چرا قیمت نفت و دلار کانادا با هم حرکت می‌کنند؟

  • توسط pooladmin
  • 01/07/2019
  • 0
قیمت نفت

آیا به این موضوع توجه کرده‌اید که دلار کانادا و قیمت نفت با هم حرکت می‌کنند؟ یا به عبارتی دیگر، اگر ارزش نفت خام روند کاهشی پیدا کند، قیمت دلار کانادا (در تناسب با دلار آمریکا) نیز کاهش می‌یابد. اگر قیمت نفت خام افزایش یابد هم ارزش دلار کانادا بیشتر می‌شود. این فرایند به دلیل یک مکانیزم اقتصادی رخ می‌دهد که در ادامه بیشتر درباره‌اش توضیح خواهیم داد.

عرضه و تقاضا

قیمت نفت

به دلیل اینکه نفت کالایی است که به شکل جهانی مورد مبادله قرار می‌گیرد و کانادا نیز در قیاس با ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بسیار کوچک است، تغییرات قیمتش با توجه به عوامل جهانی خارج از کانادا اتفاق می‌افتد. به‌علت پایین بودن کشش تقاضای نفت در کوتاه مدت، افزایش قیمت این کالا باعث افزایش ارزش دلاری نفت فروخته شده می‌شود (به همین دلیل در شرایطی که کمیت نفت فروخته شده کاهش می‌یابد، قیمت‌های بالاتر باعث افزایش میزان کل درآمد می‌گردد).

از ژانویه سال ۲۰۱۶ کانادا حدود ۳ تا ۴ میلیون بشکه نفت در روز به ایالات متحده آمریکا صادر می‌کند. از ژانویه ۲۰۱۸ قیمت یک بشکه نفت حدودا ۶۰ دلار است. به این ترتیب فروش روزانه کانادا حدودا ۲۰۴ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. به دلیل بزرگی این میزان فروش هر تغییری در بازار نفت بر بازار ارز تاثیرگذار است.

افزایش قیمت نفت، دلار کانادا را از دو طریق متاثر می‌کند که هر دو نتیجه یکسانی دارند. تفاوت در این است که قیمت نفت براساس دلار کانادا تعیین شود یا دلار آمریکا – که عموما بر اساس دلار آمریکا تعیین می‌شود – اما نهایتا تاثیر هر دو یکسان است. به شکل عجیبی، دلیل هر دو مکانیزم که توضیح داده خواهد شد به مبادلات ارز وابسته است و به شکل ویژه به ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا.

قیمت‌گذاری با دلار آمریکا

قیمت نفت

این سناریو از دیگر سناریو محتمل‌تر است. اگر این مورد صادق باشد، هنگامی که قیمت نفت افزایش می‌یابد، شرکت‌های نفتی کانادا دلار آمریکای بیشتری دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه این شرکت‌ها برای پرداخت حقوق کارمندان خود (همچنین جهت مالیات و سایر مخارج) از دلار کانادا استفاده می‌کنند، نیاز خواهند داشت که دلار آمریکای دریافتی را در بازارهای ارز خارجی به دلار کانادا تبدیل کنند. به این ترتیب هنگامی که دلار آمریکای بیشتری در اختیار دارند، عرضه دلار آمریکا بیشتر شده و تقاضا برای دلار کانادا افزایش پیدا می‌کند.

افزایش عرضه دلار آمریکا باعث کاهش قیمت دلار آمریکا می‌شود. به شکل مشابهی افزایش تقاضا برای دلار کانادا قیمت دلار کاندا را بالا می‌برد.

قیمت‌گذاری با دلار کانادا

قیمت نفت

این سناریو کمتر محتمل است اما توضیح آن ساده‌تر است. اگر نفت با دلار کانادا قیمت‌گذاری شود و ارزش دلار کانادا بالا رود، شرکت‌های آمریکایی نیاز دارند در بازارهای ارز خارجی دلار کانادای بیشتر بخرند. به این ترتیب تقاضا برای دلار کانادا و عرضه دلار آمریکا افزایش یافته و همین موضوع منجر به افزایش قیمت دلار کانادا و کاهش قیمت دلار آمریکا می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)