چگونگی سرمایه گذاری در نقره

  • توسط pooladmin
  • 12/01/2021
  • 0
سرمایه گذاری در نقره

با بی ثباتی در اقتصاد و بازارهای مالی به دلیل همه گیری ویروس کرونا، علاقه به فلزات گرانبها مانند نقره افزایش یافته است. نقره هم مانند طلا، از ماه مارس روند صعودی مداومی‌ داشته است. فلزات گرانبها می‌توانند به عنوان سرمایه گذاری جایگزین عمل کنند و وقتی سرمایه‌های دیگر ناپایدار و نزولی هستند رونق می‌گیرند. فلز گرانبهایی مانند نقره یکی از گزینه‌های سرمایه گذاری جایگزین است.
روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در نقره وجود دارد که شامل خرید خود فلز و مالکیت آن هم می‌شود. سرمایه گذاری در دارایی‌های کاغذی متصل به نقره، مانند سهام، صندوق‌ها و حتی شرکت‌های استخراج و بهره برداری از معادن نقره هم از راه‌های دیگر است.

چگونگی سرمایه گذاری در نقره

صندوق‌های سرمایه گذاری نقره

اگر تمایل به داشتن شمش نقره ندارید، می‌توانید از طریق دارایی‌های کاغذی که به آن گره خورده است، مالک این فلز شوید.
صندوق‌های سرمایه گذاری نقره در درجه اول روی سهام شرکت‌هایی که نقره استخراج می‌کنند سرمایه گذاری می‌کنند. این ابزار معادل مالکیت فلز نیست بلکه مشارکت در صنعتی است که آن را تولید می‌کند. یک صندوق سرمایه گذاری نقره پورتفویی از این شرکت‌ها را در اختیار دارد. این سهام عموماً با سطح قیمت نقره برابر هستند. شما می‌توانید صندوق‌های سرمایه گذاری نقره را از طریق بیشتر کارگزاری‌های بی المللی سهام مانند مریل اج Merrill Edge خریداری کنید.
صندوق نقره قابل معامله در بورس(ETF) راهی برای نگهداری شمش نقره است، مگر اینکه این کار را از طریق خود صندوق انجام دهید. به عنوان مثال صندوق آی شر سیلور تراست iShares Silver Trust  به طور کلی قیمت نقره را دنبال می‌کند، بیشتر به این دلیل که این فلز را در تراست خود نگه می‌دارد. از این طریق شما مالکیت مستقیم فلز نقره را ندارید در عوض سهام ETF متعلق به نقره خواهید داشت.
اوراق بهادار قابل معامله در بورس (ETN)، اوراق بدهی بدون وثیقه هستند که شاخص پایه نقره را رصد می‌کنند، اما برخلاف اوراق قرضه سودی پرداخت نمی‌کنند. قیمت ETN با ارزش نقره در نوسان است و در بورس‌ معامله می‌شود. از آنجا که این اوراق فاقد فلز نقره یا حتی سهام شرکت‌های استخراج نقره هستند، سرمایه گذاری در ای اوراق بهادار برای افراد باتجربه مناسب است.

نقره

شمش نقره

این مدل مستقیم‌ترین روش برای سرمایه گذاری در نقره است. با خرید شمش نقره، شما در واقع این فلز را تصاحب و آن را به شکل فیزیکی نگه می‌دارید.
• سکه‌ها احتمالاً راحت‌ترین روش برای نگهداری شمش نقره هستند. به عنوان مثال می‌توانید یک سکه نقره خالص یک اونسی مانند عقاب نقره‌ای آمریکایی یا برگ افرای کانادایی خریداری کنید.
• اگر ترجیح می‌دهید در مقادیر بیشتری نقره سرمایه گذاری کنید می‌تواید شمش نقره را در نظر بگیرید. شمش‌ها را می‌توان در مقادیری از یک اونس تا ۱۰۰ اونس خریداری کرد. اما باید توجه داشته باشید که شمش نقره به راحتی سکه‌ در مهمانی‌های خصوصی یا فروشگاه‌ها معامله نمی‌شود.
• می‌توانید سکه‌ و شمش‌ نقره را از فروشندگان سکه‌های محلی یا نمایندگی‌های ملی فروش فلزات گرانبها خریداری کنید
هنگام خرید سکه‌های نقره‌ای مراقب باشید زیرا بسیاری از فروشندگان سکه سعی در ترغیب شما برای خرید مسکوک کلکسیونی نقره دارند که کالاهای کاملا متفاوتی هستند. در حالی که سکه‌ و شمش نقره براساس قیمت خود نقره ارزش گذاری می‌شوند، سکه‌های کلکسیونی ارزش خود را در درجه اول از منحصر بفرد بودن خود دریافت می‌کنند.
به عنوان مثال بسیاری از سکه‌های نقره ایالات متحده مربوط به دهه ۱۸۰۰، بیش از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند که تقریبا ۴۰ برابر ارزش محتوای نقره خود سکه است. این مدل نزدیک به سرمایه گذاری در آثار هنری است تا اینکه خرید فلز نقره باشد.
واقعیت این است که در مورد درجه بندی و ارزش هر سکه اختلاف نظر قابل توجهی وجود دارد. ارزش فروش یک سکه ۱۰۰۰ دلار است در حالی که دیگری ممکن است فقط ۷۵۰ دلار باشد. سکه‌های کلکسیونی فقط برای کسانی که در این زمینه متخصص هستند مناسب است.

