چگونه در طلا سرمایه گذاری کنیم

  • توسط pooladmin
  • 17/12/2020
  • 0
سرمایه گذاری

گرچه این استدلال که طلا و سهام در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند جای پرسش دارد، اما تردیدی وجود ندارد که طلا بارها و بارها خود را به عنوان یک دارایی امن در میانه بحران‌ها اثبات کرده است. به همین دلیل، اکنون ممکن است زمان بسیار خوبی برای یادگیری نحوه سرمایه گذاری در طلا باشد.
با تلاطم بازارهای مالی در سال ۲۰۲۰، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری‌های جایگزین هستند. مفهوم این موضوع ترک بازار سهام به طور کامل نیست بلکه یافتن کلاس‌های دارایی دیگری است که ممکن است وزنه تعادلی مناسبی باشند.

چگونه در طلا سرمایه گذاری کنیم

نحوه سرمایه گذاری در طلا

برای داشتن این فلز گرانبها نیازی به خرید جواهرات یا شمش‌های طلای ۴۰۰ اونسی نیست. در ادامه به چند روش برتر برای سرمایه گذاری در طلا پرداخته شده است.

۱- خرید ETF‌های طلا

همانطور که صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) راحت‌ترین روش برای سرمایه گذاری در سهام هستند همین موضوع برای طلا نیز صادق است. دقیقاً مانند ای تی اف مبتنی بر سهام، ای تی اف طلا نشان دهنده طلای فیزیکی است که سهام آن را خریداری می‌کنید.
این صندوق‌ها می‌توانند مانند سهام معامله شوند و این مزیت را دارند که امروزه بیشتر کارگزاری‌های بزرگ از دریافت کارمزد معاملاتی خود در این صندوق‌ها صرف نظر کرده‌اند. از آنجا که این صندوق‌ها یک دارایی فیزیکی را به یک دارایی کاغذی تبدیل می‌کنند به راحتی می‌توانند همراه با سایر دارایی‌ها در پرتفوی شما نگهداری شوند.
ای تی اف، بهترین راه برای یک مبتدی جهت سرمایه گذاری در طلا است و خرید و فروش آنها از طریق عمده کارگزاری‌ها انجام می‌شود. یک ای تی اف طلا دارای این مزیت است که مالکیت غیر مستقیم طلای فیزیکی را به سرمایه گذار می‌دهد که خطر کمتری نسبت به سایر گزینه‌ها دارد.
بزرگترین ETF‌های طلا صندوق اسپایدر و آی شر گلد هستند اگرچه موارد دیگری نیز وجود دارد.

راهنمای جامع خرید طلا

۲- اوراق قرضه قابل معامله ‌(ETN)

ای تی ان یک ابزار بدهی است که به سرمایه گذاری‌های پایه مرتبط است. در ای تی ان طلا، این دارایی پایه همانطور که احتمالاً حدس زده‌اید طلاست. شما برای مدت زمان مشخصی یک اوراق قرضه در دست خواهید داشت که پس از سررسید و براساس عملکرد دارایی پایه (طلا) به شما سود یا زیان تعلق می‌گیرد.
درک این نکته مهم است که ETN‌های طلا سرمایه گذاری مستقیم روی طلا نیستند بلکه ابزارهای مرتبط با طلا هستند. این اوراق می‌توانند به صورت بلند یا کوتاه مدت نگهداری شوند و ریسک از دست دادن بخشی یا کل سرمایه شما نیز وجود دارد. به همین دلیل، این اوراق برای افرادی که از نزدیک با صنعت طلا آشنا نباشد توصیه نمی‌شوند.

