برای سرمایه گذاری چه گزینه‌هایی پیش رو دارید؟

  • توسط pooladmin
  • 19/09/2019
  • 0
«من نمی‌خواهم پول بیشتری در بیاورم». مسلما از هیچ کس این جمله را نخواهید شنید. با این هزینه‌های سرسام‌آوری که هر روز هم بیشتر و بیشتر و بیشتر می‌شوند، همه مردم به دنبال روش‌هایی هستند که میزان درآمد خود را بالاتر برده و حاشیه امنی را برای خود ایجاد کنند. قدیمی‌ها همیشه به این روش اعتقاد داشتند که خرید ملک و املاک بهترین روش برای افزایش ثروت است. اما امروزه چنین چیزی واقعا صحت دارد؟ این روش در مقایسه با دیگر فرصت‌های سرمایه گذاری چه میزان کارایی دارد؟
مسلما امروزه روش‌های سرمایه گذاری بسیار بیش از گذشته است. کافیست تاس را بیاندازید و به امید پدیدارشدن جفت شش باشید. شاید باورتان نشود، ولی افرادی نیز وجود دارند که لوازم خانگی را خریده، آن‌ها را تعمیر کرده، شکل نونواری به آن‌ها داده و با حاشیه سود جذابی مجددا به فروش می‌رسانند؛ و یا شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید خانه خود را به مستاجر‌ها اجاره دهید و پول باارزشتان را در چاه تراست‌های سرمایه گذاری ملک (REIT) بیاندازید؟
یا حتی آنقدر دارای قدرت ریسک هستید که شهامت بالا و پایین رفتن با نمودار‌های بازار بورس را داشته و یا دوست دارید فرصت سودآوری از طریق ارز‌های دیجیتال را امتحان کنید؟ راستی نظرتان در مورد صندوق‌های مشترک (Mutual Funds) چیست؟
ما نگاه دقیقی به هشت روش سرمایه گذاری متداول (که سه تا از آن‌ها مربوط به مسکن است) انداخته و بررسی کرده‌ایم که این روش‌ها در پنج سال اخیر تا چه میزان سودآوری داشته‌اند. ما همچنین توانستیم بالاترین و پایین‌ترین سود‌های یکساله، سه ساله و پنج ساله را نیز به دست آوریم. از آنجاییکه ما نمی‌توانیم آینده را پیش‌بینی کنیم، اما می‌توانیم دورنمای کلی از اینکه فرصت‌های مختلف درآمدزایی چگونه در این اقتصاد در حال رشد، ناپایدار و شکننده عمل خواهند کرد ارائه دهیم.
این چیزی است که ما قبلا تأیید می‌کردیم: به طور کلی، هر چه سرمایه گذاری ریسکی‌تر باشد، میزان سودآوری آن نیز بیشتر است؛ و این درحالی است که برخی از اشکال سرمایه گذاری که مطمئن به نظر می‌رسند، با این حال سرمایه‌گذارانی نیز وجود دارند که در صورت عدم دقت، دچار شکست شوند.
به قول ارین لاوری نویسنده کتاب «موفقیت‌های صدساله با سرمایه گذاری : چگونه ثروت بیشتری کسب کنیم»، «سرمایه گذاری یکی از بهترین و کارآمدترین روش‌ها برای کسب ثروت است، زیرا این پول شماست که برایتان کار می‌کند». اما این بدان معنا نیست که افراد تمام دار و ندار خود را بر روی اولین چیزی که به نظرشان خوب می‌رسد سرمایه گذاری کنند. «شما باید مطمئن باشید که سرمایه گذاری شما همراستا با اهداف، افق زمانی (چه زمانی به پول نیاز دارید) و میزان تحمل ریسکتان باشد».
چارلز راتبلات، قائم مقام انجمن سرمایه‌گذاران شخصی آمریکا (AAII)، که یک مؤسسه غیرانتفاعی با موضوعیت مطالعات سرمایه گذاری در شیکاگو است، بر این مهم اتفاق‌نظر دارد که «تاریخ به ما نشان داده است که موفقیت در سرمایه گذاری بسیار سختتر از آن چیزیست که به نظر می‌رسد. در سرمایه گذاری ، قوانین و ضوابط بلندمدت بسیار بهتر از سود‌های کوتاه‌مدت عمل می‌کنند».

