چه مقدار طلا در جهان باقی مانده است؟

  • توسط pooladmin
  • 29/10/2020
  • 0
طلا

همه گیری کووید ۱۹ علاقه به سرمایه گذاری در طلا را افزایش داده است. ماه گذشته قیمت طلا به سقف تاریخی خود رسید و هر اونس بالای ۲۰۰۰ دلار (۱۵۷۵ پوند) معامله شد.
در حالی که سرمایه گذاران در پی همه گیری کووید ۱۹ به دنبال پناهگاهی امن برای دارایی‌های خود هستند طلا از ۲۰۰۰ دلار در هر اونس عبور کرد. با افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ در ایالات متحده و انتقال پول بیشتر به اقتصاد جهانی، سرمایه گذاران پول نقد خود را به این فلز گرانبها منتقل کرده‌اند. همچنین تنش‌های تجاری بین واشنگتن و پکن بر رشد قیمت طلا دامن زده است.
قیمت سایر فلزات گرانبها از جمله نقره نیز از ابتدای سال جاری به شدت افزایش یافته است. با افزایش ویروس کرونا در آمریکا، قیمت طلا در سال جاری بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.
افزایش سریع تعداد مبتلایان که امید به بهبود سریع اقتصادی در ایالات متحده را از بین برده همچنین به افزایش حدود ۳۰% قیمت نقره در سال جاری کمک کرده است.
علاوه بر این موارد، سرمایه گذاران خود را برای افزایش احتمالی تورم به دلیل تأثیر محرک‌های مالی دولت‌ها و بانک های مرکزی در سراسر جهان آماده می کنند. در واشنگتن مذاکره کنندگان دولت ترامپ گفته‌اند که تلاش می کنند تا به کمک دموکرات‌ها بسته محرک جدیدی را تصویب کنند.
طبق گزارش بانک آمریکا، دولت‌های سراسر جهان پیش از این حدود ۲۰ هزار میلیارد دلار محرک برای مقابله با تأثیرات اقتصادی همه گیری کرونا اختصاص داده‌اند.
استراتژیست بازار، مارگارت یانگ Margaret yang می‌گوید که وی ادامه روند صعودی در هفته‌ها و ماه‌های آینده را محتمل می‌داند: «چشم انداز بلند مدت طلا و سایر فلزات گرانبها بدلیل نرخ بهره پایین و محرک‌های پولی همچنان صعودی باقی خواهد ماند».
حال با وجود چشم انداز افزایش قیمت، پرسشی در مورد بخش عرضه این فلز گرانبها پیش می‌آید و آن اینکه سرانجام چه زمانی طلا تمام خواهد شد.
طلا به عنوان یک کالای سرمایه گذاری، نماد وضعیت و یک مولفه اصلی در بسیاری از محصولات الکترونیکی تقاضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. اما منابع طلا در جهان محدود است و در نهایت روزی فرا می‌رسد که دیگر چیزی برای استخراج باقی نماند.

چه مقدار طلا در جهان باقی مانده است؟

اوج طلا

متخصصان در مورد مفهوم اوج طلا صحبت می‌کنند، زمانی که ما بیشترین مقدار ممکن را در طول یک سال استخراج کرده‌ایم. برخی معتقدند که ما قبلاً به این نقطه رسیده‌ایم.
طبق معیار شورای جهانی طلا، تولید معادن طلا در سال ۲۰۱۹ به ۳۵۳۱ تن رسیده است که ۱٪ کمتر از سال ۲۰۱۸ است. این اولین کاهش سالانه تولید از سال ۲۰۰۸ به بعد است.
هانا برندستیتر Hannah Brandstaetter، سخنگوی شورای جهانی طلا می‌گوید: «ممکن است اکتشاف معادن در سال‌های آینده کند شود یا اندکی کاهش یابد از سوی دیگر ذخایر موجود رو به پایان است و این نشان می‌دهد که تولید به اوج خود رسیده است».
کارشناسان می‌گویند حتی وقتی اوج طلا اتفاق می‌افتد، سال‌های بعد از آن کاهش چشمگیری در تولید وجود ندارد. درعوض می‌توانیم شاهد کاهش تدریجی تولید در طی چند دهه باشیم.
راس نورمن Ross Norman از سایت متا دیلی می‌افزاید: «تولید معادن به مقادیر ثابتی رسیده است و به احتمال زیاد در یک مسیر نزولی قرار دارد اما این کاهش به طرز چشمگیری اتفاق نمی‌افتد».

