سرمایه گذاری روی سهام بین المللی

  • توسط pooladmin
  • 15/03/2021
  • 0
سهام بین المللی

در حالی که بازار سهام هر کشور معمولاً طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سرمایه گذاری را به علاقمندان ارائه می‌کند اما سرمایه گذاری در سهام بین المللی می‌تواند پورتفوی هر فردی را بیشتر و بهتر متنوع سازد. این نوع سرمایه گذاری‌ها می‌توانند پورتفوی را در معرض بازارهای در حال رشد قرار دهند، به ویژه در بخش‌هایی که شرکت‌های داخلی در آن حضوری ندارند.
اگر می‌خواهید کار خود را با خرید سهام بین المللی آغاز کنید، درک ریسک‌های موجود و شناخت مواردی که می‌توانید برای سرمایه گذاری برگزینید ضروری است.

سرمایه گذاری روی سهام بین المللی

سرمایه گذاری بین المللی چیست؟

به نظر می‌رسد سرمایه گذاری‌ بین المللی عملی است که تنها توسط افراد حرفه‌ای قابل انجام است اما در واقعیت توسط هر معامله‌گری قابل انجام است. منظور از «سرمایه گذاری‌ بین المللی» خرید دارایی در کشورهایی غیر از موطن فرد سرمایه گذار است.
تمرکز این مطلب روی سرمایه گذاری‌های بین المللی در بورس سهام خواهد بود اما شما همچنین می‌توانید ارزهای بین المللی، اوراق قرضه شرکتی و اوراق قرضه دولتی خریداری کنید. هر کدام ریسک‌های خاص خود را دارند و مهم است که درک کنیم این ریسک‌ها چگونه بطور عام بر پورتفوی شما تأثیر می‌گذارند.
به طور کلی بیشتر افراد سرمایه گذاری‌ داخلی را نسبت به سرمایه گذاری خارجی کم ریسکتر می‌دانند. با این حال سرمایه گذاری‌ بین المللی اقدامی کاملاً منطقی است. نکته مهم یافتن تعادل مناسب بین سرمایه گذاری‌ خارجی و داخلی است.

راه‌های سرمایه گذاری در سهام خارجی

خرید سهام خارجی به سادگی خرید سهام داخلی هر کشوری نیست. در ادامه چندین روش مختلف برای سرمایه گذاری در سهام آورده شده است:

۱. بورس‌های بین المللی سهام

اگر مستقیماً در یک بورس اوراق بهادار بین المللی ثبت نام کنید، می‌توانید سهام موجود در آن را معامله کنید. بزرگ‌ترین بازارهای سهام جهان، بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) و نزدک (Nasdaq) هستند. در خارج از ایالات متحده، بزرگ‌ترین بورس سهام شامل بورس اوراق بهادار توکیو، بورس اوراق بهادار لندن، بورس اوراق بهادار شانگهای، بورس هنگ کنگ، یورونکست و غیره است.
بورس اوراق بهادار تورنتو یک بورس بسیار بزرگ است که درست در مرز نیویورک واقع شده است. بورس‌های بسیاری در سراسر جهان وجود دارد که میزان تمرکز آنها در اروپا و آسیا زیاد است.
تا پایان سال ۲۰۱۹، بزرگ‌ترین بورس خارج از ایالات متحده، بورس سهام توکیو بوده است. بورس توکیو سومین بورس بزرگ در جهان محسوب می‌شود اما میزان معاملات آن معادل نصف بورس نزدک و یک چهارم بورس نیویورک است.

گواهی سپرده آمریکایی (ADR)

۲. گواهی سپرده آمریکایی

گواهی سپرده آمریکایی (ADR) نوعی سهام بین المللی است که در بازار ایالات متحده ثبت شده است. برای ثبت به عنوان ADR، شرکت خارجی باید قوانین ایالات متحده را در این زمینه اعمال کند. هنگام ورود به معاملات، خرید ADR مانند خرید هر نوع سهام دیگر است.

۳. گواهی سپرده جهانی

بسیاری از شرکت‌ها می‌خواهند سهام‌شان در بازارهای ایالات متحده وارد شود تا به پول سرمایه گذاران آمریکایی دسترسی پیدا کنند. گواهی‌ سپرده جهانی (GDR) مانند ADR است، اما سهام در چندین بازار برای فروش عرضه می‌شوند. این بدان معناست که سهام یک شرکت در بورس‌های بین المللی متعددی قابل خرید و فروش است.

