نحوه معامله گری در بازار فارکس

  • توسط pooladmin
  • 30/11/2020
  • 0
بازار فارکس

تجارت در بازار فارکس می‌تواند پیچیده و پرخطر باشد، اما در عین حال می‌تواند بدون نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیاد، سودآور باشد.
اگر تا به حال در سطح بین المللی سفر کرده باشید دنیای تجارت فارکس را بدون اینکه به آن توجه کنید لمس کرده‌اید: هنگامی ‌که از هواپیما خارج می‌شوید یکی از اولین اقدامات شما احتمالاً مبادله پول خود با ارز محلی بوده است.

نحوه معامله گری در بازار فارکس

تعریف معامله گری در بازار فارکس

فارکس یا FX به بازار مبادلات ارزی اشاره دارد، جایی که سرمایه گذاران می‌توانند ارزهای مختلف سراسر جهان را خریداری کرده و بفروشند. فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است اما بسیاری از سرمایه گذاران بدلیل ذات به ظاهر پیچیده این بازار هرگز به آن وارد نشده‌اند.
معمولاً استراتژی‌های فعال تجارت و ابزارهای پیچیده سرمایه گذاری در اکثر پرتفوی‌های سرمایه گذاری جایی ندارند. مشاوران مالی اغلب صندوق‌های کم هزینه را برای اهداف بلند مدتی مانند پس انداز برای بازنشستگی توصیه می‌کنند.
اما اگر به دنبال یک پورتفوی متوازن و اندکی ماجراجویی با پول اضافی خود هستید به شرطی که بدانید چه کاری انجام می‌دهید (لطفاً این کلمات را به خاطر بسپارید) داد و ستد در بازار فارکس می‌تواند سودآور باشد در حالی که به یک سرمایه اولیه محدود نیاز دارد.

درک معاملات فارکس

مفهوم تجارت در فارکس ممکن است تا حدودی دشوار باشد. نحوه عملکرد آن به این صورت است: ارزها همیشه به صورت جفت ارز معامله می‌شوند مانند یورو به دلار آمریکا. هنگام خرید و فروش در فارکس، همیشه یک ارز خریداری می‌کنید و ارز دیگری را می‌فروشید (به همین دلیل ارزها همیشه به صورت دوتایی نقل می‌شوند).
ارزها با ریت‌های مختلفی و براساس عوامل ژئوپلیتیکی یا اقتصادی مانند بلایای طبیعی یا انتخابات افزایش و کاهش می‌یابند (به عنوان مثال یورو ممکن است در هنگام سقوط دلار آمریکا افزایش یابد). بر اساس این عوامل ممکن است به این جمع بندی برسید که ارز مرتبط با تحلیل شما به عنوان مثال یورو افزایش می‌یابد. در این حالت می‌توانید یورو بخرید و دلار آمریکا بفروشید. اگر پیش بینی شما درست باشد و ارزش یورو افزایش یابد، کسب سود خواهید کرد. البته تفاوت‌های ظریف بیشتری وجود دارد که فارکس را تا حدودی پیچیده می‌کند، مسائلی که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

معاملات فارکس در مقابل معاملات سهام

معاملات فارکس از چند جهت با معاملات سهام متفاوت است:
• معاملات فارکس به جای اینکه از طریق سازمان بورس مرکزی انجام شود از طریق مبادله بین دو معامله‌گر یا از طریق کارگزاری‌های فارکس انجام می‌شود.
• از آنجا که معامله گران در مناطق مختلفی فعالیت می‌کنند بازار فارکس به صورت ۲۴ ساعته و پنج روز در هفته باز است.
• قیمت ارز به سرعت در حال نوسان است اما این افزایش و کاهش مقدار اندکی است، این امر باعث می‌شود سرمایه گذاران نتوانند از معاملات کوچک به درآمد برسند. به همین دلیل است که ارزها تقریباً همیشه با اهرم یا پول قرض گرفته شده از کارگزار معامله می‌شوند.

درک اندازه‌ لات در فارکس

فارکس توسط واحد «لات» معامله می‌شود. یک میکرو لات ۱۰۰۰ واحد ارز، یک مینی لات ۱۰ هزار واحد و یک لات استاندارد ۱۰۰،۰۰۰ واحد است. هرچه اندازه لات بزرگتر باشد ریسک بیشتری را متحمل می‌شوید. سرمایه گذاران حقیقی به ندرت یک لات استاندارد را معامله می‌کنند. به افراد مبتدی توصیه می‌شود از میکرو لات‌ها فراتر نروند.
از آنجایی که کارگزاری‌های معتبر فارکس همواره به سرمایه گذاران امکان دسترسی به یک حساب آزمایشی را می‌دهند چنین به نظر می‌رسد که فارکس مکان خوبی برای سرمایه گذاری است. از دست دادن پول مجازی بسیار منطقی‌تر از پول واقعی است به خصوص وقتی که در حال یادگیری هستید.

