تعریف مفهوم آلتکوین در رمز ارزها

  • توسط pooladmin
  • 05/05/2021
  • 0
آلتکوین

آلتکوین به سایر رمز ارزها غیر از بیت کوین اطلاق می‌شود. آنها ویژگی‌های مشترکی با بیت کوین دارند اما از جهات دیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال برخی از آلتکوین‌ها از سازوکار اجماع متفاوتی برای تولید بلاک یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. یا با ارائه قابلیت‌های جدید و اضافی مانند قراردادهای هوشمند یا نوسانات قیمت پایین، خود را از بیت کوین متمایز می‌کنند.
طبق برآورد کوین مارکت کپ CoinMarketCap، تا ماه مارس سال ۲۰۲۱، تقریبا ۹۰۰۰ ارز رمزپایه در بازار وجود دارد. آلتکوین‌ها بیش از ۴۰% از کل بازار رمز ارزها در ماه مارس را تشکیل می‌دهند. از آنجا که اغلب رمز ارزها از بیتکوین مشتق شده‌اند، حرکات قیمتی آلتکوین‌ها تمایل به تقلید از مسیر بیتکوین دارد. با این حال، تحلیلگران می‌گویند بلوغ اکوسیستم‌های سرمایه گذاری رمز ارزها و توسعه بازارهای جدید برای این کوین‌ها، حرکات قیمتی آلتکوین‌ها را مستقل از سیگنال‌های معاملاتی بیت کوین خواهد ساخت.

تعریف مفهوم آلتکوین در رمز ارزها

درک مفهوم آلتکوین

آلتکوین ترکیبی از دو کلمه آلت alt (خلاصه شده آلترنیتیو یا جایگزین) و کوین coin است و شامل تمام گزینه‌های جایگزین بیت کوین می‌شود. چارچوب اساسی بیتکوین و آلتکوین مشابه است. بنابراین آنها کد و عملکردی به عنوان سیستم‌های نظیر به نظیر دارند یا به عنوان یک کامپیوتر غول پیکر قادر به پردازش همزمان مقادیر زیادی از داده‌ها و معاملات هستند. برخی از آلتکوین‌ها با تبدیل شدن به روشی ارزان برای تراکنش‌های دیجیتال، آرزو دارند که به بیت کوین بعدی تبدیل شوند.
اما همچنین بین این دو نهاد تفاوت‌های زیادی وجود دارد.
بیت کوین از اولین نسخه‌های رمز ارزهاست و فلسفه و طراحی آن معیار توسعه کوین‌های دیگر است. با این حال اجرای آن دارای کاستی‌های متعددی است. به عنوان مثال، تأیید کار Proof-of-Work (PoW)، سازوکار اجماعی که برای ایجاد بلوک استفاده می‌شود، انرژی بر و بسیار وقت گیر است. قابلیت‌های قرارداد هوشمند بیت کوین نیز محدود است.

آلتکوین برای ایجاد یک مزیت رقابتی، محدودیت‌های شناسایی شده بیتکوین را بهبود می‌بخشد. چندین آلتکوین از روش اثبات سهم Proof-of-Stake (PoS) برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و زمان لازم برای ایجاد بلوک و اعتبارسنجی تراکنش‌های جدید استفاده می‌کنند.
مثال دیگر اتر، دومین ارز رمزنگاری شده بزرگ جهان بر اساس ارزش بازار است که به عنوان گس Gas (یا پرداخت هزینه‌های تراکنش) در قراردادهای هوشمند اتریوم استفاده می‌شود. آلتکوین‌ها همچنین به انتقادات سنتی علیه بیت کوین توجه دارند. به عنوان مثال، استیبل کوین‌ها نوسانات قیمتی بیتکوین را نشان نمی‌دهند و همین موضوع آنها را به ابزاری ایده‌آل برای تراکنش‌های روزانه تبدیل می‌کند.
آلتکوین‌ها بدین وسیله برای خود بازار ایجاد کرده‌اند. این موضوع باعث جذب سرمایه گذارانی شده که پتانسیل موجود در آنها را جایگزین بیت کوین می‌دانند. سرمایه گذاران انتظار دارند سود بیشتری کسب کنند زیرا آلتکوین باعث جذب بیشتر کاربران و افزایش قیمت آنها می‌شود.