چه مقدار طلا در جهان باقی مانده است؟

سهام معدن نقره

یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در نقره خرید سهام در شرکت‌های استخراج آن است. در این حالت به جای خرید سبدی از سهام از طریق صندوق سرمایه گذاری مشترک، آنها را به صورت جداگانه خریداری می‌کنید.
• سهام کمپانی‌های استخراج نقره احتمالاً سودآورترین راه برای حضور در بازار نقره است. اگرچه آنها به طور کلی عملکرد قیمتی نقره را معادل سازی می‌کنند و اغلب از آن فراتر می‌روند اما ریسک‌های موجود در سرمایه گذاری روی هر شرکتی را هم با خود به همراه دارند.
• متغیرهای فراوانی بر قیمت سهام تأثیر می‌گذارند. این موارد شامل اغتشاشات بین المللی، فجایع زیست محیطی، تغییر مقررات یا ملی شدن معادن از سوی دولت‌ها، اعتصابات کارگری و نوسانات ارزی بین المللی است.
• شرکت‌های معدنی خطرات خاص فعالیت‌های معدنی را نیز دارند. این امر شامل سرمایه اولیه بالا، خطر فرسودگی معدن و حتی سرمایه گاری روی اکتشاف معدنی می‌شود که امکان تولید حداقلی نقره را دارد.

نقره

شرکت‌های استریمینگ نقره

شرکت‌های استریمینگ نقره فعالیتی مانند خرید حق امتیاز در شرکت‌های استخراج نقره دارند. این شرکت‌ها به طور مستقیم در استخراج نقره دخیل نیستند. در عوض بودجه شرکت‌های بخش اکتشاف و استخراج را فراهم می‌کنند. بازپرداخت آنها معمولاً با امکان خرید نقره از شرکای معدنکار با نرخی کاملاً پایین‌تر از نرخ واقعی خواهد بود. این مدل به آنها امکان می‌دهد نقره تخفیف خورده را با قیمت واقعی در بازار بفروشند و مابه التفاوت را به عنوان سود دریافت کنند.
مانند سهام شرکت‌های استخراج نقره، سهام شرکت‌های استریمینگ نقره نیز قیمت فلز را رصد می‌کنند. با این حال اگر منابع مالی آنها رو به زوال باشد یا مشکلات دیگری برای شرکت‌های معدنی که با آنها در ارتباط هستند پیش بیاید عملکرد نازل‌تری خواهند داشت.

آشنایی صفر تا ۱۰۰ با اصول سرمایه گذاری در بیتکوین

مبانی سرمایه گذاری نقره

نقره یک سرمایه گذاری واقعی نیست زیرا محصول یا خدمتی تولید نمی‌کند. نقره به خودی خود ارزش دارد، هم به عنوان یک فلز گرانبها و هم بعنوان یک نهاده صنعتی. اما در غیر این صورت فاقد کنش است زیرا هیچ چیزی تولید نمی‌کند، جریان نقدی ایجاد نمی‌کند یا درآمد مداومی ‌را تأمین نمی‌نماید.
نقره بیش از سرمایه گذاری در حوزه سفته بازی قرار دارد. اگر سرمایه گذاری در نقره را انتخاب کردید باید با طرز فکر یک سوداگر به آن نزدیک شوید.
تشخیص این موضوع آسان نیست، به ویژه هنگامی ‌که به نظر می‌رسد قیمت نقره تا بی نهایت رشد خواهد کرد. اما در بیشتر مواقع و در بیشتر بازارها، نقره ثابت است و در گستره قیمتی بسیار محدودی معامله می‌شود.

