هفت گام اصلی برای راه اندازی یک استارت آپ

  • توسط pooladmin
  • 23/12/2019
  • 0
راه اندازی یک استارت آپ

همه ایده هایی در ذهن دارند که بعضی قابل احترام و برخی دیگر بی فایده هستند. حتی اگر ایدۀ فوق العاده ای داشته باشید، فرق زیادی بین یک ایدۀ فوق العاده با راه اندازی یک استارت آپ موفق وجود دارد. آیا توان کارآفرین شدن را دارید؟ اگر جواب شما بله است، پس باید بدانید که برای تبدیل ایده به عمل و راه اندازی یک استارت آپ موفق چه باید بکنید. برای آن دسته از شما که تا به حال کسب و کاری را راه اندازی نکرده اند این کار کمی ترسناک به نظر می آید. اشتباه برداشت نکنید، منظور من اصلاً این نیست که راه اندازی استارت آپی موفق کار آسانی است. این کار نیازمند تلاش، کار زیاد، پول، بیداری های شبانه و حتی شکست قبل از موفقیت است.

شکست استارت آپ ها

71% از کسب و کار ها بعد از 10 سال با شکست مواجه می شوند. وقتی که توانستید شرکت خود را راه اندازی کنید باید همان قدر تلاش کنید تا بتوانید آن را هر ساله حفظ کنید. با این اوصاف شما به راهنمایی ها و ضوابطی نیاز دارید تا شما را در آغاز کار کمک کند. خوشبختانه، چندین استارت آپ را راه اندازی کرده ام و خوش حال می شوم که اطلاعات و تجربیات خود را در اختار شما بگذارم تا کار را کمی برای شما آسان تر کند و از اضطراب شما در طول راه کم کند. در حالی که شما صدها قدم برای راه اندازی شرکت خود برخواهید داشت، من هفت مورد از مهمترین گام هایی که برای راه اندازی یک استارت آپ باید بردارید را بازگو می کنم. شما می توانید از این راهنمایی به عنوان نقشۀ راه برای راه اندازی کسب و کارتان استفاده کنید.

7 گام مهم برای راه اندازی یک استارت آپ در ابتدای کار

1. برنامۀ کسب و کاری برای خود طراحی کنید

ایده داشتن یک بحث است، اما داشتن برنامۀ کسب و کار بحث دیگری است. بگذارید به ارقام و آمار نگاهی بیاندازیم.

رابطۀ برنامۀ کسب و کار با وام

آن دسته از افرادی که شرکت خود را با برنامۀ کسب و کار کامل تأسیس کردند:

·        36% وام دریافت کردند.

·        36% کمک هزینۀ کسب و کار دریافت کردند.

·        64% کسب و کار خود را شخصاً ارتقاء دادند.

آن دسته از افرادی که کار خود را بدون برنامۀ کسب و کار آغاز کردند:

·        18% وام دریافت کردند.

·        18% کمک هزینۀ کسب و کار دریافت کردند.

·        43% شخصاً کسب و کار خود را ارتقاء دادند.

کمی بعد در مورد جنبه های مالی شروع یک استارت آپ صحبت خواهیم کرد اما واظح است که شما برای شروع و ادامۀ هر کاری نیازمند بودجه هستید. یک برنامۀ کسب و کار برای شما فواید به خصوصی دارد. اما چطور یک این برنامه را تهیه کنیم؟ به زبان ساده، این برنامه توصیفی از آیندۀ شرکت شماست. در این برنامه کارهایی که می خواهید انجام بدهید و نحوۀ انجام آن ها مشخص می شود. اصولاً این برنامه استراتژی های سه تا پنج سال ابتدایی کسب و کارتان را شامل می شوند. نوشتن این برنامه را در اولویت اول خود قرار دهید چرا که شما را در قدم های باقی مانده کمک خواهد کرد.