بیتکوین

انواع آلتکوین‌ها

بسته به ویژگی‌ها و سازوکارهای اجماع، آلتکوین‌ها در انواع مختلف طعم‌ها و دسته‌ها عرضه می‌شوند. در ادامه خلاصه‌ای از موارد مهم‌تر آورده شده است:
در نظر داشته باشید که این امکان وجود دارد تا یک آلتکوین در بیش از یک دسته قرار گیرد.

مبتنی بر ماینینگ

همانطور که از نام آنها مشخص است، آلتکوین‌های مبتنی بر ماینینگ، برای بوجود آمدن بایستی استخراج شوند. اکثر آلتکوین‌های مبتنی بر ماینینگ از اثبات کار استفاده می‌کنند، روشی که در آن سیستم‌ها با حل مسائل پیچیده ریاضی، کوین‌های جدید تولید می‌کنند تا بلوک ایجاد شود. نمونه‌هایی از آلتکوین مبتنی بر استخراج می‌توان به لایتکوین Litecoin، مورنو Monero و زیکش Zcash نام برد. بیشترین آلتکوین‌های برتر در اوایل سال ۲۰۲۰ در گروه مبتنی بر استخراج قرار می‌گیرند. گزینه جایگزین آلتکوین مبتنی بر استخراج، کوین‌های از قبل استخراج شده است. چنین کوین‌هایی از طریق الگوریتمی ‌تولید نمی‌شوند بلکه قبل از فهرست شدن در بازارهای رمز ارزها توزیع می‌شوند. یک نمونه از کوین‌های از قبل استخراج شده ریپل Ripple است.

جوانب مثبت و منفی سرمایه گذاری روی رمز ارز ها

استیبل کوین‌ها

رمز ارزها از زمان راه اندازی با نوسانات شدید تعریف شده‌اند. استیبل کوین‌ها قصد دارند با متصل کردن ارزش خود به یک سبد کالا مانند ارزهای فیات، فلزات گرانبها یا سایر رمز ارزها، این نوسانات کلی را کاهش دهد. این سبد به عنوان ذخیره‌ای برای بازخرید دارایی دارندگان در صورت خرابی یا مشکل رمز ارز در نظر گرفته می‌شود. قرار نیست نوسانات قیمت استیبل کوین‌ها از محدوده اندکی فراتر رود.
رمز ارز شبکه اجتماعی فیس بوک یعنی دیم Diem مشهورترین مثال در این زمینه است. دیم کوینی با پشتوانه دلار است. نمونه‌های دیگر استیبل کوین‌ها تتر Tether و دائو DAO هستند.

توکن‌های بهادار

توکن‌های بهادار مانند اوراق بهادار معامله شده در بازارهای سهام هستند با این تفاوت که منشأ دیجیتال دارند. توکن‌های بهادار به سهام سنتی شباهت دارند و غالباً نوید افزایش ارزش، به صورت مالکیت یا پرداخت سود سهام را می‌دهند. چشم انداز افزایش قیمت برای چنین توکن‌هایی جلب توجه عمده سرمایه گذاران برای وارد کردن پول به آنهاست. توکن‌های بهادار معمولاً از طریق عرضه اولیه کوین یا ICO به سرمایه گذاران ارائه می‌شوند.

توکن‌های یوتیلیتی (ابزاری)

از توکن‌های یوتیلیتی برای ارائه خدمات در داخل شبکه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است از آنها برای خرید خدمات یا دریافت پاداش استفاده می‌شود. برخلاف توکن‌های بهادار، توکن‌های ابزاری سود سهام یا سهمی از مالکیت را ارائه نمی‌کنند. فایلکوین Filecoin، که برای خرید فضای ذخیره سازی در شبکه استفاده می‌شود، نمونه‌ای از توکن‌های ابزاری است.

