بیوگرافی جف بزوس مالک آمازون

  • توسط pooladmin
  • 23/09/2020
  • 0
جف بزوس

جف بزوس کارآفرین آمریکایی، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی سایت آمازون و مالک «واشنگتن پست» است. فعالیت‌های تجاری موفق باعث شده است که بزوس به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شود.

بیوگرافی جف بزوس مالک آمازون

جف بزوس کیست؟

کارآفرین و پیشگام تجارت الکترونیکی جف بزوس، بنیانگذار و مدیرعامل کمپانی تجارت الکترونیک آمازون، مالک روزنامه واشنگتن پست و بنیانگذار شرکت اکتشافات فضایی بلو اوریجین Blue Origin است.
بزوس در سال ۱۹۶۴ در نیومکزیکو متولد شد، او فردی علاقمند به کامپیوتر بود و در دانشگاه پرینستون در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک تحصیل کرد. پس از فارغ التحصیلی در وال استریت شروع به کار کرد و در سال ۱۹۹۰ به جوان‌ترین معاون ارشد شرکت سرمایه گذاری دی ای شاو بدل شد.
چهار سال بعد بزوس شغل پردرآمد خود را ترک کرد و آمازون که یک کتابفروشی آنلاین بود را افتتاح کرد. آمازون به یکی از بزرگترین داستان‌های موفقیت در دنیای اینترنت تبدیل شد. در سال ۲۰۱۳ بزوس روزنامه واشنگتن پست را خرید و در سال ۲۰۱۷ آمازون سوپر مارکت زنجیره‌ای هول فود Whole Food را خریداری کرد.

خانواده جف بزوس

جف بزوس در ۱۲ ژانویه ۱۹۶۴ در شهر آلبوكركی ایالت نیومكزیكو و از مادری نوجوان به نام جكلین یورگنسن Jacklyn Jorgensen متولد شد. نام پدر او تد یورگنسن Ted Jorgensen بود.
ازدواج یورگنسن‌ها کمتر از یک سال بطول انجامید. هنگامی‌که بزوس ۴ ساله بود مادرش با مایک بزوس Mike Bezos که مهاجری کوبایی بود ازدواج کرد.

تحصیلات جف بزوس

بزوس از کودکی به کشف نحوه عملکرد اشیاء علاقه داشت او گاراژ والدینش را به آزمایشگاه تبدیل کرد و در کودکی وسایل برقی اطراف خانه را بازسازی می‌کرد.
وی در دوران نوجوانی به همراه خانواده اش به میامی‌ رفت و در آنجا عاشق کامپیوتر شد. در دوران دبیرستان بود که او اولین کار خود را با راه اندازی یک کمپ آموزشی تابستانی برای دانش آموزان کلاس‌های چهارم، پنجم و ششم آغاز کرد.
بزوس در سال ۱۹۸۶ در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شد.

مشاغل مالی

بزوس پس از فارغ التحصیلی از پرینستون در چندین شرکت وال استریتی از جمله فیتل Fitel، بانکرز تراست Bankers Trust و شرکت سرمایه گذاری دی ای شاو D.E. Shaw مشغول به کار شد.
در حالی که حرفه مالی برای او بسیار سودآور بود اما بزوس ترجیح داد اقدامی‌ پر ریسک در دنیای نوپای تجارت الکترونیک انجام دهد. بزوس در سال ۱۹۹۴ شغل خود را رها و به سیاتل نقل مکان کرد. او با افتتاح یک کتابفروشی آنلاین، پتانسیل کشف نشده بازار اینترنت را هدف قرار داد.

