ذخایر ارز خارجی

  • توسط pooladmin
  • 02/07/2020
  • 0

ذخایر ارزی چیست؟

ذخایر ارز خارجی دارایی هایی است که توسط بانک مرکزی به شکل ارزهای خارجی ذخیره می شود. این ذخایر برای پس انداز، بدهی ها و تأثیرگذاری بر سیاست های پولی استفاده می شود. که شامل هرگونه پول خارجی است که توسط بانک مرکزی نگهداری می شود، درست مانند ذخایر بانک مرکزی فدرال ایالات متحده.

نکات کلیدی

*ذخایر ارز خارجی دارایی هایی معینی به صورت یک ارز خارجی می باشند و توسط بانک مرکزی نگهداری می شوند.
* ممکن است شامل ارزهای خارجی، اوراق قرضه، اسکناس و سایر اوراق بهادار دولتی باشد.
*بیشتر ذخایر ارزی به دلار آمریکا نگهداری می شود. چین بزرگترین دارنده ذخیره ارزی در جهان است.
*اقتصاددانان پیشنهاد می كنند كه بهتر است ذخایر ارزی را به صورت ارزی كه مستقیماً با پول خود كشور در ارتباط نیست، نگه دارید.


طرز کار ذخایر ارزی چگونه است؟

ذخایر ارزی می تواند شامل اسکناس، سپرده، اوراق قرضه و سایر اوراق بهادار دولتی باشد. این دارایی ها اهداف بسیاری را در بر میگیرند اما به طور کلی برای این است که در صورت پایین آمدن ارزش پول یا ورشکستگی یک کشور، بانک مرکزی از پشتوانه کافی برخوردار باشد.
کشورهای مختلف دنیا میزان قابل توجهی از ذخایر ارزهای خارجی را در بانک مرکزی خود نگه داشته است. اکثر این ذخایر به دلار آمریکا نگهداری می شوند زیرا بیشترین مبادلات در جهان با دلار انجام می شود. هر چند که این ذخایر ارزی می تواند پوند انگلیس (GBP)، یورو (EUR)، یوان چینی (CNY) یا ین ژاپن (JPY) باشد.
اقتصاددانان عقیده دارند بهتر است ذخایر ارزی را به صورت ارزی كه مستقیماً با پول رسمی کشور ارتباط ندارد، ذخیره کنید تا  در صورت ایجاد شوک در بازار به عنوان یک مانع عمل کند. با این حال، این روش به دلیل آسان تر شدن معاملات جهانی، و ارتباط ارزها پیچیده تر شده است.

نمونه ای از ذخایر ارزی

بزرگترین دارنده ذخیره ارزی فعلی در جهان چین است، کشوری که بیش از ۳ تریلیون دلار از دارایی های خود را با ارز خارجی در اختیار دارد. بیشتر ذخایر آنها به دلار آمریکا نگهداری می شود. یکی از دلایل این امر این است که تجارت بین المللی را آسان تر می کند زیرا بیشتر معاملات با استفاده از دلار آمریکا انجام می شود.
عربستان سعودی نیز، ذخایر ارزی قابل توجهی را در اختیار دارد، زیرا این کشور عمدتا به صادرات ذخایر گسترده نفت خود متکی است. اگر قیمت نفت به سرعت کاهش یابد، اقتصاد آنها می تواند متضرر شود. آنها مقادیر زیادی وجوه خارجی را ذخیره می کنند تا در صورت بروز این اتفاق هر چند برای مدتی کوتاه و موقتی بر این ذخایر اتکا کنند.


واقعیت:

ذخایر ارزی ایالات متحده، در ژانویه سال ۲۰۲۰، ۱۲۹ میلیارد دلار در مقایسه با ۳.۱ تریلیون دلار چین بوده است.
ذخایر ارزی روسیه، تقریباً مانند سایر کشورهای جهان، به دلار آمریکا نگهداری می شود، اما این کشور نیز برخی از ذخایر خود را به صورت طلا نگه می دارد. از آنجایی که طلا کالایی با ارزش نهفته است، در صورت روند کاهش رشد اقتصادی روسیه، ارزش طلا به اندازه کافی برای تامین نیازهای کشور قابل توجه نخواهد بود.
یکی دیگر از خطرهای استفاده از طلا به عنوان ذخیره این است که ارزش دارایی آن چیزیی است که شخص دیگری حاضر به پرداخت آن است. در صورت سقوط اقتصادی، تعیین ارزش ذخیره طلا می تواند به عنوان یک قدرت شناخته شود و امور مالی روسیه را به دست سازمانی که مایل به خرید آن است، قرار دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)