نحوه خواندن جفت ارزها در فارکس

تعجب آور نیست که توانایی خواندن و درک واقعی مختصات یک جفت ارز امری کلیدی در معاملات فارکس است. بیایید با یک مثال از نرخ ارز شروع کنیم: EUR/USD ۱.۱۲۰۴۴
• واحد پولی سمت چپ یورو (EUR)ارز پایه است و در این مثال همیشه برابر با یک واحد است، ۱ یورو.
• واحد پولی سمت راست دلار آمریکا (USD) است که ارز منقول نامیده می‌شود.
• عدد ذکر شده برابر با ارزش ارز منقول نسبت به یک واحد ارز پایه است. وقتی این عدد بالا می‌رود به این معنی است که ارزش پول پایه افزایش یافته است زیرا یک واحد از ارز پایه می‌تواند مقدار بیشتری از ارز منقول را خریداری کند. هنگامی‌که این نرخ کاهش می‌یابد قدرت ارز پایه کاهش یافته است. در این مثال ۱ یورو برابر با ۱.۱۲۰۴۴ دلار است.
شما همیشه در حال خرید یا فروش ارز پایه هستید. در داخل یک جفت، یک ارز همیشه پایه و دیگری همیشه منقول خواهد بود بنابراین در مثال فوق یورو همیشه ارز پایه است. وقتی می‌خواهید یورو بخرید و دلار آمریکا بفروشید، جفت ارز EUR/USD را می‌خرید. وقتی می‌خواهید دلار بخرید و یورو بفروشید، جفت ارز EUR/USD را می‌فروشید.

قیمت بید و اسک

همانند معاملات سهام، قیمت‌های عرضه و تقاضا یا بید و اسک برای تعیین ارزش ارز مهم هستند. این نرخ‌ها به ارز پایه گره خورده‌اند و کمی ‌گیج کننده هستند زیرا نشان دهنده موقعیت فروشنده هستند نه خریدار. اسک قیمتی است که کارگزار ارز پایه را در آن قیمت به شما می‌فروشد و به عبارت دیگر قیمتی است که شما ارز پایه را از کارگزار می‌خرید. بید قیمتی است که کارگزار ارز پایه را از شما می‌خرد و یا به عبارت دیگر قیمتی است که شما ارز پایه را به کارگزار می‌فروشید.
تفاوت این دو قیمت، اسپرد نامیده می‌شود.
بید و اسک معمولاً به صورت اسک/بید EUR /USD نشان داده می‌شود و اسک فقط با دو رقم آخر نشان داده می‌شود. به عنوان مثالEUR/USD ۱.۱۲۰۴۴/۵۷ به این معنی است که بید ۱.۱۲۰۴۴ و اسک ۱.۱۲۰۵۷ است. شما می‌توانید ۱ یورو را با قیمت ۱.۱۲۰۴۴ دلار بفروشید (بید) و ۱ یورو را با قیمت ۱.۱۲۰۵۷ دلار بخرید (اسک).
قیمت بید همیشه پایین‌تر از قیمت اسک است و هرچه اسپرد کمتر باشد برای سرمایه گذار بهتر است. بسیاری از بروکر‌ها با افزایش قیمت اسک میزان اسپرد را گسترش داده یا واید می‌کنند. در این حالت آنها بیشتر از کمیسیون مشخص معامله مبلغی را دریافت کرده و پول اضافی را به جیب می‌زنند.
آخرین نکته مهم در مورد قیمت گذاری این است که اسپرد، سود و زیان با واحدی به نام پیپ pip اندازه گیری می‌شوند.