گزینه هایی که برای سرمایه گذاری پیش رو دارید:

سرمایه گذاری
خرید املاک و مستغلات: از سرمایه گذاری خود لذت ببرید

سود یکساله: ۴.۳% تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸
سود سه ساله: ۱۵.۲%
سود پنج ساله: ۲۳.۹%
علیرغم تمام توجهی که رسانه‌ها به سرمایه گذاری های دیگر املاک دارند (شما هنوز هم می‌توانید یک خانه را بازسازی کرده و آنرا به فروش رسانده یا اجاره دهید)، مردم هنوز هم می‌توانند با خرید خانه پول در بیاورند – تا در آن زندگی کنند. فقط کافیست در زمان مناسب آنرا با قیمت پایین خریده، به اندازه کافی منتظر بمانند و مطمئن باشند که پول خود را به واسطه فروش با قیمت یکسان یا با قیمتی پایینتر از دست نداده و سپس با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.
دانیل هیل، اقتصاددان ارشد realtor.com می‌گوید: «شما می‌توانید در عین زندگی‌کردن در خانه خود، میزان مشخصی از ثروت را کسب کنید». وقتی مردم در حال پرداخت اقساط مسکن خود هستند، «در واقع در حال تبدیل آن به یک دارایی برای منزل خود می‌باشند»؛ و البته این جای امیدواری است که اکثر صاحب‌خانه‌ها می‌توانند با فروش به موقع خانه خود سود مناسبی را کسب کنند.
اما خریداران مسکن توجه داشته باشند که ارزش ملک همیشه رو به افزایش نخواهد بود – در دوران رکود بزرگ اکثر افراد چنین احساسی داشتند. هر چند بعد از دوره رکود اوضاع کمی بهتر شد، اما آن‌ها تبدیل به صاحب‌خانه‌هایی شده بودند که زیر بار وام‌های سنگین رفته بودند.
یک قانون کلی وجود دارد و آن این است که افراد باید حداقل برای پنج سال در خانه خود سکونت داشته باشند اگر نگران از دست‌رفتن پولشان نیستند.


REIT آمریکا: سهام شرکت‌های املاک

سود یکساله: ۱۶.۰۹%
سود سه ساله: ۷.۴۲%
سود پنج ساله: ۸.۶۷%
افراد زیادی وجود دارند که دوست دارند در بازار مسکن تبدیل به اسطوره شوند، اما آنقدری پول ندارند که بتوانند مجتمع‌های بزرگ یا آپارتمان‌های چند ده طبقه خریداری کنند. شاید وقت آن رسیده باشد که نظری هم به سهام REIT بیاندازند.
سرمایه‌گذاران می‌توانند سهام REIT را خریداری کنند. REIT‌ها شرکت‌هایی هستند که صاحب املاک متعددی هستند. REIT‌ها معمولا هر سه ماه یکبار سود سهام را پرداخت کرده و مردم عادی می‌توانند با خرید آن‌ها به قیمت پایین و تبادل یا فروششان با قیمت بالاتر سود کنند.
ران کویکندال، سخنگوی انجمن ملی تراست‌های سرمایه گذاری املاک، که یک گروه تجاری است، می‌گوید: «REIT‌ها این فرصت را به سرمایه‌گذاران خرد می‌دهد تا لذت مزایای سرمایه گذاری در املاک سودده را بچشند (بدون اینکه نیازی به تخلیه یا فروش منزلشان باشد)».
بزرگترین مزیت این نوع سهام عبارت است از: قیمت پایینتر، ریسک پایینتر و امکان تبادل راحتتر نسبت به روش‌های دیگر. در این روش دیگر نیازی به بازسازی منزل نیست.
بالاترین میزان سود سهام یکساله در صنعت زیرساخت می‌باشد. نظیر اجاره‌دهی برج مخابراتی برای تلفن‌های همراه. بازدهی این سود تا ۲۹ می ۲۰۱۸، رقمی بالغ بر ۳۶.۴۰% بوده است.