2. سرمایه مناسبی برای خود تامین کنید

شما به سرمایه کافی برای شروع کار خود نیاز دارید. هیچ عدد جادویی وجود ندارد که در همۀ مشاغل صادق باشد. هزینه های یک استارت آپ مشخصاً در هر صنعت متفاوت است بنابراین شرکت شما ممکن است به بودجۀ بیشتر یا کمتری بسته به شرایط نیازمند باشد. برای یک استارت آپ پاره وقت و کوچک که به هیچ تجهیزاتی نیاز نداشته باشد، کارمندی نداشته باشد و زیرشاخۀ کسب و کار دیگری نباشد، باید بودجه ای نزدیک به 10.000$ در نظر گرفت. اما برخی دیگر که خرج های بالایی دارند ممکن است میلیون ها دلار هزینه در بر داشته باشد. حال منبع اصلی بودجۀ یک استارت آپ چیست؟

منابع مالی

حدود 565.000 استارت آپ ماهانه در آمریکا راه اندازی می شوند. به طور میانگین این استارت آپ ها هزینۀ ابتدائی حدود 78.406$ نیاز دارند. بنا به اعداد بالا، بیشتر این پول از جیب کارآفرینان تأمین می شود. هزینۀ شروع کار اغلب خیلی بیشتر از تصور افراد است. بگذارید به برنامۀ کسب و کار خود بازگردیم. تمام این برنامه ها شامل برنامۀ مالی می شوند که شامل موارد زیر می شود:

·        موجودی لحظه ای

·        پیش بینی فروش

·        توصیف دخل و خرج ها

·        توصیف گردش مالی

82% کسب و کار ها به خاطر مشکلات گردش مالی با شکست مواجه می شوند. شما از این توضیحات مالی استفاده می کنید تا مقدار بودجه مورد نیاز برای راه اندازی یک کسب و کار را مشخص کنید. ممکن است مشخص شود که عدد به دست آمده بسیار بالاتر از چیزی است که در ابتدا فکر می کردید. برای مثال، مطمئن هستم که از کسی شنیده اید که می گوید «چه نرم افزار خوبی میشه» و یا من باید این نرم افزار را بسازم.» اما آیا می دانید ساخت یک نرم افزار تلفن همراه چقدر خرج در بر دارد؟

هزینۀ ساخت نرم افزار

حتی اگر یک نرم افزار فروشگاهی کوچک را با تعداد کمی از افراد آغاز کنید، احتمالاً حدود 50.000$ تا 100.000$ برای شما خرج در بر خواهد داشت و این هزینه تنها برای ساخت آن است و شامل نگهداری و جذب مشتری نمی شود. نکته ای که می خواهم به آن برسم این است که برای تأمین سرمایه مناسب ابتدا باید بدانید که کارتان چقدر هزینه بر است. برای یافتن این عدد شما باید به تحقیق بپردازید و پیش بینی های واقع گرایانۀ مالی را در برنامه خود لحاظ کنید. بگذارید این طور در نظر بگیریم که کسب و کار شما حدود 100.000 دلار برای آغاز کار بودجه نیاز دارد. اگر این پول را نداشتید چه؟ نگران نباشید. رویای شما هنوز بر باد نرفته است. شما انتخاب هایی خواهید داشت اما باید همۀ آن ها را با احتیاط سبک و سنگین کنید تا از پرداخت سود های بانکی زیاد پرهیز کنید.

نسبت تخصیص وام ها

22% از وام های مشاغل به مشاغل خورد تعلق می گیرد و بخش اعظمی از وام ها به شرکت های بزرگی که از آب و گل درآمده اند می رسد. دلیلی پشت این کم بودن نهفته است. بانک ها کمتر به دادن پول های زیاد به شرکت های نوپایی که هنوز درآمد و دارایی های خاصی ندارند تمایل دارند. به همین دلیل این نوع وام ها در ردۀ یکی به آخر چارت منابع  سرمایه ای که قبل صحبت کردیم، قرار گرفته اند.

