۵ سرمایه دار برتر که از بحران اقتصادی جهانی سود بردند

  • توسط pooladmin
  • 21/06/2020
  • 0

 در شرایط رکود و بحران اقتصادی هم، فکر خرید و فروش تنها به ذهن عده ای خاص از ثروتمندان می رسد که شیوه هایی مشخص برای اندوختن ثروت به کار می گیرند.حقیقت دیگر در این شرایط این است که در چنین شرایطی تا مدتی طولانی بازار متزلل باقی خواهد ماند و شما قادر به انجام امور اقتصادی با ثبات نخواهید بود. این امر نشان دهنده ی این است که خرید در زمانی که بحرانی وجود دارد به زبان ساده تر از عمل می آید.
این کلیشه قابل ذکر است که برای گرفتن چاقویی در حال افتادن مشکلاتی وجود دارد، به زبانی دیگر همچنین برای سرمایه گذاری در صنعت سهام به هنگام افت قیمت ها. با این حال افرادی هستند که استعداد چیره شدن بر این شرایط را دارند. در این مقاله افراد ثروتمند و موفقی را معرفی میکنیم که استعداد خود را در زمانبندی به موقع در شرایط بحران اقتصادی پیش آمده ثابت کردند و به نتایج خارق العاده ای رسیدند.

زیان های اساسی


. بحران اقتصادی ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با افت شدید بازار مواجه شد و تریلیون ها دلار از ثروت کل دنیا از دست رفت.
.سرمایه گذاران باهوش متوجه موقعیت مناسب برای خرید شدند و سهام بسیاری از شرکت ها را با تخفیف های زیاد خریداری کردند.
. با به پایان رسیدن کسادی بازار و رفع بحران اقتصادی، این سرمایه داران حمایت خود را از همراه شدن برای طلب زیان اعلام کردند.

بحران اقتصادی

 تا زمانیکه شما کاملا با مفهوم بحران های اقتصادی آشنا نشده باشید متوجه عملکرد و فلسفه های رفتاری سرمایه گذاران موفق نخواهید شد. اتفاق هایی که در افت و خیز این دوران و از سر گیری اوضاع بهتر اقتصادی افتاد، هنوز در خاطر شرکت ها و سرمایه گذاران به جا مانده است.
بعد از افت بازار سهام در سال ۱۹۲۹، بحران اقتصادی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ بدترین اتفاقی بود که در دنیای اقتصاد افتاد. در سال ۲۰۰۷ با افت شدید بازار mortgage subprime شک عظیمی به بازار وارد آورد. تاثیرات این اتفاق در سراسر دنیا محسوس بود، و حتی باعث ورشکست چندین بانک در دنیا از جمله Lehman Brothers شد.
این مشکل بعد از وحشت به وجود آمده ای بود که مردم معتقد بودند در صورت عدم فروش اوراق بهادار خود، بیشتر از دست می دهند. بساری از سرمایه داران شاهد افت سهام خود تا ۳۰% شدند. حراج ها با قیمت های زیر بازار باعث شد هر گونه سودی که خارج از بحران عاید سرمایه داران میشد، از میان برود.در حالی که بسیاری از افراد مشغول فروش بودند، عده دیگری نیز این موضوع را فرصتی برای افزایش موقعیت خود در بازار با تخفیف بزرگ می دیدند.

نکته ی مهم: برخی از سرمایه گذاران فروش گسترده را فرصتی برای افزایش موقعیت های خود در بازار با تخفیف بزرگ می دانستند.