بیت‌کوین: فراز و فرود ارز‌های دیجیتالی (رمزارزها)

سود یکساله: ۱۶.۳۱%
سود سه ساله: ۱۵۲۶.۵۲%
سود پنج ساله: ۱۴۲۹.۱۴%
بیت‌کوین – و تمام کسانی که در صنعت ارز‌های دیجیتالی سرمایه گذاری کرده‌اند – در چند سال اخیر با سرعت سرسام‌آوری رو به رشد هستند. بالاترین و باثبات‌ترین ارز‌های دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۷ به رقم دیوانه‌کننده ۱۹، ۰۰۰ دلار به ازای هر یک کوین رسید. سپس در سال بعد از آن به شکل قابل‌توجهی این عدد رو به کاهش گذاشت.
حال تا اواخر می ۲۰۱۸، ارزش بیت‌کوین دوباره رو به رشد گذاشته و به عدد قابل‌توجه ۸۷۲۲.۳۹ دلار رسید. واو، آیا سرمایه‌گذارانی که تشنه این فرصت‌ها هستند، بیکار خواهند نشست؟
جذابیت بیت‌کوین بدین خاطر است که اولا ماهیتی جهانی داشته و یک ارز دیجیتالی است بگونه‌ای که هیچ دولت واحد یا بانک مشخصی نمی‌تواند برای آن مقررات تعیین کند. (بین کوین در پاسخ به بحران مالی سال ۲۰۰۹ که توسط فرد یا افراد ناشناس به راه افتاده بود ایجاد گردید). تراکنش‌های مالی که از طریق بیت‌کوین انجام می‌شود، کاملا ناشناس است. همچنین تعداد محدودی از بیت‌کوین‌ها موجود هستند که تعداد آن‌ها نهایتاً به ۲۱ میلیون عدد خواهد رسید. همین موجودی محدود است که بیت‌کوین را ارزشمند کرده است.
تایرون راس، مشاور سرمایه گذاری در مؤسسه مدیریت سرمایه نوبل بریج در مونت‌کلر نیوجرسی می‌گوید: «من توصیه می‌کنم که مردم تا آنجا که می‌توانند در مورد این فناوری اطلاعات کسب کرده و با این فضا کاملا آشنا باشند». وی یکی از طرفداران پر و پا قرص این نوع ارز است و باعث شده که مشتریان جوانتر و عاشق تکنولوژی او بر روی بیت‌کوین سرمایه گذاری کنند.
اما ما نیز پیشنهاد می‌کنیم که افراد عادی نیز بر روی این ارز با ارزش سرمایه گذاری کنند. بیت‌کوین می‌تواند در یک روز بیش از ده هزار دلار ارزش داشته باشد و تنها ظرف چند روز افزایش قیمت چند صد دلاری را تجربه کند.
رات‌بولت اضافه می‌کند: «هم‌اکنون هیچ شخص یا سازمانی از ارزش بیت‌کوین پشتیبانی نمی‌کنند مگر کسانی که به آن اعتقاد دارند یا به کسی که قرار است در آینده با قیمت بالاتری آنرا بخرند».

