تأثیر ویروس کرونا بر بازار طلا

  • توسط pooladmin
  • 20/11/2020
  • 0
بازار طلا

ویروس کرونا متلاطم کننده اقتصاد جهانی بوده و قیمت فلزات گرانبها نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. آنچه تعقیب کنندگان طلا و نقره از مارس ۲۰۲۰ تاکنون مشاهده کرده‌اند افزایش قیمت اونس بوده به گونه‌ای که طلا در مقطعی از سقف تاریخی ۲۰۰۰ دلار هم عبور کرد.
هنگامی ‌که سایر آشفتگی‌های اقتصاد بین المللی به این بحران اضافه شود قیمت طلا می‌تواند رشد بیشتری هم داشته باشد. افشین نبوی قائم مقام کمپانی MKS SA می‌گوید: «بازار طلا در حال حاضر به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیک بین چین و ایالات متحده و همچنین چین و هنگ کنگ بسیار هیجانی به نظر می‌رسد. این اتفاقات طلا را تحت تأثیر قرار خواهد داد».
آنچه باعث رشد قیمت‌ها می‌شود، مواردی است که همه گیری بر این فضا اعمال کرده است: شمش طلا به همان اندازه گذشته کمیاب است اما قرنطینه جهانی فقط آنچه را که ممکن بود اتفاق بیفتد سرعت بخشیده است. بسیاری از کشورها در ماه‌های اخیر بسیار مشتاق بودند تا هرچه بیشتر طلا ذخیره کنند.

تأثیر ویروس کرونا بر بازار طلا

چرا قبل از دوران پاندمی کشورها به دنبال ذخیره سازی طلا بوده‌اند؟

ذخیره سازی طلا برای بسیاری از کشورها در جو پوپولیستی منطقی است. همچنین نشانه تنوع بخشی منابع بودجه‌ای نسبت به دلار است. امثال روسیه، چین و حتی کشورهای اروپای غربی می‌خواهند سلطه ایالات متحده بر سیستم مالی را بشکنند زیرا این سیستم به عنوان اهرم فشار در تحریم‌های اقتصادی تا تهدیدهای تجاری مورد استفاده قرار گرفته است.
بحران عرضه طلا وقتی تشدید شد که بانک‌هایی مانند بانک نوا اسکوشیا اعلام کردند که بخش تجارت فلزات گرانبهای خود را می‌بندند. قیمت‌های اسپات طلا بدلیل اسپردهای موجود می‌توانند کمتر قابل اعتماد باشند.
همچنین توجه به این نکته ضروری است که احتمال افزایش مجدد موارد کووید ۱۹، همراه با اخبار اقتصادی ضعیف از بازارهای اصلی مانند ایالات متحده، عدم اطمینان بیشتری برای بهبود کوتاه مدت اقتصاد ایجاد می‌کند، و بنابراین دارایی‌های امنی مانند طلا برای سرمایه گذاران جذاب‌تر می‌شود.
اسپنسر وایات Spencer Wyatt، متخصص صنعت فلزات گرانبها در مصاحبه‌ای گفت: « همه گیری کرونا منجر به این شده است که افراد در مورد طلای موجود خود نیز تجدید نظر کنند. این افزایش بیكاری به افراد وقت زیادی می‌دهد تا در مورد طلاهایی كه به ارث برده‌اند و حفظ جریان نقدی برای خود و خانواده‌شان فكر كنند».
وایات توصیه می‌کند که افراد دچار مشکل در تأمین هزینه‌های زندگی نقد کردن شمش طلا، سکه یا جواهرات خود را در نظر بگیرند. نقد ماندن بسیار مهم است زیرا احتمال قرنطینه دوم در سراسر جهان وجود دارد و موارد ابتلا در سطح جهانی هنوز به مرحله کاهشی نرسیده است.

طلا

پیش بینی قیمت طلا در ماه‌های آینده

وایات پیش بینی می‌کند که قیمت طلا رشد خواهد کرد و سپس اصلاح خواهد داشت. اما به دلیل کمبود عرضه و همه گیری کرونا بعید است که به کمتر از ۱۷۰۰ دلار باز گردد.
برخی از تحلیل گران خاطرنشان کرده‌اند که قیمت طلا در مواقع تورم شدید و رکود بسیار خوب عمل می‌کند. یک تحلیلگر طلا معتقد است که در صورت بازگشایی اقتصادی بیشتر و بهبودی سریع شاخص‌های اقتصادی در چین و سایر کشورها، تورم وجود خواهد داشت و طلا همواره با کاهشی شدن بازارهای اوراق قرضه به خوبی عمل کرده است. اما اگر همه گیری در سراسر جهان تداوم یابد و اقتصادها تا حد زیادی تعطیل بمانند چاپ پول بیشتر خواهد شد که باز هم برای بازار طلا مفید است».
البته این بدان معنا نیست که طلا در برابر بحران نقدینگی مانند بحرانی که در ماه مارس اتفاق افتاد کاملاً ایمن است.