۶ کیف پول برتر برای بیتکوین و سایر ارزهای رمزپایه

آیا آلتکوین سرمایه گذاری خوبی است؟

بازار آلتکوین نوپاست. تعداد آلتکوین‌های عرضه شده در بازار رمز ارزها در دهه گذشته به سرعت چند برابر شده و انبوهی از سرمایه گذاران خردی را به خود جلب کرده که با تب و تاب بر روی حرکات قیمت جهت جمع آوری سود کوتاه مدت سرمایه گذاری می‌کنند. اما چنین سرمایه گذارانی سرمایه لازم برای تولید نقدینگی کافی در بازار را ندارند.
بازارهای کم عمق و عدم وجود مقررات باعث ایجاد نوسانات شدید در آلتکوین‌ها می‌شود.
مورد اتریوم را در نظر بگیرید، که در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۸ به ۱۳۰۰ دلار رسید. کمتر از یک ماه بعد به ۵۹۷ دلار کاهش یافت و در پایان همان سال، قیمت آن به ۸۹ دلار کاهش یافته بود. این آلتکوین دو سال بعد به رکورد بالاتر از ۲۰۰۰ دلار رسید. معاملات به موقع می‌تواند سود زیادی را برای معامله‌گران رمز ارزها فراهم کند.
اما یک مشکل بزرگ وجود دارد. بازار رمز ارزها هنوز بالغ نشده است. به رغم تلاش‌های صورت گرفته هیچ معیار سرمایه گذاری یا سنجش مشخصی برای ارزیابی رمز ارزها وجود ندارد. در بیشتر موارد، بازار آلتکوین‌ها توسط سفته بازان هدایت می‌شود. موارد متعددی از رمز ارزهای نابود شده که نتوانستند به اندازه کافی توجهات را به خود جلب کنند یا پس از جمع آوری پول سرمایه گذاران به سادگی از بین رفتند، دیده می‌شود.
بنابراین، بازار آلتکوین برای سرمایه گذارانی مناسب است که مایلند ریسک بسیار بزرگ فعالیت در یک بازار غیرمجاز و نو ظهور را که مستعد نوسان است، بپذیرند. آنها همچنین باید بتوانند فشارهای ناشی از نوسانات شدید قیمتی را تحمل کنند. برای چنین سرمایه گذارانی، رمز ارزها بازدهی خوبی دارند.

مزایا

• آلتکوین‌ها نسخه‌های بهتری از بیت کوین هستند زیرا هدف آنها کم کردن معایب رمز ارزها است.
• آلتکوین‌هایی نظیر استیبل کوین‌ها می‌توانند به طور بالقوه وعده اصلی بیت کوین را برای انجام معاملات روزانه برآورده کنند.
• برخی از آلتکوین‌ها مانند اتریوم و ریپل قبلاً در بین نهادهای جریان اصلی مورد توجه قرار گرفته و امتیاز بالایی کسب کرده‌اند.
• سرمایه گذاران می‌توانند از بین طیف گسترده‌ای از آلتکوین‌ها که عملکردهای مختلفی در اقتصاد رمزنگاری انجام می‌دهند، انتخاب کنند.

معایب

• آلتکوین‌ها در مقایسه با بیت کوین بازار سرمایه گذاری کوچکتری دارند. در آوریل ۲۰۲۱، بیت کوین ۶۰ درصد از کل بازار رمز ارزها را در اختیار دارد.
• عدم وجود مقررات و معیارهای تعریف شده برای سرمایه گذاری به این معنی است که بازار آلتکوین با سرمایه گذاران کمتر و نقدینگی اندک تعریف می‌شود. در نتیجه قیمت‌های آنها در مقایسه با بیت کوین نوسان بیشتری دارد.
• همیشه نمی‌توان بین آلتکوین‌های مختلف و موارد استفاده مربوط به آنها تشخیص قائل شد لذا تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری دشوارتر و گیج کننده‌تر است.
• چندین و چند آلتکوین نابود شده در بازار دیده می‌شود که منجر به از بین رفتن پول سرمایه گذاران شده‌اند.