بازار سهام: خیلی باید صبر کنید

سود یکساله: ۹.۲%
سود سه ساله: ۵.۳%
سود پنج ساله: ۰.۶%
فراز و فرود‌های بازار سهام همواره پای ثابت اخبار بوده است. در زمان بحران مالی، وقتی اقتصاد وارد مرحله رکود شد، بسیاری از سرمایه‌گذاران اندوخته‌های خود را از دست دادند. آخرین مورد آن نیز جنگ تجاری ایالات متحده با چین بر سر تعرفه واردات کالا بود که بسیاری از سرمایه‌گذاران به هراس انداخته و باعث شده طوفان عظیمی به بازار وارد شود.
اما متخصصان سرمایه گذاری پیشنهاد دیگری برای شما دارند: سعی کنید با آن کنار بیایید. راس، مشاور مالی می‌گوید: «بازار سهام شیطان نیست. بلکه ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا به اهداف مالی خود برسید. این بازار حقیقتاً به شما کمک می‌کند تا ثروت خالص خود را بسازید»؛ و البته واقعیت ماجرا این است که بازار سهام در لحظه بسیار خوب عمل می‌کند. رات‌بولت توصیه می‌کند که در بازار سهام باید دید بلندمدت داشته باشید و خود را وارد یک بازی طولانی‌مدت کرده و فریب نوسانات لحظه‌ای و روز به روز را نخورید. حتی گاهی‌اوقات شرایطی پیش می‌آید که علیرغم سیر نزولی سهام، مجبور به حفظ آن باشید و قبول داریم که این مساله برای بسیاری از افراد بسیار سخت و غیر قابل هضم است.
اما سرمایه‌گذاران نیازمند آن هستند که دارایی‌ها را به دقت مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند تا میزان ریسکی که متحمل خواهند شد را اندازه‌گیری کنند. اگر آن‌ها در شرف بازنشستگی باشند، مسلما اولین خواسته‌شان ضرر کمتر و سود بیشتر در بازار سهام خواهد بود تا بتوانند اندوخته بیشتری را برای سال‌های آتی خود حفظ کنند. اینجاست که صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs) وارد بازی می‌شوند که شامل سهامی از چند شرکت می‌باشند تا با این کار میزان ریسک کاهش یابد.


صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک (Mutual Funds): نوعی سرمایه گذاری که شاید همین الان هم آن را داشته باشید

سود یکساله: ۳.۴۱%
سود سه ساله: ۵.۷۳%
سود پنج ساله: ۴.۷۲%
بسیاری از مردم همین حالا هم نمی‌دانند که در حال سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک هستند. عجیب است؟ این بدان دلیل است که صندوق‌ها، که معمولا از سهام چند شرکت مختلف تشکیل شده‌اند، اوراق قرضه و دیگر دارایی‌ها، در حساب‌های بازنشستگی 401(k) انباشته شده‌اند. داشتن سرمایه در چند شرکت مختلف، در صورتی که یکی از صندوق‌ها افول کرده و یا عملکرد ضعیفی داشته باشد، ریسک کار را پایین می‌آورد.
شون کالینز، اقتصاددان ارشد مؤسسه شرکت‌های سرمایه گذاری که بر روی صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، ETF‌ها و دیگر اشکال سرمایه گذاری مشابه کار می‌کند اظهار می‌دارد: «ایجاد تنوع و گستردگی در صندوق‌های سرمایه گذاری باید بگونه‌ای باشد که همچون یک سرمایه‌گذار شخصی این کار را انجام ندهید».
بسیاری از سرمایه‌گذاران ETF‌ها را ترجیح می‌دهند. آن‌ها بسیار شبیه به صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک هستند – با این تفاوت که آن‌ها را می‌توان در طول روز معامله کرد و اغلب کارمزد‌های پایینتری دارند. آن‌ها ارزانتر هستند، چون وابستگی کمتری به شاخص بورس داشته و از مجموع سهامی از چندین شرکت تشکیل شده‌اند. برای ارزیابی سهام هر شرکت نیازی به یک تیم نیست و همین عامل هزینه‌های آنرا کاهش داده است.
اما صرفا به این دلیل که نوعی سرمایه گذاری ارزان و کم‌قیمت هستند بدان معنا نیست که مردم نباید اول از همه آن‌ها را مورد ارزیابی قرار ندهند.
لاوری می‌گوید: «شاید دلتان بخواهد که نسبت به کارمزد‌ها دقت نظر بیشتری داشته باشید. همین کارمزد‌ها می‌توانند در طولانی‌مدت بخش قابل‌توجهی از پول و سرمایه شما را صرف خود کنند حتی اگر احساس کنید که بسیار ناچیز و کم‌اهمیت هستند».


