نحوه سرمایه گذاری در نفت

  • توسط pooladmin
  • 02/01/2021
  • 0
سرمایه گذاری در نفت

سهام شرکت‌های نفتی و صندوق‌های سرمایه گذاری به شما این امکان را می‌دهند تا در عرض چند دقیقه نفت را به پورتفوی خود اضافه کنید.
برای شروع سرمایه گذاری در نفت نیازی به مهاجرت به تگزاس و خرید چاه نفت ندارید. حتی به پول زیادی هم احتیاج ندارید. سهام شرکت‌های نفتی و صندوق‌های سرمایه گذاری کار را برای مبتدیان آسان ساخته ‌است.

نحوه سرمایه گذاری در نفت

نفت و پتروشیمی

نفت فراتر از فراورده‌های سوختی‌ معمولی است که مثلاً درون باک اتومبیل خود می‌ریزید و درک بازار نفت بسیار پیچیده تر از انتظار برای پر کردن مخزن بنزین به محض پایین آمدن قیمت در پمپ بنزین‌ها است. بطور کلی به موادی که از زمین استخراج می‌شود نفت خام گفته می‌شود. پس از استخراج از زمین، نفت خام فرآوری شده و در بسیاری از فرآورده‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از نفت و فراورده‌های نفتی فقط برای تأمین انرژی مورد نیاز خودروها استفاده نمی‌شود. در اینجا چند نمونه از محصولات ساخته شده از نفت و مشتقات نفتی ذکر شده است:
• فراورده‌های گرمایشی مانند مازوت (برای تأمین برق بویلرها و کوره‌ها)
• لوازم آرایشی و لوسیون
• پلاستیک
• سوخت موشک
• آسفالت
• موم‌ها

اهمیت عرضه و تقاضای نفت

درست مثل هر ابزار سرمایه گذاری دیگری، عرضه و تقاضا بر قیمت نفت تأثیر زیادی دارد. در حال حاضر جوامع انسانی برای اغلب امور روزمره، از رفت و آمد تا کار و گرمایش خانه‌ها به نفت وابسته است. اما این تقاضا ممکن است در آینده تغییر کند. افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر مانند باد و انرژی خورشیدی، مقدار نفت موجود در سراسر جهان و مجادله‌های بین المللی بر سر تولید نفت، همگی در عرضه و تقاضای نفت نقش دارند.
نفت یک منبع محدود است، به این معنی که روزی تمام خواهد شد. در همین حال با کاهش عرضه و وابستگی شدید فعلی، ممکن است تقاضا افزایش یابد.

سرمایه گذاری

چگونه می‌توان روی نفت سرمایه گذاری کرد

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در نفت وجود دارد و اکثر آنها مستلزم مالکیت نفت بصورت فیزیکی نیستند. شما می‌توانید در سهام نفت، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک نفتی و معاملات آتی نفت سرمایه گذاری کنید. برای خرید یا فروش هر نوع سرمایه گذاری نفتی، باید یک حساب در کارگزاری‌های بین المللی داشته باشید.
در ادامه چند روش محبوب برای سرمایه گذاری در صنعت نفت آورده شده است.

سهام شرکت‌های نفتی

این سهام مربوط به شرکت‌های درگیر در استخراج و تولید نفت است. بهتر است قبل از خرید سهام یک شرکت نفتی کاملاً در مورد آن تحقیق کنید. توجه داشته باشید به دلیل تنوعی که صندوق‌ها ارائه می‌کنند، به طور کلی بهتر است که بخش عمده پورتفوی دارای سهام صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل معامله باشد.

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک نفتی

این صندوق‌ها در اصل سبدی از سهام هستند که شما بعنوان یک سرمایه گذاری می‌توانید بصورت یک باره اقدام به خریدشان کنید. صندوق‌های نفتی مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس و صندوق‌های شاخص، می‌توانند به سرعت و به آسانی پورتفوی شما را متنوع سازند. با این حال اگر فقط در یک نوع خاص از صندوق‌ها مانند صندوق نفتی سرمایه گذاری ‌کنید، تنوع پورتفوی شما مانند سرمایه گذاری در یک صندوق شاخص نخواهد بود زیرا صندوق‌های نفتی فقط روی نفت و صنایع مرتبط با آن سرمایه گذاری می‌کنند. یک صندوق نفتی می‌تواند عملکرد بدتری نسبت به صندوق‌های متنوع سازی شده با سهام داشته باشد. اما اگر بودجه زیادی برای سرمایه گذاری دارید افزودن یک ETF یا صندوق شاخص نفتی می‌تواند به تنوع بیشتر منابع شما کمک کند.

