کارآفرین موفق ایرانی که فناوری ویدیویی را متحول کرد

  • توسط pooladmin
  • 02/11/2020
  • 0
شهرزاد رفعتی

برنامه مدیران بی بی سی صاحبان کسب و کارهای مختلف از سراسر جهان را معرفی می‌کند. برنامه مدیران BBC در آخرین هفته با شهرزاد رفعتی، بنیانگذار و رئیس شرکت فناوری ویدیوی اینترنتی برودبند تی وی BroadbandTV) BBTV) صحبت کرده است.

کارآفرین موفق ایرانی که فناوری ویدیویی را متحول کرد

سال‌های آغازین

شهرزاد رفعتی تنها ۱۳ سال داشت که تصمیم گرفت روزی یک بیزنس جهانی ایجاد کند. او همچنین می‌دانست که اگر در زادگاهش ایران بماند نمی‌تواند به آرزوی خود برسد.
بنابراین در سن ۱۷ سالگی اعتماد به نفس او توانست پدر و مادرش را ترغیب کند که اجازه دهند برای ادامه تحصیل به ونکوور برود. شهرزاد در سال ۱۹۹۶ و فقط با یک چمدان و شناخت محدود از زبان انگلیسی به شهر واقع در ساحل اقیانوس آرام رسید.
او می‌گوید: «هنگام ورود نمی‌توانستم آنچه را که می‌خواستم بگویم و با دیگران ارتباط برقرار کنم و فکر می‌کنم این بزرگترین چالش بود. اما من مصمم بودم که در زندگی‌ام موفق باشم».
امروز این کارآفرین ۴۰ ساله همچنان به مدیریت BBTV ادامه می‌دهد، شرکتی که به کمپانی‌های سراسر جهان کمک می‌کند تا درآمد تبلیغاتی خود از ویدیوهای موجود در یوتیوب، فیس بوک و سایر وب سایت‌های مشابه را جمع آوری کنند.
مشتریان مشهور این شرکت که در سال ۲۰۰۵ توسط شهرزاد راه اندازی شد، شامل انجمن ملی بسکتبال (NBA)، سونی، برادران وارنر و دیزنی است. روزنامه‌های کانادایی حدس می‌زنند که ارزش کسب و کار او بیش از ۱ میلیارد دلار (۷۶۰ میلیون پوند) است.
شهرزاد می‌گوید: «برای کارآفرینان مهم است که تا حد ممکن بزرگ فکر کنند».
شهرزاد در سال ۱۹۷۹ که سال انقلاب ایران است در خانواده‌ای تجارت پیشه در تهران متولد شد. مادر او یک شرکت پارچه و لباس را اداره می‌کرد و پدرش یک شرکت املاک داشت.
زندگی در پایتخت ایران به دنبال انقلاب و جنگ ایران و عراق که از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ درگرفت، برای خانواده وی دشوارتر شد. شهرزاد و خانواده‌اش برای فرار از بمباران هوایی جنگنده‌های عراقی از شهر به یک دهکده کوچک کوچ کردند.
او می‌گوید: «ایران هشت سال در جنگ بود و بسیاری از موفقیت‌های خانواده من از آنها گرفته شد. من می‌دانستم که به آینده و زندگی متفاوت در جایی نیاز دارم که بتوانم تغییر ایجاد کنم و در آنجا از حقوق برابری با سایرین برخوردار باشم». بنابراین شهرزاد در نوجوانی تصمیم گرفت که به خارج از کشور برود.

زندگی در ونکوور

این کارآفرین موفق ابتدا در ونکوور برای تحصیل در رشته کامپیوتر وارد دانشگاه بریتیش کلمبیا شد. او چیز زیادی در مورد کامپیوتر نمی‌دانست اما علاقه زیادی به ریاضیات و فناوری داشت.
شهرزاد در سال ۲۰۰۰ فارغ التحصیل شد و سپس در دانشگاه سوربن زبان فرانسه را فرا گرفت و در دانشکده بازرگانی دانشگاه آکسفورد در رشته مدیریت تحصیل کرد.
شهرزاد می‌گوید که نحوه تسلط اپل بر صنعت موسیقی و نحوه مصرف موسیقی توسط کاربرها با استفاده از آیپاد و سرویس آیتونز iTunes توجه او را به خود جلب کرد. رفعتی به این نتیجه رسید که صنعت ویدیو به ناچار از این الگو پیروی خواهد کرد و از طریق اینترنت پخش خواهد شد.
رفعتی می‌گوید: «تغییر ذائقه در روند مصرف موسیقی به وضوح نشان می‌داد که محتوای ویدئویی به کجا می‌رود. صدا در آغاز تکامل بود و برای من کاملاً واضح بود که ویدیو گام بعدی خواهد بود».

