برنده‌ها و بازنده‌های بحران‌های اقتصاد جهان

  • توسط pooladmin
  • 19/10/2020
  • 0
اقتصاد جهان

سقوط، زمین‌ خوردن، رکود اقتصادی. ثروت‌ها اغلب در آتش بحران‌های اقتصادی نابود می‌شوند. هنگامی ‌که در اوایل سال ۲۰۲۰ همه گیری کووید ۱۹ جهان را فرا گرفت، ثروت میلیاردرهای ایالات متحده در بازار سهام بشدت سقوط کرد. با این وجود فقط شش ماه پس از ریزش بازار و در حالی‌که ویروس کرونا هنوز مهار نشده، ۴۰۰ ثروتمند آمریکایی لیست فوربس بهتر از هر زمان دیگری عمل کرده و در مجموع رکورد ثروت مجموع ۳.۲ تریلیون دلار را شکسته‌اند. به عبارت دیگر بحران در اقتصاد جهان حداقل برای افراد فوق العاده ثروتمند به طرز چشمگیری کوتاه مدت بوده است.
در این مطلب مجله فوربس مقایسه‌ای تاریخی بین عملکرد میلیاردرهای آمریکایی در طی سه بحران گذشته است: بحران دات کام در اوایل دهه ۲۰۰۰، رکود بزرگ اواخر دهه ۲۰۰۰ و بحران جاری کرونا. هر رکودی بیشترین ضربه را به صنایع مختلف وارد کرده است اما یک پدیده مشترک همواره تکرار شده است: میلیاردرهایی که سقوط می‌کنند به ندرت از فهرست خارج می‌شوند و همیشه متفکران باهوشی هستند که ثروت‌های جدیدی حتی در شرایط سخت تولید می‌کنند.

برنده‌ها و بازنده‌های بحران‌های اقتصاد جهان

سقوط دات کام

طول دوره بازیابی: ۸۶ ماه

شاخص اس اند پی ۵۰۰ در مارس سال ۲۰۰۰ به اوج خود رسید ولی ضررهای خود را تا ماه می سال ۲۰۰۷ جبران نکرد.
همزمان با پیوستن موج عظیمی‌ از مصرف کنندگان در سراسر جهان به اینترنت، سرمایه گذاران عجول که امیدوار بودند بتوانند از رونق فناوری سود ببرند سرمایه‌های خود را وارد استارت آپ‌های بدون سودی کردند که نوید تغییر جهان را سر داده بودند. شاخص اس اند پی ۵۰۰ در مارس سال ۲۰۰۰ به بالاترین سطح خود رسید. سپس حباب شروع به ترکیدن کرد و اس اند پی طی دو سال و نیم بعد حدود ۵۰٪ ریزش کرد. جف بزوس Jeff Bezos نامه آپریل ۲۰۰۱ به سهامداران آمازون را با یک کلمه آغاز کرد: «آخ!».
در لیست ۴۰۰ ثروتمند سال ۲۰۰۰ فوربس، ۲۹۸ میلیاردر وجود داشت که ارزش کل ثروت آنها ۱.۲ تریلیون دلار بود. تا سال ۲۰۰۲، این فهرست ۷۳ میلیاردر و ۳۵۰ میلیون دلار از ارزش خالص خود را از دست داده بود. بازارهایی که از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر نیز تأثیر گرفتند تا ماه می سال ۲۰۰۷ (بیش از هفت سال پس از ایجاد حباب) به طور کامل بهبود نیافتند.

بازنده‌ها:

بیل گیتس Bill Gates

سهام مایکروسافت در سال ۲۰۰۱ حدود ۶۳٪ سقوط کرد و ۹ میلیارد دلار از ثروت خالص گیتس کاسته شد (در سال ۲۰۰۲ نیز ۱۱ میلیارد دلار دیگر از ثروت گیتس کاسته شد). با این وجود نشانه‌های امیدوار کننده‌ای وجود داشت: دولت فدرال اعلام کرد که دیگر به دنبال انحلال مایکروسافت نخواهد بود. در آن زمان مایکروسافت فقط یک ماه با عرضه محصول جدید و موفق خود یعنی اکس باکس فاصله داشت.

