روند تحول دیجیتالی: پول، کارت های شناسایی و پرداخت

  • توسط pooladmin
  • 02/03/2021
  • 0
روند تحول دیجیتالی

وجه نقد هرگز به طور کامل ناپدید نخواهد شد. با دیجیتالی شدن جهان، نقش پول نقد، گواهینامه‌های رانندگی فیزیکی، کارت‌های اعتباری فیزیکی و سایر اقلام موجود در کیف پول کاهش می‌یابد و این اتفاق سریع‌تر از آن چیزی که شما فکر می‌کنید رخ خواهد داد.
تلفن هوشمند قادر است به طرز فزاینده‌ای بسیاری از نقش‌هایی را که قبلاً توسط کارت‌های فیزیکی در کیف پول بازی می‌شده را انجام دهد و مسائل مختلف را مدیریت کند. تلفن شما هر ساله نقش بیشتری در زمینه کیف پول بودن ایفا می‌کند، خواه آن را بلد باشید یا نباشید. در آینده نه چندان دور دنیا بدون کیف پول خواهد بود.

روند تحول دیجیتالی

۱. پول

پول از مدت‌ها قبل دیجیتالی شده است. از برخی جهات احساس می‌شود پرداخت با پول نقد یادگاری از دوران قدیم است. البته کارت‌های اعتباری و نقدی شما هنوز نسخه‌های فیزیکی دارند اما شما بدون اینکه این کارت‌ها را داشته باشید هم می‌توانید تمام هزینه‌ها را بصورت آنلاین پرداخت کنید.
سرویس‌هایی مانند گوگل پی Google Pay، اپل پی Apple Pay و سامسونگ پی Samsung Pay به شما امکان می‌دهند از طریق کارت اعتباری یا نقدی شخصاً پرداخت کنید، بدون اینکه کارت خود را بیرون بیاورید. فروشگاه‌های بی شماری در سراسر دنیا دارای سیستم‌های فروش (POS) هستند که این خدمات الکترونیکی را می‌پذیرند. شما به راحتی تلفن خود را روی دستگاه پوز نگه می‌دارید و بدون اینکه حتی مجبور شوید آن را روی تلفن خود بکشید اتصال با اپلیکیشن پرداخت برقرار می‌شود.
حتی خدماتی مانند تاکسی‌ها که در گذشته فقط پول نقد می‌گرفتند اکنون پرداخت دیجیتالی را قبول می‌کنند. این اتفاق اولین بار به لطف سرویس‌های پرداخت آنلاین اوبر Uber رخ داد که در آن کل تراکنش از طریق تلفن هوشمند انجام می‌شود و کیف پول هیچ نقشی در آن ندارد.
همچنین خدمات پرداخت آنلاینی مانند پی پل PayPal و ونمو Venmo در بازار دیده می‌شوند. به جای اینکه ۱۰۰ دلار پول نقد به یکی از دوستان خود تحویل دهید، می‌توانید فوراً آن را از طریق اپ منتقل کنید.
اما در نهایت هیچ بحثی در مورد پرداخت دیجیتال بدون ذکر ارزهای رمزپایه کامل نخواهد بود. آنها گزینه دیگری را فقط برای گوشی‌های هوشمند ایجاد می‌کنند در حالی که هیچ ابزار فیزیکی‌ای در کیف پول شما ذخیره نشده است.

پول

آینده پرداخت‌های دیجیتال

اگر بتوانیم مبلغ بیشتر خریدها را به صورت دیجیتال پرداخت کنیم آیا همچنان به کارت اعتباری یا پول نقد نیاز داریم؟
در مورد کارت‌های اعتباری و نقدی، دیگر واقعاً به کارت‌های فیزیکی آنها احتیاج نداریم. اما بیشتر ما قبل از اینکه اپ‌های تلفن‌های هوشمند از طرف ما پرداخت را انجام دهند به سن بزرگسالی رسیده‌ایم لذا داشتن کارت‌های فیزیکی حس مالکیتی به ما القاء می‌کند.
وجه نقد موضوع دیگری است. حتی در صورت عدم وجود دلایل دیگر، همیشه به پول نقد بخاطر حریم خصوصی خود نیاز خواهید داشت (بعداً در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی صحبت می‌کنیم).
اما حریم خصوصی تنها مزیت پول نقد نیست. همۀ کسب و کارها پرداخت توسط اپ‌های تلفن‌ هوشمند را نمی‌پذیرند و اگر دستگاه پوز خراب شود هم مشکلاتی رخ خواهد داد.
بعلاوه، خریدهای کوچک از طریق دستگاه پوز مشکلاتی را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند. در برخی از کشورها شرکت‌های کارت اعتباری غالباً علاوه بر کارمزد درصدی، حداقل هزینه تراکنش را نیز از کسب و کارها دریافت می‌کنند لذا پرداخت‌های بسیار ریز از طریق دستگاه پوز به ضرر مشاغل خواهد بود.
همچنین انعام دادن با کیف پول دیجیتال بسیار دشوار است. پول نقد برای تراکنش‌های کوچک مانند انعام دادن به افراد ساده‌تر است.

