نقل قول های وارن بافت: ۳۷ درس بزرگ از پیشگوی اوماها

  • توسط pooladmin
  • 09/04/2020
  • 0

وارن بافت را پیشگوی اوماها می نامند. اهل اوماها است و به دلیل سرمایه گذاری های فوق العاده و پربازده روی شرکت هایی که کمتر کسی از آن‌ها اطمینان دارد، به پیشگوی اوماها شهرت یافته است. احتمالاً وارن بافت موفق ترین شخصیت تاریخ وال استریت و در مجموع سرمایه گذاری است. شرکت او، برکشایر هاتاوی اکنون در بازار سهام بالای ۳۴۰٬۰۰۰ دلار برای هر سهم ارزش گذاری شده است.

وارن بافت هم اکنون با ارزش شبکه بیش از ۸۹٬۰۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ دلار، چهارمین فرد ثروتمند جهان است. با این اوصاف درس های بسیار زیادی هست که می توان از او آموخت. در صورتی که به لحاظ تجاری به دنبال یک محرک قدرتمند هستید، در این مطلب آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. هر سرمایه گذاری باید اندکی وارن بافت درون خود داشته باشد. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

نقل قول های وارن بافت

الف) نقل قول های وارن بافت در زمینه ریسک

نقل قول های وارن بافت

  1. ریسک از جایی نشأت می گیرد که نمی دانید در حال چه کاری هستید.
  2. لزوماً برای رسیدن به نتایج خارق العاده، نیاز به انجام کارهای خارق العاده نیست.
  3. اگر خود را در یک قایق با میزان نشت مزمن و فراگیر یافتید، انرژی صرف شده برای تغییر قایق به نظر مؤثرتر از انرژی لازم برای وصله کردن سوراخ های آن باشد.
  4. پس از اتمام مد (بالا رفتن آب دریا) معلوم می شود که چه کسی بدون لباس در حال شنا بوده است.
  5. «تنوع بخشی» یک نقاب برای جهل است. این کار برای کسانی که به حرفه خود آگاه هستند، اصلاً منطقی نیست.

«لزوماً برای رسیدن به نتایج خارق العاده، نیاز به انجام کارهای خارق العاده نیست.»

بسیاری افراد تصور می کنند که برای شروع باید از تمام زیر و بم بازار آگاهی داشته باشد یا ثروت بسیار زیادی برای شروع سرمایه گذاری لازم دارند. یک شرکت سرمایه گذاری تحت عنوان «بِتِرمِنت» در وال استریت وجود دارد که تقریباً با هیچ گونه دانش اقتصادی و هیچ سرمایه ای شروع کنید. بدون شک شرکت های مشابه دیگری نیز ر کشور ما وجود دارد که سرمایه اندکی لازم دارند و تنها باید اراده شروع کار را داشته باشید.

بلافاصله شروع کنید. تجارت و سرمایه گذاری را باید از سنین پایین شروع کرد تا بتوان تجربه کافی را در این کار به دست آورد. همه افراد از تجربه سخن می گویند و هیچ کس حاضر نیست برای ایجاد این تجربه کاری انجام دهد.

این نقل قول اخیر در بسیاری جنبه های زندگی کاربرد دارد. برای مثال برای رسیدن به سلامت جسمانی نیاز به انجام تمرین های ورزشی بیش از حد نیست. همچنین لازم نیست که نعمت خدادادی زیادی داشته باشید که بتوانید در یک رشته ورزشی به موفقیت برسید. برای دست یافتن به یک شغل عالی نیازمند نوشتن رزومه استثنایی و متفاوت نیست. بسیاری اوقات تمام مسائل دست به دست هم می دهند و شما به موفقیت می رسید. چاشنی توکل به خدا را نیز فراموش نکنید تا او نیز در تمام مراحل زندگی یاور شما باشد.

همیشه لازم نیست درآمد چند میلیون دلاری داشته باشید تا بهترین دختر شهر یا پسر شهر حاضر به ازدواج با شما باشد. همیشه بهترین مربی دنیا سرمربی بهترین تیم حال حاضر دنیا نمی شود. همیشه شخصی که بیشترین تلاش را در مدرسه می کند، بهترین نتیجه را نمی گیرد. گاهی اوقات فردی که نصف تلاش را (اما به صورت مؤثر) انجام می دهد، نتیجه بسیار بهتری می گیرد.