بنیانگذار و مدیر عامل آمازون دات کام

بزوس پس از درخواست از ۳۰۰ دوست برای آزمایش نسخۀ بتای سایت در ۱۶ جولای ۱۹۹۵، آمازون را با تأسی از نام رودخانه پرپیچ و خم آمریکای جنوبی افتتاح کرد. در ماه‌های منتهی به راه اندازی، چند کارمند به همراه بزوس مشغول توسعه نرم افزار آمازون در گاراژ خانه او بودند. آنها سرانجام عملیات خود را به خانه‌ای دو خوابه مجهز به سه ایستگاه مایکرو استیشن خورشیدی انتقال دادند.
موفقیت اولیه این شرکت درخشان بود. بدون هیچ‌گونه تبلیغات مطبوعاتی، آمازون موفق شد ظرف ۳۰ روز در سراسر ایالات متحده و ۴۵ کشور خارجی کتاب بفروشد. در طی دو ماه، فروش هفتگی به ۲۰ هزار دلار رسید. این رشد سریع‌تر از تصور بزوس و تیم استارت آپ او بود.
آمازون در سال ۱۹۹۷ سهامی عام شد در حالی‌که بسیاری از تحلیلگران بازار نسبت به موفقیت آن تردید داشتند زیرا خرده فروش‌های سنتی نیز مشغول راه اندازی سایت‌های تجارت الکترونیکی خود بودند. دو سال بعد، این شرکت نوپا نه تنها در بازار حضور داشت بلکه از رقبا پیشی گرفته و به یک از لیدرهای تجارت الکترونیکی تبدیل شده بود.
بزوس با فروش سی دی و فیلم در سال ۱۹۹۸ و بعداً لباس، وسایل الکترونیکی، اسباب بازی و موارد دیگر از طریق مشارکت با خرده فروشی‌ها، سبد پیشنهادی آمازون را تنوع بخشید.
در حالی که بسیاری از سایت‌های دات کام راه اندازی شده در اوایل دهه ۹۰ رو به زوال بودند اما آمازون فروش ۵۱۰،۰۰۰ دلاری در سال ۱۹۹۵ را به بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ افزایش داد.
به عنوان بخشی از نامه سالانه بزوس برای سهامداران در سال ۲۰۱۸، این شرکت اعلام کرد از ۱۰۰ میلیون مشترک پولی برای بخش آمازون پرایم Amazon Prime عبور کرده است. تا سپتامبر ۲۰۱۸، آمازون بیش از ۱ تریلیون دلار ارزش داشت، دومین شرکتی که چند هفته پس از اپل به این رکورد دست یافت.
در پایان سال ۲۰۱۸، آمازون اعلام کرد که در حال افزایش حداقل دستمزد کارگران خود به ۱۵ دلار در ساعت است. این شرکت هنوز هم به دلیل شرایط کاری و سرعت طاقت فرسای کار مورد انتقاد قرار دارد. کارگران آمازون در جولای ۲۰۱۹ به وضعیت کاری خود اعتراض کردند.

سرویس فیلم و ویدیو

در سال ۲۰۰۶، آمازون سرویس ویدیوی خود را راه اندازی کرد. این سرویس در ابتدا با نام آمازون آنباکس شناخته می‌شد و در نهایت به آمازون اینستنت ویدیو تغییر نام یافت.
بزوس با راه اندازی استودیوی آمازون در سال ۲۰۱۳ چندین برنامه اورجینال تولید کرد. سریال‌های «شفاف» و «موزارت در جنگل» در سال ۲۰۱۴ با تحسین منتقدان مواجه شدند.
این شرکت در سال ۲۰۱۵ اولین فیلم سینمایی اورجینال خود با نام «چی راک» را به کارگردانی اسپایك لی تولید و پخش كرد.
در سال ۲۰۱۶، بزوس برای ایفای نقش یک بیگانه در سریال استار ترک جلوی دوربین رفت. بزوس که از کودکی یکی از طرفداران استار ترک است در تیتراژ فیلم به عنوان یک استارفلیت معرفی شده است.
در اوایل سال ۲۰۱۸ سیاتل تایمز اعلام کرد که آمازون عملیات خرده فروشی خود را به منظور تمرکز بر حوزه‌های در حال رشد از جمله سرگرمی ‌دیجیتال و الکسا (دستیار مجازی آمازون) یکپارچه کرده است.

کیندل

آمازون کیندل را که یک کتاب خوان دیجیتالی است و به کاربران امکان خرید، بارگذاری، خواندن و ذخیره کتاب‌ها را می‌دهد در سال ۲۰۰۷ رونمایی کرد.
بزوس با رونمایی از کیندل فایر در سال ۲۰۱۱ ورود رسمی آمازون به بازار تبلت‌ها را اعلام کرد. در سپتامبر سال بعد او از کیندل فایر HD که تبلت نسل جدید این شرکت بود رونمایی کرد.