مونت زوبن Monte Zweben

از ۵۱ نفری که در سال ۲۰۰۱ از لیست ۴۰۰ ثروتمند فوربس خارج شدند هیچ یک اوضاع ناگواری همچون زوبن نداشتند. او که در سال ۲۰۰۰ استارت آپ نرم افزار تجارت الکترونیکی خود به نام بلو مارتینی Blue Martini را راه اندازی کرده بود ۹۸ درصد ثروت ۱.۴ میلیارد دلاری خود را در کمتر از یک سال از دست داد. زوبن از آن زمان تعداد زیادی استارت آپ در زمینه فناوری تاسیس و اداره کرده اما هرگز نتوانسته است دوباره به فهرست ۴۰۰ ثروتمند فوربس بازگردد.

استنلی دراكن میلر Stanley Druckenmiler

رئیس صندوق کوانتوم جورج سوروس، دراکن مایلر در سال ۱۹۹۲ سرمایه گذاری‌های دقیقی انجام داد اما هشت سال بعد در اوج حباب قیمتی شروع به خرید کرد. وی بعداً گفت: «من ۶ میلیارد دلار سهام فناوری خریداری کردم و در مدت شش هفته ۳ میلیارد دلار در این بازی از دست دادم. چیزی از این سقوط یاد نگرفتم. این فقط یک سبد سهام بر اساس تصمیم گیری‌های احساسی بود».

برندگان:

مارک کوبان Mark Cuban

وی در سال ۱۹۹۹ و اوج حباب دات کام با فروش رادیوی اینترنتی Broadcast.com به یاهو به مبلغ ۵.۷ میلیارد دلار نقد و مقداری سهام یاهو، یک شبه ثروتمند شد. سپس در اقدامی ‌هوشمندانه با استفاده از کولار (خرید همزمان قرارداد سقف و فروش قرارداد کف) از سهام یاهوی خود در برابر افت قیمت محافظت کرد، اتفاقی که به زودی با سقوط ۹۰ درصدی سهام در سال ۲۰۰۰ رخ داد.

لئون لوی Leon Levy

سرمایه گذاری که به راه اندازی کمپانی اوپنهایمر کمک کرد با متلاشی شدن بازار بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از فروش استقراضی نزدک سود برد. هنگامی‌ که لوی در سال ۲۰۰۲ با فوربس صحبت کرد هنوز هم در مورد بهبود بازار نگران بود. لوی هشدار داد: «چشم انداز سود ناامیدکننده است».

توماس بیلی Thomas Baily

بنیانگذار غول صندوق‌های سرمایه گذاری جانوس کپیتال Janus Capital موفق شد راهی پیدا کند تا سهام خود را حتی در بازار نزولی نیز گران بفروشد. این مهم به لطف یک توافق غیرمعمول رخ داد که به او حق فروش سهام خود به شرکت مادر جانوس با قیمت سال قبل را می‌داد. در سال ۲۰۰۱ بیلی تصمیم به فروش سهام خود گرفت و این امر شرکت را مجبور به خرید سهام وی با دو برابر ارزش بازار کرد.

چرخه اقتصادی

رکود بزرگ

طول دوره بازیابی: ۶۵ ماه
اس اند پی ۵۰۰ تا مارس سال ۲۰۱۳ به اوج خود در اکتبر ۲۰۰۷ نرسید.
بازار املاک و مستغلات در اواخر سال ۲۰۰۷ سقوط کرد و اقتصاد ایالات متحده را وارد یک رکود تاریخی نمود. دولت فدرال حدود ۵۰۰ میلیارد دلار برای کمک مالی به بانک‌های بزرگ، خودروسازان و بیمه‌ها هزینه کرد. در سال ۲۰۰۹، بیش از دو سوم لیست ۴۰۰ نفره ثروتمندان نسبت به سال قبل فقیرتر بودند زیرا مجموع ثروت این گروه ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت. شاخص اس اند پی ۵۰۰ که در اکتبر ۲۰۰۷ به اوج خود رسیده بود به مدت پنج سال و نیم ضرر خود را جبران نکرد.