شمش طلا

۳- شمش طلای فیزیکی

شما می‌توانید شمش طلا را به صورت سکه یا شمش خریداری کنید. در هر حالت شما قیمت هر اونس طلا را به علاوه یک کارمزد کوچک که توسط فروشنده دریافت می‌شود پرداخت خواهید کرد.
• شمش‌ها در مقادیر بین یک گرم (تقریباً ۱.۳۱ اونس) تا ۴۰۰ اونس وجود دارند. شمش‌ها کارمزد فروش کمتری دارند زیرا مانند سکه طلا ضرب نمی‌شوند. سرمایه گذاران ثروتمند شمش‌های بزرگتر را خریداری می‌کنند تا مجبور نباشند تعداد زیادی سکه نگهداری کنند.
• سکه این مزیت را دارد که هم قابل تشخیص و هم قابل حمل است. همین موضوع فروش آنها در یک مهمانی خصوصی را آسان‌تر می‌سازد. رایج ترین سکه‌های طلا عقاب آمریکایی، برگ افرای کانادایی و کروگرند آفریقای جنوبی هستند، اگرچه در بین این سه سکه فقط برگ افرا طلای خالص است. سکه‌های بسیار زیاد دیگری نیز در دسترس هستند.
• سکه‌ها در مقیاس یک دهم، یک چهارم، نیم و یک اونس در دسترس هستند. اما توجه داشته باشید که ارزش واحد‌های پائین‌تر به ازای هر اونس بیشتر از سکه‌های یک اونسی است. برخی از سکه‌ها ممکن است با فلزات دیگر آلیاژ شوند. اما هر سکه یک اونسی حاوی یک اونس کامل طلا است.
شما می‌توانید سکه‌های طلا را از طریق فروشگاه‌های محلی سکه یا نمایندگی‌های معتبر که انواع فلزات گرانبها را می‌فروشند خریداری کنید. سکه‌ها را می‌توانید خود در اختیار بگیرید یا آنها را به فروشنده بدهید تا نگهداری کند. اگر روش دوم را انتخاب کنید هزینه انبار و بیمه را بایستی به صورت سالانه پرداخت کنید.

چه مقدار طلا در جهان باقی مانده است؟

۴- جواهرات یا سکه‌های کلکسیونی

دو نوع سکه‌ طلا قابل خریداری است: سکه‌های شمش که در مورد آنها بحث کردیم و سکه‌های کلکسیونی.
سکه‌های شمش به این نام خوانده می‌شوند زیرا ارزش آنها کاملاً به میزان طلای‌شان بستگی دارد. سکه‌های کلکسیونی ممکن است مقدار متنابهی طلا داشته باشند اما ارزش آنها در درجه اول از کمیاب بود‌شان حاصل می‌شود.
پس از غیرقانونی شدن سکه‌های طلا در سال ۱۹۳۳، دولت ایالات متحده میلیون‌ها سکه طلا را از چرخه خارج کرد و برای ذخیره سازی شمش طلا اقدام به ذوب کردن آنها نمود. در نتیجه سکه‌های طلای ایالات متحده که قبل از ۱۹۳۳ ضرب شده‌اند و سکه‌های سایر کشورها کمیاب شده و کلکسیونی تلقی می‌شوند، بنابراین ارزش مجموعه داری آنها رشد کرده است. هر چه سکه کمیاب‌تر باشد ارزش آن بیشتر است.
به عنوان مثال یک سکه طلای بسیار نادر می‌تواند ارزشی صدها برابر بیشتر از ارزش شمش آن داشته باشد. مطمئناً می‌توانید نگه داشتن طلا به شکل سکه کلکسیونی را انتخاب کنید. اما بایستی بدانید که سکه کلکسیونی بیش از آن که با طلا ارتباط داشته باشد با هنر مرتبط است.
می‌توانید مانند بسیاری از افراد در کشورهای در حال توسعه از طریق خرید جواهرات صاحب طلا شوید. اما اغلب جواهرات ارزش سرمایه گذاری واقعی ندارند. بعنوان مثال بیشتر جواهرات ساخته شده در ایالات متحده دارای عیار ۱۴ است. این بدان معناست که فلز تنها حاوی ۶۰٪ طلاست و بقیه آن از سایر آلیاژها تأمین شده است. دوم اینکه جواهرات هزینه ساخت بسیار بالایی دارند، ممکن است برای یک جواهر ۱۰۰۰ دلار بپردازید در حالیکه حاوی بیش از ۱۰۰ دلار طلا نباشد.
اگر به جواهرات علاقه دارید، می‌توانید بخرید اما به چشم یک سرمایه گذاری به آن نگاه نکنید.

