کشش درآمدی تقاضا و اثر آن بر خانواده ها

  • توسط pooladmin
  • 26/06/2019
  • 0

مرور مختصری بر کشش قیمتی تقاضا

فرمول کشش قیمتی تقاضا

کشش قیمتی تقاضا (PEoD) = تغییر در کمیت تقاضا (به درصد) تقسیم بر تغییر قیمت (به درصد)

فرمول کمیتِ تقاضا برای درصد تغییر ارائه شده در کالای مورد تقاضا که بر اساس تغییر درصدی ِ قیمت تقسیم بندی شده تعیین می کند. برای مثال اگر محصول آسپیرین باشد که از سوی تولید کنندگان متفاوتی در دسترس است ، یک تغییر کوچک در قیمت یکی از تولید کنندگان باعث رشد 5 درصدی در قیمت می شود و باعث تفاوت بزرگی در تقاضا برای این محصول ایجاد می کند. فرض کنیم که تقاضا برای این محصول به منفی بیست برسد. تقسیم ِ کاهش درخواست، منفی بیست با رشد پنج درصدی قیمت نتیجه ای جز 4 –  ندارد. کشش قیمتی تقاضا برای آسپیرین بالا می رود. یک تغییر کوچک در قیمت تولید کننده باعث کاهش تقاضا می شود.

تعمیم فرمول

کشش در آمدی تقاضا

می توانید فرمول را با این حساب که ارتباط میان دو متغیر ، درخواست و تقاضا، را بیان می کند تعمیم دهید. فرمول مشابهی (کشش درآمدی تقاضا) ارتباط دیگری را بیان می کند ، ارتباط میان تقاضا برای یک محصول و درآمد مصرف کننده.

کشش درآمدی تقاضا = تغییر در کمیت تقاضا، (به درصد) تقسیم بر تغییر درآمد (به درصد)

برای مثال در رکود اقتصادی درآمد خانوار امریکایی 7 درصد کاهش اما هزینه ی خوراک 12 درصد سقوط کرد. در این نمونه، کشش درآمدی تقاضا، 12 تقسیم بر 7 یا 7.1 محاسبه شده است. به عبارت دیگر سقوط درآمد باعث سقوط درخواست نیز شد.

در همان رکود اقتصادی فهمیدیم که 7 درصد کاهش درآمد خانوارها تنها باعث کاهش 3 درصد خرید ِ کودک شده است. محاسبه ی این نمونه 3 تقسیم بر 7 یا 43.0 است.

چیزی که می توان نتیجه گرفت این است که غذا خوردن در رستوران یک فعالیت اقتصادی ضروری در خانوار های امریکایی نیست. کشش تقاضا، به طور چشم گیری بیشتر از 1 و برابر با 7.1 است اما فرمول خرید برای کودک با کشش درآمدی تقاضا، برابر با 43.0 ضروری است و حتی به هنگام کاهش درآمد ، بازهم مورد درخواست قرار می گیرد.

تعمیم کشش درآمدی تقاضا

کشش درآمدی تقاضا مورد استفاده قرار می گیرد تا نشان دهد که تقاضا، برای یک کالا تا چه حد نسبت به تغییر درآمد حساس است. هرچه کشش درآمدی بالاتر باشد تقاضا برای یک کالا نسبت به تغییر درآمد حساس تر خواهد بود. کشش درآمدی بسیار بالا پیشنهاد می دهد هنگامی که درآمد مصرف کننده افزایش یافت ، تعداد زیادی کالا خریداری می کنند و هنگامی که درآمد کاهش یافت، مصرف کنندگان خرید آن کالا را قطع خواهند کرد. کشش قیمتی خیلی پایین به طور عکس عمل می کند ، به صورتی که تغییر در درآمد مصرف کننده تاثیر کمی بر تقاضا دارد.

اغلب یک تست یا آزمون سوالات زیر را از شما می پرسد: آیا یک کالای لوکس، یک کالای معمولی و یک کالای نامرغوب با درآمدی میان 40 تا 50 هزار دلار یکی هستند؟ برای پاسخ از قانون زیر استفاده کنید:

اگر IEoD < 1 باشد آنگاه کالا لوکس و درآمد کششی

اگر IEoD > 1 و IEOD < 0 باشد آنگاه کالا معمولی و درآمد غیر کششی

اگر IEoD > 0 باشد آنگاه کالا غیر مرغوب  و درآمد منفی – غیر کششی

البته روی دیگر سکه، عرضه می باشد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)