تحلیل نقطه سر به سر تا چه میزان اهمیت دارد؟

  • توسط pooladmin
  • 25/06/2019
  • 0

تحلیل نقطه سر به سر ابزار بسیار مهمی است به خصوص اگر در حال آماده‌سازی یک طرح کسب‌وکار باشید. با کمک این ابزار شما می‌توانید حجم فروشی که کسب‌وکارتان برای پوشش‌دادن هزینه‌های متغیر و ثابت نیاز دارد را مشخص کنید.
دانستن این مفهوم نیز برای شما، به عنوان صاحب کسب‌وکار، بسیار دارای اهمیت است زیرا باید بتوانید به گونه‌ای محصولات خود را تولید کنید که نه تنها مشتریان توانایی خرید آنها را داشته باشند بلکه خود شما نیز بتوانید از پس هزینه‌های زندگی شخصی خود نیز بر بیایید. زمانیکه در استفاده از این ابزار به مهارت کافی رسیدید با سرعت و سهولت بالا و با استفاده از نرم‌افزار Excel می‌توانید تحلیل نقطه سر به سر را انجام دهید.

نقطه سر به سر به ازای محصول یا کل کسب‌وکار

وقتی با مشتریان در خصوص تحلیل نقطه سر به سر صحبت می‌کنیم، هدف تعیین آن برای کل کسب‌وکار آنها و یا تک تک محصولاتشان است. هر چند محاسبه نقطه سر به سر به ازای هر تک محصول بسیار دشوارتر است اما با این حال کار غیرممکنی هم نیست. بعداً به شما خواهیم گفت که چگونه تحلیل نقطه سر به سر را به ازای هر محصول محاسبه کنید.

تحلیل نقطه سر به سر

تحلیل نقطه سر به سر چیست؟

سناریو زیر را مدنظر قرار دهید: یک روز یک مشتری وارد دفترتان می‌شود و از شما درخواست مشاوره می‌کند. او نمی‌داند که آیا راه‌اندازی کسب‌وکار تولید صنایع دستی برای او به صرفه است یا خیر. نگرانی اصلی این مشتری آن است که آیا می‌تواند از پس تمام هزینه‌های کسب‌وکارش بر بیاید یا خیر. آنها همچنین دوست دارند بدانند که چه تعداد محصول صنایع دستی باید بفروشند تا علاوه بر تسویه تمام هزینه‌های کسب‌وکار، آخر ماه نیز مبلغی به عنوان سود برایشان باقی بماند.
آنها تحقیقات اولیه را انجام داده‌اند از قبیل بدست‌آوردن فهرست تأمین‌کنندگان مواد خام و دریافت لیست قیمت از آنها.
مهمتر از همه اینکه آنها فهمیده بودند که چه کارهایی باید انجام دهند تا مشتری عمده تأمین‌کنندگان شوند و شرایط تخفیفی آنها را نیز پیدا کرده بودند. صاحبان کسب‌وکار صنایع دستی نمونه‌های اولیه از محصولاتشان را نیز ساخته بودند تا اگر روزی وارد فاز تولید شوند، میزان موردنیاز مواد خام را در اختیار داشته باشند.

حقایقی از مفهوم نقطه سر به سر

با استفاده از نرم‌افزار متداول صفحات گسترده (Spreadsheet) یعنی Microsoft Excel، قصد داریم قدم به قدم با شما همراه شویم تا تحلیل نقطه سر به سر را برای مثال فرضی خود یعنی کسب‌وکار صنایع دستی Oak Desk Clocks, Inc به دست بیاوریم.
پیش از آنکه تحلیل نقطه سر به سر را برای آنها انجام دهیم، نیاز به یک سری اعداد و ارقام اولیه از هزینه‌های آنها داریم:
* هزینه‌های متغیر: به آن دسته از هزینه‌هایی گفته می‌شود که به تعداد محصولات فروخته‌شده بستگی دارد. هزینه تمام شده یک ساعت تزئینی برابر ۲۵.۰۰$ است که این هزینه جمع مواد خام و نیروی کار است.
* هزینه‌های ثابت: به آن دسته از هزینه‌هایی گفته می‌شود که با افزایش یا کاهش میزان فروش محصولات هیچ تغییری نمی‌کنند. نمونه خوب این نوع هزینه‌ها، هزینه اجاره‌بهاست. شرکت Oak Desk Clock, Inc خطوط تلفنش را به صورت ماهانه با مبلغ ۱,۰۰۰$ کرایه کرده است. حال هیچ فرقی ندارد که این شرکت یک ساعت بفروشد یا یک میلیون ساعت، به هر حال آنها هر ماه باید ۱۰۰۰ دلار را به عنوان اجاره خطوط تلفن بپردازند.

آماده‌شدن برای تحلیل نقطه سر به سر

موارد زیر کارهای اولیه برای آماده‌سازی تحلیل نقطه سر‌ به سر شرکت Oak Desk Clocks, Inc در جدول اکسل است. هیچ یک از این مراحل نیاز به فرمول خاصی ندارند – عددهایی که در این جدول مطرح شده فرضیاتی هستند که صاحبان این کسب‌وکار بر اساس تجربه‌ای که در صنعت ساعت‌سازی داشته‌اند به دست آورده‌اند.
۱. قیمت فروش هر ساعت ۳۵.۰۰$ است که هر سال به میزان ۱۰% به مبلغ فروش افزوده می‌شود.
۲. هزینه‌های متغیر به ازای هر ساعت ۲۵.۰۰$ است که هر سال ۵% به هزینه مواد خام و نیروی کار افزوده می‌شود.
۳. هزینه‌های ثابت به ازای هر سال ۷۵,۰۰۰$ است که این شرکت احساس می‌کند این هزینه‌ها تا پنج سال آینده تغییری نخواهند کرد.
۴. هزینه‌های تبلیغات ۱۵,۰۰۰$ است که البته در سال اول هزینه عمده این کسب‌وکار خواهد بود اما تا پنج سال آینده هر سال این هزینه ۱۲% کاهش خواهد یافت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)