نحوه سرمایه گذاری در بیت کوین

  • توسط pooladmin
  • 26/10/2020
  • 0
بیتکوین

سرمایه گذاری در بیت کوین می‌تواند معنایی فراتر از داشتن یک ارز رمزپایه باشد. بیت کوین می‌تواند به چندین شکل در پورتفوی سرمایه گذاری شما نقش داشته باشد.
راهی برای سرمایه گذاری در بیت کوین به روش معمول سرمایه گذاری روی سهام یک شرکت وجود ندارد. اما بسته به برنامه بلند مدت شما در ارزهای دیجیتال، خرید بیت کوین و نظارت بر رشد ارزش آن می‌تواند شما را به یک سرمایه گذار تبدیل کند. با تلاش برای خرید بیت کوین با کمترین قیمت و فروش با نرخ بالاتر، می‌توانید مانند یک سرمایه گذاری از این داد و ستد خود درآمد کسب کنید.
فارغ از این که بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است، اکثر افراد در حقیقت برای خرید کالا اقدام به خریداری بیت کوین نمی‌کنند. به نظر می‌رسد بیشتر دارندگان بیت کوین به دنبال استراتژی خرید و نگهداری هستند. بیت کوین در واقع شکل جدیدی از یک ارز نیست که روزی بتواند جای دلار را بگیرد بلکه نوعی سرمایه گذاری است که اغلب امیدوارند نتیجه بدهد.

نحوه سرمایه گذاری در بیت کوین

ابزار سرمایه گذاری نوین

امروزه بیتکوین خود را به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری تحمیل کرده است. نوسانات شدید که باعث می‌شود ارزش بیتکوین به صورت روزانه و حتی ساعتی تعیین ‌شود، استفاده از آن به عنوان ارز را بسیار دشوارتر می‌کند. معمولاً زمانی که تراکنش بیت کوین کامل می‌شود ارزش آن کمتر از زمانی است که آن را خریداری کرده‌اید. همین امر باعث شده است که از نظر بسیاری تلقی بیتکوین به عنوان یک سرمایه گذاری عملی‌تر از در نظر گرفتن آن به عنوان یک ارز باشد اما تحلیلگران سرمایه گذاری همچنان تا حدودی محتاط هستند.

نوسانات به بیت کوین اجازه می‌دهد تا به ارزش تقریبا ۲۰،۰۰۰ دلار برسد همانطور که در پایان سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد، همچنین از سوی دیگر باعث سقوط شدید قیمت می‌شود نظیر وضعیتی که در سال ۲۰۱۸ رخ داد.
اگر به دنبال زمان مناسب برای سرمایه گذاری در بیت کوین هستید آن را نخواهید یافت. تحلیل گران خبره‌ای وجود دارند که هرگز نتوانسته‌اند مسیر قیمتی بیت کوین را حدس بزنند. هرچند که این غیرقابل پیش بینی بودن می‌تواند برای بسیاری وسوسه کننده باشد. افکار مارک کوبان Mark Cuban در مورد بیت کوین تغییراتی داشته است، اما رویکرد او برای سرمایه گذاری در آن همواره درست بوده است: «اگر بتوانید مقداری از پول نقد خود را پس انداز کنید و زیاده روی نکنید بازار بیت کوین محلی برای نهایت ریسک و نهایت پاداش است».
اگر می‌خواهید در بیت کوین سرمایه گذاری کنید، باید بدانید که معنی آن چیست.
هیچ یک از مثال‌های ذکر شده در این مطلب توصیه‌ سرمایه گذاری محسوب نمی‌شوند بلکه فقط نمونه‌هایی از سرمایه گذاری‌های مرتبط با بیت کوین هستند. هر یک از آنها دارای مجموعه‌‌ای از ریسک‌های منحصر به فرد هستند بنابراین بهتر است قبل از سرمایه گذاری روی این قبیل دارایی‌های ریسکی، دقت لازم را با تحقیقات توأم کنید.

