راهنمای جامع خرید طلا

  • توسط pooladmin
  • 09/11/2020
  • 0
خرید طلا

خرید طلا ممکن است به شما نوعی احساس شکوه بدهد اما این کار ممکن است تا حدودی پیچیده باشد و همیشه سودآور نیست. گرچه داشتن طلا حرکتی منطقی به نظر می‌رسد و حتی ممکن است در زمان رکود بازار سهام کمک حال شما باشد اما سرمایه گذاری در طلا چالش‌های منحصر به فردی دارد و همیشه همان چیزی نیست که انتظار دارید.

راهنمای جامع خرید طلا

آیا طلا سرمایه گذاری مناسبی در رکود اقتصادی است؟

خرید طلا به عنوان یک سرمایه گذاری مناسب در دوران رکود شهرت دارد زیرا وقتی بازار سهام یک عقب گرد بزرگ داشته باشد قیمت طلا اغلب افزایش می‌یابد. دیتون اسمیت Deaton Smith برنامه ریز مالی و بنیانگذار تییر فایننشال Thayer Financial در کارولینای شمالی می‌گوید این تصویر کامل نیست: «تصور غالب این است که طلا یک سرمایه گذاری ایمن‌تر نسبت به سهام است، اما ارزیابی طولانی مدت قیمت در این تصور دخیل نبوده است».
در حقیقت وقتی به افق‌های زمانی طولانی‌تری مانند ۳۰ سال گذشته نگاه می‌کنید میانگین صنعتی داو جونز که بازار سهام ایالات متحده را نمایندگی می‌کنید عملکرد چشمگیرتری نسبت به طلا داشته است. در حالی که بازار سهام فراز و نشیب‌هایی دارد، سرمایه گذاری در طلای فیزیکی می‌تواند هزینه‌ها و ملاحظات زیادی از جمله بیمه و نگهداری ایمن را در بر داشته باشد.
افزودن طلا به پورتفوی سرمایه گذاری می‌تواند به شما کمک کند تا دارایی‌های خود را متنوع سازید و این امر به نوبه خود می‌تواند به شما در بهتر شدن شرایط در دوران رکود کمک کند، اما طلا مانند سایر دارایی‌ها جریان نقدی سیالی تولید نمی‌کند و باید به مقدار محدود و با احتیاط به سبد سرمایه گذاری اضافه شود.

 

۴ روش برای سرمایه گذاری در طلا

۱- طلای فیزیکی

این همان چیزی است که «شمش طلا» نامیده می‌شود و اکثر افراد وقتی بفکر خرید طلا هستند آن را تصور می‌کنند. شمش‌های طلا، سکه‌های طلا، تکه‌های طلای خالص و جواهرات، همگی محتویات گاو صندوق‌ها و صندوق بانک‌ها هستند. گرچه ممکن است این روش مهیج‌ترین راه برای سرمایه گذاری در طلا باشد اما خرید، نگهداری و فروش نیز در این مدل پر چالش‌ است.
نکته‌ای در مورد جواهرات: اگرچه جواهرات گاهی اوقات می‌توانند با گذشت زمان ارزش خود را افزایش دهند اما ارزیابی آنها پیچیده است و هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوانید یک قطعه را گران‌تر از آنچه خریداری کرده‌اید بفروشید. اسمیت می‌گوید: «بسیاری از افراد جواهرات را خریداری می‌کنند و سپس می‌خواهند آن را به مثابه یک کالای تجاری بفروشند. اما یک رویه استاندارد در جواهرات وجود دارد و ارزش فروش مجدد نزدیک به مبلغی نیست که آن را خریداری کرده‌اید».

طلا

۲- سهام طلا

درست مثل خرید هر یک از سهم‌های خاص، خرید سهام یک شرکت استخراج طلا با ریسک‌هایی همراه است اما همزمان بدین معنی است که شما کنترل کاملی بر روی شرکت‌های خاصی دارید که در آنها سرمایه گذاری می‌کنید. به عنوان مثال، برخی از سرمایه گذاران ممکن است یک شرکت استخراج طلا را انتخاب کنند که نسبت به محیط زیست احساس مسئولیت می‌کند یا شرکتی را برگزینید که چنین حساسیت‌هایی را ندارد. اگرچه داشتن سهام به شما اجازه نمی‌دهد طلا را بصورت فیزیکی در دست خود داشته باشید اما به این معنی است که شما صاحب دارایی‌ای هستید که می‌توانید در هر زمان از مواهب فروش آن بهره مند می‌شوید.

