نفت برنت دریای شمال چیست؟

  • توسط pooladmin
  • 22/07/2021
  • 0
نفت برنت

نفت خام برنت دریای شمال دسته بندی معاملاتی نفت خام است که به عنوان یکی از معیارهای اصلی قیمت نفت در سراسر جهان عمل می‌کند. دسته بندی نفت‌ خام برنت دریای شمال به دلیل تراکم نسبتاً کم و میزان گوگرد پایین، به ترتیب سبک و شیرین توصیف می‌شود.
از دیگر دسته بندی‌های نفتی می‌توان به نفت خام دبی، نفت خام عمان، وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، نفت خام شانگهای و سبد مرجع اوپک اشاره کرد. با توجه به سبک و شیرین بودن برنت، برای تصفیه نفت‌ در راستای تولید گازوئیل، بنزین و سایر محصولات نهایی ترجیح داده می‌شود.
نفت برنت برای قیمت گذاری حداقل دو سوم از منابع نفت خام مورد معامله در جهان استفاده می‌شود و یکی از مهم‌ترین بنچمارک‌های نفتی است. معیار دیگری که به طور گسترده استفاده می‌شود با عنوان وست تگزاس اینترمدییت West Texas Intermediate شناخته می‌شود. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از نفت خام برنت به عنوان معیار قیمت گذاری خود استفاده می‌کند. اوپك ۱۴ كشور توليدكننده نفت را تشكيل مي دهد و تا حد زيادي مسئول تعيين قيمت‌ نفت است.
نفت برنت از طریق آب منتقل می‌شود و این امر باعث می‌شود که حمل و نقل آن ارزان‌تر از وست تگزاس اینترمدییت باشد که از مناطق محصور در خشکی ایالات متحده استخراج می‌شود. نفت خام برنت از دریای شمال در اقیانوس اطلس استخراج می‌شود که محدود به کشورهای انگلستان، نروژ، فرانسه، دانمارک، هلند، آلمان و بلژیک است. این ماده به صورت ترکیبی از نفت‌های خام متعدد از جمله برنت Brent، اکوفیسک Ekofisk، فورتیز Forties و اوزبرگ Oseberg استخراج می‌شود.

نفت برنت دریای شمال چیست؟

تاریخچه نفت برنت دریای شمال

نفت خام برنت در سال ۱۸۵۹ در دریای شمال واقع در اقیانوس اطلس کشف شد. با این حال، اکتشاف تا سال ۱۹۶۶ آغاز نشد، زمانی که اکتشافات تجاری در مناطق فعال نفت شدت گرفته بود. فعالیت‌های اکتشافی در اوایل دهه ۱۹۷۰ گسترش یافت و اولین خط لوله انتقال نفت در سال ۱۹۷۵ ساخته شد.
نفت خام برنت برای پالایش و فرآوری از طریق خط لوله به پایانه نفتی سالوموو در انگلیس منتقل می‌شود. کیفیت بالای نفت خام برنت و ثبات منطقه دریای شمال، اکتشاف و تولید نفت در این منطقه را را سودمند کرده است.
نامگذاری میدان نفتی به عنوان میدان نفتی برنت به دلیل سیاست نامگذاری شرکت اکتشاف شل پروداکشن، Shell Production است که میدان‌های نفتی خود را به نام پرندگان نامگذاری می‌کند. اصطلاح «برنت» از گونه پرندگان آمریکای شمالی گرفته شده است که به عنوان غاز برنت شناخته می‌شود.

نحوه سرمایه گذاری در نفت

تجارت نفت خام برنت

به دنبال بحران نفتی اوپک در دهه ۱۹۷۰، معامله نفت خام در بازارهای آتی آغاز شد. معاملات آتی برنت در بورس کالای نیویورک (NYMEX) ایالات متحده با نماد BZ انجام می‌شود. آنها همچنین در بورس بین قاره‌ای (ICE) اروپا با نماد B معامله می‌شوند.
قراردادهای آتی برنت در ICE از دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی استفاده می‌کنند. یک قرارداد آتی برنت برابر با ۱۰۰۰ بشکه نفت است که معادل ۱۵۹ متر مکعب است. به غیر از معاملات آتی، سرمایه گذاران همچنین آپشن‌هایی را که با نفت خام برنت دریای شمال مرتبط هستند معامله می‌کنند.
شاخص برنت در واقع قیمت تسویه معاملات آتی برنت در ICE است. هنگام محاسبه شاخص برنت، عناصر زیر در نظر گرفته می‌شوند:
• میانگین موزون معاملات محموله ماه اول.
• میانگین موزون معاملات محموله ماه دوم، به علاوه/ منهای میانگین وزنی اسپرد بار در ماه اول و دوم.
• میانگین ارزیابی‌های گزارش شده و تأیید شده توسط رسانه‌ها.

سرمایه گذاری در نفت

نفت خام برنت در مقابل وست تگزاس اینترمدییت

نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدییت (WTI) دو نوع نفت خام هستند که به طور گسترده معامله می‌شوند و به عنوان معیار تعیین قیمت نفت استفاده می‌شوند. تفاوت‌های اساسی بین این دو نوع نفت خام عبارتند از:

محل استخراج

نفت برنت در منطقه دریای شمال اقیانوس اطلس تولید می‌شود. میادین نفتی برنت بین نروژ و شتلند در اروپا واقع شده است. نفت از طریق خط لوله به پایانه نفتی سالومو برای صادرات منتقل می‌شود.
نفت خام وست تگزاس از میادین نفتی ایالات متحده واقع در تگزاس، لوئیزیانا و داکوتای شمالی استخراج می‌شود. سپس نفت‌ از طریق خط لوله به کوشینگ در اوکلاهما منتقل می‌شود.

چرا قیمت نفت و دلار کانادا با هم حرکت می‌کنند؟

ترکیب

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت حاوی گوگرد و گرانش ای پی آی API متفاوتی هستند که به اختلاف قیمت نفت کمک می‌کند. برنت یک نفت‌ خام سبک و حاوی ۰.۳۷% گوگرد است در مقایسه محتوای گوگرد وست تگزاس ۰.۲۴% است.
معمولاً هرچه مقدار گوگرد کمتر باشد، نفت‌ شیرین‌تر بوده و تصفیه آن آسان‌تر می‌شود. هر دو نوع نفت‌ خام، نفت‌ شیرین محسوب می‌شوند، حتی اگر برنت به اندازه وست تگزاس اینترمدیت شیرین نباشد.
گرانش نفت‌ خام در مقیاس ۱۰ تا ۷۰ درجه بندی می‌شود، جایی که گرانش بالاتر به این معنی است که نفت‌ دانسیته کمتری دارد. گرانش برنت معادل ۳۸% است، در مقام مقایسه گرانش وست تگزاس برابر با ۳۹.۸% است و بدین ترتیب هر دو نوع نفت خام، نسبتاً سبک در نظر گرفته می‌شوند.

خلاصه

• نفت خام برنت دریای شمال به نوعی نفت خام گفته می‌شود که از دریای شمال در منطقه بین جزایر شتلند و نروژ استخراج می‌شود.
• برنت یک نفت‌ خام شیرین و سبک با ترکیب گوگرد ۰.۳۷% و API برابر با ۳۹.۸% است.
• معاملات آتی برنت در بورس بین قاره‌ای اروپا یا ICE با نماد B انجام می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)