آیا چیزی به عنوان سهام بیت کوین وجود دارد؟

در صورتی که شناخت چندانی از بیت کوین ندارید بایستی بدانید که این ارز دیجتال نه به شکل ارز فیزیکی وجود دارد و نه کمپانی یا شرکتی است که بتواند به صورت سهامی عام‌ عرضه شود. بنابراین سهام آن وجود ندارد. با این وجود می‌توانید با بیت کوین‌هایی که دارید مانند یک دارایی قابل خرید و فروش رفتار کنید. ضمناً نوسان قیمت را می‌توان به همان روشی رصد کرد که سهام دیگر پورتفوی خود را پایش می‌کنید.
روش‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها «سهام بیت کوین» را در پورتفوی خود قرار دهید. تراست سرمایه گذاری بیت کوین (GBTC) یکی از گزینه‌های قابل توجه است که به شکلی مشابه با صندوق قابل معامله (ETF) در بورس عمل می‌کند. این تراست در واقع صندوقی است که بیت کوین‌هایی تحت مالکیت دارد و با خرید سهام آن، اصولاً می‌توانید روی ارزش بیت کوین سرمایه گذاری کنید بدون اینکه واقعاً مالکیت شخصی در آن داشته باشید.

این مدل می‌تواند یک روش جالب برای سنجش بازار بیت کوین باشد بدون اینکه تلاشی برای خرید خود بیت کوین انجام شود، اما هزینه آن زیاد است و به معنای واقعی کلمه، کارمزد بسیار بالایی را پرداخت خواهید کرد. این صندوق اخیراً افزایش سرمایه داده است تا قیمت‌ها را مقرون به صرفه‌تر کند اما کارمزد آن همچنان سنگین است. در زمان نگارش این مقاله، یک واحد از GBTC ۶.۷۷ دلار یا ۰.۰۰۱۰۰۳۹۶ بیتکوین ارزش دارد. با این حال سهام با قیمت ۱۰.۷۰ دلار در حال معامله است، همچنین لازم است هزینه‌های مدیریت را نیز در نظر بگیرید. در نتیجه بسیاری چنین فکر می‌کنند که بهتر است خود بیت کوین را در سبد داشته باشید.

اقدام احتمالی دیگر برای سرمایه گذاری در بیت کوین بدون خرید بیت کوین، معاملات آتی یا فیوچر بیت کوین است. معاملات آتی بیت کوین به شما این امکان را می‌دهد که اساساً روی ارزش این ارز رمزنگاری شده سرمایه گذاری کنید. اگر فکر می‌کنید قیمت بیت کوین در آینده افزایش می‌یابد می‌توانید یک قرارداد آتی بخرید. اگر غریزه شما درست باشد و در زمان انقضای قرارداد قیمت بالاتر رود، مبلغی برابر با قیمت روز به شما تعلق می‌گیرد. قراردادهای آتی بیت کوین را می‌توان در بورس شیکاگو یا CBOE و بازار مالی گروه CME داد و ستد کرد.
معاملات آتی بیت کوین مزایا و معایب بزرگی دارد. این قراردادها اهرم دارند بنابراین شما در هنگام خرید معاملات آتی، کسری از قیمت واقعی بیت کوین را پرداخت می‌کنید. در واقع اهرم به شما این فرصت را می‌دهد که سود بیشتر با سرمایه گذاری کمتر کسب کنید. در عین حال این قرارداد تاریخ انقضایی برای آینده نزدیک دارد. اگر هنگام انقضاء قیمت پایین آمده باشد نمی‌توانید صبر کنید و منتظر بازگشت قیمت بمانید لذا ضرر می‌کنید.

چه صنایعی تحت تأثیر بازار ارزهای رمزنگاری شده قرار دارند؟

روش‌های دیگر و تا حدودی فرعی‌تری برای سرمایه گذاری‌ در بیت کوین وجود دارد. به صنایع تأثیرپذیر از بیت کوین نگاه کنید. خریداری سهام از شرکت‌های مرتبط یکی از راه‌های ممکن برای سرمایه گذاری در آینده بیت کوین با حفظ فاصله است.