در یک کلام، برای رسیدن به اهداف خارق العاده باید بسیاری موارد عادی را به صورت عادی اما در جهت درست انجام دهید. جهت درست نیز بیشتر اوقات در سود کوتاه مدت نیست. این جهت در راستای سود و برنامه ریزی بلندمدت قرار دارد.

«ریسک از جایی نشأت می گیرد که نمی دانید در حال چه کاری هستید.»

فاصله بسیار زیادی بین خطر و خطر محاسبه شده وجود دارد اما تنها تفاوت این دو در آماده سازی و تحقیق است. استعفا دادن از کار و شروع یک تجارت جدید ریسک بالایی دارد. تحقیق در خصوص یک تجارت، مهیا کردن زمینه های کاری، ادامه شغل قبلی تا زمان بال و پر گرفتن تجارت جدید و سپس رها کردن شغل قبلی و تمرکز روی تجارت جدید را یک خطر محاسبه شده می نامند.

سرمایه گذاری روی شرکتی که هیچ تخصصی در زمینه کاری آن‌ها ندارید، یا روی محصولی که هیچ گونه آشنایی با آن ندارید، یک ریسک بزرگ است. مطالعه در خصوص نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام یک شرکت، نسبت قیمت به درآمد آن و ویژگی های هیئت مدیره آن و سپس تصمیم در خصوص سرمایه گذاری یا عدم انجام آن روی شرکت مورد نظر را ریسک محاسبه شده می نامند.

ب) نقل قول های وارن بافت در زمینه عادت ها

  1. زنجیره عادت سبک تر از آن است که به راحتی احساس شود تا زمانی که سنگین تر از آن می شود که بتوان آن را در هم شکست.

بیشتر ما از عادت های نادرست خود خبر نداریم؛ تا زمانی که به بخشی از روال ناخودآگاه روزانه ما تبدیل می شوند. سپس مقابله و ترک آن‌ها بسیار دشوار می شود.

ج) نقل قول های وارن بافت در زمینه ارزش

  1. قیمت، چیزی است که پرداخت می کنید. ارزش، چیزی است که دریافت می کنید.
  2. بهتر است که یک شرکت فوق العاده را با قیمت خوب خریداری کرد تا اینکه یک شرکت خوب را با قیمت فوق العاده به دست آورد.
  3. سرمایه گذار امروز از میزان رشد دیروز سود نمی برد.
  4. مهم نیست که در خصوص سهام یا جوراب خال‌خالی صحبت می کنیم. اگر قیمت محصول با ارزش پایین بیاید، دوست دارم آن را بخرم.
  5. بهترین خبر برای ما زمانی است که یک شرکت فوق العاده در یک بحران موقت گیر می کند. به محض به دست آمدن فرصت، باید از آن‌ها سهام خرید.

«قیمت، چیزی است که پرداخت می کنید. ارزش، چیزی است که دریافت می کنید.»

یک تئوری جالب تحت عنوان «تئوری چکمه ها» وجود دارد. افراد فقیر قیمت اندکی برای محصولات بی کیفیت پرداخت می کنند. افراد ثروتمند قیمت بیشتری برای محصولات باکیفیت پرداخت می کنند. از آنجایی که محصولات باکیفیت دوام بسیار بیشتری دارند، در طولانی مدت افراد ثروتمند پول کمتری برای محصول مورد نظر پرداخت خواهند کرد.

اگر قصد خرید یک محصول گران قیمت همچون مبلمان، لوازم برقی منزل، کامپیوتر و امثال آن را دارید، بهترین محصولی موجود را تهیه کنید که لزوماً گران قیمت ترین محصول نیست. حتی اگر مجبور به پس انداز برای خرید آن باشید، خرید این محصول با کیفیت در درازمدت سود زیادی عاید شما خواهد کرد.