۴. سرمایه گذاری مستقیم بین المللی

سرمایه گذاری مستقیم بین المللی اصطلاحی برای خرید دارایی‌های فیزیکی در یک کشور دیگر است، مانند افتتاح کارخانه یا خرید ساختمان. این امر به طور كلی مربوط به سرمایه گذاران ثروتمندی است كه می‌توانند بخش زیادی از یك شركت بین المللی را بخرند یا در یك پروژه مشترک بین المللی سرمایه گذاری كنند.

۵. صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک جهانی

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک می‌توانند سهام، اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها را در اختیار داشته باشند. هنگام خرید یک صندوق سرمایه گذاری مشترک، به یک باره مالکیت تعداد فراوانی از سهام را به دست می‌آورید.
صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک جهانی یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خرید سهام بین المللی و محدود کردن ریسک در مقایسه با خرید سهام یک شرکت به عنوان ADR یا GDR است.
این صندوق‌ها کارمزد سالانه‌ای می‌گیرند که می‌تواند براساس مدیر صندوق و نوع صندوق متفاوت باشد.

۶. صندوق‌های قابل معامله در بورس

مانند صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، صندوق‌های قابل معامله در بورس (ای‌تی‌اف) نیز به شما امکان دسترسی به چندین سهام یا سایر دارایی‌های پایه را می‌دهند. خرید و فروش ای‌تی‌اف درست مانند سهام است، بنابراین شما می‌توانید بلافاصله و بدون هیچ گونه هزینه‌ای آنها را خریداری کرده و بفروشید.
بسیاری از ای‌تی‌اف‌ها از یک شاخص خاص بازار مانند داوجونز پیروی می‌کنند. برخی دیگر ممکن است به طور فعال مدیریت شوند یا از استراتژی سرمایه گذاری انتخاب شده توسط مدیر صندوق استفاده کنند.
همانند صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، اکثر ای‌تی‌اف‌ها هزینه سالانه دارند. گرچه این کارمزدها کمی‌کمتر از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک است.

۷. شرکت‌های چند ملیتی

برخی سهام، خود به عنوان سرمایه گذاری بین المللی عمل می‌کنند. به عنوان مثال شرکت کوکاکولا محصولات خود را تقریباً در همه کشورهای کره زمین به فروش می‌رساند. والمارت Walmart فروشگاه‌هایی در نقاط مختلف دنیا دارد. در حقیقت، امروزه تعداد کمی ‌از شرکت‌های بزرگ مولفه‌های بین المللی بودن را ندارند.
هنگام خرید سهام کمپانی‌های بزرگ به یاد داشته باشید که بسیاری از آنها در سراسر جهان فعالیت می‌کنند. در یک اقتصاد جهانی، تقریباً خرید هر سهمی نشان دهنده یک سرمایه گذاری کوچک بین المللی است.

۸. یافتن سهام بین المللی

دنیای بزرگی در بازار سهام بین الملل وجود دارد و این بدان معنی است که گزینه‌های فروانی پیش روی افراد علاقمند است. ممکن است بخواهید خرید سهام را در مناطق خاص، کشورها یا گروهی از کشورها متمرکز کنید یا از معیارهای دیگری استفاده کنید.

بزرگترین سهام جهانی

مجله فورچون Fortune هر ساله لیستی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی عام جهان را گردآوری می‌کند. از طریق این لیست، می‌توانیم به سرعت بزرگ‌ترین سهام جهانی را پیدا کنیم.
انرژی، ارتباطات، ساخت خودرو و خدمات مالی از صنایع رایج در بین شرکت‌های بزرگ بین المللی است.
ده سهام بزرگ غیر آمریکایی برای سال ۲۰۱۹ عبارتند از:
۱- گروه سینوپک Sinopec Group
۲- رویال داچ شل Royal Dutch Shell
۳- شرکت ملی نفت چین China National Petroleum
۴- استیت گرید State Grid
۵- آرامکو عربستان Saudi Aramco
۶- بی پی BP
۷- گروه فولکس واگن Volkswagen Group
۸- تویوتا موتور Toyota Motor
۹- سامسونگ الکترونیکس Samsung Electronics
۱۰- گلنکور Glencore
البته بزرگ بودن یک شرکت به معنای مناسب بودن برای سرمایه گذاری نیست. هنگام سرمایه گذاری در سطح بین المللی بایستی از همان معیارهای بررسی و آنالیزی (تحلیل بنیادی یا تکنیکال) استفاده کنید که برای سهام داخلی انجام می‌دهید.