سرمایه گذاری در بلاکچین

از آنجا که این تصور رایج وجود دارد که ارزشمندترین جنبه بیت کوین فناوری بلاکچین موجود در آن است، سرمایه گذاری در بلاکچین روش دیگری برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بیت کوین بدون نگرانی از نوسانات آن است. کمپانی‌های بزرگی وجود دارند که برای اهداف مختلفی شبکه‌های بلاکچین خود را توسعه داده‌اند که ارزش بررسی دارند.
هر چند این سرمایه گذاری بدون ریسک نیست. فناوری بلاکچین یک تحول جذاب است که می‌تواند تعدادی از صنایع عظیم را مختل کند اما در حال حاضر یک کلمه مد روز است. لانگ آیلند آیس تی Long Island Iced Tea که یک شرکت تولید کننده نوشیدنی است در اواخر سال ۲۰۱۷ نام خود را به لانگ بلاکچین Long Blockchain تغییر داد، ظاهراً مدیران این شرکت حدس می‌زدند که این کلمه می‌تواند باعث جهش قیمت سهام شود و اتفاقاً سهام آنها فقط به همین دلیل رشد کرد. به دنبال ترفندهایی از این قبیل نباشید، هوشیار باشید و از کلاهبرداری‌های دنیای کریپتوکارنسی غافل نشوید.

برخی از کمپانی‌های بزرگتر که شروع به استفاده از بلاکچین در صنایع خود کرده‌اند عبارتند از:

• اوراستاک دات کام Overstock.com (OSTK)، که زمانی یک شرکت خرده فروشی بود، به یکی از بزرگترین گزینه‌های بلاکچین در بازار سهام تبدیل شده است. این شرکت تی زیرو tZERO را توسعه داده است، یک رجیستری مبتنی بر ارز رمزپایه و بلاکچین که مطابق با مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تنظیم شده است.
• آی بی ام IBM، فناوری بلاکچین را توسعه داده و در همکاری با طیف وسیعی از شرکای مختلف در صنایع مختلف از آن استفاده می‌کند. یک مثال همکاری آنها با خرده فروشی‌های مواد غذایی به ویژه والمارت، برای کمک به ردیابی سریع، کارآمد و ایمن زنجیره تأمین برای اطمینان از ایمنی غذایی است. آنها همچنین با کمپانی مرسک Maersk در جهت کار در یک بستر بلاکچین برای تجارت جهانی همکاری کرده‌اند.
• هیتاچی Hitachi، مجتمع ژاپنی که روی زیرساخت‌های اجتماعی و سیستم‌های فناوری اطلاعات کار کرده است از جمله کمپانی‌های دیگری است که شروع به استفاده از بلاکچین کرده است. این کمپانی گزارش‌هایی را منتشر کرده که نشان می‌دهد این فناوری می‌تواند بر بخش مالی تأثیر مثبت بگذارد و اینکه چگونه می‌تواند به طور بالقوه برای ایجاد خدمات جدید برای مشاغل استفاده شود.
همچنین صندوق‌های قابل معامله‌ای برای سرمایه گذاری وجود دارد که تعدادی سهام مربوط به بلاکچین را در اختیار دارند. به عنوان مثال سیسکو سیستمز Cisco Systems از این دسته است.

سرمایه گذاری در فناوری ماینینگ

رشد استخراج بیت کوین به عنوان یک صنعت از زمان استخراج اولین بیت کوین در یک دهه پیش به سرعت رشد کرده است. رایانه‌ها و سخت افزارهای قدرتمندتری لازم هستند تا شانس بهتری برای استخراج به ماینرها بدهند و در نتیجه برخی از شرکت‌ها سهواً وارد این زمینه شده‌اند.
انویدیا Nvidia و ای ام دی AMD شرکت‌هایی هستند که چندین نوع فناوری را تولید می‌کنند. ای ام دی پردازنده‌هایی را برای رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ تولید می‌کند در حالی که محل مصرف محصولات انویدیا از خودرو تا سرورهای ابری متغیر است. جایی که این دو کمپانی با یکدیگر تلاقی می‌کنند واحدهای پردازش گرافیکی آنها هستند. حتی در عصر ماینرهای ASIC، ثابت شده که یک پردازنده گرافیکی قدرتمند راهی رقابتی (و مقرون به صرفه‌تر) برای استخراج بیت کوین است.

