاحبه گفتگوهای سازنده و روشنگری داشته باشید و از پرسیدن سوال درباره کمپانی عصبی نخواهید شد.

توصیه شماره ۲ – داستان خود را تمرین کنید

مصاحبه کننده به احتمال زیاد از شما علاوه بر رزومه در مورد اینکه چرا باید شما را استخدام کنیم یا چه ویژگی‌ای شما را به عنوان کاندیدای مناسب برای این شغل معرفی می‌کند خواهد پرسید. همه اینها نسخه‌هایی از یک موضوع هستند، یعنی بیان خلاصه داستان شما به شکلی که برای مصاحبه کننده منطقی باشد.
یکی از بهترین توصیه‌ها برای مصاحبه این است که به جای توضیح همه‌ی مشاغلی که در گذشته داشته‌اید و آنچه در گذشته انجام داده‌اید، به یک موضوع مشترک بیندیشید که تمام تجربیات شما را به هم گره بزند. این مضمون داستان شما را زنده کرده و بواقع از سایر نامزدها متمایز خواهید شد.

توصیه شماره ۳ – لیستی از سوالات آماده کنید

بهتر است لیستی از سوالات مصاحبه گر از قبل نوشته باشید. این امر نه تنها نشان می‌دهد که شما از آمادگی خوبی برخوردار هستید بلکه باعث آرامش بیشتر شما می‌شود زیرا می‌دانید که در صورت قرار گرفتن در محیط، موضوعات زیادی برای گفتگو دارید.
سعی کنید سوالات مربوط به طیف گسترده‌ای از موضوعات، از جمله ماهیت فنی کار، فرهنگ شرکت و آنچه در صنعت اتفاق می‌افتد را تهیه کنید.

توصیه شماره ۴ – پاسخ دادن به سوالات را با دوستان یا خانواده تمرین کنید

تمرین کردن تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند و بهتر است که قبل از مصاحبه کاری چند بار تمرین کنید. پاسخ دادن به سوالات در ذهن مانند جواب دادن با صدای بلند به شخص دیگر نیست، بنابراین حتماً با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود تمرین کنید زیرا می‌تواند بازخورد صادقانه‌ای به شما بدهد. از آنها بخواهید تا نحوه بهبود رفتار از محتوا گرفته تا لحن و شیوه بیان را به شما بگویند.
این توصیه بسیار مهم است. حتی اگر اکثر افراد در ذهن خود ایده‌ای برای چگونگی انجام یک مصاحبه خوب داشته باشند اما اغلب در روز مصاحبه موفق نمی‌شوند زیرا تمرین سختی انجام نداده‌اند. حتماً با افراد واقعی تمرین کنید!

مصاحبه

توصیه شماره ۵ – عناوین اخبار و اتفاقات روز مصاحبه را بخوانید

این یکی از نکات محرمانه است زیرا برخی مدیران به شما فرصت می‌دهند تا گپ کوچکی در زمینه غیر مرتبط بزنید. ساده‌ترین راه برای شکستن سکوت اظهارنظر درباره یک اتفاق خبری اخیر است.
سعی کنید از داشتن دیدگاه یا دادن نظر قطعی درباره هر چیزی خودداری کنید بلکه نشان دهید که در مورد رویدادهای جاری به روز هستید و نظر متعادلی دارید.

توصیه شماره ۶ – لباس‌ها و لوازم خود را از قبل مرتب کنید

این آیین می‌تواند به شما کمک کند تا از نظر ذهنی آماده شوید و یک روش عالی برای کاهش استرس در روز مصاحبه است. شما نباید پیراهن خود را وقتی که قرار است از در بیرون بروید اطو کنید یا متوجه شوید که باید کفش‌های خود را واکس بزنید.
ایده خوبی است که یک درجه بالاتر از سطح پوششی که فکر می‌کنید افراد مصاحبه‌گر دارند لباس بپوشید. اگر مطمئن نیستید، بهتر است بیش از حد لباس بپوشید تا اینکه کمتر از حد لازم لباس داشته باشید.