بازنده‌ها:

شلدون آدلسون Sheldon Adelson

وقتی رکود پول قمار را از جیب آمریکایی‌ها بیرون آورد، کازینوهای او در لاس وگاس ورشکسته شدند. سهام شرکت سندز ۹۵٪ کاهش یافت و ۲۴ میلیارد دلار از ثروت خالص آدلسون طی سال ۲۰۰۸ از بین رفت. اما سرمایه گذاری‌های بزرگ در ماکائو و سنگاپور خیلی زود نتیجه داد و طی چند سال سهام سندز حدود ۷۰۰% رشد کرد. آدلسون ۷۸ ساله در آن زمان در سال ۲۰۱۲ به فوربس گفت: «من خیلی پیرتر از آن هستم که بچه شوم. بنابراین شما می‌توانید من را نوجوان بازگشته بنامید».

سندی ویل Sandy Weil

ویل، رئیس سابق سیتی گروپ در سال ۲۰۰۹ و با فروپاشی سیتی در بحران مالی از لیست فوربس ۴۰۰ کنار رفت. این بانک پس از آن ۴۵ میلیارد دلار کمک مالی از دولت فدرال دریافت کرد. ویل قبل از شروع بحران بازنشسته شده بود اما با این حال بیشتر ثروت خود را در سهام سیتی گروپ سرمایه گذاری کرده بود. این سهم در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نزدیک به ۸۷٪ سقوط کرد.

هری مكلوو Harry Macklowe

این فعال بازار املاک و مستغلات اوایل سال ۲۰۰۷ در اوج رونق بازار املاک اقدام به خرید هفت آسمان‌خراش در شهر نیویورک با استفاده از وام‌های سنگین کرد. در پایان سال بازار املاک و مستغلات بشدت آشفته بود و مكلوو قادر به تأمین اعتبارات میلیاردی وام‌های كوتاه مدت نبود، وام‌هایی كه برخی از آنها را شخصاً تضمین كرده بود. او مجبور شد برای تأمین بدهی‌های خود بسیاری از دارایی‌های خود را بفروشد. مکلوو در سال ۲۰۰۸ از فهرست فوربس ۴۰۰ خارج شد و دیگر هرگز موفق به بازگشت به آن نشد.

برندگان:

وارن بافت Warren Buffet

در ابتدا این سانحه به شدت پیشگوی اوماها را تحت تأثیر قرار داد، سهام برکشایر هاتاوی Berkshire Hathaway در سال ۲۰۰۸ همراه با افت گسترده بازار ۳۲٪ سقوط کرد. اما سرمایه گذار افسانه‌ای که مدت‌ها قبل گفته بود : «وقتی دیگران حرص می‌زنند بترسید و وقتی دیگران ترس دارند حریص شوید»، از این سقوط برای خرید سهام گلدمن ساکس Goldman Sachs، جنرال الکتریک General Electricو داو کمیکال Dow Chemical در پایین‌ترین قیمت ممکن استفاده کرد. قماری که برای او میلیاردها دلار سود به همراه داشت.

اندرو بیل Andrew Beal

در سال ۲۰۰۴، همزمان با بالارفتن بدهی‌های شخصی و شرکتی در بازار، این بانکدار زیرک اقدام به احتکار وجوه نقد کرد. هنگامی ‌که بازارها در سال ۲۰۰۷ متلاشی شدند شروع به کار کرد و وام‌ها و دارایی‌های بانک‌های در حال نابودی را به حداقل قیمت خریداری کرد و به سرعت سود خود را افزایش داد. بیل در اواسط بحران به فوربس گفت: «این بزرگ‌ترین فرصت زندگی من است.»

جان پائولسون John Paulson

بزرگترین فروش استقراضی: پائولسون هج فاندری بود که اطمینان داشت اقتصاد در آستانه سقوط است به همین دلیل قبل از سقوط شروع به فروش قراردادهای وام املاک و مستغلات کرد. او حدود ۴ میلیارد دلار از این حرکت جسورانه به جیب زد و ثروت خود را از کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار به جایگاهی در لیست فوربس ۴۰۰ ارتقا داد. تا سال ۲۰۰۸، ارزش خالص ثروت او ۴.۵ میلیارد دلار بود.