سهام بین المللی تنوع را اضافه می‌کنند

برای برخی از افراد سرمایه گذاری صرف داخلی ریسک زیادی را به همراه دارد. متنوع کردن پورتفوی با سرمایه گذاری‌های بین المللی، خطر تمرکز را از بین می‌برد.
قانونی وجود دارد که اکثر سرمایه گذاران بر آن اتفاق نظر دارند: متنوع سازی می‌تواند راه حل خوبی برای کاهش ریسک باشد. این بدان معناست که می‌توانید دسته‌ای سهام را در یک کشور، صنعت یا گروه خاص خریداری کرده و از خود در برابر ضرر و زیان محافظت کنید.

چگونه می‌توان بهترین صندوق‌ها را شناسایی کرد

هر سرمایه گذار اهداف مختلف و تحمل ریسک متفاوتی دارد، بنابراین هیچ صندوقی دقیقاً برای پورتفوی شما ساخته نشده است. بهترین صندوق برای هر فردی متفاوت است. هنگام انتخاب صندوق سرمایه گذاری مشترک یا ای‌تی‌اف جهت سرمایه گذاری بین المللی، این معیارها را در نظر بگیرید:

منابع: صندوقی را خریداری نکنید مگر اینکه بدانید چه چیزی در آن نگهداری می‌شود. شما همیشه باید فلسفه سرمایه گذاری هر صندوق سرمایه گذاری مشترک و ای‌تی‌اف را درک کرده و با آن موافق باشید.
هزینه‌ها: هزینه‌های مدیریت بیش از حد پرداخت نکنید. برخی از صندوق‌ها سالانه شارژی کمتر از ۰.۱۰% دارند در حالی که برخی دیگر بیش از ده برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند. هزینه‌های پایین به این معنی است که می‌توانید بخش بیشتری از پول خود را در دراز مدت نگه دارید.
• عملکرد تاریخی: صندوق‌هایی که به طور فعال مدیریت می‌شوند عملکرد پایین‌تری نسبت به میانگین بازار دارند. عملکرد صندوق سرمایه گذاری مشترک یا ای‌تی‌اف مد نظر را با شاخص‌های اصلی بازار مقایسه کنید تا وضعیت گذشته آن را درک کنید.

بازار سهام

ریسک سهام بین المللی

همانطور که در بالا بحث کردیم معمولاً سهام بین المللی ریسک بیشتری نسبت به سهام داخلی دارند. بازارهای نوظهور به ویژه پر ریسک هستند، اگرچه این بدان معنا نیست که در اقتصادهای مستقر و توسعه یافته ریسکی وجود ندارد.
برگزیت و بحران ارزی یورو حتی بازارهای سهام قوی مانند بورس اوراق بهادار لندن و یورونکست را متزلزل کرد. مانند هر سرمایه گذاری دیگری اطمینان حاصل کنید که این کار با اهداف و تحمل ریسک کلی شما همسو است.

هزینه‌های سهام بین المللی

خرید سهام بین المللی نیازی به هزینه کردن بیش از سهام عادی ندارد. شما می‌توانید در ADR و ای‌تی‌اف‌ها سرمایه گذاری کنید که بدون پرداخت کمیسیون معاملاتی بلافاصله سهام بین المللی را به پورتفوی‌تان اضافه می‌کند. برای ADR یا صندوق ممکن است هزینه نگهداری کمی‌ پرداخت کنید، اما احتمالاً ارزش آن هزینه را داشته باشد.

پورتفوی خود را با سهام بین المللی بسازید

افزودن سهام بین المللی به پورتفوی سرمایه گذاری شخصی راهی عالی برای افزودن تنوع و محافظت در برابر ریسک است. گزینه‌های زیادی وجود دارد بنابراین مهم نیست که استراتژی سرمایه گذاری فعلی شما چه باشد.
اگر به دنبال راهی آسان برای شروع سرمایه گذاری در سهام بین المللی هستید، ای‌تی‌اف‌ها گزینه بسیار خوبی هستند در حالی که ADR یک روش ساده برای سرمایه گذاری مستقیم در یک شرکت بین المللی است. همچنین می‌توانید با افتتاح حساب در بورس‌های اوراق بهادار بین المللی مستقیماً در شرکت‌ها سرمایه گذاری کنید. خرید سهام یک شرکت بزرگ چند ملیتی ثبت شده در بورس ایالات متحده می‌تواند شما را در معرض نوسانات بازار جهانی قرار دهد.
سهام بین المللی می‌تواند مکمل خوبی برای پورتفوی شما باشد. فقط به ریسک‌ها و هزینه‌ها توجه کرده و تلاش کنید تا آگاهانه‌ترین انتخاب‌های سرمایه گذاری را انجام دهید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)