واران بوفت


در اکتبر ۲۰۰۸ واران بوفت با انتشار خبری در روزنامه نیویورک تایمز اعلام آمادگی برای خرید سهام آمریکا در دوران افت اقتصادی کرد. نظر او راجع به این اقدامش برای خرید در زمان بحران این بود که:
“وقتی دیگران طمع می کنند بترسید و وقتی دیگر می ترسند طمع کنید.”
بوفت مهارت خود را در طول سقوط اقتصادی به دست آورد.خریدهای او شامل ۵ بیلیون دلار سهام دائمی از (Goldman Sachs (GS بود که به او ۱۰% سود و همچنین ضمانت هایی برای خرید سهام های Goldman می شد میداد. Goldman همچنین فرصت خرید بودجه ضمانت خرید کالا با پاداش ۱۰% را به او داد. این توافق که در سال ۲۰۰۸ بسته شد، به هر دو طرف قرارداد یعنی بوفت و بانک مربوطه ضرر وارد کرد. اما بانک مجددا در سال ۲۰۱۱ تمامی سهام را خریداری کرد.
بوفت هم همین کار را با (General Electric (GE کرد، و ۳ بیلیون دلار از سهام ممتاز را با ۱۰% سود و بازخرید سه ساله با نرخ ۱۰% پاداش خریداری کرد. هممچنین او بیلیون ها دلار از سهام ممتاز (Swiss Re and Dow Chemical (DOW را خریداری کرد،که تمامی آن باید در بحران اقتصادی قابلیت بازده داشت.در نتیجه، بوفت برای خودش بیلیون ها دلار درآمدزایی کرد، البته با این کارش در این شرایط بسیار سخت کمک بزرگی به این شرکت ها و دیگر شرکت های آمریکایی کرد.

جان پالسون


بنیانگذار شرکت Hedge جان پالسون به دلیل قماری که در دوران رکود اقتصادی روی بازار ملک آمریکا انجام داد به شهرت رسید. این معامله ی به هنگام باعث شد شرکتش Paulson & Co در دوران رکود به ارزش ۱۵ بیلیون دلار برسد. او به سرعت در سال ۲۰۰۹ ترفندهایش را تغییر داد تا در فرصت بهتر بعدی قمار کند. همچنین حساب سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری در (Bank of America (BAC گشود و تقریباً دو میلیون سهم در گلدمن ساكس را به نام خود ثبت كرد.  در آن زمان او روی مقدار زیادی طلا شرط بست و سرمایه گذاری زیادی در سیتی گروپ (C) ، جی پی مورگان چیس (JPM) و تعداد معدودی از موسسات مالی دیگر انجام داد. بازده کل صندوق های تامینی پالسون در سال ۲۰۰۹ بد نبود، اما وی سودهای کلانی را در بانک های بزرگ که در آن سرمایه گذاری کرده بود، به دست آورد. شهرت وی به این خاطر بود که در زمان بحران اقتصادی به ایجاد میلیارد ها دلار دارایی افزوده و هزینه های مدیریت سرمایه گذاری پرسود برای خود و شرکتش کمک کرد.

جیمی دیمون


اگرچه جیمی دیمون یک سرمایه گذار واقعی نبود، در طول بحران اعتبار مالی از ترسش، به نفع خود استفاده کرد و سود کلانی را برای JP Morgan بدست آورد. در اوج بحران مالی، دیمون از قدرت ترازنامه بانک خود برای به دست آوردن Bear Stearns و Washington Mutual که دو مؤسسه مالی بودند که با قمارهای زیاد در مسکن ایالات متحده رو به ورشکست رفته بودند، استفاده کرد. جی پی مورگان Bear Stearns را با ۱۰ دلار برای هر سهم یعنی چیزی حدود ۱۵٪ از ارزش واقعی اش در اوایل مارس ۲۰۰۸ به دست آورد. در سپتامبر همان سال، WaMu را نیز از آن خود کرد که قیمت خرید آن هم به نسبت ارزش WaMu در اوایل سال بسیار کمتر بود. سهام JP Morgan از پایین ترین میزان خود در مارس ۲۰۰۹، بعد از گذشت ۱۰ سال بیش از ۱۰ برابر شده و سهامداران و مدیر عامل خود را بسیار ثروتمند کرد.