در خصوص سرمایه گذاری، قیمت و ارزش گذاری می توانند فاصله بسیار زیادی با هم داشته باشند. قیمت می تواند با مواردی همچون ادراک، ترس و حرص در ارتباط باشد. سهام شرکت یونایتد ایرلاینز در سال ۲۰۱۷ در پی رسوایی پیاده کردن یک مسافر با ضرب و شتم، به طور قابل ملاحظه ای سقوط کرد. به نظر شما این سقوط سهام ناشی از سقوط ارزش شرکت یا عکس العمل احساسی بازار به یک اتفاق نادر بود؟

بیشتر مردم از این اتفاق خشمگین بودند و سهام این شرکت افت محسوسی داشت. مشکل اینجاست که بیشتر مردم عکس العمل های احساسی و کوتاه مدتی دارند. اکنون اگر از ۱۰۰ نفر به صورت تصادفی سؤال شود که در آن ماجرا کدام شرکت هواپیمایی دخیل بود، احتمالاً تعداد اندکی از آن‌ها این قضیه را به یاد دارند.

«مهم نیست که در خصوص سهام یا جوراب خال‌خالی صحبت می کنیم. اگر قیمت محصول با ارزش پایین بیاید، دوست دارم آن را بخرم.»

منتظر فرصت خرید باشید. اگر در صدد یک خرید بزرگ هستید، مقداری تحقیق کرده و زمان فروش آن محصول یا سهام را دریابید. برای مثال در ایالات متحده تجهیزات ورزشی در ماه اول سال (ژانویه) به فروش می رسند. لپ تاپ و کامپیوترهای رومیزی در ماه آوریل عرضه می شوند. منتظر فروش یک محصول ارزشمند باشید. بلافاصله پس از عرضه خرید خود را انجام دهید و منتظر سود ناشی از این معامله شیرین بمانید.

د) نقل قول های وارن بافت در خصوص افراد

  1. بهتر است با افرادی بهتر از خودتان معاشرت داشته باشید. همکاری انتخاب کنید که رفتاری بهتر از شما دارد. بدین ترتیب شما نیز به همان سمت متمایل خواهید شد.
  2. برای به دست آوردن شهرت ۲۰ سال زمان نیاز است و تنها ۵ دقیقه برای نابودی آن لازم است. اگر به این مسئله آگاه باشید، کارها را با دید متفاوتی انجام خواهید داد.
  3. برخی ویژگی های فاسد در انسان ها وجود دارد که می خواهد مسائل ساده را دشوار کند.
  4. از میان میلیونرهایی که با آن‌ها آشنا شده ام، پول تنها صفات اصلی آن‌ها را نمایان می کند. اگر قبل از ثروتمند شدن، یک فرد عوضی بوده اند، با چند میلیارد دلار نیز عوضی خواهند بود.
  5. اگر به سن من رسیدید و هیچ‌کس از شما به خوبی یاد نمی کند، اهمیت نمی دهم حساب بانکی شما چقدر چاق و چله است؛ زندگی شما یک فاجعه تمام عیار است.
  6. بزرگ‌ترین سرمایه گذاری که می توانید انجام دهید، سرمایه گذاری روی خودتان است.
  7. صداقت یک هدیه بسیار گران قیمت است. انتظار آن را از افراد ارزان قیمت (در اخلاق) نداشته باشید.

«بهتر است با افرادی بهتر از خودتان معاشرت داشته باشید. همکاری انتخاب کنید که رفتاری بهتر از شما دارد. بدین ترتیب شما نیز به همان سمت متمایل خواهید شد.»

احتمالاً همه چیز برای شما خوب پیش می رود اما به احتمال زیاد می توانید اوضاع را بهتر از این کنید. یک راه برای بهتر شدن این است که با افراد بهتر از خود معاشرت داشته باشید. در هر زمینه ای که می خواهید بهتر شوید، این راهکار را به کار گیرید.