اوراق قرضه: یک شرط‌بندی مطمئن

سود یکساله: ۳.۸%
سود سه ساله: ۳%
سود پنج ساله: ۳.۱%
از قدیم و ندیم، اوراق قرضه یکی از مطمئن‌ترین روش‌ها برای سرمایه گذاری بوده است و یکی از پایین‌ترین سود‌های موجود در فهرستمان را ارائه می‌دهند. اما این بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاران باید از آن‌ها غافل شوند.
اوراق قرضه در واقع وام‌هایی هستند که به شرکت‌ها و سازمان‌های محلی، ایالتی و فدرال برای یک دوره زمانی مشخص اعطا می‌شوند. سرمایه‌گذاران با جمع‌آوری سود بهره در یک بازه زمانی منظم اقدام به درآمدزایی می‌کنند. وقتی اوراق به بلوغ لازم می‌رسند که معمولا یک ماه یا بیش از سی سال طول میکشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند پول خود را برداشت کنند.
یکی از جذابیت‌های اوراق قرضه این است که آن‌ها نقدینگی نسبتا خوبی دارند به این معنا که مردم به راحتی می‌توانند آن‌ها را در هر زمانی به فروش برسانند. البته اگر در ماه‌های ابتدایی سرمایه گذاری خود این کار را انجام دهند، نمی‌توانند تمام پول خود را برداشت کنند.
اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در دنیا به حساب می‌آید.
سوفیا برا، برنامه‌ریز ارشد مالی در مؤسسه Gen Y. Planning می‌گوید: «اوراق قرضه نقش مهمی را در حفظ سرمایه ایفا می‌کنند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا در مقابل بی‌ثباتی بازار مقاومت کنیم».


بازسازی خانه: بسیار سختتر از چیزی است که به نظر می‌آید

سود ۲۰۱۸: ۴۴.۸%
سود ۲۰۱۶: ۵۱%
سود ۲۰۱۴: ۴۵.۳%
بگذارید همین اول خیالتان را راحت کنیم: بازسازی خانه به هیچ‌وجه به همان آسانی و تمیزی که در تلویزیون می‌بینید نیست. ممکن است قیمت خانه به جای اینکه بالا برود، پایین بیاید. ممکن است مشکلات پیش‌بینی‌نشده پرهزینه‌ای سر راهتان سبز شود و هزینه تعمیر خانه رو به فلک بگذارد. همچنین شاید پیداکردن پیمانکار خوب و متخصص نیز بسیار دشوار باشد.
بر اساس اطلاعات مراجع رسمی، پیمانکارانی که اقدام به بازسازی خانه‌ها می‌کنند، بابت بازسازی هر ملک چیزی حدود ۷۰، ۰۰۰ دلار درآمد کسب می‌کنند. خیلی جذاب است، اینطور نیست؟ اما در مقابل ۲۵، ۰۰۰ تا ۴۰، ۰۰۰ دلاری که صرف هزینه بازسازی می‌کنند، این عدد آنچنان هم جذاب به نظر نمی‌رسد.
چارلز تاسل یکی از صاحب‌خانه‌های مقیم سینسیناتی که از قضا در کار بازسازی ملک بوده و مدیرعامل مؤسسه ملی سرمایه گذاری املاک است می‌گوید: «مطمئن شوید برای بازسازی یک ملک، سرمایه‌ای بیش از آنچه که برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده‌اید کنار گذاشته‌اید. اصلا نمی‌توانید مشخص کنید که وقتی یک دیوار را می‌شکافید با چه چیزی روبرو خواهید شد».
تاد تتا، مدیر ارشد بخش محصولات و فناوری ATTOM می‌گوید: «بهترین روش برای درآمدزایی به عنوان پیمانکار بازسازی املاک این است که کارتان را با خانه‌هایی با قیمت پایین شروع کنید». البته با اوج‌گرفتن روز به روز قیمت مسکن در بخش‌های مختلف کشور، سود بازسازی املاک فرسوده هر روز کاهش پیدا می‌کند بگونه‌ای که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، شاهد افت ۴ درصدی سود بازسازی املاک بوده‌ایم.
به قول تاسل، پیمانکاران بازسازی باید مطمئن باشند که قیمت املاک در محله نیز رو به افزایش باشد نه رو به کاهش، چون تنها در این صورت است که می‌توانند سود کنند. وی توصیه می‌کند که مردم خانه‌هایی که در حاشیه محله‌های خوب قرار دارند را خریداری کرده و علاوه بر اینکه مبلغ آن‌ها با موجودیشان تناسب داشته باشد، قیمت ملک نیز رو به افزایش باشد.
پیمانکاران همچنین باید تیم مجرب و متخصصی نیز در اختیار داشته باشند: یک مشاور مسکن مجرب که به خوبی بداند در چه محله‌هایی باید کار کرد و یک پیمانکار متخصص که به سرعت بتواند مشکلات پیش‌بینی نشده را مدیریت کند.
تاسل هشدار می‌دهد که «در خصوص معاملاتی که بیش از حد خوب به نظر می‌رسند، هشیار باشید».


