ثروتمندترین فرد دنیا کیست؟

  • توسط pooladmin
  • 20/06/2020
  • 0

برخی افراد به صورت غیر قابل درک پولدار هستند. طبق آمار Forbes تا آوریل ۲۰۲۰ ، جف بزوز مالک آمازون با ثروتی به میزان ۱۱۳ بیلیون دلار ثروتمندترین فرد زنده روی کره زمین است. این مقدار از پول مجموع ارزش تمامی محصولات تولیدی مناطق میانمار، لائوس، و کمبودیا است، که حدود ۷۴ میلیون جمعیت در سرتا سر این خطه پراکنده هستند.
قطعا در دنیای مدرن ما، که تکنولوژی به ما توانایی ساختن و تثبیت ثروت را می دهد، در میان پولدارترین افراد مستقل تاریخ بشر زندگی می کنیم. اما اینطور که پیداست،این موضوع درست هم نیست. پولدارترین افراد جهان در زمان های قدیم زندگی می کردند، دورانی که سرشماری دقیق ثروت خالص مقدور نبود.

نکات قابل توجه

• جف بزوز و بیل گیتس هم اکنون در جمع ثروتمندترین افراد جهان هستند، و همچنان این سلسله را ادامه می دهند.
• در تاریخ، افراد ثروتمندتری از بیلیونرهای مدرن وجود داشتند، بخصوص وقتی که افرادی را که ثروت و مخارجشان را در نظر می گیریم  می توانستند تاثیر بسزایی در سلامت اقتصادی دوران زندگی خودشان داشته باشند.
Mansa Musa امپراتور قرن ۱۴ امپراتوری مالین، آنچنان هزینه های گزافی می کرد که باعث تورم بیش از حدی در قاهره و مدینه شد.
• امپراتور Atahualpa چنان ثروتی داشت که بعد از مرگش حجم طلا و نقره عرضه شده در بازار اروپا باعث تورم شدید و رکود اقتصادی گردید.

از چنگیز خان تا ج.پ. مورگان

تخمین ثروت در عهد قدیم بسیار مشکل بود چرا که در هر دوره ای مفهوم ثروتمند بودن متفاوت بود. چطور ممکن است ثروت امپراتورهای ایرانی با املاک وزمین های زیاد را بر شمرد؟ آیا ضرب کردن هر اونس از گنج چنگیزخان در ۱,۷۰۰ دلار(قیمت هر اونس طلا در بازار آمریکا در آوریل ۲۰۲۰) به شما ایده ای از میزان ثروت او می دهد؟
در اقتصادهایی که معیارهایی به نام ارز رایج وجود نداشت، مالیات به ندرت جمع آوری می شد و سواد در حد علم موشک ها نبود و مبادله دلار برای چیزها خارج از عرف و عجیب وجود نداشت. اما این موضوع چیزی از لذت ثروت  نمی کاست. Marcus Licinius Crassus را با ثروتی حدود ۲ تریلیون دلار در نظر بگیرید. سرمایه اصلی اش این بود که، هنگامی که آتش سوزی اتفاق افتاد او کل قطعات اراضی رم را خریداری کرد، و ارتشی از بردگان خود که معماران و بنا ها بودند را برای خاموش کردن آتش تنها در صورت پرداخت هزینه ملک توسط مالکین به آنجا فرستاد. وقتی اسپارتاکوس در ۷۳ BCE شورشی را رهبری کرد. کاراکوس شخصا دو لژیون درست کرد. در افسانه ها اینطور آمده که مرگش اینطور بود که طلای گداخته شده را در دهانش ریختند که نمادی برای تشنگی همیشگی اش برای ثروت بود.
برای دانستن ثروت های تثبیت نشده  نیازی نیست به گذشته باز گردیم. ثروت John D. Rockefeller حدودا بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ بیلیون دلار تخمین شده بود. J. P. Morgan آخرین آمریکایی وام دهنده قبل از تاسیس فدرال بود، که با وامی بزرگ باعث ثبات اقتصادی پس از رکود سال ۱۸۹۳ شد. اما، به جای اینکه سعی کنیم ثروت را به صورت مطلق بسنجیم ، شاید بهتر باشد ببینیم چه کسی در زمان و مکان خود چنان ثروتمند بود که شخصاً ارزش پول را تعیین میکرد. در طول تاریخ ، دو نفر هستند که آنقدر کنترل ثروت را نسبت به هر کس دیگری به دست داشتند که خرج کردن آن (چه داوطلبانه و چه غیر از این) می توانست اقتصاد جهان شناخته شده را رو به زوال بفرستد.