حال اگر نمی توان از بانک پول گرفت و یا بانکی نرخ سود بسیار بالایی را پیشنهاد می کند، انتخاب های دیگر چیست؟ یکی از این راه ها یافتن سرمایه گذار است. سرمایه گذار می تواند از موارد زیر باشد:

·        از دوستان

·        از خانواده

·        از فرشته های سرمایه گذار

·        افرادی از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

در این قسمت با احتیاط عمل کنید چرا که از ابتدا سهم زیادی از شرکت خود را قبل از شروع از دست می دهید. نوع استارت آپی که راه اندازی می کنید در احتمال سرمایه گذاری فرشتگان سرمایه گذار و یا سرمایه گذاران صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، مؤثر است.

نسبت تخصیص بودجه در صنعت های مختلف توسط صندوق سرمایه گذاری های جسورانه

بیش از نیمی از سرمایه گذاری های صندوق های سرمایه گذاری جسورانه به بخش نرم افزار و تکنولوژی طعلق یافته است. یافتن این سرمایه گذاران در برخی مناطق نیز حتی ممکن است دشوار باشد. اما منظور ما چیست؟ شکل زیر نشان می دهد که چگونه مناطق مختلف در یافتن سرمایه گذار در آمریکا مؤثر هستند.

اثر مکان بر جذب سرمایه گذار

اگر یک سرمایه گذار بالقوه یافتید، باید بدانید که چگونه ایدۀ خود را به سرعت و به شکل مؤثر به سرمایه گذار تحمیل کنید. باید اعداد مالی خود را به طور کامل به ذهن بسپارید و به برنامۀ کسب و کار خود اشاره کنید. اطمینان حاصل کنید که برنامۀ شما قابل ارائه است و می توانید یک کپی از آن را در اختیارشان قرار دهید اما این را نیز در نظر بگیرید که باید بتوانید به طور کامل این استراتژی های خود را برای آن ها بیان کنید. بسیار مهم است که برنامۀ کسب و کارتان خلاصۀ اجرائی مناسبی داشته باشد. سرمایه گذاران پر مشغله هستند و اگر خلاصۀ اجرائی شما نتواند آن ها را قانع کند ممکن است وقت خواندن کل برنامۀ شما را نداشته باشند. وقتی توانستید منابع مالی مناسب خود را تأمین کنید، می توانید به قدم بعدی برای راه اندازی استارت آپ خود بپردازید.

3. افراد درستی را در کنار خود جمع کنید

برای راه اندازی استارت آپ خود قطعاً نیازمند کمک دیگران خواهید بود. اما از کجا باید آغاز کرد؟ زمانی که کارآفرین ها کسب و کار خود را آغاز می کنند اغلب از بعضی از افراد ساده می گذرند. البته، شما شاید متوجه شده باشید که برای نگهداری یک شرکت به کارکنان و مدیر نیاز دارید. این طور نیست؟ به چند نفر نیاز دارید؟ این موضوع در صنعت های مختلف متفاوت است. بگذارید به مثالی در مورد یک تحقیق که تعداد کارکنان هر استارت آپ در صنعت تکنولوژی را بررسی می کند، نگاهی بیاندازیم.

کارکنان استارت آپ ها در صنعت تکنولوژی

بر اساس این اطلاعات، اکثر استارت آپ های موفق از تیم های کوچکی تشکیل شده اند. اگر بخواهیم این ارقام را در صنعت رستوران داری بررسی کنیم قطعاً تفاوت های زیادی خواهد داشت. شما به گارسون، آشپز، متصدی بار و مدیر نیازمند خواهید بود. قبل از این که کاری کنید، شما باید نام کسب و کار خود را ثبت کنید. وقتی این کار را کردید، سپس باید شمارۀ شناسایی مالیات فدرال را از IRS بگیرید. IRS به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات کسب و کار خود را به شکل آنلاین ثبت کنید تا بتوانید مدرک شناسایی کارفرمایی خود را دریافت کنید. همچنین شما باید با افراد زیر مشورت کنید:

·        وکیل

·        حسابدار

·        مشاور مالی

اگر در زمینه های قانون، اقتصاد و حسابداری خبره نیستید، این افراد می توانند به شما در ذخیرۀ مقداری پول در بلند مدت کمک کنند. آن ها می توانند به شما توضیحاتی در مورد الزامات قانونی و مالیاتی بر اساس ساختار کسب و کارتان ارائه دهند.

