تحلیل تکنیکال – راهنمای مبتدیان: بخش دوم

  • توسط pooladmin
  • 07/10/2020
  • 0
تحلیل تکنیکال

پیش بینی حرکت احتمالی قیمت اوراق بهادار در آینده براساس داده‌های بازار را تحلیل تکنیکال می‌نامند.

تحلیل تکنیکال – راهنمای مبتدیان

اندیکاتورهای تکنیکال – میانگین‌های متحرک

معامله گران تکنیکال می‌توانند علاوه بر مطالعه سازه‌های شمعی از یک منبع تقریباً بی پایان یعنی اندیکاتورها یا نوسان نماهای تکنیکال برای کمک به تصمیم گیری‌های معاملاتی استفاده کنند.
میانگین متحرک یا مووینگ اورج احتمالاً اندیکاتور تکنیکالی است که بیشترین کاربرد را دارد. بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی از یک یا چند میانگین متحرک استفاده می‌کنند. یک استراتژی معاملاتی بر اساس میانگین متحرک ساده می‌تواند چیزی مانند این باشد: «خرید تا زمانی که قیمت بالاتر از میانگین متحرک نمایی (EMA) ۵۰ دوره است و فروش تا زمانی که قیمت زیر میانگین ۵۰ حرکت می‌کند.
کراس اوور (برخورد) میانگین‌های متحرک یکی دیگر از استراتژی‌های تکنیکالی است که به کار گرفته می‌شود. یک استراتژی معاملاتی بر اساس کراس اور ممکن است سیگنال خرید در زمانی باشد که میانگین متحرک ۱۰ دوره‌ای از میانگین متحرک ۵۰ دوره عبور کند.
هرچه دوره زمانی یک میانگین متحرک بالاتر باشد، حرکت قیمتی قابل توجه‌تری در رابطه با آن شکل می‌گیرد. به عنوان مثال، عبور قیمت از میانگین متحرک ۱۰۰ یا ۲۰۰ دوره معمولاً بسیار مهم‌تر از عبور قیمت از میانگین متحرک ۵ دوره است.

اندیکاتورهای تکنیکال – پیووت‌ها و اعداد فیبوناچی

اندیکاتورهای پیووت روزانه که معمولاً چندین سطح حمایت و مقاومت را علاوه بر نقطه محوری مشخص می‌کنند توسط بسیاری از معامله گران برای شناسایی سطوح قیمت جهت ورود یا بستن معاملات استفاده می‌شود. سطوح پیووت اغلب سطح حمایت یا مقاومت قابل توجهی را نشان می‌دهند. اگر قیمت از سطوح پیووت عبور کند از نظر بسیاری از معامله گران برک آوت یا شکست رخ داده است که باعث می‌شود قیمت در جهت شکست به طور قابل توجهی بسمت بالاتر یا پایین‌تر حرکت کند.
نقاط پیووت روزانه و سطوح حمایت و مقاومت متناظر آنها با استفاده از قیمت‌های باز و بسته شدن و حداکثر و حداقل قیمت روز معاملات قبلی محاسبه می‌شود. محاسبه این اعداد به راحتی امکان پذیر است اما در واقع نیازی به این کار نیست زیرا سطوح پیووت بشکل گسترده‌ای در هر روز معاملاتی منتشر می‌شوند و اندیکاتورهای برای پیووت پوینت‌ وجود دارد که تنها کافی است آنها را بر روی نمودار بارگذاری کنید تا محاسبات را برای شما انجام داده و سطوح محوری را نشان دهند. بیشتر اندیکاتورهای پیووت پوینت، پیووت روزانه را به همراه سه سطح حمایت و سه سطح مقاومت نشان می‌دهند.

فیبوناچی

فیبوناچی بازگشتی (ریتریسمنت)

سطوح فیبوناچی یکی دیگر از ابزارهای تحلیل تکنیکال محبوب هستند. فیبوناچی ریاضی دان قرن ۱۲ بود که مجموعه‌ای از نسبت‌ها را کشف کرد، نسبت‌هایی که بسیار مورد علاقه معامله‌گران تکنیکال هستند. نسبت‌ها یا سطوح فیبوناچی معمولاً برای مشخص کردن فرصت‌ها و اهداف معاملاتی که در طی روندهای پایدار بوجود می‌آیند استفاده می‌شوند.
نسبت‌های اولیه فیبوناچی ۰.۲۴، ۰.۳۸، ۰.۶۲ و ۰.۷۶ است. اینها اغلب به صورت درصد بیان می‌شوند: ۲۳٪، ۳۸٪ و غیره. توجه داشته باشید که نسبت‌های فیبوناچی سایر نسبت‌های فیبوناچی را تکمیل می‌کنند: ۲۴٪ برعکس یا باقیمانده ۷۶٪ و ۳۸٪ برعکس یا باقیمانده ۶۲٪ است. .
همانند سطوح پیووت، اندیکاتورهای تکنیکال بی‌شماری در دسترس هستند که به طور خودکار سطوح فیبوناچی را بر روی نمودار محاسبه و بارگذاری می‌کنند.
فیبوناچی بازگشتی معمولاً پرکاربردترین اندیکاتور فیبوناچی است. پس از مدتی که یک سهم یا جغت ارز در روند صعودی یا نزولی پایدار قرار داشت، قبل از اینکه قیمت روند بلند مدت را از سر بگیرد، مرتباً اصلاحی در جهت مخالف وجود دارد. فیبوناچی بازگشتی برای شناسایی نقاط ورود خوب و کم ریسک در چنین اصلاحاتی استفاده می‌شود.
به عنوان مثال فرض کنید که قیمت سهام الف به طور مداوم از ۱۰ دلار به ۴۰ دلار افزایش یافته است. سپس قیمت سهام کمی ‌افت می‌کند. بسیاری از سرمایه گذاران در چنین اصلاح قیمتی به دنبال سطح ورود خوبی برای خرید سهام خواهند بود.
اعداد فیبوناچی نشان می‌دهد که احتمالاً قیمت بازگشتی معادل ۲۴٪، ۳۸٪، ۶۲٪ یا ۷۶٪ از روند صعودی قبلی که از ۱۰ دلار به ۴۰ دلار بوده را طی خواهد کرد. سرمایه گذاران این سطوح را مشاهده می‌کنند تا سطحی را که بازار در حال یافتن حمایت است و دوباره شروع به افزایش می‌کند را پیدا کنند. به عنوان مثال اگر امیدوار بودید که پس از حدود ۳۸٪ اصلاح قیمت، فرصتی برای خرید سهام داشته باشید، ممکن است سفارش خرید در سطح ۳۱ دلار وارد کنید.