حقایق کوتاه

جف بزوز مالک آمازون، بیل گیتس مالک مایکروسافت، و وارن بافت مالک بورکشایر هاتاوی ثروتمندترین افراد جهان مدرن هستند.

مانسا موسا

در سال ۱۳۲۴ ، مانسا موسا (“امپراتور”) از امپراتوری مالین به حج ( زیارت مسلمانان در مکه) رفت. به همراه او  حدود ۶۰،۰۰۰ نفر و مقادیری طلا هم بود که آوای این سفر در سراسر سرزمین مدیترانه پیچید. از هر شهری که میگذشت آنرا مملو از طلا می ساخت و به فقرا کمک می کرد و طبق اعتقادی هر جمعه یک مسجد می ساخت. او با ولخرجی اوقاتش را در قاهره و مدینه گذراند و به دنبال آن حجم از پول تزریق شده در بازار، قیمت کالاهای روزمره افزایش شدیدی یافت. با فهمیدن این موضوع که او باعث چنین تورمی که همچون طاعون منطقه را فرا گرفته بود، شده ، برنامه ای برای کمک مالی چید و تمام طلاهای قاهره را بصورت وام با نرخ بهره بالا خریداری کرد. او شخصی بود که باعث یک چرخه کلان اقتصادی شد. به گفته AJH گودوین ، تاکنون هیچ کس چنین نفوذ فردی بر اقتصاد مدیترانه شرقی نداشته است.

آتاهولپا

و اما آمریکایی ها چطور؟ در سال ۱۵۳۲ ، جنگ وحشیانه جانشینی بین برادران ناتنی Atahualpa و Huáscar به پایان رسید و امپراتوری اینکان روند بهبودی خود را از سر گرفت. در دوران امپراتوری اینکان ، موضوعات اقتصادی به طرز خاصی پیچیده و مشکل است. این تنها تمدن پیچیده و بزرگ است که تاکنون بدون هیچ گونه ایده ای از بازار توسعه یافته است. در آن به هیچ عنوان مفهومی از پول وجود نداشت.
در عوض ، کل ایالت بسان یک خانواده واحد شکل گرفته بود، که اینکا (امپراتور) همه چیز را کنترل می کرد: غذا، لباس، کالاهای لوکس، خانه ها و مردم. یک مرد، به عنوان یک کشاورز، کارگر، صنعتگر یا سرباز به امپراتور خدمت می کرد. در عوض ، همه چیز برای زنده ماندن برایش مهیا می شد. حتی همسران نیز هدایای اینکا محسوب می شدند. هنگامی که فاتحان اسپانیایی Atahualpa را در Cajamarca با حمله ای غافلگیر کردند و او را به عنوان زندانی گرفتند، با عملی منحصر به فرد توانست باج بدهد که یک اتاق بزرگ را با طلا پر کرد. او چنان قدرت بی چون و چرایی داشت که می توانست معابد را کامل از طلا پر کند، و نیز این کار را هم کرد. در امپراتوری اش دیگر چه از نظر تئوری و  چه از نظر شخصی کاری باقی نماند که انجام ندهد.
اگر چه این رقم در آن زمان کاملاً بی معنی است، باج ای که وی پرداخت کرده است امروز بالغ بر ۲۳۰ میلیون دلار می شد. (بر اساس محاسبات جان هممین). به هر حال اسپانیایی ها او را به قتل رساندند و امپراتوری خود را بر پا ساختند، اما ارزش میلیاردها دلار طلا و نقره که پس از سال ۱۵۰۰ به اروپا سرازیر شد باعث تورم زیاد و رکود طولانی مدت اقتصادی شد. بخش عمده ای از طلای عظیم که اقتصاد اروپا را در قرن شانزدهم به زیر کشید از Atahualpa گرفته شده است.

گپ پایانی

اگر از این فکر که کمتر از ۱۰۰ نفر می توانند ثروت نصف جهان را تحت کنترل خود داشته باشند در عجب هستید، تصورش را کنید که  چقدر پول متمرکز بوده است. حتی اگر بیل گیتس پرهزینه ترین تعطیلاتی را که می تواند داشته باشد انجام دهد، احتمالاً هرگز نمی تواند باعث بحران ارزی منطقه شود. اگر کسی یک میلیاردر لیست فوربس را برباید(استفاده از یک اسم خاص کمی خارج از ادب است) ، آیا باج گیری از او می تواند یک قاره را به رکود بفرستد؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)