·        مؤسسۀ انفرادی

·        مؤسسۀ شراکتی

·        ابر شرکت

·        شرکت با مسئولیت های محدود

با این که وکیل، حسابدار و مشاور مالی شما جرء کارکنان شما محسوب نمی شوند اما همچنان از افراد مهمی هستند که باید در کنار خود داشته باشید. بیمه ها را فراموش کنید. به دنبال نمایندۀ بیمه ای بگردید که با هزینه ای معقول، پوششی حداکثری به شما ارائه کند. حال می توانید برای خود جذب نیرو کنید.

4. مکانی را بیابید و وب سایتی بسازید

یک استارت آپ نیاز به آدرس محلی (مکانی فیزیکی) و آدرس مجازی (تحت وب) دارد. شما برای راه اندازی یک استارت آپ نیاز به خرید و یا اجارۀ ملکی دارید تا در آن دفتر، فروشگاه و یا تولیدی خود را احداث کنید.

اجاره یا خرید ملک، مسئله این است!

همان طور که در شکل بالا پیداست، اجاره کردن در حد قابل توجهی بیشتر از خریدن یک ملک برای شما هزینه بر است. با این وجود، چندان واقع گرایانه نیست که همۀ کارآفرینان اکثر سرمایه خود را صرف خرید ملک کنند. شما باید استراتژی خود را در خرید یا اجاره ملک در برنامۀ کسب و کارتان لحاظ کنید. سعی کنید به اندازه ای پول تأمین کنید که توان خریدن ملک را داشته باشید چرا که این مار به نفع شماست و در طولانی مدت برایتان به صرفه تر است.

همچنین شما باید یک وب سایت راه اندازی کنید. برای این کار تا شروع رسمی کارتان صبر نکنید. هیچ وقت برای ترویج کارتان زود نیست. اگر مشتریان در زمینۀ صنعتی شما در فضای اینترنت در حال جست و جو هستند، باید به آن ها بفهمانید که شما نیز هستید حتی اگر هنوز کار خود را رسمی آغاز نکرده اید و با این کار می توانید به درآمد هم برسید. در صورت امکان، تعدادی از محصولات را پیش فروش کنید و قرارهای زمانبندی شده تعیین کنید. برای آن هایی که فلسفۀ پیش فروش کردن را قبول ندارند عکس زیر می تواند کمک کننده باشد.

مدل پیش فروش محصولات تسلا

اطمینان حاصل کنید که سایت شما به اندازۀ کافی سریع است. اهمیت این موضوع فوق العده بالاست. می توانید از راهنمایی های مخصوص بالا بردن سرعت وب سایت ها استفاده کنید.

امروزۀ شرکت شما بدون حضور در فضای مجازی توان ادامۀ حیات نخواهد داشت. اگر تا به حال به این فکر نیافتاده بودید، با استفاده از راهنمایی های موجود دست به کار شوید. شاید به نظر کار سختی باشد اما آنقدر ها هم سخت نیست. وقتی که وب سایت شما به راه افتاد، باید به فکر گسترش حضور مجازی خود باشید. از رسانه های مجازی زیر می توان برای این کار استفاده کرد:

·        فیسبوک

·        توئیتر

·        اینستاگرام

·        اسنپ چت

مشتریان احتمالی شما از این پلتفرم ها استفاده می کنند بنابراین شما نیز باید در آن ها فعال باشید.