اگر به دنبال تناسب اندام هستید، به یک گروه دوچرخه سواری ملحق شوید. اگر می خواهید عادت های غذایی خود را بهبود بخشید، با کسانی غذا بخورید که از خوردن غذاهای بی ارزش و آماده خودداری می کنند. اگر می خواهید اوضاع کاری خود را سر و سامان دهید، یک مربی یا مشاور برای خود بگیرید. شما میانگین اخلاقی ۵ فردی هستید که با آن‌ها معاشرت دارید. به ۵ فرد اطراف خود نگاه کنید. اگر نمی خواهید مشابه آن‌ها یا بخشی از وجود آن‌ها باشید، دورشان را خط بکشید.

«برای به دست آوردن شهرت ۲۰ سال زمان نیاز است و تنها ۵ دقیقه برای نابودی آن لازم است. اگر به این مسئله آگاه باشید، کارها را با دید متفاوتی انجام خواهید داد.»

دوباره مثال یونایتد ایرلاینز را به خاطر بیاورید. بدون شک زمانی بوده که این شرکت به صورت رایگان کودکی را که نیاز به عمل جراحی سریع داشته، به مقصد رسانده است. گاهی اوقات سربازهای برگشته از خدمت را از کلاس اقتصادی به فرست کلاس انتقال داده اند. شکی نیست که رقم بسیار زیادی به امور خیریه اهدا کرده اند.

با این وجود هیچ‌کس یکی از موارد این‌چنینی را به خاطر ندارد. تنها حادثه و ماجرای مشهور این شرکت هواپیمایی که مدت زیادی نقل محافل بود، ضرب و شتم آن مسافر بود. جالب اینجاست که مشکل از این فرد هم نبود. شرکت هواپیمایی از روی حرص و طمع بلیت بیشتری فروخته بود و آن فرد نیز بلیت خود را در دست داشت. با این وجود به زور و روی زمین در حالی که از حال رفته بود به بیرون کشیده شد.

در عصر ارتباطات جایی برای پنهان کاری هم نیست. اگر اشتباه احمقانه ای انجام دهید، بلافاصله افراد با گوشی از آن فیلم گرفته و در شبکه های اجتماعی به اشتراک خواهند گذاشت. ممکن است در یک آتش سوزی بزرگ در حال نجات جان چند نفر یا چند حیوان باشید. در صورتی که در مسیر حمل افراد یک جمله نژادپرستانه خطاب به شخص دیگری بگویید، تمام جامعه روی آن جنبه تاریک تمرکز خواهد کرد و شما را نابود می کنند. مراقب رفتار خود باشید و هیچ بهانه ای دست هیچ‌کس ندهید.

هـ) نقل قول های وارن بافت در خصوص تجارت

  1. هیچ‌وقت دنبال تخته شیرجه ۲ متری نیستم. دنبال تخته ای می گردم که با سادگی روی آن پا گذاشته و رد شوم.
  2. در دنیای تجارت، آینه عقب همیشه واضح تر از شیشه بادگیر است.
  3. در زندگی تنها لازم است موارد معدودی را به درستی انجام دهید؛ به شرطی موارد زیادی را به اشتباه انجام ندهید.
  4. تفاوت بین افراد موفق و افراد بسیار موفق در یک مورد است. افراد بسیار موفق تقریباً به هر چیزی جواب منفی می دهند.
  5. تأکید می کنم که هر روز زمان زیادی را تنها برای نشستن و فکر کردن صرف کنید. این مسئله در دنیای تجارت تقریباً نادر است. من مطالعه می کنم و فکر می کنم. مطالعه و تفکر بیشتر به من این امکان را می دهد که از تصمیم های احساسی که بیشتر افراد درگیر آن هستند، دور باشم.
  6. فرصت ها معمولاً نادر هستند. هنگامی که طلا می بارد، به جای لیوان، سطل خود را نگه دارید.

«هیچ‌وقت دنبال تخته شیرجه ۲ متری نیستم. دنبال تخته ای می گردم که با سادگی روی آن پا گذاشته و رد شوم.»

از این نقل قول می توان به چند شیوه برداشت کرد. اگر به مورد دشواری برخورد کردید، مورد ساده تری انتخاب کنید. برداشت دیگر این است که اگر چیزی دشوار به نظر رسید، آن را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. می توانید از راهکار ۱ درصد استفاده کنید. سعی کنید هر روز هر چیزی را ۱ درصد بهتر از دیروز انجام دهید.