آیا نقره سرمایه گذاری خوبی است؟

با بررسی تاریخچه قیمت نقره می‌توان به این سوال پاسخ داد. در طول قرن‌ها، نقره اساساً یک سرمایه گذاری محسوب نمی‌شده است. مردم از نقره به عنوان پول رایج در معاملات روزمره استفاده می‌کردند در حالی که طلا در درجه اول توسط ثروتمندان نگهداری و استفاده می‌شد. برخی از افراد از نقره به عنوان «طلای مردمان فقیر» یاد می‌کردند زیرا این فلز پولی با ارزش نسبتاً ثابت بود.
قیمت نقره تا دهه ۱۹۶۰ کمتر از ۱ دلار در هر اونس بود. این موضوع یکی از دلایلی بود که دولت ایالات متحده سکه‌های نقره ضرب می‌کرد. با این حال با شروع افزایش قیمت نقره، دولت ایالات متحده بر اساس قانون ضرب سکه در سال ۱۹۶۵، نقره را از سبد سکه‌های آمریکایی خارج کرد. قیمت نقره پس از این قضیه افزایش یافت و با شدت گرفتن افزایش قیمت، ویژگی‌های یک ابزار سرمایه گذاری را به خود گرفت.
در ابتدای سال ۱۹۷۰، قیمت نقره ۱.۸۰ دلار بود. تا سال ۱۹۸۰، قیمت نقره به ۴۹.۴۵ دلار در هر اونس رسید. این موضوع نشان دهنده افزایش قیمت باورنکردنی بیش از ۲۷۰۰ درصدی در یک دهه است. اما در عرض تنها ۵ ماه قیمت به کمتر از ۱۱ دلار سقوط کرد.
از قضا، نقره ۳۹ سال بعد سقف قیمتی خود را لمس کرد ولی نتوانست آن را برای مدت طولانی حفظ کند. در طول سال‌های اخیر نقره افزایش دوره‌ای و چشمگیری را تجربه کرده که اعتبار آن را به عنوان یک سرمایه گذاری حفظ نموده است.
به نظر می‌رسد نقره کامودیتی‌ای است که یا عملکرد چشمگیری دارد یا هیچ حرکتی از خود نشان می‌دهد.

حرکت قیمتی نقره از ۱۹۹۵ تا کنون

قیمت نقره از سال ۱۹۹۵ تا پایان سال ۲۰۰۳ در حدود ۵ دلار در هر اونس کاهش یافت. اگر در آن بازه زمانی هشت ساله نقره را نگه می‌داشتید، هیچ بازدهی از پول خود نداشتید .
با این وجود، در سال ۲۰۰۴ نقره شروع به صعود کرد و در ابتدای بحران مالی در سال ۲۰۰۷ به نزدیک ۱۶ دلار در هر اونس افزایش یافت. اما حتی با وجود بحران، قیمت در پایان سال ۲۰۰۸ تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافت.
سپس دومین رشد عمده قیمت را آغاز کرد که نقره را به عنوان یک سرمایه گذاری متعارف در دورا بحران تثبیت کرد. از سطح قیمتی کمتر از ۹ دلار در اواخر سال ۲۰۰۸، نقره در سال ۲۰۱۱ تقریبا به ۵۰ دلار در هر اونس رسید. این بازده بیش از ۵۰۰ درصد در کمتر از سه سال است.
در پایان سال ۲۰۱۴، قیمت به محدوده ۱۶ دلار کاهش یافت و حتی در اوایل سال ۲۰۲۰ به ۱۲ دلار هم رسید. اما اکنون به نظر می‌رسد در ابتدای یک افزایش تاریخی دیگر باشد.

سرمایه گذاری در طلا در مقابل سرمایه گذاری در نقره

نقره و طلا اغلب به جای هم استفاده می‌شوند زیرا دارای سابقه و عملکرد مشابهی هستند. به طور کلی، قیمت این دو فلز به طور همزمان افزایش و کاهش می‌یابد. به همین دلیل، ممکن است فرقی نداشته باشد که در طول یک بحران مالی کدام یک را در دست دارید.
به طور سنتی طلا رایج‌ترین فلز سرمایه گذاری در نظر گرفته می‌شود (احتمالاً از آنجایی که هنوز به عنوان یک دارایی مالی محسوب می‌شود). از این گذشته، بانک‌های مرکزی بزرگ جهان ذخایر قابل توجهی از طلا را در اختیار دارند.
در دهه‌های اخیر، نقره بیشتر به یک ماده صنعتی تبدیل شده است تا ابزار سرمایه گذاری. نسبت طلا به نقره بطور سنتی بین ۵۰ به ۱ تا ۸۰ به ۱ بوده اما در اوایل سال ۲۰۲۰ تقریباً به ۱۱۵ به ۱ رسیده است.