بررسی تاریخی

نگاه به روندهای گذشته برای درک بهتر وضعیت جهانی بازار طلا تعیین کننده است.
در ۵۰ سال گذشته، طلا از دو بازار گاوی قابل توجه استفاده کرده است. اولین مورد زمانی آغاز شد که دولت‌ها كنترل قیمت طلا را رها كردند و ممنوعیت مالكیت خصوصی در اوایل دهه ۱۹۷۰ لغو شد. این تصمیم باعث افزایش تقاضای معطل مانده شد و انعكاس سیاسی و اقتصادی و هجوم سرمایه گذاری سوداگرانه باعث افزایش قیمت طلا از ۳۵ دلار در هر اونس به حدود ۸۰۰ دلار در سال ۱۹۸۰ شد.
در پی فروش هزاران تن طلا از سوی بانک‌های مرکزی، این روند صعودی به اوج خود رسید و دو دهه نزولی به دنبال داشت. سال ۱۹۹۹ هر اونس طلا ۲۵۰ دلار هزینه داشت.
سپس با تغییر ساختار بازار، اوضاع تغییر کرد. بانک‌های مرکزی اروپا موافقت کردند که فروش را هماهنگ و بنابراین قیمت‌ها را تثبیت کنند. چین به افراد بیشتری اجازه داد تا صاحب طلا شوند و خریدها سر به فلک کشید. صندوق‌های قابل معامله (ETF) که به نمایندگی از سرمایه گذاران طلا را ذخیره می‌کنند روش ساده‌تری برای خرید و ذخیره سازی شمش‌های طلا به سرمایه گذاران ارائه کردند.
طبق گزارش شورای جهانی طلا، بین سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱، تقاضای سالانه طلا از حدود ۲۶۰۰ تن به بیش از ۴۷۰۰ تن رسیده است.
بحران مالی ۲۰۰۸ جایی در میانه آخرین سقوط بزرگ طلا رخ داد و بر خلاف تصور به سقوط بیشتر آن دامن زد. در اوایل آن بحران به دلیل سقوط گسترده ارزش دارایی‌های مختلف، قیمت طلا به سرعت سقوط کرد زیرا سرمایه گذاران شروع به فروش طلا برای تهیه نقدینگی کردند.
این همان اتفاقی بود که در زمان شیوع جهانی ویروس کرونا باعث وحشت بازار شد.
در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰، سرمایه گذاران در پاسخ به محرک‌های پولی بانک‌های مرکزی که موجب کاهش بازده اوراق قرضه و افزایش تورم و در نتیجه کاهش ارزش سایر دارایی‌ها و ارزها می‌شود به طلا روی آوردند.
گلوب اند میل می‌نویسد: «سرکوب مالی در مقیاس خارق العاده ای بازگشته است».
به گفته یان تام Ian Tom، مدیر تحقیقات سرمایه گذاری مورنینگ استار کانادا ارزش شمش طلا و صندوق‌های قابل معامله طلا در سال جاری از سود دو رقمی ‌برخوردار بوده‌اند. با این حال صندوق‌های قابل معامله بهتر از شمش طلا عمل کرده‌اند.

روش سرمایه گذاری در طلا و نقره در برهه کنونی

در اوایل این ماه قیمت طلا پس از رسیدن به بالاترین رکورد مقداری کاهش یافت در حالی که قیمت نقره نیز پس از رسیدن به بالاترین قیمت چند ساله، کاهش یافت.
این افت قیمت افراد را به سرمایه گذاری در طلا و نقره ترغیب کرد. شاید زمان بهتری برای استفاده از قیمت‌های جذاب این فلزات گرانبها وجود نداشته باشد.
چه عواملی باعث افت قیمت و رشد انگیزه افراد برای سرمایه گذاری در طلا و نقره شد؟ رئیس بخش فلزات گرانبهای کیتکو، پیتر هاگ Peter Hug معتقد است که قیمت این دو فلز گرانبها بیش از حد افزایش یافته است.
او می‌افزاید: «نقره به ۳۰ دلار و طلا به نزدیکی ۲۱۰۰ دلار رسیدند به عقیده من این رشد خیلی سریع اتفاق افتاد. درست در همین زمان برداشت سود از سوی سرمایه گذاران آغاز شد. این درب بسیار کوچکی بود که همه سعی داشتند از آن خارج شوند. سپس با پایین آمدن قیمت، افرادی که در قیمت‌های بالاتری خرید کرده بودند کال مارجین شدند که این اتفاق تنها حرکت نزولی را تسریع کرد».
هاگ معتقد است که این اقدام منجر به پالایش بازار شده است.