۳- صندوق‌های طلا

سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک طلا به این معنی است که شما سهام بسیاری از دارایی‌های مرتبط با طلا را در اختیار دارید، مانند بسیاری از شرکت‌هایی که طلا را استخراج یا پردازش می‌کنند اما خود شما طلای واقعی یا سهم منفرد طلا ندارید. صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس یا صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، نقد شوندگی بهتری نسبت به طلای فیزیکی دارند و سطحی از تنوع سبد سرمایه گذاری را ارائه می‌کنند که یک سهم منفرد عرضه نمی‌کند. ای تی اف‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک همچنین از حمایت‌های قانونی خاصی برخوردار هستند. توجه داشته باشید که برخی از صندوق‌ها دارای کارمزد مدیریت هستند.

۴- معاملات آتی طلا

قرارداد آتی طلا توافقی برای خرید یا فروش مقدار مشخصی طلا در تاریخی مشخص در آینده است. اصل قرارداد همان چیزی است که در بورس خرید و فروش می‌شود. معاملات آتی طلا از نقد شوندگی بالاتری نسبت به طلای فیزیکی برخوردار هستند و هیچ گونه هزینه مدیریتی ندارند، اگرچه کارگزارها ممکن است برای هر قرارداد هزینه‌ای (که به آن کمیسیون نیز می‌گویند) دریافت کنند. بخاطر داشته باشید که معاملات قراردادهای آتی گزینه پر ریسکی محسوب می‌شود و گزینه سرمایه گذاری مناسبی برای یک سرمایه گذار بی تجربه نیست. بدلیل وجود اهرم، میزان پولی که ممکن است در این سرمایه گذاری‌ از دست بدهید گاهی می‌تواند از سرمایه اصلی شما بیشتر شود.

نحوه خرید سهام طلا، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک و ای تی اف

سرمایه گذاری در سهام طلا، ETF یا صندوق سرمایه گذاری مشترک اغلب بهترین راه برای قرار دادن طلا در پورتفوی است.
برای خرید سهام یا صندوق طلا به یک حساب کارگزاری نیاز دارید که می‌توانید آن را از طریق یک کارگزار آنلاین باز کنید. پس از تأمین اعتبار می‌توانید دارایی‌های مربوط به طلا را که قصد سرمایه گذاری در آن را دارید انتخاب کرده و برای آنها در وب سایت کارگزاری خود سفارش قرار دهید.
به خاطر داشته باشید که سهام و ای تی اف‌ها بر اساس قیمت سهام‌شان خریداری می‌شوند اما صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به حداقل سرمایه گذاری نیاز دارند که بسته به صندوق مورد نظر متفاوت است.

طلا

سرمایه گذاری و متنوع سازی طلا

یکی از مزایای سرمایه گذاری‌ در طلا این است که می‌تواند به تنوع بخشی پورتفوی شما کمک کنند. متنوع سازی به سرمایه گذاری در طیف وسیعی از دارایی‌ها در صنایع مختلف، شرکت‌ها و مناطق جغرافیایی اشاره دارد. داشتن سهام در یک شرکت استخراج طلا یا ETF طلا شما را در معرض فراز و فرودهای صنعت طلا قرار می‌دهد و از آنجا که طلا لزوماً همزمان با بازار سهام حرکت نمی‌کند می‌تواند به تنوع بخشی در سبد دارایی‌های شما کمک کند. مطمئناً اگر کل پورتفوی شما از سرمایه گذاری‌های مرتبط با طلا تشکیل شده باشد به هیچ وجه تنوع بخشی صورت نگرفته است.