۵- سهام معدن طلا

خرید سهام معدن استخراج طلا یک روش سرمایه گذاری مستقیم در طلا نیست بلکه سرمایه گذاری در شرکت‌هایی است که طلا استخراج می‌کنند. بطور کلی سهام معادن از نظر ارزش کم ثبات‌تر از خود شمش طلا هستند زیرا تا حد زیادی تحت تأثیر سایر عوامل تعیین کننده ارزش هر سهم هستند.
اما سهام معادن استخراج طلا دارای موضوعات خاصی است که باعث نوسان بیشتر آنها نسبت به اکثر سهام می‌شود.
• شرکت‌های معدنی اغلب در مناطق دورافتاده و غالباً ناپایدار جهان فعالیت می‌کنند.
• استخراج طلا خود نیاز به سرمایه زیادی دارد و کاهش قیمت طلا می‌تواند باعث سقوط سهام یک شرکت شود.
به همین دلیل آنالیز سهام استخراج طلا بنوعی بر اساس حدس و گمان است. آنها اغلب در دوره‌های افزایش قیمت طلا نقش دارند اما تقریباً در هر چرخه دیگری از بازار سرمایه گذاری ضعیفی محسوب می‌شوند.
اگر قصد دارید در سهام معادن استخراج طلا سرمایه گذاری کنید باید با سرمایه اندک وارد شوید. یک انتخاب خوب ممکن است انجام این کار از طریق صندوق‌های ای تی اف استخراج طلا باشد. دو مورد از مشهورترین صندوق‌ها ون اک وکتورز گلد ماینرز VanEck Vectors Gold Miners (GDX) و فیدیلیتی سلکت گلد پورتفولیو Fidelity Select Portfolio Gold (FSAGX) هستند. هر کدام پورتفویی از شرکت‌های استخراج طلا را دارند. این روش یک سطح از متنوع سازی در یک صنعت غیرقابل پیش بینی است.

۶- بازار آتی طلا

بازار آتی یا فیوچر طلا روشی برای گرفتن موقعیت خرید یا فروش در طلا با استفاده از اهرم است. این یک روش تجارت پیشرفته است، بنابراین فقط در صورتی که بازار طلا را به خوبی بشناسید توصیه می‌شود. در یک قرارداد آتی، شما در حال توافق برای خرید یا فروش مقدار مشخصی طلا با قیمت از پیش تعیین شده در آینده مشخص هستید.
ارزش قرارداد با قیمت طلا در نوسان خواهد بود، همانطور که در مورد اوراق قرضه طلا نیز اتفاق می‌افتد. احتمال از دست دادن بخشی یا تمام سرمایه شما به دلیل وجود عامل اهرم بسیار زیاد است.
به عنوان مثال ممکن است گزینه خرید طلای سررسید ۱۵ سپتامبر با قیمت ۱۸۰۰ دلار در هر اونس را وارد کنید. در این حالت فقط ۲۰٪ از قیمت طلا را وارد معامله می‌کنید. اگر قیمت طلا به ۲۰٪ بالاتر از ۱۸۰۰ دلار افزایش یابد، ۱۰۰٪ سود خواهید کرد. اما اگر ۲۰٪ کاهش یابد کل سرمایه خود را از دست خواهید داد.

طلا و استراتژی سرمایه گذاری

با توجه به اینکه طلا سود یا بهره پرداخت نمی‌کند و عملکرد ویژه‌ای در دوران رونق و ثبات اقتصادی ندارد، دشوار است که بتوان آن را به عنوان یک سرمایه گذاری در تمام شرایط اقتصادی مورد بررسی قرار داد. اما این دارایی در زمان بحران‌ها ارزش اثبات شده‌ای دارد، همانطور که در سال ۲۰۲۰ چنین بوده است.
روش شما برای سرمایه گذاری در طلا هر چه باشد بهتر است میزان آن را در پورتفوی خود به حداقل برسانید. اختصاص ۱۰ درصد احتمالاً بیشترین میزان مورد نیاز است.
این مقدار شما را ثروتمند نخواهد کرد، مطمئناً نه به شکلی که سهام می‌تواند، اما می‌تواند به عنوان بخشی از بیمه پورتفوی عمل کند. این امر بدان دلیل است که طلا یک سرمایه گذاری ضد چرخه اقتصادی است.
تصور نکنید که خاصیتی جادویی در طلا وجود دارد. طلا یک دارایی پولی سنتی است که در مواقعی که ابزارهای مالی مدرن از امنیت کمتری برخوردار هستند ویژگی‌های درخشانی از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل باید در درجه اول آن را به عنوان یک دارایی دفاعی تصور کنید.