این بدان معناست که امروزه به خصوص در پی افزایش ناگهانی و گسترده توجه عمومی به بیت کوین، تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی بیش از هر زمان دیگری است. با رشد افسار گسیخته ماینینگ و نیاز مداوم به پردازنده‌های گرافیکی در میان گیمرها، خرید انویدیا یک سرمایه گذاری قابل توجه در سال ۲۰۱۸ بوده است در همین حال اوضاع برای AMD کمی ‌بی ثبات‌تر بوده است. در هر صورت این دو تولید کننده با افزایش تب بیتکوین بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرند.

ارزهای رمزپایه

بزرگترین ارزهای رمزپایه

بیت کوین تنها صنایع دیگر را تحت تأثیر قرار نداده بلکه در اصل خود صنعتی ایجاد کرده است. در پی بیت کوین، صدها ارز رمزنگاری شده دیگر ظاهر شده و تلاش کرده‌اند که آن را از تخت سلطنت به زیر بکشند و یا استفاده‌های دیگری نسبت به آن ارائه دهند. بسیاری شکست خورده‌اند اما برخی زنده مانده و ممکن است آینده خوبی داشته باشند.
اما در این بخش بیش از هرجای دیگری باید با احتیاط پیش بروید. بیت کوین در حال حاضر بسیار خطرناک است، حال تصور کنید که ارزهای کوچکتر و کمتر شناخته شده چه خطراتی را به همراه دارند. تکمیل پورتفویی از ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت و شاید آینده بازار را ارزیابی کنید، اما بسیاری از این ارزها به سرعت ثابت می‌کنند که تنها یک جرقه هستند.
لازم به ذکر است که برخی از رمز ارزهای مشهور ویژگی‌هایی فراتر از بیتکوین ارائه می‌کنند بنابراین دشوار است که بتوان آنها را به عنوان نسخه کپی بیت کوین نامید لذا توجه عمومی به آنها طبیعی است. تحقیق مناسب را انجام دهید، با مشاور مالی خود صحبت کنید، از هوش تجاری خود استفاده کنید و بیش از توان مالی خود در این بخش هزینه نکنید. این ارزهای دیجیتال خطرناک‌تر از حد معمول هستند.
تعدادی از رقبای مشهور بیت کوین در زمینه ارزهای رمزپایه عبارتند از:
• توکن از نظر فنی یک اتر است، اما اتریوم ethereum بستر اصلی است. آنچه آن را از بیت کوین متمایز می‌کند این است که می‌توان از بلاکچین اتریوم برای توسعه برنامه‌هایی استفاده کرد که در بلاکچین ذخیره می‌شوند. با استفاده از این ویژگی، شخص می‌تواند ارز رمزنگاری شده خود را ایجاد کند.
• ریپل Ripple (XRP) جدیدترین ارز رمزنگاری شده محبوب است، اگرچه برخی معتقدند که به هیچ وجه نمی‌توان به آن ارز رمزپایه گفت. با این وجود تا زمان نوشتن این مقاله ریپل ۱۹.۲ میلیارد دلار ارزش بازار دارد که آن را به سومین ارز بزرگ در میان ارزهای رمزپایه تبدیل می‌کند. مزیت ریپل این است که عملکردی مانند یک سیستم پردازش پرداخت دارد که امکان انتقال فوری پول بصورت بین المللی را فراهم می‌سازد. این شرکت با چندین کمپانی مشهور از جمله امریکن اکسپرس American Express همکاری کرده است.
• لایتکوین Litecoin در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است. گرچه ارزش آن در مقایسه با ارزهای رمزپایه دیگر کمتر است اما اگر این روزی عقب ماندگی را جبران کند تنها به دلیل نقاط قوت آن در مقایسه با بیت کوین خواهد بود: زمان تراکنش بسیار سریع‌تر (یک شکایت مهم در هنگام افزایش ناگهانی توجه به بیت کوین این بود که با افزایش تعداد کاربرها تراکنش‌ها بسیار کند شد‌ه‌اند) و تعداد بیشتر توکن‌های رمزگذاری شده است.

جمع بندی

ممکن است دریابید که سرمایه گذاری در بیت کوین (و به طور کلی ارزهای رمزپایه) ارزش ریسک‌هایی که به طور بالقوه ممکن است به همراه داشته باشند را ندارد. اشکالی ندارد زیرا گاهی اوقات بهتر است در امان باشید تا اینکه متاسف باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)