پهپادهای آمازون

در اوایل دسامبر ۲۰۱۳، بزوس با افشای ابتکار آزمایشی جدید آمازون، تحت عنوان آمازون پرایم ار «Amazon Prime Air» که استفاده از پهپاد برای ارائه خدمات تحویل جنس به مشتریان بود خبرساز شد. وی گفت: «این پهپادها قادر به حمل اقلامی ‌تا وزن ۲.۵ کیلوگرم بوده و قادر به طی کردن مسافت ۱۰ مایلی از مرکز توزیع شرکت هستند».
اولین تحویل جنس با استفاده از پهپاد در ۷ دسامبر ۲۰۱۶ در کمبریج انگلستان انجام شد.

هول فودز

بزوس همواره نگاهی به بازار تحویل مواد غذایی داشته و در سال ۲۰۱۷ آمازون اعلام کرد که فروشگاه مواد غذایی هول فودز Whole Foods را به قیمت نقدی ۱۳.۷ میلیارد دلار خریداری کرده است.
این شرکت ارائه محصولات فروشگاهی و تحویل مواد غذایی در کمتر از دو ساعت را برای مشتریان آمازون پرایم آغاز کرد. در نتیجه این اقدام، والمارت Walmart و کروگرز Krogers نیز ارائه تحویل غذا به مشتریان خود را آغاز کردند.

آمازون

مالکیت واشنگتن پست

در ۵ آگوست ۲۰۱۳، بزوس با خرید روزنامه واشنگتن پست و سایر نشریات وابسته به شرکت مادر واشنگتن پست به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار، در سر خط خبرها قرار گرفت.
این قرارداد پایان سلطنت چهار نسل از خانواده گراهام بر کمپانی پست بود که شامل دونالد گراهام Donald Graham، رئیس و مدیر اجرایی شرکت و خواهرزاده وی کاترین گراهام Katharine Graham بود.
گراهام در تلاش برای توضیح معامله اظهار داشت: «پست می‌توانست تحت مالكیت فعلی زنده بماند و تا آینده‌ای قابل پیش بینی سودآور باشد اما ما می‌خواستیم کاری بیش از زنده ماندن انجام دهیم. نمی‌گویم این معامله موفقیت را تضمین می‌كند اما شانس موفقیت بسیار بیشتری به ما می‌دهد».
بزوس در بیانیه‌ای برای کارمندان پست در تاریخ ۵ آگوست، نوشت:
«ارزش‌های پست نیازی به تغییر ندارند … البته در سال‌های آینده تغییراتی ایجاد خواهد شد. این امر ضروری است و با مالکیت جدید یا بدون آن اتفاق می‌افتاد. اینترنت تقریباً همۀ عناصر تجارت اخبار را دگرگون کرده: کوتاه کردن چرخه‌های خبری، فرسایش منابع درآمدی قابل اعتماد و امکان رقابت در انواع جدید که برخی از آنها هزینه‌های گردآوری اخبار را کاهش داده است».
بزوس صدها خبرنگار و سردبیر را استخدام کرد و کارکنان بخش فن آوری روزنامه را سه برابر کرد (صدها نفر از این کارمندان در تابستان ۲۰۱۸ طی نامه سرگشاده‌ای به رئیس خود خواستار افزایش حقوق و مزایای بهتر شدند). این سازمان به چندین خبر خود افتخار می‌کند از جمله فاش کردن دروغ مایکل فلین Michael Flynn، مشاور امنیت ملی سابق، در مورد تماس با روس‌ها که منجر به استعفای او شد.
در سال ۲۰۱۶، واشنگتن پست اعلام کرد که سودآور است. سال بعد اعلام شد که این نشریه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد آگهی داشته است. به گفته کام اسکور آمازون به زودی با ۸۶.۴ میلیون کاربر منحصر به فرد از نشریه دیجیتال نیویورک تایمز عبور خواهد کرد.