5. تبدیل به بازاریابی حرفه ای شوید

اگر بازاریاب حرفه ای نیستید، باید دست به کار شوید. ممکن است شما بهترین محصول یا خدمات در جهان را داشته باشید اما اگر کسی از آن باخبر نباشد، موفقیتی برایتان حاصل نخواهد شد.می توانید از تکنیک های بازاریابی زیر برای یادگیری استفاده کنید:

·        بازاریابی محتوایی

·        بازاریابی رابطه ای

·        بازاریابی از طریق ایمیل

·        بهینه سازی های مربوط به موتور های جست و جو

·        بازاریابی در رسانه های مجازی

·        بازاریابی توسط موتور های جست و جو

·        تبلیغات کلیکی

اگر می خواهید کار خود را در یک اجتماع محلی آغاز کنید، می توانید از تکنیک های قدیمی تر و مرسوم تر مانند موارد زیر استفاده کنید:

·        تراکت

·        تبلیغات رادیویی

·        تلویزیون

·        بیلبورد

با این که این روش های قدیمی می تواند مفید باشد اما استفاده از آن ها همانند قدیم اثربخشی ندارد. اگر روکرد شما سنتی است و نمی توانید خود را با سبک های بازاریابی جدید وفق بدهید، قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهید شد. برای کسانی که بازاریاب خوبی نیستند، راه حل دیگری نیز وجود دارد و آن استخدام یک مدیر فروش و یا بسته به بزرگی شرکت، یک تیم بازاریابی است. بازاریابی شما اگر نگوییم مهم ترین، قطعاً یکی از مهم ترین کارهای شما برای شروع استارت آپتان است.

برای بخش بازاریابی خود بودجه ای در نظر بگیرید و مشخص کنید که چگونه می خواهید آن را در روش های مختلف بازاریابی پخش کنید. با داشتن برنامه ای درست، سعی کنید بیشترین بازخورد را از سرمایه گذاری در هر یک از این زمینه ها به دست آورید.

مقدار سود نسبت به مقدار سرمایۀ تخصیص داده شده

شکل بالا بالاترین و پایین ترین مقدار سود نسبت به سرمایۀ صرف شده در بازاریابی را نشان می دهد. از اطلاعات بالا قبل از صرف تمام پولتان برای پخش تراکت استفاده کنید. حرف اصلی این است که بازاریابی باید در رأس اولویت های شما برای شروع استارت آپتان باشد.

6. یک پایگاه مشتریان بسازید

اگر شما موارد ذکر شده را به ترتیب دنبال می کنید، خبر خوش برای شما این است که در مسیر درستی برای ساخت پایگاه مشتریان هستید. ساخت وب سایت، حضور در فضای مجازی و بازاریابی معالانه قدم هایی درست در همین راستا هستند. اما وقت آن رسیده که این تلاش ها را امتحان کنید. درهای کسبو کار خود را به روی مشتریان باز کنید و مشتری را مجاب به ثبت خرید کنید. اما این ها کافی نیست. شما باید کاری کنید که مشتریان ثابت داشته باشید. داشتن مشتری ثابت هم برای فروشگاه های محلی و هم فروشگاه های اینترنتی موضوع مهمی است. اما کلید داشتن مشتری ثابت چیست؟ قطعاً این کلید یک راز نیست.

1.      خدمات مشتریان

2.      خدمات مشتریان

3.      خدمات مشتریان

نیاز های مشتریان باید اولویت اصلی شما باشد چرا که آن ها عامل زنده ماندن کسبو کار شما هستند و باید با همین اهمیت با آن ها رفتار شود. وقتی که یک پایگاه مشتریان با ثبات احداث کردید، می توانید از آن به نفع خود استفاده کنید. شما می توانید پول بیشتری از مشتریانی فعلی خود نسبت به مشتریان جدید کسب کنید.

چطور باید به مشتریان فعلی محصول و یا خدمات فروخت؟ جواب ساده است. سعی کنید آن ها را متقاعد کنید که چیزی گران تر از محصولی که قصد خرید داشتند را از شما خریداری کنند. این روش از سعی برای فروش چند محصول مختلف نامرتبط کارآمد تر است چرا که تنها 0.5% از افراد پیشنهاد خرید چند محصول را می پذیرند ولی بیش از 4% از مشتریان پیشنهاد خرید محصول گران تر را می پذیرند. هر دوی این روش ها به کمپین مشتریان شما بستگی دارد. در مجموع، احداث، راه اندازی و نگهداری یک پایگاه مشتریان به شما در راه اندازی یک استارت آپ کمک شایانی خواهد کرد.