 فیبوناچی اکستنشن

در ادامه مثال بالا، حال سهام را با قیمت ۳۱ دلار خریداری کرده‌اید و می‌خواهید هدف سود خود را برای فروش تعیین کنید. برای این منظور، می‌توانید به فیبوناچی اکستنشن نگاه کنید که نشان می‌دهد با شروع مجدد روند صعودی کلی، قیمت تا چه سطوحی ممکن است افزایش یابد. سطوح فیبوناچی اکستنشن عبارتند از: ۱۲۶٪، ۱۳۸٪، ۱۶۲٪ و ۱۷۶٪ که از پایین‌ترین سطح بازگشتی محاسبه می‌شوند.
باز هم لازم به ذکر است که هرگز مجبور به انجام هیچ یک از محاسبات مرتبط با سطوح فیبوناچی نیستید. شما فقط یک اندیکاتور فیبوناچی را در نرم افزار خود نصب می‌کنید و این اندیکاتور تمام سطوح مختلف فیبوناچی را نمایش می‌دهد.
سطوح مربوط به پیووت و فیبوناچی ارزش رصد کردن را دارند حتی اگر معامله‌گر از آنها به عنوان شاخصی در استراتژی معاملاتی خود استفاده نکند. از آنجا که بسیاری از معامله‌گران خرید و فروش خود را بر اساس سطوح پیووت و فیبوناچی انجام می‌دهند فعالیت معاملاتی قابل توجهی در این نقاط قیمتی وجود خواهد داشت، فعالیتی که به شما کمک می‌کند تا حرکت احتمالی قیمت در آینده را بهتر تعیین کنید.

اندیکاتورهای تکنیکال – اندیکاتورهای مومنتوم

میانگین‌های متحرک و بیشتر اندیکاتورهای تکنیکال در درجه اول معطوف به تعیین جهت احتمالی بازار بسمت بالا یا پایین هستند.
دسته دیگری از اندیکاتورهای تکنیکال وجود دارد که هدف اصلی آنها تعیین جهت بازار نیست بلکه تعیین قدرت بازار است. این اندیکاتورها شامل ابزارهای محبوبی مانند استوکاستیک، شاخص مقاومت نسبی (RSI)، شاخص میانگین متحرک همگرایی – واگرایی یا مکدی (MACD) و شاخص میانگین حرکت جهت دار (ADX) هستند.
با اندازه گیری قدرت حرکت قیمت، اندیکاتورهای مومنتوم به سرمایه گذاران کمک می‌کنند تا تشخیص دهند که آیا حرکت قیمت فعلی به احتمال زیاد نمایانگر معاملات نسبتاً محدود یا یک روند واقعی و قابل توجه است. از آنجا که اندیکاتورهای مومنتوم قدرت روند را اندازه گیری می‌کنند، می‌توانند به عنوان سیگنال‌های هشدار دهنده اولیه در مورد پایان یافتن روند عمل کنند. به عنوان مثال، اگر یک سهم یا جفت ارز برای چندین ماه در یک روند صعودی قوی و پایدار معامله شده باشد اما حال یک یا چند شاخص مومنتوم نشان می‌دهند که روند به طور مداوم در حال از دست دادن قدرت خود است ممکن است زمان فکر کردن به برداشت سود و خروج از پوزیشن باشد.
از آنجا که اندیکاتورهای مومنتوم به طور کلی تنها از قدرت ضعف حرکت قیمت خبر می‌دهند اما با جهت روند کاری ندارند لذا اغلب به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی معاملاتی با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال ترکیب می‌شوند.

تحلیل تکنیکال – جمع بندی

این واقعیت را بخاطر داشته باشید که هیچ اندیکاتور تکنیکالی بی نقص نیست. هیچ یک از آنها سیگنال‌هایی ارائه نمی‌کنند که در تمام ادوار و ۱۰۰٪ دقیق باشند.
باهوش ترین معامله‌گران همیشه مراقب علائم هشدار دهنده‌ای هستند که نشان می‌دهد سیگنال‌های اندیکاتورهای منتخب آنها گمراه کننده هستند. تحلیل تکنیکالی که به خوبی انجام شده باشد مطمئناً می‌تواند سودآوری شما به عنوان یک معامله‌گر را بهبود بخشد. با این حال، آنچه ممکن است از افزایش ثروت شما در معامله‌گری مهم‌تر باشد، صرف وقت و تلاش بیشتر برای این است که اگر بازار برخلاف حرکت شما باشد چطور می‌توانید امور را به بهترین شکل اداره کنید نه اینکه فقط خیال پردازی کنید که چگونه میلیون‌ها دلار پول خود را خرج خواهید کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)