طلای فیزیکی

آیا باید روی طلای فیزیکی سرمایه گذاری کنید؟

در حالی که طلای فیزیکی می‌تواند راهی برای ایجاد تنوع در سبد سرمایه گذاری باشد و قادر است دارایی قابل قبول و ملموسی را برای‌تان فراهم کند که در روز مبادا به شما کمک کند (یا اگر فکر می‌کنید دیر یا زود دلار ارزش خود را از دست می‌دهد)، اما مهم است که به تصمیم خود خوب فکر کنید.
مانند هر سرمایه گذاری دیگری در نظر گرفتن اشکالات مربوط به سرمایه گذاری در طلای فیزیکی نیز مهم است:

محل نگهداری طلا

اگر روی طلای فیزیکی سرمایه گذاری می‌کنید، باید بدانید که کجا آن را نگه دارید. آیا در خانه صندوق امانات بزرگی دارید که بتوانید مجموعه سکه‌های طلای خود را انبار کنید؟ شاید طلاهای خود را در صندوق امانات بانک نگهداری می‌کنید. در هر صورت طلای شما در برابر سرقت آسیب پذیر است.
وقتی طلا را در محلی در دید خود ذخیره می‌کنید به آن دسترسی سریع دارید اما ممکن است در برابر فاجعه و سرقت آسیب پذیرتر باشد. اما اگر آن را در خارج از دید خود انبار کنید ممکن است در صورت تمایل، به آن دسترسی پیدا نکنید.

مورد استفاده طلا چه خواهد بود؟

بسیاری از افراد طلا را «پول خالص» می‌دانند. به هر حال طلا هزاران سال است که به عنوان ابزار خرید و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه خرید طلای فیزیکی برای محافظت از خود در برابر فروپاشی اقتصادی، وسوسه کننده است.
اما اگر سقوط اقتصادی رخ دهد، چه کسی قصد دارد طلای شما را به عنوان پول بپذیرد؟ اگر سیستم خراب شود، طلا به عنوان ابزار مبادله‌ای مفید نخواهد بود. نمی‌توانید طلا بخورید یا از آن برای پوشاک یا سرپناه استفاده کنید. چه کسی حاضر است طلا را با اقلام ضروری جهت بقاء معاوضه کند؟ در چنین شرایطی طلا آنقدر که فکر می‌کنید ارزشمند نیست.

کارمزد و مالیات

مسئله دیگر در مورد طلای فیزیکی این است که شما باید کارمزد و مالیات را در نظر بگیرید. معمولاً هنگام خرید طلای فیزیکی کارمزدی پرداخت می‌کنید. این بدان معناست که اگر طلا ارزش خود را از دست بدهد (احتمالاً حبابی است که می‌ترکد) نه تنها این ضرر را متحمل می‌شوید بلکه کارمزدی که هنگام خرید آن پرداخت کرده‌اید زیان شما را افزایش می‌دهد.
متوجه باشید که طلا غالباً مشمول مالیات می‌شود. بعنوان مثال اگر در ایالات متحده تصمیم بگیرید طلای خود را برای کسب سود بفروشید، بایستی ۲۸٪ مالیات بر سود سرمایه گذاری پرداخت کنید. اگر سهام یا ای تی اف طلا بخرید، نرخ مالیات «عادی» را پرداخت می‌کنید.