جف بزوس و بلو اوریجین

در سال ۲۰۰۰، بزوس بلو اوریجین Blue Origin را تأسیس كرد، یك شركت هوا فضا كه برای كاهش هزینه سفر توریستی به فضا، فنآوری‌هایی را توسعه می‌دهد. به مدت یک دهه و نیم این شرکت بی سر و صدا به کار خود ادامه داده است.
در سال ۲۰۱۶، بزوس از خبرنگاران دعوت کرد تا از دفتر مرکزی بلو اوریجین در کنت، واشنگتن بازدید کنند. او تصویری را توصیف کرد که انسان‌ها نه تنها از فضا بازدید می‌کنند بلکه آن را به قلمروی خویش می‌افزایند. در سال ۲۰۱۷، بزوس قول فروش سالانه حدود ۱ میلیارد دلار سهام آمازون برای تأمین بودجه بلو اوریجین را داد.
دو سال بعد او پروژه ماه نورد بلو اوریجین را فاش کرد و گفت که این شرکت در حال انجام پروازهای آزمایشی راکت فضایی خود است که گردشگران را برای چند دقیقه به فضا می‌برد.
«ما می‌خواهیم راهی به فضا بسازیم. سپس اتفاقات شگفت انگیزی رخ خواهد داد».
در آگوست ۲۰۱۹، ناسا اعلام کرد که بلو اوریجین در میان ۱۳ شرکتی است که برای همکاری در ۱۹ پروژه فناوری دسترسی به ماه و مریخ انتخاب شده‌اند. بلو اوریجین در حال توسعه یک سیستم فرود ایمن و دقیق بر روی ماه و همچنین نازل موتور برای راکت‌های دارای پیشرانه مایع است. کمپانی همچنین با ناسا در حال کار بر روی ساخت و پرتاب راکت‌های قابل استفاده مجدد از یک مجتمع بازسازی شده در خارج از مرکز فضایی کندی ناسا است.

اهداف مالی

ثروت و حقوق جف بزوس

اگوست ۲۰۱۹، بلومبرگ و فوربس دارایی خالص بزوس را ۱۱۰ میلیارد دلار یا بیش از ۱.۹ میلیون برابر متوسط درآمد خانوار آمریکایی تخمین زدند. بزوس در فهرست ثروتمندترین افراد فوربس در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در صدر لیست قرار گرفت.
بزوس از سال ۱۹۹۸ تاکنون هر سال همان حقوق ۸۱،۸۴۰ دلاری آمازون را دریافت کرده و هرگز جایزه سهام نگرفته است. با این حال سهام او در آمازون او را به یک مرد بسیار ثروتمند تبدیل کرده است. یک تحلیل از سود سهام بزوس در سال ۲۰۱۸ نشان داد که او روزانه تقریباً ۲۶۰ میلیون دلار به خانه می‌برد.
در جولای ۲۰۱۷، بزوس از بنیانگذار مایکروسافت بیل گیتس با ثروت ۱۰۵ میلیارد دلاری پیشی گرفت و به عنوان ثروتمندترین فرد جهان دست یافت.
البته با در نظر گرفتن تورم، گیتس در اواخر دهه ۹۰ از بزوس فعلی ثروتمندتر بوده است. ثروت عظیم سرمایه داران اسطوره‌ای آمریکایی یعنی جان راکفلر، اندرو کارنگی و هنری فورد نیز از ثروت کنونی بزوس بیشتر بوده است.

صندوق بزوس وان دی

در سال ۲۰۱۸، بزوس صندوق بزوس وان دی Bezos Day One را راه اندازی کرد که هدفش تأمین بودجه خانواده‌های بی سرپناه و ایجاد شبکه‌ای از مدارس پیش دبستانی درجه یک و غیر انتفاعی در جوامع کم درآمد است. این اعلامیه یک سال پس از آن مطرح شد که بزوس از دنبال کنندگان توئیتر خود خواسته بود به او در زمینه اهدای بخشی از ثروتش پیشنهاد بدهند.
بزوس قبل از طلاق از همسر سابق خود مک کنزی MacKenzie این سازمان را تأسیس کرد و ۲ میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را صرف تأمین بودجه این سازمان غیر انتفاعی کرد. بزوس بعنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان در گذشته به دلیل عدم تلاش‌های خیرخواهانه مورد انتقاد علنی قرار گرفته بود.