نمونه‌های اولیه آلتکوین

ابتدایی ترین آلتکوین یعنی نیم‌کوین Namecoin، بر اساس کد بیتکوین بود و از همان الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد. نیم‌کوین نیز مانند بیت کوین به ۲۱ میلیون کوین محدود می‌شود. نیم‌کوین که در آوریل ۲۰۱۱ معرفی شد، در درجه اول با نامرئی ساختن دامنه‌ اینترنتی کاربران، از بیت کوین جدا شد. نیم‌کوین به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از دامنه‌های دات بیت bit. خود، ثبت نام و استخراج کنند. هدف اصلی این روش افزایش ناشناس ماندن و مقاومت در برابر سانسور بود.
لایتکوین در اکتبر ۲۰۱۱ معرفی شد و به عنوان نقره برای طلای بیت کوین شناخته شد. در حالی که اساساً از نظر کد و عملکرد با بیت کوین شباهت دارد اما در چندین روش اساسی با بیت کوین متفاوت است. لایتکوین اجازه می‌دهد تراکنش‌های ماینینگ سریع‌تر انجام شود. همچنین در مجموع ۸۴ میلیون کوین ایجاد می‌شود که دقیقاً چهار برابر ۲۱ میلیون کوین بیتکوین است. برخی فکر می‌کنند لایتکوین می‌تواند سرمایه گذاری بهتری نسبت به خود بیت کوین باشد.

آینده آلتکوین

بحث در مورد آینده آلتکوین و در واقع رمز ارزها با شرایطی که منجر به انتشار دلار از سوی فدرال رزرو در قرن نوزدهم شد، شباهت دارد. در آن زمان، انواع مختلفی از ارزهای محلی در ایالات متحده جریان داشتند. هرکدام ویژگی‌های منحصر به فردی داشتند و توسط ابزارهای متفاوتی پشتیبانی می‌شدند. به عنوان مثال، گواهی‌های طلا با سپرده گذاری طلا در خزانه پشتیبانی می‌شدند و اوراق ایالات متحده که برای تأمین مالی جنگ داخلی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، توسط دولت پشتیبانی می‌شدند.
بانک‌های محلی نیز ارز خاص خود را منتشر می‌کردند که در برخی موارد با ذخیره‌های ساختگی پشتیبانی می‌شدند. این تعدد ارزها و ابزارهای مالی به موازات یکدیگر با وضعیت فعلی در بازار آلتکوین‌ها مطابقت دارد. امروزه هزاران آلتکوین در بازار موجود است که هرکدام ادعا می‌کنند اهداف و بازارهای متفاوتی را پشتیبانی می‌کنند.
بعید است وضعیت فعلی بازار آلتکوین به انتشار یک ارز تجمیع شده منجر شود. اما همچنین این احتمال وجود دارد که اکثریت آلتکوین‌های عرضه شده زنده نمانند.
برای سرمایه گذارانی که به دنبال متنوع سازی پورتفوی خود در بازار رمز ارزها هستند، آلتکوین‌ها راهی ارزان برای گسترش افق دید به فراتر از بیت کوین محسوب می‌شوند. رالی قیمتی در بازار رمز ارزها چنان سودی برای سرمایه گذاران در پی داشته که چندین برابر بازده تولید شده توسط بیت کوین است. اما خطراتی در سرمایه گذاری روی آلتکوین‌ها وجود دارد که مهم‌ترین آنها عدم وجود نهاد رگولاتوری یا تنظیم کننده است. بلوغ بازار رمز ارزها احتمالاً پیچیدگی و سرمایه بیشتری در این صنعت به وجود می‌آورد و زمینه را برای تنظیم مقررات و نوسانات کمتر فراهم می‌کند.
سرمایه گذارانی که به دنبال متنوع سازی در بازار رمز ارزها هستند، باید به جستجوی آلتکوین‌هایی بپردازند که بازدهی حاصل از آنها چندین برابر بیت کوین بوده است.