اصطلاحات بورس؛ ETF چیست؟

معاملات آتی نفت

قراردادهای آتی نسبت به سرمایه گذاری در سهام یا صندوق‌های نفتی پیشرفته‌تر بوده و باید با احتیاط به آنها نزدیک شد. قراردادهای آتی روشی برای تولیدکننده است تا قیمت پیش فروش محصول خود را به نوعی تضمین کند و خریدار نیز قیمت خرید آن محصول را قفل نماید. معاملات آتی نفت قراردادهایی است که در آن دو طرف توافق می‌کنند مقدار معینی از نفت را با قیمت تعیین شده در تاریخ معین مبادله کنند. وقتی قراردادهای آتی را داد و ستد می‌کنید در واقع خود قرارداد را معامله می‌کنید نه نفت یا کالای اساسی مرتبط با آن قرارداد را. اگر قیمت نفت افزایش یابد، ممکن است قرارداد ارزش بیشتری پیدا کند و صاحب قرارداد می‌تواند آن را با سود بفروشد. در صورت سقوط، قرارداد می‌تواند ارزش خود را از دست بدهد و به نوبه خود، مالک ممکن است هنگام فروش ضرر کند.
ایده معاملات آتی این است که شما هرگز با نفت فیزیکی روبرو نمی‌شوید. معمولاً خریدارانی هستند که قرارداد آتی را از دست شما می‌گیرند. اما در بهار سال ۲۰۲۰، زمانی که همه گیری ویروس کرونا شدت گرفت بازار آتی نفت بشدت سقوط کرد. پالایشگاه‌های نفت اقدام به خرید نمی‌کردند و در نهایت تعداد قراردادهای تلنبار شده بشدت افزایش یافت. سرمایه گذاران نمی‌توانستند کسی را برای خرید قرارداد آتی نفت خود پیدا کنند لذا قیمت‌های خود را بشدت پایین آوردند تا خریداران را ترغیب کنند. در آوریل سال ۲۰۲۰، قیمت نفت به طور موقت منفی شد بگونه‌ای که قرارداد آتی نفت خام وست تگزاس منفی ۳۷.۶۳ دلار در هر بشکه بود. به عبارت دیگر، سرمایه گذاران مایل به پرداخت هزینه برای خلاص شدن از قرارداد خود بودند. معاملات آتی نفت از آن زمان شروع به بازگشت به حالت عادی کرده و در دسامبر سال ۲۰۲۰ به بالای ۵۰ دلار رسیده است، اما این سناریو ممکن است سرمایه گذاران را تا حدی ترسانده باشد. اگر به معاملات آتی علاقمند هستید بایستی با احتیاط عمل کنید.

 

چه مقدار پول برای سرمایه گذاری در نفت نیاز داریم؟

سرمایه گذاری در نفت فقط مختص افراد ثروتمند نیست و حتی می‌تواند نسبتاً مقرون به صرفه باشد. سهام شرکت‌های معروف نفتی اغلب با قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار در هر سهم معامله می‌شوند. ای تی اف‌ها یکی دیگر از روش‌های ارزان قیمت برای سرمایه گذاری در نفت هستند. ای تی اف‌ها در بورس معامله می‌شوند و سرمایه گذاران می‌توانند سهام یک ETF را مشابه سهام عادی خریداری کنند. متوسط قیمت ۴۳ ای تی اف حوزه انرژی ۲۴ دلار برای هر سهم است که قیمتی ارزان و کاملاً مقرون بصرفه برای قرار دادن مجموعه بزرگی از شرکت‌های حوزه انرژی در پورتفوی سرمایه گذاری است.

پورتفوی سرمایه گذاری چیست؟

آیا سرمایه گذاری در نفت بی خطر است؟

همه سرمایه گذاری‌ها با درجاتی از ریسک همراه هستند، اما برخی از سرمایه گذاری‌ها از سایر ابزارهای سرمایه‌ گذاری ایمن‌تر هستند. سرمایه گذاری در یک صندوق نفتی به دلیل تنوع ارائه شده توسط صندوقی که سهام متنوعی را در اختیار دارد به طور کلی ایمن‌تر از سرمایه گذاری در یک شرکت نفتی خاص است. سرمایه گذاری در معاملات آتی نفت اغلب پر ریسک تلقی می‌شود.

آیا سرمایه گذاری‌های پایدارتر از نفت هم وجود دارد؟

اگرچه سرمایه گذاری در نفت ممکن است اغوا کننده باشد، اما برخی از سرمایه گذاران گزینه‌های پایدارتر را ترجیح می‌دهند. سرمایه گذاری‌ها گاهی اوقات با استفاده از فاکتورهای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، درجه بندی می‌شوند. روشی که می‌تواند به شما ایده‌ای در زمینه شرکت‌ها یا سرمایه گذاری‌های پایدار بدهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)