مزایای سرمایه گذاری در نقره و سایر فلزات گرانبها

• همانطور که قبلاً اشاره شد قیمت نقره در بیشتر طول تاریخ خود نسبتاً ثابت بوده است، اما همانند طلا در زمان بی‌ثباتی اقتصادی یا مالی گران می‌شود. این موضوع در دهه ۱۹۷۰ و در طی بحران مالی سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد و به نظر می‌رسد اکنون با شیوع ویروس کرونا دوباره رخ دهد.
• نقره بسیار سوداگرانه است و معمولاً فقط در مواقعی افزایش می‌یابد که سرمایه گذاری‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه نزول کنند. به همین دلیل نقره را به عنوان یک سرمایه گذاری جایگزین برای جبران ضرر دارایی‌های سنتی در زمان تلاطم مالی در نظر می‌گیرند.
• از آنجا که قیمت نقره می‌تواند به همان سرعتی که سقوط می‌کند رشد کند، بهتر است تخصیص آن در پورتفوی خود را به کمتر از ده درصد محدود کنید.
• یک موضوع مشخص این است که نقره نباید به عنوان یک دارایی برای رشد بلند مدت در نظر گرفته شود. گرچه نقره در هنگام سقوط سهام عملکرد خوبی دارد، اما چشم انداز بلند مدت آن با سرمایه گذاری طولانی مدت منافات دارد.

ریسک‌های سرمایه گذاری در نقره

• ریسک عمده سرمایه گذاری در نقره بی‌ثباتی قیمت است. همانطور که دیدیم، قیمت نقره می‌تواند سریع رشد کرده و بلافاصله روند معکوس را در پیش بگیرد.
• اگر نقره را در طی یک صعود عمده قیمت خریداری کنید (متاسفانه کاری است که اغلب سرمایه گذاران معمولی انجام می‌دهند)، بایستی خود را برای یک افت بزرگ آماده کنید.
• یک عامل ریسک دیگر این است که بر خلاف طلا، قیمت نقره به شدت تحت تأثیر تقاضای صنعتی است. عملکرد قیمتی نقره ممکن است در صورت کاهش تقاضای صنعتی توسط همان عواملی که باعث بی‌ثباتی در بازارهای مالی می‌شوند سرکوب شود.
• اگر تصمیم به سرمایه گذاری در سکه‌ یا شمش نقره دارید بایستی نسبت به کارمزد‌ معامله آگاه باشید زیرا کارمزد ۵ تا ۱۰ درصد در این ابزار غیرمعمول نیست. اگر هم در هنگام خرید و هم فروش مجبور به پرداخت آن باشید فقط برای جبران کارمزد معامله، قیمت می‌بایست رشد زیادی داشته باشد.

سرمایه گذاری در نقره

سرمایه گذاری در نقره می‌تواند چالش برانگیز باشد

نقره بدون شک یکی از کالاهای دشوار برای سرمایه گذاری است. دانستن اینکه چه زمانی باید خرید و چه زمانی باید فروخت بسیار دشوار است. مهم‌تر از همه اینکه نقره نوعی سرمایه گذاری نیست که بتواند افزایش ارزش سرمایه یا حتی درآمدی مانند بهره یا سود سهام فراهم کند.
اگر تصمیم دارید در نقره سرمایه گذاری کنید، بهترین راه احتمالاً از طریق ای‌تی‌اف نقره است. این ابزار به شما امکان می‌دهد با هزینه‌های اندک و توانایی خرید و فروش سریع، فلز نقره را به سبد خود اضافه کنید. همچنین نیازی به نگرانی در مورد مالکیت فلز یا مقابله با عدم اطمینان نسبت به سهام معادن نقره نخواهید داشت.
بهر صورت سرمایه گذاری در نقره بایستی درصدی تک رقمی ‌از کل پرتفوی شما را به خود اختصاص دهد. یک پوزیشن ۵ درصدی ممکن است برای بازدهی چشمگیر در هنگام سقوط مالی کافی باشد، بدون اینکه در هنگام حرکت در خلاف جهت تحلیل، آسیب چندانی به پورتفوی شما وارد سازد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)