پول ارزان وضعیت تامین اقتصاد کشور

  • توسط pooladmin
  • 15/08/2019
  • 0

 

از لحاظ پول ارزان  علمی حاکی از وضعیت ذخیرهء مالی اقتصاد کشور می باشد. زمانی رخ می دهد که بانک مرکزی ایالت متحدهء آمریکا اجازه می دهد که پول نقد در سیستم بانکی جاری شود که خود باعث پایین آمدن نرخ سود، و مسئلهء وام را برای بانک ها و وام دهندگان آسان می کند. بنابراین وام گیرندگان به راحتی می توانند از وام دهندگان وجه دریافت کنند.

تقسیم بندی پول ارزان

easy money

این امر زمانی به وجود می آید که بانک مرکزی قصد تسهیل  گردش سرمایه در بین بانک ها  را دارد. به لطف وام های کم  بهره . زمانی که بانک ها مقدار سرمایه بیشتری در دسترس داشته باشند،  میزان نرخ سودی که  به مشتریان  تعلق می گیرد کاهش میابد، چرا که بانک ها داریی بیشتری دارند که آنها راغب به سرمایه گذاری بر آن هستند. به طور معمول بانک مرکزی با کاهش نرخ سود سیاست مالی رابه مقدار ناچیز کاهش می دهد، زمانی که خبرگذاری با قصد تحریک اقتصاد نرخ بیکاری پایین می آورد. وقتی پول آنقدر گران نیست اغلب ارزش اوراق بهادار در ابتدای دورهء پول ارزان سیر صعودی خواهد داشت،  اما اگر این روند به مدت طولانی ادامه یابد، نهایتاً میتواند به دلیل ترس از تورم نتیجه عکس همراه داشته باشد. تامین ذخیرهء مالی را همچنین می توان سرمایهء بی ارزش، سیاست مالی آسان و سیاست مالی انبساطی معنا کرد.

تورم

پول بی ارزش

بانک مرکزی میبایست با سبک و سنگین کردن تصمیمات و بر اساس میزان تورم، نرخ بهره ها را افزایش و یا کاهش دهد. اگر سیاست مالی آسان سبب ایجاد تورم شده باشد، بانک ها باید نرخ سود را بالا نگه دارند تا جبرانی برای افزایش قیمت کالاها و خدمات باشد. وام گیرندگان ممکن است تمایل به پرداخت نرخ سود بالا باشند، چرا که تورم سبب کاهش ارزش ارز می شود. دلار در زمان تورم خریداری نمی شود، پس وام دهندگان در مقایسه با دورهء کم تورم چندان سودی کسب نخواهند کرد.

گشایش پولی چگونه عمل می کند

monetary policy

سیاست گشایش پولی سبب کاهش نرخ ضریب ذخیره بانک ها می شود. به این معنی که، بانک ها می بایست مقدار کمتری از دارایی را به حالت نقد ذخیره کنند که منجر می شود مقدار وجه بیشتری به وام دهندگان تعلق گیرد. زیرا سرمایه بیشتری از وام گیرندگان استخراج خواهد شد. پول ارزان اثر آبشاری دارد که از بانک مرکزی آغاز و به سمت مشتریان می رد.

به عنوان مثال، در دورهء کاهش سیاست مالی، بانک مرکزی امریکا به کمیتهء بازار آزاد دستور می دهد تا در بازار آزاد اوراق بهادار تحت حمایت خزانه داری خریداری کند. خرید اینگونه اوراق بهادار، سبب می شود تا کسانی که آنها را در بازار آزاد فروختند پول کسب کنند. سپس فروشندگان مقدار وجه اضافی را در حساب های بانکی پس انداز می کنند. مبلغ اضافی در حساب های پس انداز به بانک ها پول بیشتری برای سرمایه گذاری می دهد.

بانک ها می توانند از پیش پرداخت های جدید وام دهند یا در راه های دیگر سرمایه گذاری کنند. زیرا اغلب بالا تر از حداقل ذخیره آن وجه به وام دهندگان برگردانده می شود. وام دهندگان از سود وام پول به دست می آورند و پول را در حساب بانکی دیگری سپرده گذاری می کنند. وام گیرندگان می توانند پول حاصل از وام را بر هر آنچه میخواهند خرج کنند که این امر به خودی خود نوعی تحریک فعالیت های اقتصادی محسوب می شود. این روند به طور نا محدود ادامه میابد تا زمانی که بانک مرکزی تصمیم  به محدود کردن سیاست نقدینگی کند.

با 100،000 دلار پول نقد به صورت مجازی بی خطر رقابت کنید

مهارت های تجاری خود را با شبیه ساز بورس رایگان ما آزمایش کنید. با هزاران معامله گر اینوستوپدیا « Investopedia» رقابت کنید و تجارت خود را به مراحل بالا برسانید. قبل از شروع ریسک برای پول خود ، معاملات را به یک محیط مجازی ارسال کنید ، استراتژی های معاملاتی را به گونه ای تمرین کنید که وقتی آماده ورود به بازار واقعی شدید ،  تمرین های مورد نیاز خود را انجام داده باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)