توصیه شماره ۷ – زودتر از موعد وارد شوید اما تا زمان قرار فرا نرسیده اعلام حضور نکنید

دیر رسیدن به مصاحبه یکی از بدترین برداشت‌هایی است که می‌توانید به مصاحبه شونده بدهید. با توجه به اینکه این موضوع با آمادگی خوب کاملاً قابل اجتناب است. برنامه حرکت خود را یک روز قبل آماده کنید و زودتر از آنچه قرار است وارد شرکت مورد نظر شوید.
در حالی که بهتر است زود به ساختمان محل قرار برسید اما بیش از چند دقیقه زود رسیدن هم مناسب نیست. بهتر است در بیرون از ساختمان صبر کنید تا وقت مصاحبه فرا برسد، بدین ترتیب از انتظار طولانی مدت در لابی محل کار جلوگیری کرده‌اید. اگر در این لیست توصیه‌ای وجود داشته باشد که هرگز نباید فراموش کنید همان حضور به موقع است.

توصیه شماره ۸ – آنچه را که به شما می‌گویند با دقت گوش کنید

این یکی از مهمترین نکات مصاحبه است که به طرز شگفت آوری تنها تعداد کمی ‌از افراد روی آن تمرکز می‌کنند. واقعاً بسیار مهم است که شنونده خوبی برای همه از منشی تا مصاحبه کننده باشید. تمرکز روی گوش دادن به شما چند مزیت می‌دهد. اول اینکه ذهن شما را از فکر کردن در مورد صحبت‌های بعدی دور می‌کند، اتفاقی که به شما کمک می‌کند تا آرام باشید و عملکرد بهتری داشته باشید. ثانیاً با تمرکز روی هر کلمه‌ای که از شما پرسیده می‌شود به احتمال زیاد پاسخ بهتری خواهید داد.
این امر ممکن است بدیهی به نظر برسد اما تمرکز روی ویژگی شنونده خوب بودن بسیار مهم است و اغلب توسط افراد به فراموشی سپرده می‌شود. در روز مصاحبه، برای خود یادآوری روی گوشی به این مضمون تنظیم کنید: «گوش کن»!

توصیه شماره ۹ – در صورت لزوم یادداشت بردارید

در طول قسمت رسمی‌ مصاحبه بهتر است یادداشت برداری کنید. این امر به شما کمک می‌کند تا نکات مهم را به خاطر بسپارید و همچنین نشان دهید که روی موضوع متمرکز بوده و توجه زیادی دارید.
خوب نیست یادداشت‌های فراوانی برداشته و همه چیز را بنویسید. این حرکت در واقع می‌تواند برای مصاحبه کننده کمی‌ استرس زا باشد و به این معنی است که احتمالاً با او هیچ ارتباط چشمی‌ای‌ نخواهید داشت.
تعادل مناسب برای یادداشت برداری در جهت حفظ تمرکز را پیدا کنید اما در این کار زیاده روی کنید.

توصیه شماره ۱۰ – از زبان بدن خود آگاه باشید

این یک توصیه بسیار مهم است. زبان بدن مسائل زیادی در مورد شما می‌گوید زیرا انسان‌ها اغلب به طور خودکار توجه زیادی به ارتباطات غیرکلامی دارند. بهتر است که از حالت‌های صورت و تماس چشمی ‌گرفته تا سر تکان دادن، حرکات بازو و وضعیت بدن خود آگاه باشید.
از خم شدن، بغل کردن بازوها و تماس چشمی ‌زیاد/کم خودداری کنید. مسلماً این سه مورد بزرگترین یا محتمل‌ترین مواردی هستند که توسط مصاحبه کننده مورد توجه قرار می‌گیرند.
هدف ایجاد اعتماد به نفس، تعامل و ایجاد رابطه مناسب با مصاحبه گر است.

کارهایی که نباید در یک مصاحبه انجام دهید

وقتی متقاضی شغل هستید، ممکن است فکر کنید که استخدام کنندگان فقط سوابق تحصیلی، تجربه کاری و مهارت‌های شما را ارزیابی می‌کنند. این امر ممکن است درست باشد، اما فقط برای مرحله اولیه. به خاطر داشته باشید حتی اگر مهارت و دانش صحیحی را که شرکت‌ها به دنبال آن هستند داشته باشید مدیران استخدام کننده ممکن است درخواست شما را بخاطر رفتارهای نامناسب در هنگام مصاحبه نادیده بگیرند. برداشت‌ اول بسیار مهم است. در مصاحبه‌های شغلی باید خود را به عنوان یک فرد حرفه‌ای که رفتار مناسبی از خود نشان می‌دهد معرفی کنید.
چندین رفتار اشتباه در طول مصاحبه وجود دارد که می‌تواند شانس شما برای رسیدن به آن شغل را تحت تأثیر قرار دهد. استخدام کنندگان ممکن است برخی از آنها را نادیده بگیرند اما چندین اشتباه پیاپی حتماً از سوی مصاحبه کنندگان در نظر گرفته می‌شود.
در ادامه به هفت اشتباه رایج در بین مصاحبه شوندگان می‌پردازیم:

شماره ۱ – دیر رسیدن

وقت شناسی در مورد يك متقاضی شغلی حرف‌های زيادی می‌زند. این رفتار نشان دهنده احترام شما نسبت به وقت مصاحبه کننده است و اینکه شما واقعاً این شغل را می‌خواهید. اگر برای یک مصاحبه شغلی دیر برسید چگونه می‌توان برای سایر امور به شما اعتماد کرد؟ حداکثر حدود ۱۵ دقیقه قبل از زمان برنامه ریزی شده وارد محل مصاحبه شوید. در موارد اضطراری که اتفاقی مانع از حضور به موقع شما می‌شود حتماً مصاحبه کننده را در جریان بگذارید.

شماره ۲ – پوشیدن لباس‌های غیر رسمی

شرکت‌ها کد لباس متفاوتی دارند، بنابراین اشکالی ندارد که از استخدام کننده در این باره سوال کنید. حتی اگر می‌دانید که این شرکت در مورد پوشش کارمندان خود سختگیر نیست باز هم از این فرض که مصاحبه‌ها نیز همین روال را دارند خودداری کنید.

شماره ۳ – رعایت نکردن بهداشت شخصی

بیشتر اگر نگوییم همه‌ی استخدام کنندگان از متقاضیانی که بوی بد دهان یا بوی بدن دارند دلگیر می‌شوند. جدا از پوشش مناسب از دئودورانت استفاده کنید و مطمئن شوید که دهان شما بو نمی‌دهد. قبل از مصاحبه چند قرص نعناع بخورید. قبل از اینکه از خانه بیرون بروید به خودتان در آینه نگاه کنید تا اطمینان حاصل کنید که ظاهری زیبا دارید.

شماره ۴- چک کردن مداوم تلفن همراه

شما در حین مصاحبه به تلفن همراه خود احتیاج ندارید، بنابراین دلیلی ندارد که هر چند وقت یک بار آن را چک کنید. به یاد داشته باشید که باید ۱۰۰٪ توجه خود را به مصاحبه اختصاص دهید. برای اینکه از وسوسه چک کردن تلفن همراه خود خلاص شوید هنگام ورود به داخل ساختمان حتماً آن را خاموش کنید. به این ترتیب وسوسه نخواهید شد در صورت زنگ زدن به آن پاسخ دهید یا در صورت لرزش به آن نگاه کنید. هنگام انتظار بهتر است از نظر ذهنی برای مصاحبه آماده شده و محیط اطراف خود را بررسی کنید.

شماره ۵ – خودداری از تماس چشمی‌

یکی از بزرگترین اشتباهات وقتی صحبت از زبان بدن هنگام مصاحبه می‌شود، اجتناب از تماس چشمی‌ است. حتی وقتی متقاضی شغل نیستید هم نگاه نکردن به چشم شخص در حین مکالمه نشان دهنده مخفی کردن موضوع یا ایجاد حس عدم احترام است. نگاه نکردن به مصاحبه کننده همچنین چنین نشان می‌دهد که تمایلی به موضوع مورد صحبت ندارید.

شماره ۶- بازی کردن با وسایل روی میز

شما ممکن است از این موضوع آگاه نباشید، اما بازی کردن با وسایل روی میز در هنگام مصاحبه به مصاحبه کننده چنین القا می‌کند که علاقه‌ای به موضوع ندارید یا حوصله‌تان سر رفته است. به درستی بنشینید و توجه خود را به مصاحبه کننده متمرکز کنید.

۷- لبخند نزدن

مهم نیست که عصبی هستید یا نیستید، همواره به مصاحبه کننده یا حتی مسئول پذیرش لبخند بزنید. این رفتار به شما کمک می‌کند تا شخصیت خوشایند و علاقمند به شغل از خود نشان دهید. امتناع از لبخند زدن برداشت بسیار بدی در ذهن طرف مقابل ایجاد می‌کند.

حرف آخر

این توصیه‌ها و بایدها و نبایدها تنها بخشی از کارهایی است که بایستی انجام دهید. اگر شغل را می‌خواهید به اولین برداشت طرف مقابل از خود اهمیت بدهید. ظاهر خود را بررسی کنید و حرفه‌ای باشید. ترکیبی از دانش و مهارت، رفتار و شخصیت مناسب، شانس استخدام شما را افزایش می‌دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)