اجاره منزل: فرصتی خوب برای تمام صاحبخانه‌ها

سود ۲۰۱۹: ۸.۶% (در فصل اول)
سود ۲۰۱۶: ۹.۱%
سود ۲۰۱۴: ۹.۹%
صاحبخانه شدن شاید گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاران املاکی باشد که دوست دارند بدون آنکه دستی به دیوار خانه‌شان بزنند، صاحب پول شوند.
هدف این است که خانه‌ای که قیمت آن در طول زمان تا حدی بالا می‌رود را خریده و میزان مشخصی درآمد را به واسط اجاره منزل به یک خانواده کسب کنید. با این کار حتی اگر قیمت خانه پایین بیاید، درست همانند اتفاقی که یک دهه قبل رخ داد، ملک شما هنوز هم برایتان درآمدزایی خواهد کرد.
تتا از ATTOM می‌گوید: «ایده کلی این است که شما از طریق این سرمایه گذاری، یک منبع درآمد ثابت برای خود ایجاد کنید».
اما داشتن یک ملک مستاجردارآنچنان هم بدون ریسک نیست. صاحبخانه‌ها همواره باید بررسی‌های دوره‌ای از متساجرشان داشته باشند و نسبت به خرابی‌های پیش آمده در منزل، پیش‌بینی‌های لازم را در نظر بگیرند. شاید حتی لازم باشد برای املاک خود یک مدیر ساختمان استخدام کنند. مدیران ساختمان در سرتاسر کشور معمولا رقمی بین ۶ تا ۱۵ درصد اجاره‌بها را دریافت می‌کنند و این مساله از میزان سود شما خواهد کاست. هزینه‌های نگهداری نیز به هیچ‌وجه ارزان نیستند؛ و اگر خانه بین یک تا دو ماه بین دو مستاجر خالی بماند، می‌تواند در درآمد نهایی شما اثر مخرب داشته باشد.
تتا می‌گوید: «حتی یک وقفه یک ماهه بین استقرار دو مستاجر می‌تواند کاهش ۱۰% در میزان درآمد حاصله از اجاره‌بها در یکسال داشته باشد. شما همچنین هزینه‌های سربار دیگری نظیر تعویض فرش، نقاشی و نظافت نیز دارید»؛ و البته این موضوع را فراموش نکنید که احتمال دارد مستاجر اقدام به توقف پرداخت اجاره‌بها کند و ممکن است گرفتن حکم تخلیه چند ماه طول بکشد.
تاسل می‌گوید: «شفاف‌کردن چشم‌انداز روبرو بزرگترین و مهمترین کاری است که باید انجام دهید. شما دارید یک دارایی گران را به مدت ۱۲ الی ۲۴ ماه در اختیار یک فرد قرار می‌دهید. باید مطمئن باشید که وی به درستی از آن دارایی محافظت می‌کند».
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)