طلا در جهان

چه مقدار باقی مانده است؟

شرکت‌های معدنی حجم طلای باقی مانده در زمین را به دو روش تخمین می‌زنند:
ذخایر – طلایی که استخراج آن بر اساس قیمت فعلی طلا از نظر اقتصادی بصرفه است.
منابع – طلایی که پس از تحقیق بیشتر یا در سطح قیمت بالاتری از نظر اقتصادی بصرفه می‌شود.
حجم ذخایر طلا با دقت بیشتری نسبت به منابع قابل محاسبه است گرچه هنوز هم و با وجود تکنولوژی‌های پیشرفته کار چندان ساده‌ای نیست. طبق اطلاعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده، موجودی ذخایر طلا در زیر زمین در حال حاضر حدود ۵۰،۰۰۰ تن تخمین زده می‌شود.
به بیان بهتر در مجموع حدود ۱۹۰،۰۰۰ تن طلا استخراج شده است، گرچه تخمین‌ها تا حدودی متفاوت هستند. بر اساس این ارقام حدود ۲۰٪ طلا هنوز باید استخراج شود. اما این یک هدف متحرک است.
با استفاده از فناوری‌های جدید امکان استخراج برخی از ذخایر شناخته شده که دسترسی به آنها در حال حاضر اقتصادی نیست هم امکان پذیر شده است.
جدیدترین نوآوری‌ها شامل داده‌های بزرگ، هوش مصنوعی و داده کاوی هوشمند است که می‌تواند به طور بالقوه فرآیندها را بهینه کرده و هزینه‌ها را کاهش دهد.
فناوری رباتیک در حال حاضر در برخی سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود که استفاده از روبات‌ها در اکتشاف معادن به طور فزاینده‌ای به یک فناوری‌ استاندارد تبدیل شود.

بزرگترین منابع

بزرگترین منبع کشف شده طلا در ویتواترسرند Witwatersrand آفریقای جنوبی بوده است. ویتواترسرند تقریباً ۳۰٪ کل طلای استخراج شده جهان را تشکیل می‌دهد.
از دیگر منابع عمده طلا می‌توان به معدن بسیار عمیق امپوننگ Mponeng در آفریقای جنوبی، معادن سوپر پیت Super Pit و نیومانت بادینگتون Newmont Boddington در استرالیا، معدن گرسبرگ Grasberg اندونزی و معادنی در نوادای ایالات متحده اشاره کرد.
چین در حال حاضر بزرگترین معدنکار طلا در جهان است در حالی که کانادا، روسیه و پرو نیز تولید کنندگان عمده هستند.
از منظر تولید کمپانی‌ها، معادن طلای نوادا متعلق به باریک گلد Barrick Gold بزرگ‌ترین مجتمع استخراج طلا در جهان است که سالانه حدود ۳.۵ میلیون اونس طلا تولید می‌کند.
کارشناسان می‌گویند اگرچه هنوز معادن جدید طلا یافت می‌شود اما کشف ذخایر بزرگ نادر است. در نتیجه، بیشتر تولید طلا در حال حاضر از معادن قدیمی‌‌انجام می‌شود که برای دهه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

میزان تولید ۱۰ معدن برتر جهان
۱- ایالات متحده، نوادا ۱۱۵.۸ تن
۲- ازبکستان، مورون تائو ۶۶ تن
۳- روسیه، الیمپیادا ۴۳.۲ تن
۴- جمهوری دومینیکن، پوئبلو ویخو ۳۰.۶ تن
۵- پاپوا گینه نو، لیهیر ۲۷.۴ تن
۶- استرالیا، دره کادیا ۲۷.۱ تن
۷- اندونزی، گرسبرگ ۲۶.۸ تن
۸- کنگو، کیبالی ۲۵.۳ تن
۹- مالی، لولو گونکوتو ۲۲.۲ تن
۱۰- استرالیا، بادینگتون ۲۱.۹ تن