کمتر از ۱۵ دقیقه برای افزایش ۱ درصد بهره‌وری بیشتر زمان نیاز است. برای مثال اگر دیروز هیچ تمرین بدنی انجام ندادید، امروز ۱۵ دقیقه از زمان خود را به ورزش اختصاص دهید. هر روز ۱ درصد به این میزان اضافه کنید و پس از مدتی تمام توان خود را برای ورزش خواهید گذاشت. این تغییرات کوچک در درازمدت می توانند تأثیر بسیار زیادی در عملکرد کلی شما داشته باشند.

«در زندگی تنها لازم است موارد معدودی را به درستی انجام دهید؛ به شرطی موارد زیادی را به اشتباه انجام ندهید.»

هیچ‌کس نمی تواند همیشه در تمام موارد عالی باشد. تمام افراد اشتباه می کنند. آنچه در آن عالی هستید و جایی که اشتباه می کنید، اهمیت خواهد داشت. اگر سرمایه گذاری را زود شروع کرده و اغلب این کار را انجام دهید، لازم نیست که یک حرفه بزرگ و تحسین برانگیز داشته باشید تا بتوانید پول بسیار زیادی به دست آورید. حتی ممکن است در دوران مدرسه نتایج بسیار ضعیفی هم کسب کرده باشید اما بعداً عملکرد بسیار موفقی داشته باشید.

مشکل هنگامی به وجود می آید که نتایج بدی در دوران تحصیل داشته باشید و هیچ سرمایه گذاری نیز انجام نداده باشید. البته ممکن است هیچ‌گاه به بازنشستگی فکر نکنید که در این صورت مشکلی ندارید و می توانید تا آخرین روزهای عمرتان جان بکنید.

و) نقل قول های وارن بافت در خصوص سرمایه گذاری

  1. قانون اول: هیچ‌گاه پول از دست ندهید. قانون دوم: هیچ‌گاه قانون اول را فراموش نکنید.
  2. ما هنگامی که دیگران حریص هستند، سعی می کنیم بیمناک باشیم و هنگام هراس دیگران سعی در حریص بودن داریم.
  3. دوره نگهداری سهام مورد علاقه ما، برای همیشه است.
  4. هیچ‌گاه در تجارتی که آن را درک نمی کنید، سرمایه گذاری نکنید.
  5. فردی امروز زیر سایه نشسته، چراکه دیروز فردی درختی کاشته است.
  6. تنوع بخشی در خرید سهام تنها زمانی نیاز است که سرمایه گذار نمی داند در حال انجام چه کاری است.
  7. معمولاً به اهرم (اصطلاحی اقتصادی برای اشاره به نوعی روش تکثیر کردن سود یا زیان) نیاز ندارید. اگر هوشمند باشید، بدون قرض گرفتن می توانید پول بسیار زیادی به دست آورید.
  8. یک سرمایه گذار باید به گونه ای عمل کند که انگار تنها دارای ۲۰ کارت سرمایه گذاری در تمام طول عمرش است.
  9. میزان تأثیر یک صنعت روی جامعه یا میزان رشد آن قابل تشخیص نیست. در عوض می توان میزان مزیت رقابتی هر شرکت و مهم‌تر از همه، پایداری این مزیت را اندازه گیری کرد.
  10. مهم‌ترین خصوصیت یک سرمایه گذار هوش او نیست؛ بلکه خلق و خوی او است. در دنیای تجارت به خلق و خویی نیاز دارید که لذت فراوان نه از همراه جمع بودن و نه از خلاف جهت جریان حرکت کردن ببرید. میانه رو باشید.
  11. یک سرمایه گذار باید به همان نحوی یک بخش کوچک سرمایه گذاری فوق العاده ای را نگهداری کند که اگر تمام آن سرمایه گذاری را داشت، از آن مراقبت می کرد.
  12. تنها لازم است شرکت هایی را بتوانید ارزیابی کنید که در حلقه شایستگی شما قرار دارند. اندازه این حلقه زیاد مهم نیست. آگاهی داشتن به مرزهای آن از حیاتی است.