نحوه خرید طلای فیزیکی

اگر به این نتیجه رسیدید که سرمایه گذاری روی طلای فیزیکی حرکت مناسبی برای شماست، مواردی را باید به خاطر بسپارید.
۱- یک فروشنده معتبر پیدا کنید. از کار با فروشندگان سرسخت گرفته تا قربانی کلاهبرداری شدن، گشت و گذار در دنیای خرید و فروش طلا می‌تواند نیازمند طرح و برنامه باشد. فروشندگان می‌توانند ارزش محصول خود را بصورت کاذب افزایش دهند یا از روش‌های اقناعی برای ایجاد احساس فوریت جهت خرید سریع استفاده کنند. انجام پاره‌ای تحقیقات قبل از خرید به شما کمک می‌کند تا از یک سرمایه گذاری بد اجتناب کنید.
۲- مراقب هزینه‌ها باشید. فروشندگان طلا معمولاً بیش از قیمت لحظه‌ای طلا یا قیمتی که طلا در بورس کالا معامله می‌شود دریافت می‌کنند. این تفاوت معمولاً شامل کارمزد فروشنده و هزینه‌های توزیع می‌شود.
۳- فضای نگهداری ایمنی پیدا کنید. طلا با ارزش است و چون کالایی فیزیکی است ممکن است افرادی سعی کنند آن را بدزدند. پیش بینی اینکه طلای خود را در جایی امن نگهداری کنید، خواه یک گاو صندوق باشد یا یک صندوق امانات در بانک، بسیار مهم است. نگهداری مطمئن طلا می‌تواند گران تمام شود. صندوق امانات بانک‌ها بسته به اندازه، قیمت‌های متفاوتی دارند.
۴- خرید بیمه را در نظر بگیرید. بیمه هزینه اضافی برای داشتن طلای فیزیکی است. اگر بیمه خریداری می‌کنید، مطمئن شوید که بیمه نامه دقیقاً نوع دارایی شما را پوشش می‌دهد.
۵- بدانید که سرمایه گذاری شما نقد شونده نیست. برخلاف سهام و صندوق‌های طلا، ممکن است فروش مجدد طلای فیزیکی دشوار باشد. خریداران طلای فیزیکی به قیمت گذاری نامناسب خود معروف هستند و اگر بخواهید طلای خود را به این افراد بفروشید، احتمالاً زیر قیمت خواهید فروخت.

شما می‌توانید طلا بخرید، اما آیا لازم است؟

طلا با وجود جذابیت دیرینه خود، ممکن است به آن اندازه که فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی این باور را جا انداخته‌اند سرمایه گذاری مناسبی نباشد.
اسمیت می‌گوید: «من به همه مشتریانم توصیه می‌كنم كه از سرمایه گذاری در طلا دور باشند. طلا یک سرمایه گذاری سوداگرانه است و عملکرد طولانی مدت بسیار ضعیفی دارد. خرید طلا در قالب یک اوراق بهادار قابل معامله راهی بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر برای قرار دادن آن در پورتفوی سرمایه گذاری است».
گرچه روشن است که اسمیت سرمایه گذاری در طلا را ایده خوبی نمی‌داند اما داشتن طلای فلز فیزیکی را تأیید می‌کند: «اینکه شما قادر به لمس کردن دارایی خود باشید لذت بخش است زیرا اگر صاحب بخشی از سهام یک کمپانی طلا باشید چنین احساسی نخواهید داشت».

گرگ یانگ Greg Young مشاور مالی خبره با این نظر موافق است. او می‌گوید: «مردم طلا را دوست دارند زیرا درک کردن آن بسیار آسان است. اما هر زمان فردی بر داشتن دارایی خاصی اصرار ورزد منطق احساسی پشت قضیه وجود دارد».
در بسیاری از موارد این احساس بدلیل ترس از نوسانات بازار سهام بوجود می‌آید. اما فقط به دلیل اینکه طلا کالایی است که می‌توانید آن را نگهداری کنید یک سرمایه گذاری هوشمندانه محسوب نمی‌شود. وقتی حرکات بازار سهام شما را عصبی می‌کند، سعی کنید نگاه طولانی مدت داشته باشید و به یاد داشته باشید که نوسانات بازار طبیعی است. اغلب اوقات بهترین کاری که می‌توانید برای پورتفوی خود انجام دهید این است که به برنامه سرمایه گذاری خود پایبند باشید و برای خرید شمش طلا عجله نکنید.

بیشتر بخوانید: چه مقدار طلا در جهان باقی مانده است؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)