7. برای همه چیز آماده باشید

انتظار هر چیز غیر منتظره ای را داشته باشید. راه اندازی یک استارت آپ چندان آسان نیست و باید برنامه ای برای برخی موانع که بر سر راه وجود دارد داشته باشید. اجازه ندهید این سرعت گیرها تبدیل به راه بند شود. با بروز مشکل نباید بی انگیزه شد. قوی بمانید و از آن گذر کنید. سختی هایی که در راه راه اندازی وجود دارد شما را برای دشواری های بعد آن آماده می کند. حتی بعد از آغاز کار، ضمانتی برای فروش و درآمد بی دردسر در تمام چرخۀ کاری وجود ندارد.

چرخۀ کسب و کار

شما با فراز و نشیب های رو به رو خواهید شد. شاتباهات و عقب گردهایی رخ خواهد داد. برخی از این مشکلات مانند بحران های ملی و بلایای طبیعی خارج از کنترل شما خواهند بود. کارکنان می آیند و می روند. به موانع و تصمیمات سختی برخورد خواهید کرد و گاهی تصمیم اشتباه خواهید گرفت. این ها همه طبیعی است و بخشی از کارآفرین بودن، اشتباه کردن است. مهم است که بدانید چه موقع اشتباه کرده اید و به جلو بروید و سعی کنید اشتباه را تکرار نکنید. بدهی ها و مالیات خود ار پرداخت کنید و در محدودۀ قانونی کار کنید. تا وقتی این کار ه را انجام دهید، می توانید در مقابل موانع و سختی هایی که در آینده جلوی راه استارت آپ شما قرار خواهند گرفت، بیاستید.

نتیجه گیری

بیایید یک بار مرور کنیم. راه اندازی یک استارت آپ چندان ساده نیست. اول باید بفهمید که آیا ایدۀ شما ارزش آن را دارد که بهب کسب و کار تبدیل شود و همچنین باید بفهمید که آیا توان کارآفرین شدن را در خود می بینید. حتی ایالات متحده با 27 میلیون کارآفرین بازهم از برخی مناطق جهان عقب تر است. اما چرا؟ جواب ساده است. چون کار راحتی نیست. با این تفاصیر، داشتن یک مسیر راهنمای مشخص می تواند این پروسه را آسان تر کند. بر حسب گفته های ما، شما با برداشتن 7 گام اصلی می توانید کار خود را آغاز کنید. این قدم ها با نوشتن یک برنامۀ کسب و کار آغاز شده که شما را در قدم های بعدی کمک زیادی می کند. همچنین شما نیاز به منابع مالی دارید. بدون داشتن برنامه ریزی مالی مناسب، استارت آپ شما شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. افراد درستی را در کنار خود جمع کنید. افرادی را بیابید که بتوانند در بخش هایی که ضعیف تر هستید کمکتان کنند. وکیل، نمایندۀ بیمه و حسابدار را فراموش نکنید. وب سایتی بسازید و همچنین مکانی برای خود دست و پا کنید. حتی اگر به تاریخ افتتاحیه نرسیده اید، بازهم می توانید تبلیغ کنید. نکات ذکر شده به شما در ساخت پایگاه مشتریان کمک خواهد کرد. ساخت یک پایگاه با ثبات برای مشتریان به رشد استارت آپ شما کم زیادی می کند. را اندازی استارت آپ کاری بی نقص نیست و باید خود را برای مشکلات پیش بینی نشده آماده کنید. برنامه و اجرای مناسب آن می تواند منجر به کاهش این مشکلات شود.

نظر شما دربارۀ را اندازی یک استارت آپ چیست؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)