مشاغل بهداشتی

در تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۱۸، آمازون، برکشایر هاتاویBerkshire Hathaway و جی پی مورگان چیس JPMorgan Chase بیانیه مطبوعاتی مشترکی ارائه کرده و در آن اعلام کردند قصد دارند منابع خود را صرف تشکیل یک شرکت مراقبت‌های بهداشتی جدید برای کارمندان مستقر در ایالات متحده خود کنند.
بر اساس این بیانیه، این شرکت غیر انتفاعی تلاش خواهد کرد تا با تمرکز اولیه بر راه حل‌های فن آورانه، راهی جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش رضایت مندی بیماران پیدا کند.
بزوس در این زمینه گفت: «سیستم مراقبت‌های بهداشتی پیچیده است و ما با چشم باز وارد این چالش می‌شویم. کاهش بار مراقبت‌های بهداشتی بر اقتصاد و در عین حال بهبود اوضاع برای کارمندان و خانواده‌های آنها، ارزش این تلاش را دارد».

صندوق زمین بزوس

در ۱۷ فوریه سال ۲۰۲۰ بزوس اعلام کرد که صندوق زمین بزوس را برای مقابله با اثرات بالقوه ویرانگر تغییرات آب و هوایی راه اندازی می‌کند. بزوس گفت که علاوه بر تعهد ۱۰ میلیارد دلاری به صندوق، کمک‌های مالی به دانشمندان، فعالان محیط زیست و سازمان‌های غیردولتی که امکان واقعی برای کمک به حفظ و محافظت از جهان را فراهم کنند اعطاء خواهد کرد.

همسر سابق و فرزندان جف بزوس

بزوس زمانی با مک‌کنزی ملاقات کرد که هر دو در کمپانی دی ای شاو همکار بودند. بزوس به عنوان معاون ارشد و او به عنوان دستیار اداری مشغول به کار بودند. این دو قبل از نامزدی ۳ ماه با هم ارتباط داشتند و کمی‌ بعد از آن در سال ۱۹۹۳ با هم ازدواج کردند.
مک کنزی بخشی جدایی ناپذیر از راه اندازی و موفقیت آمازون بود. او به طراحی اولین بیزنس پلن آمازون کمک کرد و به عنوان اولین حسابدار شرکت فعالیت کرد. مک کنزی رمان نویس اولین کتاب خود را با عنوان «آزمایش لوتر آلبرایت» در سال ۲۰۰۵ و دومین رمان خود را با نام «تله‌ها» در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد.
جف و مک کنزی در سال ۲۰۱۹ و پس از ۲۵ سال زندگی مشترک از هم جدا شدند. به عنوان بخشی از توافق نامه طلاق، سهام جف در آمازون از ۱۶ به ۱۲ درصد کاهش یافت و ارزش سهام او نزدیک به ۱۱۰ میلیارد دلار و مک کنزی بیش از ۳۷ میلیارد دلار شد. مک کنزی اعلام کرد که قصد دارد حداقل نیمی ‌از ثروت خود را به امور خیریه بدهد.
جف و مک کنزی چهار فرزند دارند: سه پسر و یک دختر که از چین به فرزندی پذیرفته‌اند.

رابطه با لورن سانچز

درست پس از آنکه بزوس در ژانویه ۲۰۱۹ طلاق خود را از مک کنزی اعلام کرد نشریه نشنال انکوایرر روابط بزوس با مجری تلویزیون لورن سانچز Lauren Sanchez را فاش کرد.
متعاقباً بزوس تحقیق در مورد انگیزه‌های نشنال انکوایرر و شرکت مادر آن یعنی امریکن مدیا (AMI) را آغاز کرد. ماه بعد در یک پست طولانی در مدیوم، بزوس اعلام کرد که AMI او را تهدید به انتشار عکس‌های خصوصی کرده مگر اینکه از تحقیقات دست بکشد.
بزوس نوشت: «مطمئناً من نمی‌خواهم عکس‌های شخصی‌ام منتشر شود اما همچنین در باج خواهی،حملات سیاسی و فساد آنها شرکت نخواهم کرد».
در همان زمان بزوس اظهار داشت که احتمالاً بین اقدامات AMI و دولت عربستان سعودی ارتباطی وجود دارد. بعداً در بررسی تلفن بزوس مشخص شد که این موبایل پس از دریافت فیلمی از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی که از طریق واتس اپ ارسال شده بود هک شده است.
سانچز در آوریل ۲۰۱۹ از همسرش جدا شد. او و بزوس اولین حضور عمومی‌ خود را به عنوان یک زوج در ماه جولای در ویمبلدون انجام دادند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)