در دوران رکود، طلا تا چه میزان ارزش خود را حفظ می‌کند؟

پاسخ به این سوال ریشه در این واقعیت دارد که چرا افراد ترجیح می‌دهند روی طلا سرمایه گذاری کنند.
• از سال ۱۹۷۰، قیمت طلا نزدیک به ۴۸۰۰٪ افزایش یافته است. در مقابل اگر بورس اوراق بهادار براساس شاخص اس اند پی ۵۰۰ اندازه گیری شود که در سال ۱۹۷۰ با ۹۰ واحد افتتاح شد در حال حاضر تقریباً ۳۰۰۰ واحد است و سود تجمیعی آن بیش از ۳۳۰۰٪ است.
• صرف نظر از عملکرد طلا در دوره رکود بازار سهام، قیمت طلا در ۵۰ سال گذشته به راحتی از سهام بهتر عمل کرده است.
• در طول بحران مالی سال ۲۰۰۷، ارزش سهام اندازه گیری شده توسط شاخص اس اند پی ۵۰۰ از ۱۴۲۴ واحد در اول ژانویه ۲۰۰۷، به ۱۱۲۳ واحد در ۱ ژانویه ۲۰۱۰ کاهش یافت. این ۲۱ درصد کاهش در سه سال تقویمی‌ است که بدترین شرایط بحران را پوشش می‌دهد.
• اما در همین بازه زمانی، طلا از حدود ۶۳۰ دلار در هر اونس در اول ژانویه ۲۰۰۷ به ۱۰۷۸ دلار در اول ژانویه ۲۰۱۰ افزایش یافت. این یک افزایش ۷۱ درصدی برای یک دوره سه ساله در مقایسه با ۲۱ درصد کاهش ارزش سهام است.
با این حال، مهم است که درک کنیم قیمت طلا و سهام لزوما در جهت مخالف هم حرکت نمی‌کنند. به نظر می‌رسد قیمت طلا فارغ از بازار سهام با رویدادهای جهانی دیگری هم ارتباط دارد.
به عنوان مثال در طول بحران دات کام یعنی بین سال‌های ۲۰۰۰-۲۰۰۲، بازار سهام بیش از ۴۰٪ از ارزش خود را از دست داد. در همان زمان، ارزش طلا نسبتاً ثابت باقی ماند و تنها ۱۰٪ رشد کرد. در طول دهه ۱۹۷۰، زمانی که تورم، ایالات متحده را درگیر خود کرده بود قیمت طلا بیش از ۱۸۰۰٪ افزایش یافت در حالی که سهام تقریباً ثابت و بدون نوسان باقی ماند.
در مجموع به نظر می‌رسد طلا در دوره‌های پرتلاطم، انتخابی عالی برای یک پورتفوی سرمایه گذاری است.

چرا طلا با ارزش است؟

چندین دلیل برای ارزشمند بودن طلا وجود دارد. اولین مورد جذابیت خود فلز است. طلای خالص جلای درخشانی دارد و از دوام فوق العاده‌ای برخوردار است. طلا مانند سایر فلزات زنگ نمی‌زند و خورده نمی‌شود. این خصوصیات به همراه کمیاب بودن، باعث محبوبیت طلا در تولید جواهرات، تزئینات، مدال‌های یادبود (مانند المپیک) و تزئینات ساختمان می‌شود.
طلا دیگر در هر کشور با مبلغ ارز ثابت تعیین نمی‌شود. قیمت طلا توسط اتحادیه بازار شمش‌ لندن (LBMA) تعیین می‌شود که هر روز دو بار جلسه می‌گذارد تا قیمتی را که بانک‌های عضو می‌توانند شمش طلا را با آن بها خریداری کنند تعیین نماید. قیمت با توجه به عرضه و تقاضای هر روزه تعیین می‌شود. اگر تقاضا بیش از عرضه باشد قیمت افزایش می‌یابد. اما اگر عرضه بیش از تقاضا باشد بهای طلا کاهش می‌یابد.
با این حال، از آنجا که طلا کالایی است که به طور فعال در سراسر جهان معامله می‌شود قیمت آن در معاملات بین افراد و شرکت‌ها با مذاکره تعیین می‌شود. به عنوان مثال در زمان تقاضای بالا، یک فروشنده طلا کارمزد بالاتری نسبت به زمانی که تقاضای کمتری وجود داشته باشد دریافت می‌کند.

تأثیر ویروس کرونا بر بازار طلا

تقاضا برای طلا از کجا ناشی می‌شود؟

جدا از تقاضا برای طلا به شکل آب شده، این فلز دارای مصارف صنعتی قابل توجهی است. طبق آمار سازمان زمین شناسی ایالات متحده، ۵۰٪ از طلا در ساخت جواهرات، ۳۷٪ در برق و الکترونیک، ۸٪ برای سکه‌های رسمی ‌و ۵٪ برای سایر مقاصد استفاده می‌شود.
با این حال یکی از بزرگترین منابع تقاضای طلا، بانک‌های مرکزی جهانی هستند. طی سال‌های اخیر بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها اقدام به خرید شمش طلا کرده‌اند که از این بین بالاترین آمار به روسیه و چین تعلق دارد. از آنجا که بانک‌های مرکزی بزرگ‌ترین دارندگان شمش طلا در جهان هستند نمی‌توان تأثیر آنها بر بازار طلا را نادیده انگاشت.
برخی از این بانک‌های مرکزی به دنبال کاهش اعتماد خود به دلار آمریکا به عنوان یک دارایی امن، در حال ذخیره طلا هستند. انتظار می‌رود این روند برای مدتی ادامه یابد. اگر چنین باشد این اتفاق هم بر تقاضای طلا و هم بر قیمت آن تأثیر مثبتی خواهد داشت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)