نکات کلیدی

• اصطلاح «آلتکوین» به همه رمز ارزها غیر از بیتکوین اشاره دارد.
• تا مارس ۲۰۲۱، با بیش از ۹۰۰۰ رمز ارز شمارش شده و آلتکوین‌ها ۴۰% از کل بازار رمز ارزها را به خود اختصاص داده‌اند.
• برخی از انواع اصلی آلتکوین شامل رمز ارزهای مبتنی بر استخراج، استیبل کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و یوتیلیتی کوین است.
• در آینده و با توسعه فناوری و گسترش استفاده از رمز ارزها، ممکن است آلتکوین‌ تنها به رمز ارزهای غیر از بیت کوینی که مبتنی بر استخراج هستند اطلاق گردد.
• در ماه مارس سال ۲۰۲۱ و بر اساس سرمایه بازار، اتریوم Ethereum و بایننس کوین Binance Coin بزرگترین آلتکوین‌ها هستند.

رمز ارز

سوالات متداول آلتکوین

آلتکوین چیست؟

اصطلاح آلتکوین به رمز ارزهای دیگر غیر از بیت کوین اطلاق می‌شود. چنین کوین‌هایی با گسترش قابلیت‌ها و زدودن کاستی‌ها، خود را از بیت کوین متمایز می‌کنند.

۱۰ آلتکوین برتر کدامند؟

۱۰ آلتکوین برتر عبارتند از: اتریوم، بایننس کوین Binance Coin، تتر Tether، کاردانو Cardano، پولکادات Polkadot، ریپل XRP، یونی سواپ Uniswap، تتا THETA و لایتکوین.

قیمت یک آلتکوین چقدر است؟

آلتکوین‌ها محدوده قیمت بسیار گسترده‌ای از چند سنت تا هزاران دلار دارند. برای مثال، اتر اتریوم در همان روزی که ریپل پنجمین رمز ارز با ارزش ۰.۸۹ دلار معامله می‌شد، با قیمت ۱،۹۷۹ دلار خرید و فروش می‌شد.

بهترین آلتکوین برای سرمایه گذاری کدام است؟

براساس سرمایه بازار، اتر بزرگترین و با ثبات‌ترین آلتکوین است. قابلیت‌های قرارداد هوشمند آن موارد استفاده خود را به اثبات رسانده و مسلماً یکی از پیچیده‌ترین سیستم عامل‌های بلاکچین در چند وقت اخیر است.

آیا آلتکوین‌ها سرمایه گذاری خوبی هستند؟

بسیاری از ریسک‌های سرمایه گذاری آلتکوین در رابطه با بیت کوین هم صادق است. علاوه بر این، بسیاری از آلتکوین‌های کوچک نقد شوندگی ندارند. اما آلتکوین‌های معتبری مانند اتر و ریپل رقیب بیت کوین هستند.

جمع بندی

آلتکوین‌ها گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذارانی هستند که علاقمند به متنوع سازی پورتفوی رمز ارز خود هستند. در حالی که برخی مانند اتر با نام قابل شناسایی هستند، اکثریت قریب به اتفاق۹۰۰۰ آلتکوین دیگر هنوز بدنبال تثبیت جایگاه خود هستند. آلتکوین نماینده توان بالقوه رمز ارزها برای تغییر شکل در امور مالی مدرن هستند. سرمایه گذاران باید قبل از سرمایه گذاری روی آنها تحقیقات کاملی انجام دهند. ریسک‌های مرتبط با آلتکوین مشابه یا در بعضی موارد بیشتر از ریسک‌هایی است که در سرمایه گذاری روی بیت کوین وجود دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)