۲. گواهینامه رانندگی

بعنوان کشور پیشرو در فرآیند دیجیتال سازی ایالات متحده آمریکا در برخی از ایالت‌ها مشغول آزمایش گواهینامه رانندگی دیجیتال است. در سال ۲۰۱۵ ایالت آیووا با شرکتی به نام آیدمیا IDEMIA برای شروع یک برنامه آزمایشی صدور مجوزهای رانندگی دیجیتال قرارداد بست. ایالت‌های دلاور و اوکلاهما نیز از این مدل پیروی کردند و شرکت آیدمیا را برای برنامه‌های آزمایشی خود استخدام کردند.
آیدمیا تنها بازیگر در این زمینه نیست. موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده برای آزمایش گواهینامه‌های رانندگی دیجیتال در کلرادو، آیداهو، مریلند، وایومینگ و واشنگتن دی سی، مجوزهای لازم را به شرکت امنیت دیجیتال گمالتو Gemalto اعطاء کرده است. از سال ۲۰۲۰، یازده ایالت به طور فعال مشغول آزمایش گواهینامه‌های رانندگی موبایلی بوده یا در حال برنامه ریزی برای انجام آزمایشی آن هستند.
گواهینامه رانندگی صادر شده در ایالات متحده از قبل هم در قالب دیجیتالی وجود داشته‌اند و توسط سازمان‌های ایالتی تا بخش‌های مختلف پلیس و سرویس‌های اطلاعاتی داخلی مانند آژانس امنیت ملی (NSA) ذخیره می‌شدند. گواهینامه رانندگی فیزیکی صرفاً نسخه چاپی اطلاعاتی است که در سرورهای تعداد بی شماری از ادارات دولتی وجود دارد.
در مورد نیاز به گواهینامه‌های رانندگی فیزیکی، پرسش این نیست که «چگونه داده‌ها را دیجیتالی کنیم؟» بلکه سوال این است که چگونه بایستی داده‌ها را در تلفن‌های هوشمند کاربران به روشی ایمن و قابل تأیید نمایش ‌دهیم؟ به عبارت دیگر بایستی شاخصه‌هایی غیر از هولوگرام برای تأیید یک گواهینامه رانندگی دیجیتال وجود داشته باشد.
در لوئیزیانا، مجوزهای رانندگی دیجیتال از طریق یک اپ تلفن هوشمند بنام ال ای ولت LA Wallet در دسترس همۀ شهروندان است. شهروندان می‌توانند در هنگام توقف در جاده‌ها آن را به پلیس نشان دهند و همچنین می‌توانند از طریق آن خرید کنند.

آینده گواهینامه‌های رانندگی دیجیتال

یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه گواهینامه‌های رانندگی دیجیتال، هماهنگ سازی است. لوئیزیانا و سایر ایالت‌ها ثابت کرده‌اند که مجوزها می‌توانند به صورت دیجیتالی صادر شوند، اما ایالت‌ها باید قبل از آن نسبت به پذیرفتن یک قالب دیجیتال ملی پذیرفته شده در سراسر کشور توافق کنند.
در صورت عدم وجود یک قالب همگانی، شهروندان دارای مجوز بایستی گواهینامه فیزیکی خود را برای سفرهای بین ایالتی در دست داشته باشند و درون ایالت آن را کنار بگذارند.