بن برنانک


مانند جیمی دیمون، بن برنانک هم یک سرمایه گذار شخصی نبود. اما به عنوان رئیس فدرال رزرو (Fed) ، وی در راس اتفاقاتی بود که در دوره‌ای حیاتی برای فدرال رزرو شد. اقدامات فدرال رزرو بطور آشکار برای محافظت از سیستم های اقتصادی ایالات متحده و جهانی در برابر نزول، صورت گرفت، اما اقدامات شجاعانه در مقابل عدم قطعیت، برای فدرال و مالیات دهندگان اصلی خوب عمل کرد.
در سال ۲۰۱۱ مقاله ای نوشته شده بود كه سود در فدرال رزرو در سال ۲۰۱۰، ۸۲ بیلیون دلار بوده است. این رقم شامل تقریباً ۳.۵ بیلیون دلار از خرید دارایی های Bear Stearns ، AIG ، ۴۵ بیلیون دلار در ازای ۱ تریلیون دلار بازده در خریدهای امنیتی با حمایت وام مسکن (MBS) و ۲۶ بیلیون دلار از بدهی های دولت بود. ترازنامه فدرال رزرو Fed از ۸۰۰ بیلیون دلار در سال ۲۰۰۷ با داشتن یک رکود در سیستم مالی سه برابر شد، اما به نظر می رسد اکنون که شرایط به حالت عادی برگشته است، کار سودآوری انجام داد.

کارل ایکان


کارل ایکان یکی دیگر از سرمایه گذاران افسانه ای صندوق است که سابقه درخشانی برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار و دارایی ها در دوران رکود دارد. تخصص وی در خصوص خرید شرکتها و موسسات شرط بندی و قمار است. وی در گذشته سه سخت افزار بازی لاس وگاس را در طول مشکلات مالی خریداری کرد و با بهبود شرایط صنعت، آنها را با سود سنگین فروخت. برای اثبات اینکه ایکان از فراز و فرودهای بازار خبر دارد، وی این سه دارایی اش را در سال ۲۰۰۷ با قیمت تقریبی ۱.۳ بیلیون دلار فروخت. -چندین برابر سرمایه ی ابتدایی او. او مجدداً در جریان بحران اعتبار مالی مذاکرات را آغاز کرد و توانست اموال نیمه ساخته شده Fontainebleau در وگاس را با قیمت تقریبی ۱۵۵ میلیون دلار یا حدود ۴ درصد از هزینه تخمین زده شده خریداری کند. در آخر ایکان توانست اموال نیمه ساخته شده خود را در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۶۰۰ بیلیون دلار چیزی حدود چهار برابر سرمایه ابتدایی خود، به فروش برساند.

سخن آخر

حفظ چشم انداز و دورنمای شخصی در زمان بحران، عامل اصلی تمایز سرمایه گذاران ذکر شده در بالا است. موضوع مشترک دیگر بین آنها ارتباط نزدیک با قدرتمداران است، زیرا بیشتر این افراد روابط نزدیک با مقامات و نمایندگان دولتی منتخب و منصوب داشتند که تریلیون ها دلار به سود بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ در زمینه فعالیتشان و همچنین در این دوره اقتصادی همراه با بحران ها کمک می کردند. امثال JP مورگان و فدرال Fed مطمئناً مؤسسات بزرگ و قدرتمندی هستند که سرمایه گذاران فردی حتی نمی توانند امید داشته باشند که در اوراق بهادار خود از آنها تقلید کنند، اما هر دو ی آنها درسهایی در مورد اینکه چگونه می توان از بازار در هنگام رکود و افت استفاده کرد، ارائه می دهند. هنگامی که شرایط به حالت عادی برگردد، سرمایه گذاران زیرک می توانند از دستاوردهای قابل توجه خود سود ببرند، و کسانی که بتوانند موفقیت های قبلی خود را در رکود های بعدی هم تکرار کنند، ثروتمند می شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)