پیپ چیست؟

به یاد دارید وقتی گفتیم معاملات فارکس پیچیده است؟ در معاملات سهام ممکن است بشنوید یا بخوانید که قیمت سهام یک واحد یا مثلا ۱ دلار افزایش یافت. یک پیپ نسخه فارکسی از یک واحد است که بدین صورت تعریف می‌شود: کوچکترین حرکت قیمت در یک جفت ارز.
ارزش پیپ به حجم لات و جفت ارز بستگی دارد. اگر جفت ارزی را معامله می‌کنید که دلار آمریکا به عنوان ارز منقول است و از یک حساب مبتنی بر دلار برای خرید و فروش استفاده می‌کنید، مقادیر پیپ عبارتند از:
• میکرو لات (۱۰۰۰ واحد): هر پیپ = ۱۰ سنت.
• مینی لات (۱۰ هزار واحد): هر پیپ = ۱ دلار.
• لات استاندارد (۱۰۰،۰۰۰ واحد): هر پیپ = ۱۰ دلار.
اگر USD ارز پایه باشد، مقدار پیپ بر اساس ارز منقول خواهد بود و شما باید این مقادیر را برای لات‌های میکرو، مینی و استاندارد بر اساس نرخ قیمتی جفت ارز تقسیم کنید.
برای اینکه بفهمید چند پیپ اسپرد وجود دارد، قیمت بید را از قیمت اسک کم کنید. در مثال یورو به دلار آمریکا این محاسبه به شما عدد ۰.۰۰۰۱۳ را می‌دهد. برای بیشتر جفت ارز‌ها، کوچکترین حرکت قیمت در رقم چهارم بعد از اعشار اتفاق می‌افتد، بنابراین نرخ اسپرد در اینجا ۱.۳ پیپ یا ۱.۳۰ دلار در یک مینی لات است. این نرخ در واقع کارمزد معامله است.

چگونه سرمایه گذاران در فارکس درآمد کسب می‌کنند (و ضرر می‌کنند)

همانطور که در ابتدای این پست ذکر شد، معامله‌گری در فارکس پر ریسک است. شما در حال بستن شرط روی این هستید که آنچه خریداری می‌کنید ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد. در فارکس می‌خواهید ارز خریداری شده شما نسبت به ارزی که می‌فروشید افزایش یابد. اگر یک مینی لات از یک جفت ارز را بخرید و ارزش آن ۱ پیپ افزایش یابد، ارزش سرمایه گذاری شما ۱ دلار بیشتر می‌شود. اگر ۱ پیپ پایین بیاید ارزش سرمایه گذاری شما ۱ دلار کمتر می‌شود.
فهمیدن این موضوع به اندازه کافی آسان است، به هر حال، چه خانه بخرید یا یورو، می‌خواهید آنچه خریداری می‌کنید بیش از مبلغی که برای آن پرداخت کرده‌اید ارزش پیدا کند.

استفاده از اهرم

اهرم اجازه می‌دهد تا برای خرید و فروش بیشتر نسبت به موجودی حساب خود از کارگزار وام بگیرید. بسیاری از کارگزاران برای جفت‌ ارزهای اصلی اهرم ۵۰: ۱ ارائه می‌کنند، این عدد به این معنی است که شما می‌توانید معاملاتی تا ۵۰ برابر بیشتر از موجودی حساب خود داشته باشید.
بیایید به مثال قبلی خود برگردیم. فرض کنید شما می‌خواهید EUR/USD را با قیمت ۵۷/۱.۱۲۰۴۴ خریداری کنید. برای خرید یک مینی لات یا ۱۰ هزار واحد، شما باید ۱۱۲۰۵.۷۰ دلار برای ۱۰،۰۰۰ یورو بپردازید. ممکن است شما مایل نباشید در یک معامله تا این حد سرمایه وارد کنید بنابراین برای وارد شدن به موقعیت با مقدار کمتر از اهرم استفاده می‌کنید:
• اهرم ۱:۱۰ به ۱،۱۲۰.۵۷ دلار از حساب شما (یک دهم ارزش معامله) نیاز دارد.
• اهرم ۱:۲۰ به ۵۶۰.۲۹ دلار (یک بیستم ارزش معامله) نیاز دارد.
• اهرم ۱:۵۰ به ۲۲۴.۱۱ دلار (یک پنجم ارزش معامله) نیاز دارد.
مزیت- از آنجا که حرکت قیمت جفت ارزها معمولاً کم اما مکرر است (غالباً زیر ۱۰۰ پیپ در روز)، اهرم به شما امکان می‌دهد با پول نقد کمتر خرید بیشتری داشته باشید و در صورت گران شدن ارز خریداری شده، بازده خود را افزایش ‌دهید.
نقطه ضعف- حتماً حدس زده‌اید که نقطه ضعف اهرم این است که در صورت پایین آمدن ارز خریداری شده، اهرم ضرر شما را نیز به همان نسبت افزایش می‌دهد. هرچه اهرم حساب شما بزرگتر باشد و هر اندازه که حجم لات معامله بیشتر باشد، بیشتر در معرض خالی شدن حساب خود (کال مارجین) قرار می‌گیرید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)