۳. کارت‌های شناسایی دیگر

دانشجویان دانشگاه‌هایی مانند دوک، آلاباما و اوکلاهما مدتی است کارت شناسایی دیجیتال دانشجویی استفاده می‌کنند. بسیاری از این دانشگاه‌ها برای ذخیره داده‌های شناسایی از برنامه کیف پول اپل یا اپل واچ Apple Watch استفاده می‌کنند. دانشجویان می‌توانند آیفون یا ساعت خود را در نزدیکی دستگاهی نگه دارند که از فناوری NFC برای خواندن داده‌ها استفاده می‌کند. همراه با اطلاعات پرداختی که در اپ کیف پول وارد شده است، دانشجویان می‌توانند هزینه کتاب، غذا، لباسشویی یا موارد دیگر را پرداخت کنند. هیچ کارت شناسایی فیزیکی یا کارت اعتباری دیگری لازم نیست.

آینده کارت‌های شناسایی دیجیتال

هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم روند دیجیتالی شدن در بین کارت‌های شناسایی غیر دولتی ادامه نخواهد یافت. انتظار داشته باشید که کارت‌های شناسایی دیجیتالی در طی پنج تا ۱۰ سال آینده بجای استثنا، به قانون تبدیل شوند. این فناوری وجود دارد. مسئله تنها سرعت سازگاری با آن است.

۴. بلیط‌ها و سایر مدارک

در فرودگاه‌های سراسر جهان، معمولاً دیگر مسافران به کارت پرواز برای سوار شدن به هواپیما احتیاج ندارند. در اغلب موارد کارت‌های پرواز به تلفن هوشمند مسافر ایمیل می‌شوند تا در مراحل امنیتی اسکن شوند.
سیستم‌های حمل و نقل عمومی مشغول جبران عقب ماندگی خود در این زمینه هستند. به عنوان مثال اداره حمل و نقل شهری نیویورک مدت‌هاست بلیط دیجیتال را تأیید کرده است. این سیستم با استفاده از یک سیستم تلفن هوشمند بدون تماس، جایگزین کارت‌های مترو و اتوبوس شده است.
علاقمندان به ورزش می‌توانند از بلیط‌های دیجیتالی برای ورود به استادیوم‌ها استفاده کنند. و بیمه‌های درمانی نیز به طور فزاینده‌ای مشغول صدور کارت‌های دیجیتال بیمه هستند.

آینده مدارک دیجیتال

در حالی که بسیاری از اسنادی که در کیف پول‌های خود نگهداری می‌کنیم از قبل دیجیتالی هستند، اما یک استثناء وجود دارد: اطلاعات اضطراری سلامت.
تصور کنید در یک حادثه رانندگی دچار آسیب دیدگی و بیهوشی می‌شوید. پرسنل اورژانس می‌توانند کیف پول فیزیکی شما را از نظر هویت، بیمه درمانی، تماس اضطراری و اطلاعات اولیه بهداشتی مانند گروه خون و آلرژی‌های دارویی بررسی کنند. فناوری بلوتوث و ان اف سی به آنها امکان می‌دهد این اطلاعات را از تلفن همراه خارج کنند اما برای کارکرد یک سیستم، هر دو طرف باید در آن مشارکت کنند. شما باید این اطلاعات را در برنامه‌های موجود در تلفن خود تنظیم کنید و پرسنل بیمارستان‌ها برای خواندن آن به سیستم‌هایی نیاز دارند. در حال حاضر هیچ یک از این موارد به صورت گسترده دیده نمی‌شود.
بنابراین قبل از اینکه کیف پول خود را کاملاً دیجیتالی کنید مطمئن شوید که بیمه درمانی و سایر اطلاعات مراقبت‌های بهداشتی به صورت دیجیتالی قابل خواندن هستند. تا آن زمان بهتر است یک کارت مراقبت‌های بهداشتی اضطراری را با تمام جزئیات مربوط به وضعیت سلامتی خود در کیف پول شخصی‌تان قرار دهید.

بیشتر بخوانید: ۶ کیف پول برتر برای بیتکوین و سایر ارزهای رمزپایه

بیتکوین

مزایا، معایب و نگرانی‌ها در مورد کیف پول‌های دیجیتال

تغییر فناوری به ندرت اتفاقی کاملاً خوب یا بد است. به عنوان مثال، تلفن‌های همراه به ما اجازه می‌دهند فوراً با هرکسی در هر جای دنیا صحبت کنیم، اما باعث می‌شوند یک زوج بدون اینکه با یکدیگر صحبت کنند در رستوران سر یک میز بنشینند.
بنابراین قبل از حذف کیف پول خود بایستی نگرانی‌ها، مزایا و معایب دیجیتال سازی را بدانید.