کرونا و خلق میلیاردرهای جدید

بحران کووید ۱۹

طول دوره بازیابی: ۶ ماه
شاخص اس اند پی ۵۰۰ در مارس ۲۰۲۰ سقوط کرد اما تا اواسط ماه آگوست مجدداً قله قبلی را فتح کرد.
سقوط کووید ۱۹ خیلی سریع اتفاق افتاد، اس اند پی ۵۰۰ در کمتر از یک ماه ۳۴ درصد از اوج خود در ماه فوریه فاصله گرفت زیرا ویروس در سراسر جهان گسترش یافت. اما برای بیشتر اعضای فهرست ثروتمندان فوربس این سقوط چندان طولانی نبود. اس اند پی ۵۰۰ فقط در ۱۸۱ روز تمام ضررهای خود را جبران کرد و ۱۸ آگوست به بالاترین رکوردهای جدید دست یافت. ثروتمندترین میلیاردرهای آمریکا اکنون از هر زمان دیگری ثروتمندتر هستند.

بازنده‌ها:

میکی آریسون Micky Arison

مانند دیگر برگزار کنندگان سفرهای دریایی، شرکت وی نیز توسط ویروس کرونا فلج شده است. در اوایل سال ۲۰۲۰ گزارش شد که بیش از ۷۰۰ مسافر کشتی کروز کارناوال پرینسس به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. در ماه می کنگره گفت که سیاست‌های بهداشتی این شرکت را بررسی می‌کند (کارناوال گفته است که با تحقیقات همکاری خواهد کرد). در همین حال، سهام شرکت ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته نزول داشته و ثروت آریسون را با ۳۱ درصد کاهش به ۵.۶ میلیارد دلار رسانده است.

ادوارد د بارتولو جونیور Edward DeBartolo Jr

سلطان املاک و مستغلات که به دلیل عدم گزارش درخواست رشوه از سوی مقامات ایالتی لوئیزیانا در سال ۱۹۹۸ مقصر شناخته شده بود در ماه فوریه مشمول عفو دونالد ترامپ شد. از نظر مالی اوضاع برای وی ناگوار بوده است زیرا سهام سایمون پراپرتی گروپ Simon Property Groupکه بیشتر ثروت او را تشکیل می‌دهد نسبت به سال گذشته ۶۰٪ کاهش یافته است.

هارولد ‌هام Harold Hamm

این پیشگام صنعت نفت شیل درباره عشقش به تجارت نفت در سال ۲۰۰۹ به فوربس گفت: «این واقعیت که می‌توان این ثروت پنهان و باستانی را پیدا کرده و تحت مالکیت خود درآورد نظر من را به سوی خود جلب کرده است». اما پس از یک دهه و به دنبال جنگ قیمت و تقاضای کمتر برای سوخت، این روزها کار هام بشدت دشوار شده است. ثروت او نسبت به سال گذشته به میزان ۳.۷ میلیارد دلار کاهش یافته است زیرا سهام کمپانی نفت شیل او ۴۳٪ کاهش یافته است.

برندگان:

اریک یوان Eric Yuan

با انتقال مشاغل به خانه‌ها، اوضاع بنیانگذار زوم Zoom بشدت روبراه شده است زیرا برنامه کنفرانس ویدیویی آنلاین او به یک گزینه ناگزیر تبدیل شده است. سهام زوم از زمان عرضه اولیه در آپریل ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۰% رشد داشته و باعث شده اریک یوان با ۱۱ میلیارد دلار ثروت وارد فهرست ۴۰۰ ثروتمند فوربس در سال ۲۰۲۰ شود.

رید‌هاستینگز Reed Hastings

برنامه‌های در خانه بمانید نتفلیکس موفق به کسب توجه دنیا در دوران قرنطینه شده است و فیلم‌هایی نظیر «تایگر کینگ» و «استخراج» با بازدید خیره کننده‌ای مواجه شده‌اند. این سرویس پخش آنلاین از زمان بروز کرونا ماهیانه حدود ۱ میلیون اشتراک جدید در ایالات متحده و کانادا و ۲ میلیون مورد در سایر نقاط جهان داشته است.

ارنست گارسیا Ernest Garcia

کاروانا Carvana که به «آمازون اتومبیل‌های دست دوم» معروف شده یکی دیگر از موفقیت‌های دوران پاندمی کرونا است که ۷۷٪ نسبت به سال گذشته رشد داشته است. کاروانا که در سال ۲۰۱۷ وارد بورس اوراق بهادار شد به مشتریان امکان خرید و فروش آنلاین اتومبیل را می‌دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)