طلا

چگونه در بازار طلا سرمایه گذاری کنیم

همانطور که تحلیلگر کیتکو می‌گوید همه گیری جهانی دولت‌ها و بانک‌های مرکزی سراسر جهان را برای جلوگیری از رکود اقتصادی به چالش کشیده است به همین دلیل شاهد بودیم که طلا بعنوان یک دارایی امن و محبوب در این مدت کوتاه ارزش زیادی کسب کرده است.
اکنون ممکن است از خود بپرسید که چگونه باید در این فرصت روی طلا سرمایه گذاری کنید. سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در طلا سه گزینه پیش رو دارند: خرید دارایی فیزیکی، خرید سهام یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یا قابل معامله در بورس که قیمت طلا را تکرار می‌کند یا معاملات آتی و قراردادهای اختیار معامله یا آپشن در بازار کامودیتی.
به عنوان مثال برخی از سرمایه گذاران ممکن است اقدام به خرید سکه طلا کنند در حالی که سایر سرمایه گذاران باتجربه ممکن است با استفاده از قراردادهای معاملات آتی طلا، استراتژی‌های خاصی را به کار گیرند.
یکی از راه‌هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد سرمایه گذاری روی کمپانی‌های استخراج طلا است. برای سرمایه گذاری خردمندانه در طلا، سرمایه گذاران می‌توانند قیمت سهام این کمپانی‌ها را دنبال کنند. از آنجا که استخراج کنندگان طلا بیزنسی را اداره می‌کنند که می‌تواند با گذشت زمان گسترش یابد، سرمایه گذاران می‌توانند از افزایش تولید بهره‌مند شوند.
با این حال چنین کسب و کاری با خطراتی همراه است. معادن همیشه آنقدر که انتظار می‌رود طلا تولید نمی‌کنند، کارگران گاهی اعتصاب می‌کنند و بلایایی مانند ریزش معدن یا نشت مرگبار گاز می‌تواند تولید را متوقف کند و حتی باعث کشته شدن افراد شود.
خرید شمش فیزیکی یکی دیگر از راه‌های سرمایه گذاری در طلا است. مزیت داشتن طلای فیزیکی به عنوان دارایی ملموسی در این است که می‌توانید آن را نگه دارید و ذخیره کنید و همچنین قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد.

امروز روی طلا سرمایه گذاری کنید و فردا از مزایای آن بهره مند شوید

اگر به شواهد بیشتری احتیاج دارید که نشان ‌دهد سرمایه گذاری روی طلا در حال حاضر یک تصمیم گیری هوشمندانه است، به تقاضای زیاد طلا در چند سال اخیر نگاه کنید. این تقاضا فشار رو به بالا بر طلا را حفظ می‌کند و هنگامی ‌که تورم به دلیل پول‌های چاپ شده این روزها افزایش یابد جذابیت طلا بیشتر می‌شود.
همچنین، همانطور که در مقاله‌ای از فوربس آمده است، دلار آمریكا قرار است كاهش یابد و این امر سوخت بیشتری برای بازار گاوی طلا فراهم می‌كند. اگر رشد این بازار گاوی مانند بازارهای قبلی باشد قیمت طلا در نهایت می‌تواند تا ۷۵۰۰ دلار یا بیشتر افزایش یابد.
در ادامه گزارش فوربس آمده است که برخلاف تصور شما چنین قیمتی قابل دستیابی است زیرا این اتفاق قبلاً افتاده و ممکن است دوباره تکرار شود. اما صرف نظر از اینکه قیمت طلا به کجا ختم می‌شود، نکته اصلی این است که طلا بهترین سرمایه گذاری در محیط امروز است.

سرمایه گذاری در طلا و نقره

طلا تنها فلز گرانبهایی نیست که جلب توجه می‌کند. نقره نیز می‌تواند در دوره‌هایی مانند سال جاری که ارزش دلار کاهش می‌یابد رشد داشته باشد. با وجود کسری‌های مالی و سیاست‌های پولی انبساطی بی سابقه از زمان شیوع کرونا، بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند در ماه‌ها و سال‌های آینده ضعف بیشتری در دلار وجود داشته باشد. از آنجا که در چند ماه گذشته نقره به شدت افزایش یافته است برخی معتقدند که بیش از حد ارزش گذاری شده است. با این حال، همانطور که از نمودارهای قیمت مشخص است، نقره اکنون کمی ‌بیشتر از اوج خود در سال ۲۰۱۱ است.
اگر علاقمند به خرید طلا هستید باید به مزیت دیگری نیز توجه داشته باشید: طلا می‌تواند از سرمایه شما در دوره‌های بحران اقتصادی یا ژئوپلیتیکی محافظت کند. همچنین بسته به ماهیت شرایط پیش بینی نشده، طلا می‌تواند از یک ابزار دفاعی به یک ماشین سودآوری تهاجمی ‌تبدیل شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

اخبار

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید

عضو خبرنامه پول پدیا شوید

با عضویت در خبرنامه پول پدیا از این پس بهترین های بازار پول و سرمایه و صدها مطالب مرتبط دیگر را به صورت هفتگی روی ایمیل خود دریافت خواهید کرد

شما عضو خبرنامه پول پدیا شدید :)