امنیت

هک و سرقت هویت نگرانی عمده در مورد اطلاعات دیجیتالی است. و هرچه اطلاعات بیشتر شخصی و ارزشمند باشد وسوسه کننده‌تر خواهد بود.
پول سال‌های زیادی است که با موفقیت دیجیتالی شده است. اما آیا اطلاعات کارت بانکی در کیف پول گوگل از امنیت کمتری نسبت به کیف پول فیزیکی برخوردار است؟
هر فردی که کیف پول شما را در اختیار داشته باشد، می‌تواند پول نقد شما را بردارد و کارت‌های اعتباری را در جایی استفاده کند. اما برای دسترسی به تلفن هوشمند باید بتوانند قفل آن را باز کنند. حتی برای استفاده از روش‌های پرداخت بدون تماس مانند کیف پول گوگل، پرداخت کنندگان باید یک پین را وارد کنند.
در حالی که گواهینامه‌ رانندگی فیزیکی به عنوان یک استاندارد باقی مانده است، اما تمام داده‌های موجود در آنها عمدتاً اطلاعات عمومی ‌است. آیا آدرس شما یک راز است؟ به ندرت چنین است زیرا در دید عموم ‌قرار داد. هر وقت سفارش آنلاین می‌دهید آن را به شرکت‌های تجارت الکترونیکی اطلاع می‌دهید. قد، رنگ چشم و نام هیچ یک اطلاعات ممتازی نیستند. حساس‌ترین اطلاعات گواهینامه رانندگی تاریخ تولد است که آن هم دقیقاً یک راز نیست.
مانند پول نقد و کارت، به این سوال توجه کنید که آیا گواهینامه در کیف پول فیزیکی ایمن‌تر است یا یک اپ دارای امنیت بالا در تلفن هوشمند. برای دسترسی به این داده‌ها باید قفل تلفن شما باز شود و در صورت گم کردن تلفن می‌توانید شناسه‌های دیجیتال و اطلاعات مالی خود را پاک کنید. این امکان برای کارت‌های شناسایی فیزیکی، کارت‌های اعتباری و پول نقد وجود ندارد و به طور کلی، هرچه کیف پول فیزیکی خود را کمتر با خود حمل کنید بهتر است.
همه ما باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از سرقت هویت انجام دهیم. اطلاعات شخصی ما قبلاً در سرورهای مختلف دیجیتالی شده است و مسئولیت محافظت از آنها چه از نظر فیزیکی و چه از نظر دیجیتالی بر عهده ما است.

حریم خصوصی

پول نقد ابزاری ناشناس است. هیچ اثری از کاغذ و هیچ سابقه‌ای برای غربال کردن اطلاعات آن وجود ندارد، اگر نمی‌خواهید سابقه خرید خود را ثبت کنید امکان پرداخت نقدی دارید.
مسلما ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین نیز ادعای ناشناس بودن دارند. اما جابجایی پول به داخل و خارج از آنها دشوار است.
در مورد کارت شناسایی دیجیتال، آنها ممکن است حریم خصوصی بیشتری نسبت به کارت شناسایی فیزیکی ارائه کنند. در حال حاضر وقتی فردی کارت شناسایی شما را می‌ببیند به تمام اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا می‌کند. اما کارت‌های شناسایی دیجیتال می‌توانند چندین تنظیم مختلف داشته باشند تا فقط اطلاعات مربوطه را نشان دهند.
وقتی امروز در جایی پلیس خودروی شما را متوقف می‌کند بایستی گواهینامه خود را به طور فیزیکی تسلیم کنید. اما کارت شناسایی دیجیتال می‌تواند به صورت بی سیم منتقل شود تا مجبور نشوید تلفن هوشمند خود را تحویل دهید. برای دسترسی به اطلاعات فقط می‌بایست درخواست افسر مربوطه را تأیید کنید.
در آینده، اگر هر شخصی به هر دلیلی تلفن شما را به زور بگیرد دستگاه قادر به ورود به حالت «قفل» است که در آن هیچ اطلاعاتی قابل بازیابی نیست تا زمانی که قفل آن را باز کنید. گوگل در حال کار بر روی این فناوری برای محافظت از اطلاعات حساس دیجیتالی ذخیره شده در تلفن همراه است. این یک دیوار دیگر برای محافظت از حریم خصوصی و جلوگیری از هک شدن است، مانعی که کارت‌های شناسایی فیزیکی نمی‌توانند ارائه کنند.