«ما هنگامی که دیگران حریص هستند، سعی می کنیم بیمناک باشیم و هنگام هراس دیگران سعی در حریص بودن داریم.»

هنگامی که افراد حریص می شوند، قیمت سهام بالا می رود. هنگامی که از خرید هراس دارند، قیمت ها افت می کند. اگر از گله پیروی کرده و حریص باشید، احتمالاً هزینه زیادی برای محصولی پرداخت کرده اید که قیمت متورم دارد. اگر بر خلاف جریان شنا کنید، معامله خوبی در انتظار شما خواهد بود.

این مسئله را با مثال تسلا موتورز در سال ۲۰۱۳ بررسی می کنیم که خودروهای آن بی دلیل آتش می گرفت. مردم وحشت زده شدند و خودرو را تله مرگ نامیدند. قیمت هر سهم این شرکت ۱۲ دلار کاهش یافت. پس از اینکه مسئله آتش سوزی عمومی شد، قیمت هر سهم تسلا حدود ۱۸۱ دلار بود. این یک فرصت استثنایی برای خرید سهام این شرکت بود. اکنون هر سهم این شرکت حدود ۳۴۰ دلار ارزش دارد.

قبل از سال ۲۰۰۸ بسیاری از مردم آمریکا به خاطر حرص و طمع خانه هایی تهیه می کردند که از عهده قیمت آن‌ها بر نمی آمدند. پس از اینکه ناگهان در سال ۲۰۰۸ قیمت مسکن به شکل حیرت انگیزی سقوط کرد، تمام آن‌ها تنبیه شدند.

«فردی امروز زیر سایه نشسته، چراکه دیروز فردی درختی کاشته است.»

فکر و برنامه ریزی طولانی مدت به شما این اجازه را می دهد که در آینده محصول خود را درو کنیم. فرض کنید امروز یک سرمایه گذاری ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ تومانی شروع کرده و هر ماه 1 میلیون تومان به آن اضافه کنید، در یک سال دوازده میلیون تومان سرمایه گذاری کرده اید. اگر برای ۲۰ سال آینده نیز هر ماه ۷ درصد سود ببرید، ۲۰ سال دیگر حدود دویست و پنجاه میلیون تومان (یک چهارم میلیارد تومان) سرمایه خواهید داشت.

ز) نقل قول های وارن بافت در خصوص پیش بینی آینده اقتصاد

  1. مدت ها است این احساس به وجود آمده که تنها خاصیت پیش بینی کننده های بازار سهام این است که طالع بین ها جلوه بهتری پیدا کنند.

مقصود وارن بافت این است که پیش بینی آینده اقتصاد تقریباً امری امکان ناپذیر است. با روند متلاطم بازار و تغییرات ناگهانی هیچ‌گاه نمی توان تفسیر درستی از آینده اقتصاد کشورها داشت.

در اینجا به پایان آموزه های وارن بافت می رسیم. وی هیچ‌گاه ادعا ندارد که در زمینه اقتصاد از همه بیشتر می داند. وی تنها به عقل سلیم رجوع می کند و بیشتر سخنان او نیز بسیار منطقی و معقول هستند. شاید تبدیل شدن به فردی همچون وارن بافت کار ساده ای نباشد و باید بسیاری موارد دست به دست هم دهند تا چنین اتفاقی رخ دهد اما بدون شک این مسئله توجیه کننده اهمال ما نیست. برای رسیدن به اهداف خود تمام ابزارهای موجود و تمام توان خود را به کار بگیرید. به خدا توکل کرده و مسیر درست را پیش بگیرید.

در نهایت تصور نکنید که پول بیشتر به معنای خوشبختی بیشتر است. پول هیچ‌گاه به تنهایی نمی تواند ضامن خوشبختی باشد. به یاد داشته باشید که پول باید در اختیار شما باشد نه شما در اختیار پول. همچنین فراموش نکنید که صدقه و زکات همیشه به ثروت برکت داده و آن را زیاد می کند. موردی که تمام افراد میلیاردر آن را درک کرده اند و در امور خیریه همواره پیش قدم هستند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)