سخت شدن کاوش‌ها

استخراج در مقیاس بزرگ بسیار سرمایه‌بر است و به ماشین آلات و تخصص‌های زیادی برای استخراج مناطق وسیع در سطح زیر زمین نیاز است. امروزه حدود ۶۰٪ از عملیات استخراج معادن در جهان به معادن سطحی اختصاص دارد در حالی که بقیه موارد زیرزمینی است.
آقای نورمن اضافه می‌کند: «استخراج معادن سخت‌تر می‌شود به این معنا که بسیاری از معادن بزرگ، ارزان قیمت و معادن قدیمی‌ مانند آفریقای جنوبی در حال اتمام هستند. از طرف دیگر، معادن طلای چین بسیار کوچکتر هستند و بنابراین هزینه‌ استخراج بالاتری نیز دارند».
مناطق کشف نشده نسبتاً اندکی برای استخراج طلا باقی مانده است، اگرچه احتمالاً امیدوار کننده‌ترین منابع در برخی از مناطق ناپایدار جهان، مانند آفریقای غربی قرار دارند.

ثبت رکورد

اگرچه قیمت طلا در ماه آگوست به بالاترین سطح رسید، اما این امر به طور خودکار منجر به افزایش فعالیت استخراج طلا نمی‌شود. در واقع تغییرات در تولید معدن طلا اغلب رابطه اندکی و کندی با قیمت دارد.
خانم برندستیتر اضافه می‌کند: «با توجه به مقیاس عملیات انجام شده، تغییر برنامه‌های معدن‌کاری در پاسخ به تغییر در عوامل خارجی مانند قیمت طلا زمان بر است».
همچنین افزایش قیمت‌های اخیر در دوران محدودیت‌های ناشی از کووید ۱۹ اتفاق افتاده که همین موضوع استخراج طلا را دشوارتر کرده زیرا سایت‌ها برای جلوگیری از گسترش ویروس بسته شده و یا به طور مقطعی فعالیت می‌کنند.
افزایش قیمت‌ها در حقیقت از همه گیری کرونا ناشی می‌شود زیرا سرمایه گذاران طلا را به عنوان یک دارایی امن در زمان بحران‌های اقتصادی می‌دانند.

قیمت طلا

مکان‌های بعید

اگرچه پیدا کردن طلا در زمین ممکن است دشوار باشد اما این تنها منبع نیست زیرا روی ماه نیز طلا وجود دارد. با این حال هزینه‌های مربوط به استخراج و انتقال آن به زمین به طور قابل توجهی بالاتر از ارزش فعلی طلا است.
سینیاد اوسالیوان Sinead O’Sullivan، متخصص فضا می‌گوید: «در حالی که این ماده در ماه وجود دارد اما استخراج آن از نظر اقتصادی هرگز بصرفه نخواهد بود. با استخراج طلا از ماه مبلغی بی نهایت بیشتر از آنچه با فروش آن به دست می‌آورید از دست خواهید داد».
به همین ترتیب، برخی از ذخایر شناخته شده طلا در قطب جنوب وجود دارد که استخراج آن به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب این قاره ممکن است هرگز مقرون به صرفه نباشد.
طلا در کف اقیانوس نیز پراکنده شده است، اما استخراج این طلا هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
اما بایستی در نظر داشت که طلا برخلاف سایر منابع تجدید ناپذیر مانند نفت یک ویژگی خاص دارد که می‌توان آن را بازیافت کرد. بنابراین هرگز طلا تمام نمی‌شود حتی اگر دیگر نتوانیم آن را استخراج کنیم.
مقدار زیادی طلا در محصولات الکترونیکی مانند تلفن‌های همراهی استفاده می‌شود که اغلب به عنوان یکبار مصرف شناخته می‌شوند. مقدار طلای موجود در یک گوشی متوسط چند پوند ارزش دارد. تلاش‌هایی برای بازیافت طلای استخراج شده از زباله‌های الکترونیکی در حال انجام است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)