کارایی

اگر کارت شناسایی و پول به جای کیف پول در تلفن همراه‌تان ذخیره شده باشد، چه اتفاقی می‌افتد اگر باتری تلفن هوشمند شما تمام شود، اینترنت همراه تمام شود یا به کشوری بروید که کیف پول دیجیتال را قبول نمی‌کند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
یک پاسخ این است که تمام شدن باتری تلفن همراه درست مانند جا گذاشتن کیف پول در خانه است. این اتفاق گاهی می‌افتد، اما معمولاً اینطور نیست.
پاسخ دیگر این است که موارد مهم، مانند گواهینامه رانندگی حتی اگر تلفن شما باتری کافی برای راه اندازی عادی را نداشته باشد، قابل دسترسی هستند. توسعه دهندگان گوگل برای آن برنامه ریزی کرده‌اند.
سرانجام داده‌هایی که به صورت بی سیم از طریق بلوتوث یا NFC جمع آوری می‌شوند، برای کارکرد صحیح به اینترنت احتیاج ندارند.
البته اگر سفر بین المللی دارید، گذرنامه و ارز خارجی را فراموش نکنید زیرا تلفن هوشمند شما هنوز نمی‌تواند جایگزین این موارد شود.

فرصت برابر

در پاسخ به هرگونه پیشرفت فن آوری، کسانی هستند که تصور می‌کنند چگونه می‌تواند به افراد فقیر کمک کند و کسانی که تنها آسیب‌های فناوری جدید را می‌بینند.
البته یکی از پیش نیازهای تعویض کیف پول با گوشی هوشمند، داشتن تلفن هوشمند است. در دنیای امروز، تقریباً هرکسی می‌تواند یک تلفن هوشمند ارزان قیمت بخرد و با هزینه ارزان به اینترنت همراه دسترسی داشته باشد. تحقیقی که در سال گذشته صورت گرفته نشان داده که ۱۹ درصد از افراد بزرگسال در ایالات متحده که قطب فناوری جهان است تصمیمی برای داشتن تلفن هوشمند ندارند. اختلاف در مالکیت از منظر نژاد متفاوت نیست، اما از نظر تحصیلات، درآمد و زندگی در شهر متفاوت است به طوری که ساکنان روستاها بسیار کمتر از همتایان شهری خود صاحب تلفن هوشمند می‌شوند.
پیش شرط دیگر مشارکت در سیستم بانکی است. برای استفاده از روش‌های پرداخت مبتنی بر تلفن هوشمند به یک حساب بانکی یا حداقل کارت نقدی نیاز دارید. با این وجود بسیاری از کشورها فاقد زیر ساخت‌های بانکی لازم هستند. برخی معتقدند که هرچه افراد با درآمد متوسط و بالاتر از بانکداری و مدارک شخصی دیجیتال استقبال کنند، افراد کم درآمد بیشتر عقب می‌مانند.
معمولاً افرادی که برای بانکداری مدرن آماده هستند، تعداد زیادی حساب بانکی برای انتخاب دارند و شاید مزایای کیف پول‌های دیجیتال آنها را برای پیوستن به جریان اصلی بیشتر ترغیب کند.

حرف آخر

کیف پول‌های دیجیتال در نهایت جای خود را در زندگی روزمره باز خواهند کرد.
طی پنج سال آینده، کیف پول‌های فیزیکی به طور فزاینده‌ای به ابزاری اختیاری بدل می‌شوند. همواره به همراه داشتن کمی ‌پول برای کارهای روزمره نیاز خواهید داشت، اما در بیشتر موارد، نیازی به حمل چیزی فراتر از تلفن هوشمند خود ندارید.
خواه مسئولیت خود را درک کنیم یا نه، هر یک از ما باید به طور فزاینده‌ای به دنبال حفظ حریم خصوصی و امنیت دیجیتال خود باشیم. با وجود قدرت دیجیتال بیشتر، مسئولیت دیجیتالی بیشتر نیز ضروری می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیف پول‌های دیجیتال جهت ذخیره بیت کوین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)