کمپانی برودبند تی وی BBTV

بنابراین در سال ۲۰۰۵ و در سن ۲۵ سالگی، همان سالی که یوتیوب متولد شد شهرزاد هم BBTV را تأسیس کرد.
در ابتدا بی بی تی وی یک شرکت سخت افزاری بود که ستاپ باکس تولید می‌کرد، وسیله‌ای که کاربران را قادر می‌ساخت فیلم‌های اینترنتی را در تلویزیون‌های خود تماشا کنند. اما این ابزار در بین خریداران محبوب نشد زیرا اغلب افراد از دیدن فیلم‌های آنلاین بر روی رایانه‌های خود راضی بودند. ظرف مدت سه ماه شهرزاد تصمیم گرفت تا تمرکز شرکت را تغییر دهد.
او می‌گوید: «شما باید سریع شکست بخورید و از اشتباهات خود به سرعت درس بگیرید».
شهرزاد می‌گوید که در آن زمان متوجه شده کاربران اینترنت فیلم‌ها را دزدیده و آنها را در سیستم عامل‌های آنلاین مانند یوتیوب جدید بارگذاری می‌کنند سپس دارندگان کپی رایت، تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی یا تلویزیونی برای حذف سریع این ویدیوها اقدام می‌کنند.
همین موضوع جرقه ایده‌ای بزرگ در ذهن شهرزاد را روشن کرد، تولید نرم افزاری که به این شرکت‌ها اجازه ‌دهد از تبلیغات خود کسب سود کنند و نه اینکه بخواهند آنها را حذف کنند.
نرم افزار BBTV محتوای ویدئویی بارگذاری شده مانند هایلایت بازی‌های ورزشی یا کلیپ‌های فیلم‌ها را ردیابی می‌کند. نرم افزار این کار را از طریق فناوری تشخیص صدا و تصویر انجام می‌دهد و سپس تبلیغات روی فیلم‌ها قرار می‌گیرند. درآمد تبلیغات سپس به شرکت‌ها یا سازمان‌های ورزشی داده می‌شود و BBTV درصدی را به خود اختصاص می‌دهد.
تنها دو سال بعد از راه اندازی، BBTV یکی از اولین مشتریان اصلی خود یعنی NBA را به چنگ آورد و این همکاری تا امروز هم ادامه دارد.
رفعتی در ادامه و برای رونق بیشتر کمپانی تعدادی سرمایه گذار از جمله حامد شهبازی سرمایه گذار بخش فناوری را ترغیب به همکاری کرد. سپس در سال ۲۰۱۳ گروه سرگرمی ‌اروپایی (RTL) ۵۱% سهام شرکت را به قیمت ۳۶ میلیون دلار خریداری کرد.
متعاقبا RTL سهام خود را به ۵۷.۳ درصد افزایش داد اما شهرزاد همچنان یکی از بزرگترین سهامداران کمپانی است. RTL صورت‌های مالی جداگانه‌ای برای BBTV منتشر نمی‌کند اما بخش «فعالیت‌های دیجیتالی» آن که شامل BBTV و دو کمپانی دیگر است سال گذشته ۴۵۲ میلیون یورو درآمد (۵۳۹ میلیون دلار یا ۴۰۸ میلیون پوند) داشته‌اند.
اکنون BBTV نرم افزاری برای کمک به ساخت ویدیوهای آنلاین تولید می‌کند و خدمات آن برای افراد حقیقی و همچنین شرکت‌ها در دسترس است. این کمپانی ادعا می‌کند که ویدیو‌های وابسته به فناوری‌های مختلف آن در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۲۹ میلیارد بار مشاهده شده‌اند.

استفانیا وارالی Stephania Varalli، مدیر اجرایی موسسه زنان تأثیرگذار Women Of Influence که سازمانی کانادایی برای ارتقای توانایی زنان کارآفرین است می‌گوید که راز موفقیت شهرزاد توانایی تکامل او در صنعت است.
خانم وارالی می‌گوید: «او دائماً خود را به روز می‌کند و همین امر باعث شده از بازی جلوتر باشد».
شهرزاد به عنوان یک کارآفرین زن در یک صنعت مردسالار می‌گوید که مجبور شده است سخت‌تر از همتایان مرد خود کار کند. او می‌گوید: «من جای خطای کمتری دارم».
در BBTV او آرزوی خود را برای ایجاد یک تجارت جهانی برآورده کرده است. ۴۰۰ کارمند در چهار شعبه به مرکزیت ونکوور و دفاتری در نیویورک، لس آنجلس و بمبئی مشغول به کار هستند.
این کارآفرین موفق می‌گوید که بین کارمندان زن و مرد وی هیچ شکافی در پرداخت وجود ندارد و زنان ۴۳٪ از کل نیروی کار و ۴۶٪ از مدیران را تشکیل می‌دهند که این رقم بالایی برای یک شرکت فناوری است.
او می‌گوید: «این موضوع باعث افتخار من و یک عامل کلیدی برای موفقیت ما در BBTV است».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)