درک مفهوم اقتصادی خط بودجه

  • توسط pooladmin
  • 31/05/2019
  • 0
خط بودجه

اصطلاح خط بودجه چندین معنای مرتبط دارد که دو تای آن ها بدیهی می باشند و سومی نه!

 

مفهوم غیر رسمی خط بودجه برای درک بهتر مصرف کننده

خط بودجه یک مفهوم ابتدایی است که اکثر مصرف کنندگان به طور مستقیم و بدون نیاز به نمودار یا معادله آن را متوجه می شوند. برای مثال بودجه خانگی است.

به طور غیر رسمی، خط بودجه مرز توان مالی برای یک بودجه فرضی و کالای خاص می باشد. با داشتن مقدار محدودی پول، مصرف کننده تنها همان مقدار کالا را می تواند خریداری کند. اگر مصرف کننده مقدار X واحد پول دارد و می خواهد کالاهای A و B را بخرد، تنها می تواند کالاهایی را خریداری کند که در مجموع x واحد بشود. اگر یک مصرف کننده باید کالای A را با قیمت 0.75 X بخرد تنها می تواند 0.25 X برای خرید کالای B مصرف کند.

این مسئله آنقدر آشکار است که نیازی به نوشتن درباره اش حس نمی شود. همانطور که معلوم است، همین مفهوم یکسان – مفهومی که مصرف کنندگان در طول روز چندین بار به آن اشاره می کنند- پایه و اساس مفهوم اقتصادی رسمی خط بودجه می باشد که در پایین توضیح داده شده است.

خط بودجه

خطوط موجود در یک بودجه

قبل از برگشت به تعریف اقتصادی خط بودجه، یک تعریف دیگر را نیز در نظر داشته باشید: خط موردی بودجه. این در واقع نقشه ای برای هزینه های آینده با تمام هزینه های که به صورت فردی تعریف شده است می باشد. این قضیه خیلی پیچیده نمی باشد. در این شکل استفاده خط بودجه یکی از خطوط بودجه است که خدمات و کالاهای در لیست خرید را نام گذاری کرده و قیمت آن ها مشخص شده است.

 

خط بودجه به عنوان یک مفهوم اقتصادی

یکی از راه های جالبی که مطالعه اقتصاد به طور کلی به رفتار انسان اشاره می کند این است که تئوری های اقتصادی زیادی در واقع نمونه رسمی شده همان تعریف بالاست – درک غیر رسمی یک مصرف کننده از مقداری که باید هزینه کند و اینکه با آن مقدار پول چه چیزی می تواند بخرد. در روند رسمی کردن این تعریف، مفهوم آن را می توان از طریق معادله های ریاضی که به صورت عمومی هم می توان استفاده کرد، نشان داد.

 

یک نمودار ساده خط بودجه

برای فهمیدن آن یک نمودار را در نظر بگیرید که خطوط افقی تعداد بلیط های سینما که می توانید بخرید را نشان می دهد و خطوط عمودی این کار را برای رمان های جنایی نشان می دهد. شما سینما رفتن و خواندن رمان های جنایی را دوست دارید و 150 دلار هم بودجه دارید. در مثال پایین، فرض کنید که هر فیلم 10 دلار و هر رمان جنایی 15 دلار هزینه دارد. اصطلاح اقتصادی رسمی تر این دو مورد تنظیم بودجه می باشد.

اگر هر فیلم 10 دلار هزینه دارد در نتیجه بیشترین تعداد فیلمی که می توانید با آن پول ببینید 15 عدد است. برای علامت زدن آن یک نقطه روی شماره 15 در قسمت چپ نمودار میزنید (برای بلیط های سینمایی کل). همن نقطه در بالاترین قسمت چپ نمودار بالای O بر روی محور افقی وجود دارد چرا که در آن شرایط دیگر پولی برای خریدن کتاب نخواهید داشت. کتاب های موجود در این مثال 0 است.

شما همچنین می توانید دیگر نقطه نهایی را بر روی نمودار بکشید – فقط رمان های جنایی بدون هیچ فیلمی. از آنجایی که رمان های جنایی در این مثال هر کدام 15 دلار هزینه دارند و شما 150 دلار بودجه دارید، اگر همه پول خود را برای خرید رمان های جنایی هزینه کنید، می توانید 10 کتاب بخرید. در نتیجه یک نقطه بر روی محور افقی و در شماره 10 می گذارید. یک نقطه هم درپایین محور عمودی می گذارید چرا که در این مثال بودجه در دسترس برای بلیط سینما 0 است.

اگر شما یک خط از بالاترین نقطه سمت چپ به پایین ترین نقطه سمت راست بکشید شما یک خط بودجه کشیده اید. هر ترکیبی از تعداد بلیط های سینما و رمان های جنایی که پایین این خط قرار بگیرد مقرون به صرفه است و تمام ترکیب های بالای این خط قابل خریداری نیستند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)